handdator

Visa fullständig version : Kolhydratssladda på bästa sätt!?

flamingeric
2005-05-16, 11:46
Jag ska köra ett cykellopp på 13 mil på lördag, hur ska man då lägga upp kosten för att maximera kolhydratsuppladdningen i musklerna på bästa sätt?

Funderar på att träna fram till onsdag och sedan vila på torsdag och fredag, ska jag tömma kroppen på kolhydrater genom att minimera intaget nu idag fram till onsdag sen äta maximalt med kolhydrater under torsdagen och fredagen?

Eller fungerar det lika bra att ligga normalt på kolhydraterna nu och bara äta mera kolhydrater under de två sista dagarna innan loppet för att få till en bra inlagring?

Behövs det två dagars uppladdningen eller räcker det att överäta kolisar på fredagen bara?

Mvh: Erik

Sverker
2005-05-16, 12:25
13 mil, vad blir det i tid ? Tre och en halv, fyra timmar ?

Låter som om du behöver välfyllda förråd. Träna och ät normalt fram till onsdag. Torsdag och fredag är kolhydratladdning. Ät ordentligt med kolhydrater med lågt GI. Ät lite varje timme.

Är du ordentligt tränad är kroppen redan optimerad på att lagra glykogen så allt du äter lagras in som glykogen. Tömning är onödigt hårt här.

heljis
2005-05-16, 15:35
Lågt GI? Vill han inte ha relativt stort insulinpåslag för att lagra in glykogen, och borde därmed äta iaf medelsnabba kolhydrater?
Den uppfattningen fick jag när jag läste Blodsockerblues... men jag kanske är ute och cyklar, eller så har det kommit nya rön?

King Grub
2005-05-16, 15:38
Snabba kolhydrater lagras in som glykogen snabbare än långsamma, speciellt efter träning, men det är då det är som viktigast. Det är några dagar till lördag...