handdator

Visa fullständig version : Vad i h-e är detta?!


der_rickard
2005-05-16, 19:51
Har käkat dessa omega 3 kapslar sen nyår tror jag ( X ). Naturligt koncentrerad fiskolja med "extra effektivt antioxidationssystem" bestående av "naturligt e-vitamin, rosmarinextrakt och ascorbylpalmitat". Dom går ut i slutet av 2007. Burken har varit öppnad i några månader.

Har sett dessa fläckar länge, men aldrig tänkt på vad det är. Idag undersökte jag det närmare. Jag trodde det var fläckar på kapseln, men det visar sig vara nån slags "klump" inne i olja, för klumpen sjunker mot botten om man vänder den uppochned.

Nån som varit med om nåt liknande? Vad fanken kan det vara? Farligt/ofarligt? Ska jag gå tillbaka till affären med dom? Värsta är att jag bunkrade upp med två stora burkar till när dom hade extrapris på Lifebutiken. Vet inte om dom är likadana...

Ekonom
2005-05-16, 20:11
Förmodligen är det något av de andra ämnena som spökar, Men kolla den andra burken också! Är de samma så är det nog så det ska va.. Men kolla även med life, det har dm skyldighet att hjälpa dig med! Du vet det kan ju va fel på hela sändningen de fick av den du köpte... o de vore ju inte bra, så säg att de ska kolla med en annan burk, ur en annan leverans! Köpte en sgf på Life en gång, då hade Twinlab fuckat upp sig och slängt i alldelles för mycket sötningsmedel (det var då det provade att köra på endast acesulfam-k, men bytta snabbt tillbaka till aspartam!) gick tillbaka och fick en ny! !

GymTT
2005-05-16, 20:16
Ät lite mer fisk och skippa kapslarna ?

der_rickard
2005-05-16, 20:22
Ät lite mer fisk och skippa kapslarna ?

Äter mycket fisk, minst 4 lagade måltider i veckan :eating: . Det är därför en burk med fiskolja räcker i flera månader... Men det var inte det som var problemet.

Magnus
2005-05-16, 20:43
Har du haft i kylskåpet? jag hade mina där o dom blev så

der_rickard
2005-05-16, 20:52
Hade dom i kylskåpet ett tag, men står mest i ett skafferi nu för tiden. Hur påverkas oljan av för mycket kyla/värme?

Magnus
2005-05-17, 05:33
det får nån fett-expert svara på, finns några här, bara invänta svar :)

cjs
2006-02-03, 22:27
Gammal tråd, men jag köpte faktiskt Märke X fiskolja jag också idag. Har liknande fläckar på dem, lite mindre och brunare. Bäst före 2008, öppnade första burken idag. Har dem inte i kylen. Någon som vet vad det är?

Chandler
2006-02-03, 22:45
Gammal tråd, men jag köpte faktiskt MaxMedicas fiskolja jag också idag. Har liknande fläckar på dem, lite mindre och brunare. Bäst före 2008, öppnade första burken idag. Har dem inte i kylen. Någon som vet vad det är?

Nej, men förvara dem i kylen.

zoltan_hellhound
2006-02-03, 23:07
Ät lite mer fisk och skippa kapslarna ?

Vad ska man göra om man inte vill äta fisk varje dag då??

Beast
2006-02-03, 23:11
Det är inget farligt att dom är lite missfärgade, bara ät o va glad.

Sverker
2006-02-04, 07:35
För mig ser det ut som om det är polymericerad fiskolja i fläckarna ( härsknat alltså ).

Enda chansen är att tugga på kapseln och känna efter vad den smakar. Intensiv fisksmak ( kanske också med stark mentol ) är tydliga tecken på det.

larre
2006-02-04, 09:44
Det är ingen fara att äta dom där.
Har för mig att dom där färgningarna är vitamin-e för att hålla oljan färsk.
Mina omega-3 kapslar har exakt samma sak.

larre
2006-02-04, 10:05
Hittade tom en notis på min burk nu:
"Extra Antioxidant-effekt! Kompletterad med lecitin, rosmarin, askorbylpalmitat och E-vitamin(kan ibland ses som mörka fläckar i kapseln)"

cjs
2006-02-04, 12:31
Hittade tom en notis på min burk nu:
"Extra Antioxidant-effekt! Kompletterad med lecitin, rosmarin, askorbylpalmitat och E-vitamin(kan ibland ses som mörka fläckar i kapseln)"

OK verkar lugnt då. Men jag ser ingen sån notis om fläckarna på min burk. Dessutom har ju i princip alla fiskoljetillverkare tillsatt vitamin E, utan att det för den sakens skull blir fläckar.. så lite mysko är det!

aliquis
2006-02-04, 12:44
OK verkar lugnt då. Men jag ser ingen sån notis om fläckarna på min burk. Dessutom har ju i princip alla fiskoljetillverkare tillsatt vitamin E, utan att det för den sakens skull blir fläckar.. så lite mysko är det!Det var ju dock tre andra ämnen också.

Destra
2006-02-04, 13:02
Finns såna flcäckar på min "piller" också, enligt förpackningen är det
E-vitamin .

Edit: Nu läste jag tråden väldigt slarvigt.

Sverker
2006-02-04, 16:48
Jag skulle gå tillbaka med burken till försäljaren och fråga två retoriska frågor.

1. Varför har vissa kapslar mer antioxidant än andra ?

2. Ska inte antioxidanten vara löst , eller minst finfördelad, i oljan, för att fungera som antioxidant ? Hur ska klumpen kunna skydda fiskoljan som ligger ytterst mot kapseln ?

bengdoktor
2006-02-04, 18:43
På tal om Omega 3, blir era kistor också köriga? Min mage åker lite karuseller varje dag när jag tar omega 3, annars är den lugn som en filbunke.. ?

larre
2006-02-05, 01:30
På tal om Omega 3, blir era kistor också köriga? Min mage åker lite karuseller varje dag när jag tar omega 3, annars är den lugn som en filbunke.. ?
Min blev lite "spännande" i början men det har avtagit.
Kan dock dra ganska så najsa rapar efter att ha tagit kapslarna.