handdator

Visa fullständig version : Mat och crohns sjukdom?

Vapor
2005-05-16, 21:58
Jag har fått diagnosen Crohns sjukdom.
Ni som vet vad det är kan ju svara. Orkar inte förklara just nu.
Jag får iaf inte behålla maten så länge och jag blir lätt trött när jag tränar.
Vad kan jag stoppa i mig som är bra?
Har fått restriktioner från en näringsfysiolog att jag inte ska stoppa i mig laktos (mjölkprodukter), gluten(vetemjöl), kött eller socker. Kyckling och fisk går bra dock.

Några bra förslag???

Tolkia
2005-05-17, 06:59
Inte mycket jag vet om Crohns, mer än vad den kallas och var den sitter, men i alla fall:

Om laktosintolerans (http://laktosintolerans.sida.nu/)
Svenska celiakiförbundet (glutenintolerans) (http://www.celiaki.se)
Mat för allergiker av olika slag (http://www.allergimat.com/index.asp?)
Matallergilistan (http://web.telia.com/~u45529096/)

Lizard
2005-05-17, 07:20
Det här är väl ett paradämne för z_bumbi skulle jag gissa, men i väntan på att han hittar tråden så skulle jag fördjupa mig i "Medelhavsdiet" dvs en diet byggd kring frukt och grönsaker med fisk och skaldjur som proteinbas. Små doser ris, pasta, bröd och potatis finns med som sideorders, men huvuddelen av maten är den du får om du går till lokalresturanten nästa gång du är vid kusten i Grekland, Italien, Spanien eller Frankrike.

Lizard

z_bumbi
2005-05-17, 08:01
Jag har fått diagnosen Crohns sjukdom.
Ni som vet vad det är kan ju svara. Orkar inte förklara just nu.
Jag får iaf inte behålla maten så länge och jag blir lätt trött när jag tränar.
Vad kan jag stoppa i mig som är bra?
Har fått restriktioner från en näringsfysiolog att jag inte ska stoppa i mig laktos (mjölkprodukter), gluten(vetemjöl), kött eller socker. Kyckling och fisk går bra dock.

Några bra förslag???

Det är inte direkt ovanligt att man inte tål det som du har räknat upp även om sockerproblemet nog bara beror på att det går genom tunntarmen pga dåligt upptag och sen orsakar gaser (Vilket iofs inte är så behagligt och det brukar man ha så det räcker i alla fall.).
Jag tål inte laktos (Valio är mitt favoritföretag alla kategorier.) men har inte märkt några problem med gluten vilket jag borde ha gjort vid det här laget. Kött blir jag ibland dålig av om jag äter "normalt" av det och samtidigt är inne i ett skov men är jag relativt symptomfri så har jag inte problem om jag äter det i rimliga mängder.
En grill och ett kilo kött är ingen bra kombination för min del däremot. :cryout:

Det du kan göra är att försöka undvika det som räknats upp och se vad som händer, gluten finns mer än bara vetemjöl också så kolla upp länken som om Svenska celiakiförbundet.

Gasproblem och uppkörd mage vilket är vanligt.
Det finns en lista på gasbildande livsmedel som du kan få av din näringsfysiolog om du har problem med gaser.
Det finns även drycker att köpa som kan hjälpa mycket med gaser och även att lugna ner magen i stort då de tillför nyttiga bakterier, det är en 2-2,5 dl tetrapack som jag får köpa från sjukhusköket då det inte är läkemedelsklassat. Prata med dietist, läkare eller näringsfysiologen om det verkar intressant. En lite dyrare variant är att köpa Proviva shots som innehåller samma saker, doseringen är betydligt mindre men smaken är däremot mycket bättre. :)
OBS! Testa inte detta utan att fråga först då du kanske har andra problem som jag inte har.

Det finns en del hälsotillskott som en del säger funkar och del inte märker något av, jag kan tänka mig att glutamin kan vara bra för många men jag förknippar det snarare med problem (Vilket kan vara en ren slump i mitt fall, allt som jag börjar äta precis innan jag går in i ett skov blir jag misstänksam mot.) så jag använder det inte just nu.
Glutamin hjälper i teorin till genom att ge näring till tarmludden (Små "trådar" på väggarna i tunntarmen som tar upp näring), tarmludden nybildas inte i samma takt när man är sjuk och då blir näringsupptaget sämre. Om man har angrepp i tunntarmen så bildas det även ärrvävnad som gör att mindre del av tunntarmen tar upp näring och då är tarmludden ännu viktigare. Glutamin har även andra egenskaper som i teorin är bra men för en "Crohnare" är det här nog den viktigaste.
Även här gäller att man bör fråga först, det kan ju vara så att du blir bra/bättre genom de åtgärder som du redan har fått av näringsfysiologen och då är det bra att veta vad som funkade. Använder man allt man kommer över så blir det rena lotteriet.

Jag har haft konstaterad Crohn i 15 år och de senaste 3-4 åren har jag varit allt från mycket sjuk till att bara vara instabil vad gäller magen, just nu försöker läkaren hitta rätt dos av kortison så jag har gått lite upp och ner.

Vapor
2005-05-17, 13:34
Tackar z_bumbi för svaret.

Ska även poängteras att jag efter samråd med näringsfysiolog slutade HELT med medicinering av kortison, antibiotika och annat tjaffs. Mådde faktiskt bättre av att inte äta den medicineringen som läkaren sa till mig om.

Just nu stoppar jag i mig: Omega 3 i form av linfröolja på kapsel, Vegitabiliskt kosttillskott med en massa protein,kolhydrater, mineraler med mera (Ultra Clear sustain heter det.) Sen så har jag även en bakteriekultur som jag blandar ner i kosttillskottet för att bygga upp bakteriefloran i magen/tarmarna igen.

Mjölk har jag kommit fram till att det klarar jag inte av alls. Blir mycket slemmigt och gaser i magen då. Även lös avföring förekommer.

Mjöl/gluten Har jag inte märkt av så mycket. Äter någon grovare frukostbulle vid 9-10 tiden på jobbet, men det är ingen större fara.

Socker ger mig, precis som z_bumbi skrev i ovanstående inlägg, gaser i magen och tillsammans med gaserna kommer också lite slemmigt. Annars ingen större fara.

Kött Har jag inte märkt något av alls. Men jag har dock inte provat att äta så mycket. Kyckling och fisk är vad jag stoppar i mig mest. Testade med spagetti och köttfärssås någon gång men märkte inte av det något nämnvärt.

Har även krängt i mig McDonalds, Kebab och Pizza någon gång och visst. Toabesök men annars så har det inte varit så farligt. Har väldigt sällan fått ont i magen av något jag stoppat i mig utan allt "dåligt" resulterar i fler toabesök.

// Vapor

z_bumbi
2005-05-17, 13:36
Är det en utbildad näringsfysiolog???

Vapor
2005-05-17, 18:47
Det skulle jag vilja tro att hon är.
Han är även professor på något ställe i lund/malmö där hon föreläser om ämnens olika uppbyggnad. Kommer inte ihåg exakt vad hon pysslar med, men hon kan allt vad alla ämnen gör i kroppen och varför man ska ta det och så. En äkta kvacksalvare med hög utbildning...

Trance
2005-05-17, 19:03
Ok, du kan ju testa att reglera det med kosten. Jag har inte crohns utan ulcerös kolit men jag kan äta det mesta och har inte märkt någon skillnad.

Jag hoppas du blir bättre när du slutar med medicineringen, jag skulle nog aldrig göra det eftersom jag känner att jag har svårt att bli helt frisk om jag inte kör kortison, detta ljuva läkemedel har ju dock väldigt många biverkningar.

Däremot så känner jag inte alls av några biverkningar av medicinen jag tar när jag är frisk(eller alltid närmare bestämt), asacol. Däremot fungerar det för mig har jag märkt även fast jag inte trodde det själv.

Angående kosten har jag lite att säga, dock så blev jag sämre i magen av gainers. En annan på forumet med ulcerös kolit blev också dålig av kreatin. Rött kött i större mängder läste jag(tror jag postade länk här på forumet också)var dåligt men det visste du nog redan.

Mycket är att exprimentera dig fram vad man kan äta och inte äta tror jag. Lycka till med sjukdomen och även om det känns jobbigt ibörjan så brukar man lära sig att leva med den och då är den inte så stor del i sitt liv som i början.

Lizzie
2005-05-18, 07:42
I min släkt finns det både Ulcerös kolit och Crohns sjukdom, hemska sjukdomar måste jag säga. De som har det har väl fått samma råd om maten som du, att äta nyttigt och på bestämda tider, undvika socker och laktos och rött kött och annat som ligger kvar i tarmarna längre. Tillsätta nyttiga tarmbakterier som tex låglaktosfil. Eftersom näringsupptaget är i tunntarmen får han som har Crohns ta en 'drink' som är späckad med vitaminer varje dag.

Det roliga är att båda kan äta pannkakor utan några som helst problem - så det är det de käkar de dagar de har värk. Båda blir värre i magen vid stress.

Lycka till och hoppas att din Crohns är relativ snäll mot dig.

Vapor
2005-05-18, 14:56
Vad jag inte fattar är hur människor klarar av att ha crohns sjukdom i 10.-15 år. Har haft det i lite mer än 1 år och jag hatar det mer än allt annat just nu. Man är så begränsad. Tråkigt. Träningen får ju också lida för sjukdomens skull.
Lite icke så tevligt snack men är det någon annan som också "fiser slem" Alltså att det är lite gaser och att det är slemmigt i avföringen? vad beror det på? Hur kan man göra så att det försvinner? Är det något man äter som magen inte tål och omvandlar det till slem?? Man är ju trots allt newbie på denna sjukdomen som man troligtvis kommer att leva med resten av livet.

z_bumbi
2005-05-18, 15:04
Vad jag inte fattar är hur människor klarar av att ha crohns sjukdom i 10.-15 år. Har haft det i lite mer än 1 år och jag hatar det mer än allt annat just nu. Man är så begränsad. Tråkigt. Träningen får ju också lida för sjukdomens skull.
Lite icke så tevligt snack men är det någon annan som också "fiser slem" Alltså att det är lite gaser och att det är slemmigt i avföringen? vad beror det på? Hur kan man göra så att det försvinner? Är det något man äter som magen inte tål och omvandlar det till slem?? Man är ju trots allt newbie på denna sjukdomen som man troligtvis kommer att leva med resten av livet.

Slemmet beror på att du har en aktiv inflamation i tarmen, tarmen skyddar sig genom att överproducera slem. För mig brukar det vara första tecknet på att jag är på väg in i ett nytt skov eller som det har varit nu under våren att kortisondosen troligtvis har varit för låg så inflamationen har legat halvaktivt.

Vapor
2005-05-18, 18:44
Slemmet beror på att du har en aktiv inflamation i tarmen, tarmen skyddar sig genom att överproducera slem. För mig brukar det vara första tecknet på att jag är på väg in i ett nytt skov eller som det har varit nu under våren att kortisondosen troligtvis har varit för låg så inflamationen har legat halvaktivt.
Oki, jag har under hela min tid som sjuk haft problem med slem. Det är det som är det mest jobiga för mig. Har inte brytt mig om sjukdomen annars.

Vapor
2006-03-06, 22:22
Tänkte lyfta tråden lite nu nästan ett år senare. Jag mår mycket bättre nu gällande denna sjukdomen. Har lärt mig leva med den och tränar på som vanligt. Går på dasset ca 2-3 ggr om dagen. Ibland mer, ibland mindre. Käkar frukost, liten morgonfika på jobbet, lunch, lite mat innan träning och kvällsmat efter träning. Nästan alltid 2 lagade mål mat om dagen. Tänker sjävklart på vad jag äter men slarvar friskt med pizza, kebab, godis och rött kött. Fungerar hyffsat bra. Borde kanske ta tag i mig lite mer och inte slarva så mycket så att man blir helt frisk.

Jag har lyckats gå upp lite i vikt också så jag antar att jag tar upp näringen jag stoppar i mig. Gick från under 55 kilo, när jag var som värst och till nu ca 65-67 kilo. Pandlar lite beroende på våg, tid och när jag gick på dass senast.

Träningen i sig fungerar hyffsat bra. Tränar på ca 70kg i bänkpress, 32kg bicepscurl, 70kg latsdrag och så orkar jag knappt ingenting i benpress =) Kan bero på att jag hatar att köra benövningar. Också en sak man borde ta tag i.

Tackar alla för tipsen jag fick av er och jag hoppas att jag kan hjälpa er om ni skulle få problem med liknande sjukdom.

Trance
2006-03-06, 23:24
Tänkte lyfta tråden lite nu nästan ett år senare. Jag mår mycket bättre nu gällande denna sjukdomen. Har lärt mig leva med den och tränar på som vanligt. Går på dasset ca 2-3 ggr om dagen. Ibland mer, ibland mindre. Käkar frukost, liten morgonfika på jobbet, lunch, lite mat innan träning och kvällsmat efter träning. Nästan alltid 2 lagade mål mat om dagen. Tänker sjävklart på vad jag äter men slarvar friskt med pizza, kebab, godis och rött kött. Fungerar hyffsat bra. Borde kanske ta tag i mig lite mer och inte slarva så mycket så att man blir helt frisk.

Jag har lyckats gå upp lite i vikt också så jag antar att jag tar upp näringen jag stoppar i mig. Gick från under 55 kilo, när jag var som värst och till nu ca 65-67 kilo. Pandlar lite beroende på våg, tid och när jag gick på dass senast.

Träningen i sig fungerar hyffsat bra. Tränar på ca 70kg i bänkpress, 32kg bicepscurl, 70kg latsdrag och så orkar jag knappt ingenting i benpress =) Kan bero på att jag hatar att köra benövningar. Också en sak man borde ta tag i.

Tackar alla för tipsen jag fick av er och jag hoppas att jag kan hjälpa er om ni skulle få problem med liknande sjukdom.

Skönt att du mår bättre nu och ändå har "råd" att slarva lite så du kan leva hyfsat normalt.

Sniggel
2006-03-06, 23:41
Kul att höra :-) Du undrade hur man kan leva med en sjukdom så länge, men du har ju märkt nu att det går att leva med, bara man vet hur sjukdomen fungerar och den går att medicinera och att man tänker på att undvika det som triggar sjukdomens symptom.

Jag har själv astma och när jag fick det var jag helt förtvivlad och undrade om jag verkligen kunde leva med astman resten av mitt liv.
Jag har ju lärt mig mycket om min sjukdom nu och vet vad jag behöver göra för att vara nästan helt symptomfri och kunna leva ett normalt aktivt liv.

ManuelIT
2006-03-07, 06:02
lider av crohns med, men jag gick igenom en operation flera år sedan och mått bra sen dess.

men jag har en fråga, fungerar det att bygga på de där måltidsdrinkarna som tex. "fresubin original"? är det bättre med riktig mat istället och i såfall, varför?

Snakeyes
2006-03-07, 11:06
Jag föreslår starkt att alla med chrons sjukdom testar FOS (frukto-oligo-sackarider) (finns på apotket som Novafiber Ex-lax) tillsammans med mjölksyrabakterier (finns på apoteket som Trevis).

Börja med några gram FOS per dag och arbete er upp mot 10-15 gram. Ta 3 kapslar trevis tre dagar i veckan (mån, ons, fre).

Referens:

Clinical, microbiological, and immunological effects of fructo-oligosaccharide in patients with Crohn's disease.

Lindsay JO, Whelan K, Stagg AJ, Gobin P, Al-Hassi HO, Rayment N, Kamm MA, Knight SC, Forbes A.

St Mark's Hospital, Harrow, UK. james.lindsay@bartsandthelondon.nhs.uk

BACKGROUND AND AIMS: The intestinal microbiota play a pivotal role in the inflammation associated with Crohn's disease through their interaction with the mucosal immune system. Some bifidobacteria species are immunoregulatory and induce increased dendritic cell interleukin 10 (IL-10) release in vitro. Fructo-oligosaccharides (FOS) increase faecal and mucosal bifidobacteria in healthy volunteers. The aim of this study was to assess the effect of FOS administration on disease activity, bifidobacteria concentrations, and mucosal dendritic cell function in patients with moderately active Crohn's disease. PATIENTS AND METHODS: Ten patients with active ileocolonic Crohn's disease received 15 g of FOS for three weeks. Disease activity was measured using the Harvey Bradshaw index. Faecal and mucosal bifidobacteria were quantified by fluorescence in situ hybridisation, and mucosal dendritic cell IL-10 and Toll-like receptor (TLR) expression were assessed by flow cytometry of dissociated rectal biopsies. RESULTS: FOS induced a significant reduction in the Harvey Bradshaw index from 9.8 (SD 3.1) to 6.9 (3.4) (p<0.01). There was a significant increase in faecal bifidobacteria concentration from 8.8 (0.9) log(10) to 9.4 (0.9) log(10) cells/g dry faeces (p<0.001). The percentage of IL-10 positive dendritic cells increased from 30 (12)% to 53 (10)% (p=0.06). Finally, the percentage of dendritic cells expressing TLR2 and TLR4 increased from 1.7 (1.7)% to 36.8 (15.9)% (p=0.08) and from 3.6 (3.6)% to 75.4 (3.4)% (p<0.001), respectively. CONCLUSIONS: FOS supplementation increases faecal bifidobacteria concentrations and modifies mucosal dendritic cell function. This novel therapeutic strategy appears to decrease Crohn's disease activity in a small open label trial and therefore warrants further investigation.

PMID: 16162680 [PubMed - in process]

Ola Wallengren
2006-03-07, 11:08
Fresubin orginal och liknande har en sammansättning som liknar vanlig mat vad gäller makronutrienter och rekommenderade mängder vitaminer och mineraler, man kan leva på dem men de är inte gjorda på vanlig mat och går därför inte att likställa med vanlig mat.

Jag vill inte ge dig ett persoligt kostråd utan att veta din bakgrund men generellt sett skall du försöka att leva på "vanlig mat" i så stor utsträckning som möjligt men under ett skov eller om du behöver gå upp i vikt kan näringsdrycker vara ett bra komplement som också kan minska symtomen lite pga att tarmarna inte får så mycket att jobba med.
Skillnaden mellan näringsdrycker och gainers är intre så stor men de flesta näringsdrycker innehåller en del eller ganska mycket fett vilket ger mer energi men kan vara problematiskt om man har ett skov.

Snakeyes
2006-03-07, 11:39
Fiskolja verkar också vara användbart:

Effect of an enteric-coated fish-oil preparation on relapses in Crohn's disease.

Belluzzi A, Brignola C, Campieri M, Pera A, Boschi S, Miglioli M.

Institute of Clinical Medicine and Gastroenterology, University of Bologna, Italy.

BACKGROUND: Patients with Crohn's disease may have periods of remission, interrupted by relapses. Because fish oil has antiinflammatory actions, it could reduce the frequency of relapses, but it is often poorly tolerated because of its unpleasant taste and gastrointestinal side effects. METHODS: We performed a one-year, double-blind, placebo-controlled study to investigate the effects of a new fish-oil preparation in the maintenance of remission in 78 patients with Crohn's disease who had a high risk of relapse. The patients received either nine fish-oil capsules containing a total of 2.7 g of n-3 fatty acids or nine placebo capsules daily. A special coating protected the capsules against gastric acidity for at least 30 minutes. RESULTS: Among the 39 patients in the fish-oil group, 11 (28 percent) had relapses, 4 dropped out because of diarrhea, and 1 withdrew for other reasons. In contrast, among the 39 patients in the placebo group, 27 (69 percent) had relapses, 1 dropped out because of diarrhea, and 1 withdrew for other reasons (difference in relapse rate, 41 percentage points; 95 percent confidence interval, 21 to 61; P < 0.001). After one year, 23 patients (59 percent) in the fish-oil group remained in remission, as compared with 10 (26 percent) in the placebo group (P = 0.003). Logistic-regression analysis indicated that only fish oil and not sex, age, previous surgery, duration of disease, or smoking status affected the likelihood of relapse (odds ratio for the placebo group as compared with the fish-oil group, 4.2; 95 percent confidence interval, 1.6 to 10.7). CONCLUSIONS: In patients with Crohn's disease in remission, a novel enteric-coated fish-oil preparation is effective in reducing the rate of relapse.

I denna studie verkar de ha doserat med 9 st 1 grams kapslar fiskolja a´30% EPA+DHA, d v s 2,7 gram EPA+DHA totalt

Snakeyes
2006-03-07, 11:42
Mer om fiskolja:

Nutritional supplementation with N-3 fatty acids and antioxidants in patients with Crohn's disease in remission: effects on antioxidant status and fatty acid profile.

Geerling BJ, Badart-Smook A, van Deursen C, van Houwelingen AC, Russel MG, Stockbrugger RW, Brummer RJ.

Department of Gastroenterology, University of Maastricht, The Netherlands.

In patients with Crohn's disease (CD), malnutrition is frequently observed and is generally accepted to be an important issue. The aim of this study was to investigate the effects of 3 months of supplementation with a liquid formula containing either antioxidants (AO) or n-3 fatty acids plus AO on the antioxidant status and fatty acid profile of plasma phospholipids and adipose tissue, respectively, in patients with long-standing CD currently in remission. In a randomized, double-blind placebo-controlled study, CD patients received either placebo, AO, or n-3 fatty acids plus AO for 3 months in addition to their regular diet. In all, 25/37 CD patients completed the study. AO status was assessed by blood biochemical parameters. A statistical per-protocol analysis was performed. Serum concentrations of selenium, vitamin C, and vitamin E, the activity of superoxide dismutase and total antioxidant status were significantly (p < 0.05) increased after AO supplementation. Furthermore, compared with controls, serum concentrations of beta-carotene, selenium, and vitamin C and the activity of glutathione peroxidase (GPx) were significantly (p < 0.05) lower before supplementation; however, after AO supplementation these levels were not significantly different from controls (except for GPx). N-3 fatty acids plus AO supplementation significantly (p < 0.05) decreased the proportion of arachidonic acid, and increased the proportion of eicosapentanoic acid and docosahexanoic acid in both plasma phospholipids and adipose tissue. Supplementation with antioxidants improved antioxidant status in patients with CD in remission. In addition, supplementation with n-3 fatty acids plus antioxidants significantly changed the eicosanoid precursor profile, which may lead to the production of eicosanoids with attenuated proinflammatory activity. This study indicates that an immunomodulating formula containing n-3 fatty acids and/or AO may have the potential to play a role in the treatment of CD.

Trance
2006-03-07, 12:25
Ja, har också läst att Omega 3 är bra och då även för personer med Ulcerös Kolit. Har börjat äta det själv och har inte haft ett skov sen jag började, detta säger iofs ingenting då jag kan gå rätt långt mellan skov och vara helt problemfri. Men att äta Omega 3 som extra tillskott om man har någon av dessa sjukdomar verkar helt klart vara värt att testa iallfall.

ManuelIT
2006-03-07, 12:26
Fresubin orginal och liknande har en sammansättning som liknar vanlig mat vad gäller makronutrienter och rekommenderade mängder vitaminer och mineraler, man kan leva på dem men de är inte gjorda på vanlig mat och går därför inte att likställa med vanlig mat.

Jag vill inte ge dig ett persoligt kostråd utan att veta din bakgrund men generellt sett skall du försöka att leva på "vanlig mat" i så stor utsträckning som möjligt men under ett skov eller om du behöver gå upp i vikt kan näringsdrycker vara ett bra komplement som också kan minska symtomen lite pga att tarmarna inte får så mycket att jobba med.
Skillnaden mellan näringsdrycker och gainers är intre så stor men de flesta näringsdrycker innehåller en del eller ganska mycket fett vilket ger mer energi men kan vara problematiskt om man har ett skov.

Okej, men du jämför fresubin med gainers, gainers innehåller snabba kolhydrater, vet du om fresubin innehåller snabba eller långsamma? står inget om det på etiketten.

Just nu mår jag bra och har inte haft några problem med magen på år, men jag har dock fortfarande problem med aptiten, då är det skönt att istället kunna dricka en måltidsersättare. men självklart försöker jag prioritera vanlig mat.

Ola Wallengren
2006-03-07, 14:20
I allmänhet så är det maltodextrin, sackaros, glukos (som kolhydratkälla) i näringsdryckerna precis som i de flesta gainers men fettinnehållet kan nog göra näringsdryckerna lite långsammare men du kan nog ändå räkna näringsdryckerna som "snabba", inte för att det spelar någon större roll.

ManuelIT
2006-03-07, 14:38
I allmänhet så är det maltodextrin, sackaros, glukos (som kolhydratkälla) i näringsdryckerna precis som i de flesta gainers men fettinnehållet kan nog göra näringsdryckerna lite långsammare men du kan nog ändå räkna näringsdryckerna som "snabba", inte för att det spelar någon större roll.

Okej, tack för svaret!

Gainers har jag blivit tipsad om att inte dricka förutom direkt efter träningen, då de snabba kolhydraterna bara gör en fet. Något jag bör tänka på när jag dricker näringsdryckerkerna med?

Ola Wallengren
2006-03-07, 14:43
Okej, tack för svaret!

Gainers har jag blivit tipsad om att inte dricka förutom direkt efter träningen, då de snabba kolhydraterna bara gör en fet. Något jag bör tänka på när jag dricker näringsdryckerkerna med?

Inte om du behöver dem för att gå upp i vikt.

Trance
2006-03-07, 16:29
Okej, tack för svaret!

Jo, dessutom så om du käkar kortison ofta så skulle jag ta det lugnt med gainers speciellt utanför träning. Just för kortisonet i sig minskar känsligheten för insulin och med andra ord ökar risken för diabetes. Så mitt tips som enbart är grundat på åsikter och vad jag läst, inget vetenskapligt alls är att ta det lugnt med väldigt snabba kolhydrater och saker som frisätter mycket insulin under perioder du äter mycket kortison. Kan iofs missupfattat allt men det är vad jag gör, heh.

ManuelIT
2006-03-07, 18:21
tack för svaren.

just nu går jag bara på pentasa, slutade med entocort före nyår.

Vapor
2006-03-08, 12:18
tack för svaren.

just nu går jag bara på pentasa, slutade med entocort före nyår.
Jag äter ingen medicin what so ever! Mycket skönt att slippa det. Äter dock Omega 3 fast inte fiskleverolja eller så utan vegetabilisk sådan, mjölkfri yoghurtkultur, matersättare med massor mineraler, vitaminer proteiner och kolhydrater.

Det bästa jag kan äta när jag känner mig kass i magen är pannkakor. Mycket gott och dessutom bra!

Mitt pannkaksrecept (ca 5-7 st beroende på storleken på stekjärnet):
2dl Majsstärkelse (istället för mjöl=glutenfritt)
4dl Solhavremjölk från ICA (sojamjölk eller liknande går väl lika bra=laktosfritt)
2-3 ägg (beroende på sorleken på äggen=protein ;) )

ManuelIT
2006-03-08, 16:10
Jag äter ingen medicin what so ever! Mycket skönt att slippa det. Äter dock Omega 3 fast inte fiskleverolja eller så utan vegetabilisk sådan, mjölkfri yoghurtkultur, matersättare med massor mineraler, vitaminer proteiner och kolhydrater.

Det bästa jag kan äta när jag känner mig kass i magen är pannkakor. Mycket gott och dessutom bra!

Mitt pannkaksrecept (ca 5-7 st beroende på storleken på stekjärnet):
2dl Majsstärkelse (istället för mjöl=glutenfritt)
4dl Solhavremjölk från ICA (sojamjölk eller liknande går väl lika bra=laktosfritt)
2-3 ägg (beroende på sorleken på äggen=protein ;) )

vad dricker du för matersättare? märke?

Vapor
2006-03-09, 15:27
vad dricker du för matersättare? märke?

UltraClear sustain kallas det. Vilken tillverkare har jag ingen koll på. Kan kolla när jagkommer hem från jobbet ikväll...