handdator

Visa fullständig version : överträning baksida axlar och trapz?


Johan86
2005-05-16, 17:01
det är så att jag kör rygg,biceps ena passet och triceps,bröst,axlar andra passet.och jag kör bla skivstångsrodd så tar ju det på baksida axlarna.men i axelpasset kan kan jag köra drag till hakan.hur ska man lösa det för att det inte ska bli överträning?

sen är det en fråga om trapzen.trapzen tränar jag ju i ryggträningen tex skivstångsrodd och sittande rodd.och det är ju svårt att inte träna trapzen i axelövningar.hur tycker ni att man ska lösa detta för att undvika överträning?

mvh JOhan

Sheogorath
2005-05-16, 17:25
det är så att jag kör rygg,biceps ena passet och triceps,bröst,axlar andra passet.och jag kör bla skivstångsrodd så tar ju det på baksida axlarna.men i axelpasset kan kan jag köra drag till hakan.hur ska man lösa det för att det inte ska bli överträning?

sen är det en fråga om trapzen.trapzen tränar jag ju i ryggträningen tex skivstångsrodd och sittande rodd.och det är ju svårt att inte träna trapzen i axelövningar.hur tycker ni att man ska lösa detta för att undvika överträning?

mvh JOhan

Lägg baksida axlar på samma dag som du kör rodd. Problem löst. Rodd tar mycket mer på baksida axlar än någon axelövning för utsidan eller framsidan. Trapsen blir inte övertränade i första taget.

Johan86
2005-05-16, 17:33
Lägg baksida axlar på samma dag som du kör rodd. Problem löst. Rodd tar mycket mer på baksida axlar än någon axelövning för utsidan eller framsidan. Trapsen blir inte övertränade i första taget.

vilken dag ska jag då köra shrugs på?

Sheogorath
2005-05-16, 18:29
vilken dag ska jag då köra shrugs på?

Spelar mindre roll. Lägg dem där de platsar bäst i schemat. Både mark, hantellyft åt sidan och drag till hakan slaktar traps bra, så placeringen blir likvärdig. Tränar du nacken specifikt skulle jag dock lägga shrugs där då nackträning slaktar trapsen mer än något annat :cool:.

palme
2005-05-16, 19:18
Shrugs behöver du inte köra om du kör marklyft imo.

Baksida axel är liten och återhämtar sig fort. Har du ett par dagar emellan så blir den knappast övertränad.

Fatalist
2005-05-16, 20:12
Shrugs behöver du inte köra om du kör marklyft imo.

Baksida axel är liten och återhämtar sig fort. Har du ett par dagar emellan så blir den knappast övertränad.

Håller med, mina trapz har nästan växt för mycket av mark & rakmark :whipped:

Johan86
2005-06-04, 22:44
jag kör drag till hakan med skivstång och då undrar jag vad som händer om jag inte drar ända upp tipp till hakan utan slutar jämt innan.påverkas axelträningen av detta? eller är det bara trapzen som får mindre träning? anledningen till att jag frågar är för att inte köra slut på handlederna

Allan
2005-06-04, 22:51
jag kör drag till hakan med skivstång och då undrar jag vad som händer om jag inte drar ända upp tipp till hakan utan slutar jämt innan.påverkas axelträningen av detta? eller är det bara trapzen som får mindre träning? anledningen till att jag frågar är för att inte köra slut på handlederna

Du oroar dig för saker som inte blir ett problem förrän efter ett par år. Jag kan inte tänka mig att du är uppe på vikter där din eventuella skivstångsroddvikt skulle slå ut dina bakdeltor. Inte heller kan jag förstå hur dina trapz skulle bli övertränade.
Det här är inte raketforskning. Känner du dig sliten - ta ledigt ett tag. Känner du dig pigg - mata på. Man ska träna någe så in i helvete hårt för att verkligen bli övertränad - annars brukar det enbart bero på risig återhämtning och bristande kost.

allan

JoelR
2005-06-04, 22:52
jag kör drag till hakan med skivstång och då undrar jag vad som händer om jag inte drar ända upp tipp till hakan utan slutar jämt innan.påverkas axelträningen av detta? eller är det bara trapzen som får mindre träning? anledningen till att jag frågar är för att inte köra slut på handlederna

Nää, axelträningen påverkas inte av det. Det är trapzen som inte får lika mkt stryk bara.

Allan
2005-06-04, 22:52
Håller med, mina trapz har nästan växt för mycket av mark & rakmark :whipped:

Trapz och bröst och biceps är muskler som de flesta svarar bra på - de suger åt sig träning eftersom de är så inaktiva i vårt moderna liv. Kroppen växer inte symmetriskt - vissa kroppsdelar kommer att dra ifrån. Arslet växer först i knäböjen men sen kommer benen ikapp.

allan

Johan86
2005-06-04, 22:53
jag tänkte att det var värt att kolla upp denna övning så jag har kör slut på handlederna innan jag fyllar 30

Allan
2005-06-04, 22:56
jag tänkte att det var värt att kolla upp denna övning så jag har kör slut på handlederna innan jag fyllar 30

Kan garantera att det inte är den som kommer att knäcka dina handleder, om de nu kommer att vara förstörda. Dina handleder kommer tvärtom att stärkas av den övningen.

allan

Johan86
2005-06-04, 22:58
jag kör nämligen underarmscurl samt omvän underarmscurl så dom kommer att bli starka och fina

Allan
2005-06-04, 23:07
jag kör nämligen underarmscurl samt omvän underarmscurl så dom kommer att bli starka och fina

Nu har nån hoppat över flera månader och nivåer i träningen misstänker jag. Vad i helvete tränar du sånt för? Du ska träna basövningar!!!!!!


allan

Johan86
2005-06-06, 17:06
finns det någon nackdel att köra underarmar? tex att jag skurvar mkt med bilar så är det god ide att ha starka handleder

Fatcan
2005-06-06, 17:40
Nu har nån hoppat över flera månader och nivåer i träningen misstänker jag. Vad i helvete tränar du sånt för? Du ska träna basövningar!!!!!!


allan

Varför? Jag är nog också "nybörjare", har tränat ungefär sen höstlovet förra året, det är ju inte alltför länge. Övningar som handledscurl+omvänd handledscurl har bl.a hjälpt att få bort smärta i handlederna när jag kör t.ex skivstångscurl och hantelpress.

Johan86
2005-06-18, 20:45
Nää, axelträningen påverkas inte av det. Det är trapzen som inte får lika mkt stryk bara.


när är det trapzen som tar över? från bröstet eller från början av halsen?

carlsm
2005-06-18, 22:52
Nu har nån hoppat över flera månader och nivåer i träningen misstänker jag. Vad i helvete tränar du sånt för? Du ska träna basövningar!!!!!!


allan

Jag hoppade över underarmsträning ett bra tag, flera månader, vilket jag ångrar nu. De är för smala jämfört med överarmarna och det tar lång tid att komma ikapp.

Johan 86 >> får du ont i handlederna lär du märka det och inte kunna köra underarmsövningarna du skriver om så oroa dig inte i onödan.

pellepedal
2005-06-19, 08:34
TIll nybörjarna: Ni vet om att ni kan träna en muskel flera gånger i veckan utan att bli övertränad hoppas jag. Det handlar bara om att sköta kost och sömn så kan man köra på betydligt mer än vad ni gör. :thumbup:

Johan86
2005-07-02, 21:05
jag har frågat men får inget svar.testar igen :) när är det som trapzen tar över vid drag till hakan.är det vid brösten eller är det vid början av halsen?

JoelR
2005-07-03, 00:14
när är det trapzen som tar över? från bröstet eller från början av halsen?

När är det mest logiskt? Från början av halsen.

aliquis
2005-07-03, 01:20
jag skulle gissa att traps och axlar används hela tiden.

Johan86
2005-07-17, 11:14
är det ok att köra rygg,biceps på måndag och redan på tisdagen köra axlar,triceps och bröst? eller är det bättre om kroppen får vila en dag i mellan? axlarna och trapzen används ju båda dagarna

aliquis
2005-07-17, 11:24
Om du kör typ marklyft, pullups, drag till hakan på ryggdagen och bänk och lutande hantelpressar på bröstdagen behöver du då köra så mycket axlar överhuvudtaget?
Fanns ju nyligen en post där någon som väl tränade styrkelyft menade att det var dumt att få si o så kort vila mellan muskelgrupperna "åt ena hållet" och si o så lång åt andra, (du får ju under 24 timmar åt ena och 6 dagar(?) åt andra).

Jag tyckte någon 4-split jag körde tidigare med bröst&biceps, ben&vader, vila, axlar&triceps, rygg&mage, vila eller hur det nu var var ok. Blir väl inte perfekt där heller men bättre iaf.

Fast just nu blir det ju bänk och skivstångsrodd på måndag, mark, pullups och militärpress på onsdag och bänk och skivstångsrodd på fredag. Så där blir det väl inga enorma mängder vila för axlarna överhuvudtaget.

Johan86
2005-07-17, 11:28
rygg: rodd,latsdrag,ryggresningar samt lutande bröst,bänk,militärpress,triceps andra dagen