handdator

Visa fullständig version : Varför blir man mättare av potatis än t. ex. pasta?


Megatuttarna
2005-05-16, 18:32
Varför är det så? När man käkar pasta så känns det nästan som att man inte ens har ätit.

rememberence
2005-05-16, 18:33
Varför är det så? När man käkar pasta så känns det nästan som att man inte ens har ätit.
varför är himlen blå?..nej men jag har inte märkt att man blir det, jag äter på som vanligt iaf :D

Matte_Maiden
2005-05-16, 18:34
Potatisen väger mycket mer per kcal och är ändå ganska "bastant" i sig.

Jay-Z
2005-05-16, 18:35
Satiety Index: http://www.mendosa.com/satiety.htm

Nu vet jag inte om det exakt besvarar din fråga, men åt det hållet är det iaf.

Allan
2005-05-16, 18:35
Varför är det så? När man käkar pasta så känns det nästan som att man inte ens har ätit.

Ris på kineskrog. Man äter en skottkärra. Så snart man kommer hem river man i kylskåpet efter nåt ätbart. Nä, tacka vet jag mosbricka med två bratwurst och räksallad - då står man sig en vecka...


allan

Griip
2005-05-16, 18:38
Ris på kineskrog. Man äter en skottkärra. Så snart man kommer hem river man i kylskåpet efter nåt ätbart. Nä, tacka vet jag mosbricka med två bratwurst och räksallad - då står man sig en vecka...


allan


Jao, ris på kineskrog är ju helt galet. Blir också fruktansvärt mycket mättare på viss mat tex varma mackor eller paj(varm), varför?

MacLeod
2005-05-16, 18:39
Klart att en paj ger dig mer mättnadskänsla snabbare än ris? Samma sak med en varm macka. Du måste ju hajja att det handlar om fett o socker?

Megatuttarna
2005-05-16, 18:41
Klart att en paj ger dig mer mättnadskänsla snabbare än ris? Samma sak med en varm macka. Du måste ju hajja att det handlar om fett o socker?

Tar man liksom och äter sig mätt på antingen pasta eller potatis så kommer potatisen hålla dig mätt så jävla mycket längre.

s_himself
2005-05-16, 18:43
tacka vetja potatis, köttbullar och brunsås med lingonsylt till!


edit: och många glas mjölk :D

MacLeod
2005-05-16, 18:46
Tar man liksom och äter sig mätt på antingen pasta eller potatis så kommer potatisen hålla dig mätt så jävla mycket längre.

Potatisen innehåller väl mer stärkelse o sånt piss som binder. Man kan ju göra klister av det.

Megatuttarna
2005-05-16, 18:47
Potatisen innehåller väl mer stärkelse o sånt piss som binder. Man kan ju göra klister av det.

Jag har ingen jävla aning. Potatis is teh shit iaf.

Doctor Snuggles
2005-05-16, 19:30
Klart att en paj ger dig mer mättnadskänsla snabbare än ris? Samma sak med en varm macka. Du måste ju hajja att det handlar om fett o socker?

Jaså? Men enligt satiety-indexet (eller fullness factor eller motsvarande) så rankas produkter höga på snabba kolhydrater och/eller fett som dåligt mättande.
Fast jag kan bli rätt mätt på kakor och dylikt, så jag vet inte riktigt hur det där går ihop.

Baha
2005-05-16, 19:34
finns fan ingenting som är så aptitstimulerande som pasta tycker jag

tallrik efter tallrik med spagetti o köttfärsås matas in medans man får samma känsla på en tallrik kokt potatis typ

palme
2005-05-16, 19:36
Potatismos är så jävla gott!

z_bumbi
2005-05-16, 19:39
Jag har ingen jävla aning. Potatis is teh shit iaf.

Kokt pasta 127,4 kcal per 100 g

Kokt potatis utan skal, 84,6 per 100 g.

Du får äta mer potatis för att nå samma energimängd även om det kanske inte är hela förklaringen så är det nog en stor del.

Allan
2005-05-16, 19:51
Men jag ville ha den här i Allmänt.... :(

Så jag också kunde se svaren


allan
aldrig i Kostforumen