handdator

Visa fullständig version : Vila och cardio


PowPow
2005-05-16, 22:30
Det är ju så att musklerna måste få vila efter ett styrkepass. Men hur är det om man tränar cardio som involverar musklerna man dagen innan tränat på gymmet?

Som t.ex. att träna ben på måndagen, och bege sig ut på en löparrunda nästa dag. Eller i mitt fall, styrka dag 1 och kickboxning dag 2.

Musklerna ansträngs ju även om man inte kör med tungt motstånd, men de överbelastas ju inte på samma sätt.

Alltså: kan muskelutvecklingen bli hämmad om man köra cardio som involverar muskler som är i uppbyggnadsfas?

Fatalist
2005-05-16, 22:36
Jag gissar på att så länge man orkar med cardion utan att anstränga t ex benen allt för mycket så går det nog bra dagen efter bara man fyllt på med kolhydrater

Rätta mig nån om det är fel :whipped:

PowPow
2005-05-16, 23:48
Jag gissar på att så länge man orkar med cardion utan att anstränga t ex benen allt för mycket så går det nog bra dagen efter bara man fyllt på med kolhydrater

Rätta mig nån om det är fel :whipped:

"anstränga t ex benen allt för mycket" ?
Vad menar du? Så man kan springa, men inte så länge att man blir trött i benen?

PowPow
2005-05-18, 15:44
Shobaa!

ingen er som har något vettigt att säga?

30cm
2005-06-03, 15:10
HIIT borde man kunna bli övertränad på. Långdistans är jag osäker på.

z_bumbi
2005-06-03, 15:36
Alltså: kan muskelutvecklingen bli hämmad om man köra cardio som involverar muskler som är i uppbyggnadsfas?

Ja.

Mycket konditionsträning som belastar musklerna minskar träningseffeken i både volym och styrka och det är därför man bör tänka lite på när och hur man kör kondition om man är ute efter maximal ökning/prestation.

Ett enkelt tips är att byta konditonsform mellan passen så man inte lägger mycket av belastningen på samma muskler varje pass.

PowPow
2005-06-03, 16:40
Mycket konditionsträning som belastar musklerna minskar träningseffeken i både volym och styrka och det är därför man bör tänka lite på när och hur man kör kondition om man är ute efter maximal ökning/prestation.


Tack för svaret!


Ett enkelt tips är att byta konditonsform mellan passen så man inte lägger mycket av belastningen på samma muskler varje pass.

Okej. Funkar iofs inte så bra för mig, eftersom det inte rä jag som håller i träningen. Men tack iaf!

Fatalist
2005-06-03, 17:09
"anstränga t ex benen allt för mycket" ?
Vad menar du? Så man kan springa, men inte så länge att man blir trött i benen?

Kör man ben dagen efter ett joggingpass är det en fördel om man inte redan är utmattad sen gårdagen... Säger väl sig självt, glömde du tänka?

PowPow
2005-06-03, 19:47
Kör man ben dagen efter ett joggingpass är det en fördel om man inte redan är utmattad sen gårdagen... Säger väl sig självt, glömde du tänka?

Nope, men har aldrig upplevd någon trötthet i benen dagen efter ett joggingpass.

Och det var ju frågan om omvänd ordning. DVS t.ex. löpning dagen efter ett benpass.

King Grub
2005-06-03, 19:59
Proteinsyntesen som stimuleras av ett styrkepass pågår i upp til 48 h i berörd muskel. Kanske inte bästa idé att aktivera den muskulaturen maximalt igen och störa den proteinsyntesen under den tiden, om man prioriterar resultat från styrketräningen.

WHITEFOLKS
2005-06-03, 20:41
Hur är det med proteinsyntes från cardio? Hur länge pågår den? :)

King Grub
2005-06-03, 20:53
Någon timme i alla fall, vad gäller den akuta proteinsyntesen (Am J Physiol Endocrinol Metab. 2004 Sep;287(3):E513-22. Epub 2004 May 18. Postexercise protein metabolism in older and younger men following moderate-intensity aerobic exercise). Intensivare former ger antagligen långvarigare akut effekt. Den allmänna, kroniska, proteinsyntesen höjs också, men upp till 20% eller så (Am J Physiol Endocrinol Metab. 2004 Jan;286(1):E92-101. Epub 2003 Sep 23. Age and aerobic exercise training effects on whole body and muscle protein metabolism). Den effekten är antagligen mer avgörande än den akuta, vad gäller konditionsträning. Själva proteinsyntesen från konditionsträning har dock ingen signifikant påverkan på muskelvolymen, utan där är det andra fördelar (syreupptagningsförmåga, insulinkänslighet), som man kan dra nytta av som kroppsbyggare.