handdator

Visa fullständig version : Mattider?


LoGiken
2005-05-16, 22:40
Sitter här och läser och kom att tänka på att jag är rätt hungrig, eller det suger lite i magen iallafall, hade förvisso inte tänkt äta något iom att jag ändå ska lägga mig snart men mina funderingar kvarstår.

Så hur påverkar mattiderna förbränningen? Är det bättre att lägga sig mätt eller hungrig? Ska man äta frukost tidigt eller vänta ett par timmar innan man slänger något i sig? Vad har ni för erfarenheter av olika mattider?

mela
2005-05-17, 06:41
Du bör inte äta massor av kolhydrater innan du ska sova. Om du verkligen vill äta något, ta något proteinrikt.
Jag brukar aldrig äta efter 20:00 och går och lägger mig runt 23:00. Äter jag regelbundet och bra under dagen blir jags ällan hungrig efter middag 17:00
Men jag äter frukost direkt när jag vaknar eller efter morgonpromenaden.
En fitnessbrud sa en gång att man skulle vara vaken max en timme innan man åt på morgonen, om man inte gick en promenad då. Vet inte riktigt varför, men ja. Annars är det var tredje timme som gäller.

King Grub
2005-05-17, 07:32
En fitnessbrud sa en gång att man skulle vara vaken max en timme innan man åt på morgonen, om man inte gick en promenad då. Vet inte riktigt varför, men ja.

Därför att man i fastande tillstånd är i ett katabolt läge där proteinbalansen är negativ.