handdator

Visa fullständig version : Adress till gratis pop-up killer?


RobbeliRobban
2005-05-16, 20:28
Kör firefox, får pop-ups hela jekla tiden, finns det någon som sitter och trycker på en bra gratis lösning till detta?

Zakath
2005-05-16, 20:29
Kör firefox, får pop-ups hela jekla tiden, finns det någon som sitter och trycker på en bra gratis lösning till detta?



Låter som att du fått in en del virus eller liknande i datorn. För jag kör också Firefox och ser knappt skymten av pop-ups!

King Grub
2005-05-16, 20:29
Då är nog datorn redan infekterad med spyware. Det öppnas aldrig ett fönster på skärmen som jag inte vill ha där. Kör Spy Sweeper (http://www.webroot.com/products/spysweeper/) och se om det finns någon skräp på hårddisken.

Allan
2005-05-16, 20:30
Under verktyg - inställningar - webbfunktioner - kryssa i blockera popups

allan

Jesper
2005-05-16, 22:11
installerade norton igår. hittade 143 virus:P rekord???

Prankie
2005-05-16, 22:23
Olika? ;)
Jag har fått en riktig ball virus som sätter sig i masterboot rekord under ett lan när jag slet Diablo 2 av en kompis några år tillbaka. Hela hans dator var infekterade och enlig virus encyklopedia skulle viruset rensa datorn varje 16 April eller nånting liknande. Det gick inte att ta bort med antivirus då det redan fanns i minnen, efter massor formateringar vägra viruset att försvinna. Ganska nasty då man var tvungen att formatera master boot rekord manuellt och jag hade ingen aning om hur man gjorde tills jag läste genom massor DOS hjälpfiler. :)
Viruset har jag kvar på en skiva ifall nån känner sig uttråkad. ;)

Dumleman
2005-05-16, 23:26
http://adblock.mozdev.org/

Cupofcoffee
2005-05-17, 00:12
Olika? ;)
Jag har fått en riktig ball virus som sätter sig i masterboot rekord under ett lan när jag slet Diablo 2 av en kompis några år tillbaka. Hela hans dator var infekterade och enlig virus encyklopedia skulle viruset rensa datorn varje 16 April eller nånting liknande. Det gick inte att ta bort med antivirus då det redan fanns i minnen, efter massor formateringar vägra viruset att försvinna. Ganska nasty då man var tvungen att formatera master boot rekord manuellt och jag hade ingen aning om hur man gjorde tills jag läste genom massor DOS hjälpfiler. :)
Viruset har jag kvar på en skiva ifall nån känner sig uttråkad. ;)

Oh. This brings back memories.

Jag minns mitt första virus (egentligen en mask) - en upphottad variant av W32.Klez. Jag slogs mot det i ett par timmar en sen natt på kollektivet, och minns hur fruktansvärt imponerad jag var. Vilken värdig motståndare!

Det är (var?) en mask som sprider sig själv via mail, icq, nätverks shares (windows) samt payloadar sig själv i vanliga filer. Den kan dels lägga till sig själv i en ordinarie fil utan att säga något, och dels kan den fästa sig själv på utgående mail och då generera en fil med ett vettigt namn.

Tack vare en inbyggd SMTP-motor och funktioner för att gissa sig till närvarande servrar kunde masken helt självt skapa och skicka mejl. Algoritmen för namnskapande, subjectrader och meddelande är riktigt fräck, då den dels kan låna delar och hela namn ifrån riktiga filer i systemet, och dels kan skapa subjectrader/innehåll genom kombinationer av ord ifrån en inbyggd ordlista samt genom att snappa upp textrader ifrån (värd)filsystemet.

Masken delade upp sig i ett "moderskepp" och flera mindre processer. Du kunde döda hur många processer som helst - hittade du inte modern så hjälpte det inte ett skit. Alla program som kunde påverka viruset (explorer.exe, winzip, processhanteraren osv) blev automatiskt dödade och .exe-filen raderad eller flyttad.

Jag fick alltså byta namn på processhanterarens binärfil för att kunna hålla koll på vad viruset sysslade med. Helhäftigt. :D

Efter några timmars bekantande med detta eminenta program bestämde jag mig för den slutliga lösningen. Format c: och installerade debian.

MacLeod
2005-05-17, 00:14
www.antivirus.com har lösningarna för både virus och spyware/popups online.

tossefar
2005-05-17, 00:38
Olika? ;)
Jag har fått en riktig ball virus som sätter sig i masterboot rekord under ett lan när jag slet Diablo 2 av en kompis några år tillbaka. Hela hans dator var infekterade och enlig virus encyklopedia skulle viruset rensa datorn varje 16 April eller nånting liknande. Det gick inte att ta bort med antivirus då det redan fanns i minnen, efter massor formateringar vägra viruset att försvinna. Ganska nasty då man var tvungen att formatera master boot rekord manuellt och jag hade ingen aning om hur man gjorde tills jag läste genom massor DOS hjälpfiler. :)
Viruset har jag kvar på en skiva ifall nån känner sig uttråkad. ;)

Noob, fdisk /mbr. :booty:

takjens
2005-05-17, 11:32
Sen tar du bor IE och installerar Firefox

King Grub
2005-05-17, 11:39
Sen tar du bor IE och installerar Firefox

Kör firefox

:thumbup:

zanzi
2005-05-17, 12:36
Villka nördar det finns på det här forumet... rena rama swec :D ;)

kalle_banan
2005-05-17, 15:25
www.opera.com
nuff said

jwzrd
2005-05-17, 15:28
www.opera.com
nuff said

Förutom att den renderar alla sidor fel och är extremt irriterande att använda så är den skitbra. Kör Firefox.

Jarod
2005-05-17, 15:43
Förutom att den renderar alla sidor fel och är extremt irriterande att använda så är den skitbra. Kör Firefox.

:D :thumbup: