handdator

Visa fullständig version : Finns det en övre gräns för näringsupptag?


baldrick
2005-05-16, 17:48
Har läst en del inlägg här på forumet från människor som har ångest för att
de ätit fel saker, för ofta eller för mycket på sin ätardag.

Själv så har jag svårt att se hur det kan ha så stor betydelse om man tittar över hela veckans konsumtion. Har jag rätt eller fel?

Nu till frågan, om du nu har en normal förbränning 3000 kcal och ligger över veckan på ett underskott på säg 500-1000 kcal om dagen (dvs över 6 dagar 3000-6000 kcal minus), sen kommer ätardagen och du svullar loss rejält. Säg du drar i dig 10000 kcal, dvs 7000 kcal mer än din dagsförbränning. Tas all denna energi upp? Finns det någon övre gräns för hur mycket energi kroppen kan ta under en dag? I normalfallet så tar man ju upp i praktiken allt, men när vi börjar röra oss runt extremvärden, vad händer då?

Hade kroppen tagit upp allt från en 5-,6-,7-,8000 kcal svullning?

Sverker
2005-05-16, 19:04
Räkna med att tarmen klarar av 80 g glukos per timme. På 24 timmar blir det ca 2 kg kolhydrat eller 8000 kcal. Jag har siffror att du kan ta upp ca 1 kg fett => 9000 kcal.
Protein är jag lite osäker på men troligen 0.5 kg. på ett dygn => 2000 kcal.


Det skulle alltså finnas kapacitet för 18 000- 200 00 kcal på ett dygn ;)

Nu fungerar magen och tarmarna inte så för det ena näringsämnet kommer att fysikt att ligga i vägen för de andra näringsämnena som vill komma fram i tarmen. Tänk när det är så fullt i tunntarmen att gallgången proppas igen av halvsmält föda :(

Jag gissar att du kommer att må så dåligt efter 8000 - 10 000 kcal att allt därefter hamnar i toaletten. Via ingången eller utgången.

Mental
2005-05-16, 19:06
Räkna med att tarmen klarar av 80 g glukos per timme. På 24 timmar blir det ca 2 kg kolhydrat eller 8000 kcal. Jag har siffror att du kan ta upp ca 1 kg fett => 9000 kcal.
Protein är jag lite osäker på men troligen 0.5 kg. på ett dygn => 2000 kcal.


Det skulle alltså finnas kapacitet för 18 000- 200 00 kcal på ett dygn ;)

Nu fungerar magen och trmarna inte så för det ena näringsämnet kommer att fysikt att ligga i vägen för de andra näringsämnena som vill komma fram i tarmen. Tänk när det är så fullt i tunntarmen att gallgången proppas igen av halvsmält föda :(

Jag gissar att du kommer att må så dåligt efter 8000 - 10 000 kcal att allt därefter hamnar i toaletten.

Borde man inte bli väldigt dålig i magen, alt kräkas?

Sverker
2005-05-16, 19:07
Borde man inte bli väldigt dålig i magen, alt kräkas?


Troligt, ja :D

baldrick
2005-05-16, 19:57
Räkna med att tarmen klarar av 80 g glukos per timme. På 24 timmar blir det ca 2 kg kolhydrat eller 8000 kcal. Jag har siffror att du kan ta upp ca 1 kg fett => 9000 kcal.
Protein är jag lite osäker på men troligen 0.5 kg. på ett dygn => 2000 kcal.


Det skulle alltså finnas kapacitet för 18 000- 200 00 kcal på ett dygn ;)

Nu fungerar magen och tarmarna inte så för det ena näringsämnet kommer att fysikt att ligga i vägen för de andra näringsämnena som vill komma fram i tarmen. Tänk när det är så fullt i tunntarmen att gallgången proppas igen av halvsmält föda :(

Jag gissar att du kommer att må så dåligt efter 8000 - 10 000 kcal att allt därefter hamnar i toaletten. Via ingången eller utgången.


Men det betyder i princip att du kan äta upp en hel veckas kaloriminus på en svullardag. Det var ju ganska intressant. Iofs skulle inte jag vilja prova att ha ett sådant överskott.

Öl är ju jäkligt kaloririkt och det rinner ju igenom rätt. Det vet jag av egen erfarenhet.... och den typen av överskott skulle jag ju faktiskt kunna tänka mig. :em:

Detta innebär då att svullardagarna faktiskt är lite farliga för de som vill gå ner i vikt, om det blir väldigt stora mängder kcal. Fast givet att du gör av med 3000 kcal och du har ett underskott på 4000 kcal på en vecka, så skulle du få äta 7000 kcal för att helt nolla veckans deff. 7000 kcal är rätt mycket.

Spannmål
2005-05-16, 20:04
Men det betyder i princip att du kan äta upp en hel veckas kaloriminus på en svullardag. Det var ju ganska intressant. Iofs skulle inte jag vilja prova att ha ett sådant överskott.

Öl är ju jäkligt kaloririkt och det rinner ju igenom rätt. Det vet jag av egen erfarenhet.... och den typen av överskott skulle jag ju faktiskt kunna tänka mig. :em:

Detta innebär då att svullardagarna faktiskt är lite farliga för de som vill gå ner i vikt, om det blir väldigt stora mängder kcal. Fast givet att du gör av med 3000 kcal och du har ett underskott på 4000 kcal på en vecka, så skulle du få äta 7000 kcal för att helt nolla veckans deff. 7000 kcal är rätt mycket.

För att nolla deffen, ja. Men du kan halvera dess effekt genom att äta 5000. Och 5000 är inte alls särskilt mycket, speciellt inte om man äter annat än clean foods.

Sverker
2005-05-16, 20:10
Starköl 50 kcal / dl => 500 kcal per liter

Det blir 20 liter starköl för att komma upp i 10 000 kcal. Det klarar ni inte :D


Allvarligare är alkoholförgiftningen. Klart dödliga mängder :(

Scratch89
2005-05-16, 20:18
Det blir 20 liter starköl för att komma upp i 10 000 kcal. Det klarar ni inte :D

Tala för dig själv ;)

baldrick
2005-05-16, 21:06
För att nolla deffen, ja. Men du kan halvera dess effekt genom att äta 5000. Och 5000 är inte alls särskilt mycket, speciellt inte om man äter annat än clean foods.

Jojo, jag är helt med på att man minskar utväxlingen på deffen - men å andra sidan så kanske det är det avsteget som gör att man orkar deffa i 3 veckor till?

Jag menar bara på att man behöver ju kanske inte köra en penna i ögat bara för att man svullade lite väl mycket en ätardag.

baldrick
2005-05-16, 21:12
Starköl 50 kcal / dl => 500 kcal per liter

Det blir 20 liter starköl för att komma upp i 10 000 kcal. Det klarar ni inte :D


Allvarligare är alkoholförgiftningen. Klart dödliga mängder :(

Nä, men hmm... Säg 5 liter på krogen.. 2500 kcal plus en pizza (1500?) innan för att grunda och sedan en kebab (800?) för att toppa av. 4800 kcal.. .. Det är inte helt illa pinkat.

Och kcaltalen är alla gången fel. Jag är extremt dålig på att uppskatta kcal innehåll i saker. Kan inte heller avgöra vad saker väger. Bra kombination för en elitdeffare som jag. :cool:

Rataxes
2005-05-16, 21:21
Detta innebär då att svullardagarna faktiskt är lite farliga för de som vill gå ner i vikt, om det blir väldigt stora mängder kcal. Fast givet att du gör av med 3000 kcal och du har ett underskott på 4000 kcal på en vecka, så skulle du få äta 7000 kcal för att helt nolla veckans deff. 7000 kcal är rätt mycket.
I teorin kanske, men hur många upplever att ätardagarna egentligen sabbar så mycket i verkligheten? Om en ätardag på 5000 kcal över energibalans verkligen innebar att man lagrade in 5000 kcal som kroppsfett (eller ens i närheten av så mycket), skulle alla dessa människor som traditionsenligt mixar in en riktig svullardag en gång i veckan under diet aldrig komma någonstans, och så är det ju ändå inte.

En stor del av energiöverskottet försvinner väl på andra sätt, lagras som glykogen, förbränns av ökad metabolism, tas inte upp överhuvudtaget, osv.

mikaelj
2009-07-29, 08:09
Räkna med att tarmen klarar av 80 g glukos per timme. På 24 timmar blir det ca 2 kg kolhydrat eller 8000 kcal.

Hur effektiv är glykolysen*, om man satsar på 80g glukos/timme i 12 timmar, direkt efter ett hårt träningspass och därtill sedan tidigare har låga muskelglykogenlager?

*bildning & inlagring av muskelglykogen, osäker på om det är rätt ord.

z_bumbi
2009-07-29, 08:22
I teorin kanske, men hur många upplever att ätardagarna egentligen sabbar så mycket i verkligheten? Om en ätardag på 5000 kcal över energibalans verkligen innebar att man lagrade in 5000 kcal som kroppsfett (eller ens i närheten av så mycket), skulle alla dessa människor som traditionsenligt mixar in en riktig svullardag en gång i veckan under diet aldrig komma någonstans, och så är det ju ändå inte.

Vanebantare som "unnar" sig saker på helgen brukar inte komma så långt men även om man tittar på dopingfria tränande så måste överskottet tas ut vid någon annan tidpunkt. Det är också ganska så få dopngfria tränande som tycker obegränsade ätardagar är en så bra ide när det gäller viktnedgång.

En stor del av energiöverskottet försvinner väl på andra sätt, lagras som glykogen, förbränns av ökad metabolism, tas inte upp överhuvudtaget, osv.

Hur stor del då?
Mer glykogen innbär bara att man flyttar energin till dagarna efter och även om det kan vara bra innebär det också att energin man äter då inte behöver vara lika stor. Ämnesomsättningen ökar (bl a känns det genom att man blir varm) men det är inte så mycket som en del tror då det inte går åt någon större mängd energi för att få kroppen att bli varmare under kontrollerade förhållanden. Det är inte heller frågan om att få hög feber.
Det blir ett sämre upptag men för att den faktorn ska bli betydande så innebär det också mer eller mindre magbesvär då den oupptagna födan istället kommer i kontakt med bakterierna i tjocktarmen.

King Grub
2009-07-29, 09:39
Hur effektiv är glykolysen*, om man satsar på 80g glukos/timme i 12 timmar, direkt efter ett hårt träningspass och därtill sedan tidigare har låga muskelglykogenlager?

*bildning & inlagring av muskelglykogen, osäker på om det är rätt ord.

Det är tarmen som begränsar. Tarmens upptag av glukos är begränsad till runt 1 gram per minut, även efter träning.

Blandar man kolhydratsorterna, så det blir 50/50 glukos (eller maltodextrin) och fruktos blir siffran högre, 1.5 gram per minut eller mer, i och med att glukos och fruktos har olika transportörer.

Apos78
2009-07-29, 09:39
Jag tror verkligen inte att alla som har en planerad ätardag äter 5000 kcal denna dag men visst blir det totala intaget sett över en längre tid större än om ätardagen inte alls funnits. Därav aningen mindre spann mellan intag och utgift vilket så skulle ge en sämre deff. Men som Baldrick säger är nog den största orsaken till att man ens lägger in en ätardag av mer motiverande skäl och ingen strävan efter att vara fysiologiskt optimal. Efter en vecka med ris och kyckling kan jag förstå att en X-large calzone smakar ljuvligt :).

Apos78
2009-07-29, 09:42
Det är tarmen som begränsar. Tarmens upptag av glukos är begränsad till runt 1 gram per minut, även efter träning.

Blandar man kolhydratsorterna, så det blir 50/50 glukos (eller maltodextrin) och fruktos blir siffran högre, 1.5 gram per minut eller mer, i och med att glukos och fruktos har olika transportörer.

Gällande just glykogen blir det väl en begränsning i hur mycket kroppen kan lagra in vad gäller det fysiska utrymmet i främst muskler och lever.

mikaelj
2009-07-29, 09:44
Det är tarmen som begränsar. Tarmens upptag av glukos är begränsad till runt 1 gram per minut, även efter träning.

Så effekten av att äta kolhydrater efter träning med att insulinnivåerna inte påverkas, eller hur var det? (varför annars äta kolhydrat direkt efter träning snarare än under resten av dygnet?)

Blandar man kolhydratsorterna, så det blir 50/50 glukos (eller maltodextrin) och fruktos blir siffran högre, 1.5 gram per minut eller mer, i och med att glukos och fruktos har olika transportörer.

Jag läste i någon text av Lyle McDonald att det är konkurrens mellan enzymet som fraktar fruktos och som lagrar in glykogen så att det blir en mindre effektiv inlagring.

Missförstod jag det, eller är det något jag bortser från?

King Grub
2009-07-29, 09:51
Så effekten av att äta kolhydrater efter träning med att insulinnivåerna inte påverkas, eller hur var det? (varför annars äta kolhydrat direkt efter träning snarare än under resten av dygnet?)

Visst påverkas insulinnivåerna av kolhydrat.

Inlagringen av kolhydrat i muskulaturen sker snabbare vid intag direkt efter ansträngning. Väntar man ett par timmar, sjunker hastigheten med vilken muskelglykogen syntetiseras med upp till 50%.

För att fylla tömda glykogendepåer på 24 timmar krävs ett kolhydratintag på 7-10 gram kolhydrat per kilo kroppsvikt under den tiden, med början omedelbart efter den tömmande ansträngningen.

mikaelj
2009-07-29, 09:54
Visst påverkas insulinnivåerna av kolhydrat.

Inlagringen av kolhydrat i muskulaturen sker snabbare vid intag direkt efter ansträngning. Väntar man ett par timmar, sjunker hastigheten med vilken muskelglykogen syntetiseras med upp till 50%.

... så insulinnivån sjunker snabbare till fastevärde om du äter så mycket kolhydrater som möjligt under tiden inlagringen är som mest effektiv?

För att fylla tömda glykogendepåer på 24 timmar krävs ett kolhydratintag på 7-10 gram kolhydrat per kilo kroppsvikt under den tiden, med början omedelbart efter ansträngningen.

Tömda som i 0 mmol/kg eller en siffra över det?

King Grub
2009-07-29, 09:57
Insulinkänsligheten är uppreglerad efter ansträngning, så det krävs mindre insulin för att åstadkomma samma sak som det krävs mer för i vila.

Guddi
2009-07-29, 09:59
Så effekten av att äta kolhydrater efter träning med att insulinnivåerna inte påverkas, eller hur var det? (varför annars äta kolhydrat direkt efter träning snarare än under resten av dygnet?)Det handlar om upptag från tarmen till blodet. Det är där flaskhalsen finns efter träning. Musklernas upptag av glukos från blodet kan mer än 3 gånger så högt direkt efter träning.

När det gäller återhämtning av glykogendepåer så finns det hypoteser om att 1,2g/kg/timme timmarna efter aktivitet är max, http://www.jssm.org/vol3/n3/3/v3n3-3text.php

Jag läste i någon text av Lyle McDonald att det är konkurrens mellan enzymet som fraktar fruktos och som lagrar in glykogen så att det blir en mindre effektiv inlagring.

Missförstod jag det, eller är det något jag bortser från?Jag vet inte vad Lyle har skrivit men man får ett ökat upptag i tarmen om man intar fruktos och glukos i en blandning.

Sniggel
2009-07-29, 10:35
Det handlar om upptag från tarmen till blodet. Det är där flaskhalsen finns efter träning. Musklernas upptag av glukos från blodet kan mer än 3 gånger så högt direkt efter träning.

När det gäller återhämtning av glykogendepåer så finns det hypoteser om att 1,2g/kg/timme timmarna efter aktivitet är max, http://www.jssm.org/vol3/n3/3/v3n3-3text.php

Jag vet inte vad Lyle har skrivit men man får ett ökat upptag i tarmen om man intar fruktos och glukos i en blandning.

Så intravenöst tillförd glukos hade kunnat påskynda glykogeninlagringen? :D

Sniggel
2009-07-29, 10:40
Insulinkänsligheten är uppreglerad efter ansträngning, så det krävs mindre insulin för att åstadkomma samma sak som det krävs mer för i vila.

Kan detta påverka minskningen av fettförbränning, eller spelar det kvitta när man kolhydratsladdar eftersom det ändå kommer att bildas tillräckligt med insulin för att nästan stänga av fettförbränningen helt?
Vad kan det isåfall vara för vits att vara extra insulinkänslig när man påbörjar en kolhydratsladdning? Flaskhalsen begränsar ju ändå maxupptaget så man skulle ju lika gärna kunna börja 5 timmar efter ett träningspass, och vara klar 29 timmar efter passet?

z_bumbi
2009-07-29, 10:51
Så intravenöst tillförd glukos hade kunnat påskynda glykogeninlagringen? :D

Teoretisk sätt ja men i försök har det inte blivit så stor skillnad att det är värt att sätta ett IV. Den största fördelen med IV är nog att t ex cyklister slipper äta ännu mer mat med risk för magproblem etc.
Är man cynisk kan iofs den största fördelen vara att förklara den stora mängden IV-utrustning och stickmärken.

Sverker
2009-07-29, 17:35
Det är rätt svårt att trycka in glukos i blodet utan att skjuta blodglukoshalten i taket och påverka den osmotiska potensialen i blodet. Injektionsstället blir lätt irriterat också ifall man ska trycka in stora mängder glykos genom samma blodkärl.
Alltså praktiska problem med glukos in genom blodet.


Om jag minns rätt så har vår medelsvenson på 80 kg ca 40 kg musklemassa. En kroppsbyggare på 100 kg bör rimligen då ha 60 kg musklemassa. Efter tömning så kan vi säkert trycka in 20 g glykogen per kg musklemassa => 1.2 kg kolhydrat. Till detta kommer ca 120 g leverglykogen.



Räknar jag rätt så ska det nog gå för vår 100 kg byggare att kolhydratladda 2 kg kolhydrat på ett dygn:D

Guddi
2009-07-29, 17:46
Så intravenöst tillförd glukos hade kunnat påskynda glykogeninlagringen? :DDet skulle det göra antagligen ja. Sen så kan man som sagt blanda fruktos och glukos för snabbare upptag.

mikaelj
2009-07-29, 18:17
Om jag minns rätt så har vår medelsvenson på 80 kg ca 40 kg musklemassa. En kroppsbyggare på 100 kg bör rimligen då ha 60 kg musklemassa. Efter tömning så kan vi säkert trycka in 20 g glykogen per kg musklemassa => 1.2 kg kolhydrat. Till detta kommer ca 120 g leverglykogen.

Räknar jag rätt så ska det nog gå för vår 100 kg byggare att kolhydratladda 2 kg kolhydrat på ett dygn:D

Tjoho, vilka mängder!

Jag läser ibland om en superkompensationseffekt, där just såna mängder glykogen kan lagras i musklerna -- dvs mer än vanligt. Vid vilka tillfällen kan den ske? Eller jag fått det om bakfoten?

Sniggel
2009-07-29, 19:08
Det är rätt svårt att trycka in glukos i blodet utan att skjuta blodglukoshalten i taket och påverka den osmotiska potensialen i blodet. Injektionsstället blir lätt irriterat också ifall man ska trycka in stora mängder glykos genom samma blodkärl.
Alltså praktiska problem med glukos in genom blodet.


Om jag minns rätt så har vår medelsvenson på 80 kg ca 40 kg musklemassa. En kroppsbyggare på 100 kg bör rimligen då ha 60 kg musklemassa. Efter tömning så kan vi säkert trycka in 20 g glykogen per kg musklemassa => 1.2 kg kolhydrat. Till detta kommer ca 120 g leverglykogen.



Räknar jag rätt så ska det nog gå för vår 100 kg byggare att kolhydratladda 2 kg kolhydrat på ett dygn:D

Borde det inte bli 1,2+0,12=1,32 kg? Väldigt stora mägnder i vilket fall, lägg till vatten och viktförändringen blir några kilon, enbart i musklerna (och några hekton i levern).

Sen har jag för mig att medelsvensson har 40% muskelmassa (en man) så 32 kg isåfall ;)

Sniggel
2009-07-29, 19:09
Tjoho, vilka mängder!

Jag läser ibland om en superkompensationseffekt, där just såna mängder glykogen kan lagras i musklerna -- dvs mer än vanligt. Vid vilka tillfällen kan den ske? Eller jag fått det om bakfoten?

Tror när Sverker säger 20g/kg muskelmassa att han just menar vid superkompensation (han nämnde "efter tömning").

Sverker
2009-07-29, 19:15
2 kg kolhydrat är även för den energin som krävs för att hålla liv i byggaren under laddningsdygnet.


Jag har sett siffror på upp mot 25 glykogen / kg muskelmassa efter en tuff tömning och full laddning.
Normalt ligger mängderna kring 5 g / kg hos en otränad och ca 10 g / kg för en tränad muskel.

mikaelj
2009-07-29, 19:42
Är det något särskilt som gör tömningen tuff, mer än att så mycket glykogen som möjligt förbrukats?

Hur lång tid efter tömningen sitter superkompensationseffekten i?