handdator

Visa fullständig version : Hinderbana AF-kvalet05


z_bumbi
2005-05-16, 09:27
Hur såg hinderbanan ut, vilka hinder ingick?

Tiderna var runt 1-1,30 för herrar så den var inte så lång i alla fall.

Jay-Z
2005-05-16, 09:33
Hur såg hinderbanan ut, vilka hinder ingick?

Tiderna var runt 1-1,30 för herrar så den var inte så lång i alla fall.

1) Klätterplank med rep, 3,5-4 meter, typ.
2) Balansgång på bom
3) Armgång
4) Häckar, höga och låga
5) Kryp, eller snarare glid på marmorgolv, under nät.
6) Springa med vikter, hämta och lassa av.

z_bumbi
2005-05-16, 09:45
4 Över och under eller bara variation på hopphöjden?

5 Aj!

6 Hur tunga vikter?

Tack för svaret!

Jay-Z
2005-05-16, 09:51
4 Över och under eller bara variation på hopphöjden?

5 Aj!

6 Hur tunga vikter?

Tack för svaret!

4) Över och under.

5) Ja, det var tydligen någon som pajade tänderna också.

6) 15, 20 och 25. Tror jag. Lite osäker så här i efterhand.

z_bumbi
2005-05-16, 10:02
4) Över och under.

5) Ja, det var tydligen någon som pajade tänderna också.

6) 15, 20 och 25. Tror jag. Lite osäker så här i efterhand.

Jag såg något om tänderna och även ett knä i hinderbanan och var det marmorgolv så förstår jag det mer, tråkigt.

Exakt vad vikterna vägde var inte livsviktigt: :D

adde
2005-05-16, 13:37
Jag såg något om tänderna och även ett knä i hinderbanan och var det marmorgolv så förstår jag det mer, tråkigt.

Exakt vad vikterna vägde var inte livsviktigt: :D

brukar vara 2x15+2x20 för tjejer och 2x20+2x25 för killar...

/adde

Vic_1981
2005-05-16, 22:32
Tror det var 15, 20 och 25kgs vikter..men är inte 100, den sista vikten kändes iaf jävligt lätt så det var nog en 15 kgs vikt.

z_bumbi
2005-05-17, 07:22
Tror det var 15, 20 och 25kgs vikter..men är inte 100, den sista vikten kändes iaf jävligt lätt så det var nog en 15 kgs vikt.

Några andra åsikter om banan?

sunkan
2005-05-17, 17:50
tänkte låna tråden med en snabb fråga. I AF när det är rodd, hur långt/länge ror dom då? och på vilka tider ungifär?

Evensar
2005-05-17, 17:58
Några andra åsikter om banan?

Första AF tävlingen jag var på, så har inget attjämföra med.

Men tyckte banan var ganska amatörmässig ihopsatt. Stod och tejpa och hade sig direkt innan tävling. Dock så hade det varit strul med den riktiga banan, så de fick ta en annan (sånt ska väl heller inte få hända?)

Sedan tycker jag dommarna var lite virriga längst ner på banan, där jag stod (efter handklättringen). De hade inte tejpat i golvet hur de skulle springa, så många tävlande blev virriga, och tänkte springa på fel bana (höga och låga hinder).

Sen att köra på marmorgolv blev ju lite tråkigt, så folk kunde glida under repen, och inte behövde kråla (om de inte fega och inte kastade sig).

Jag vet ju dock inte hur det brukar vara, men det kändes väldigt amatörmässigt och inte alls som ett SM-kval.

EDIT: / Arnesson som skriver, från Evansars konto.

Allan
2005-05-17, 18:51
Jag tycker hinderbanan ska bort, eller så får man eliminera folk. Det är en jävla plåga att se trettio pers kråla runt. Nackdelen är ju att hinderbanorna sällan är långa nog för att faktiskt skapa differenser. Dessutom är det alltid tjafs om vem som satte foten fel eller gick på fel sida om strecket.
Nä, fram med roddmaskinerna och digitaltekniken så blir det mer flyt.

allan

z_bumbi
2005-05-17, 19:53
Jag tycker hinderbanan ska bort, eller så får man eliminera folk. Det är en jävla plåga att se trettio pers kråla runt. Nackdelen är ju att hinderbanorna sällan är långa nog för att faktiskt skapa differenser. Dessutom är det alltid tjafs om vem som satte foten fel eller gick på fel sida om strecket.
Nä, fram med roddmaskinerna och digitaltekniken så blir det mer flyt.

allan

Eliminering och/eller att man väljer lokal efter hinderbanan och inte tvärt om.

I en gymnastiksal av den lite större typen finns det väl plats för tre/fyra hinderbanor och väljer man moment som tar lite mer tid så får fysiken avgöra mer än enstaka misstag.

Roddmaskin tycker jag personligen låter extremt tråkigt men då har jag inte ännu sett en sådan tävling.

Allan
2005-05-17, 20:10
I en gymnastiksal av den lite större typen finns det väl plats för tre/fyra hinderbanor och väljer man moment som tar lite mer tid så får fysiken avgöra mer än enstaka misstag.


Och sen ska man ta in publik också? Nu snackar vi Hovet som lokal tror jag. Nä, fram med en elimineringsrond. Det finns ju i byggning - bara de främsta får göra fria poseringen.

allan

z_bumbi
2005-05-17, 20:32
Och sen ska man ta in publik också? Nu snackar vi Hovet som lokal tror jag.

En vanlig handbollsarena funkar. Det funkade i Karlstad så varför inte någon annanstans?

Här i Eskilstuna vet jag minst två lokaler som bör funkar utmärkt, tre om man är beredd att hyra friidrottsarenan.

Så ont om bra lokaler kan det inte vara ute i landet?

Allan
2005-05-17, 20:43
Oavsett det måste man ner i tid. Det är ogörligt att ha det så här.

allan

no1fitness
2005-05-17, 23:05
Jag har länge tyckt att man ska eliminera folk direkt på symmetrin, kval eller inte...
Inte för att verka elak, men när man ser bilder från kvalet är det många som ryker direkt pga fysiken...Fysikronderna är ju det "viktigaste" inom AF eftersom den avgör i slutet.
Ta ut 15 som genom sin symmetri går vidare till styrkan. Och sedan 10 som får göra hinderbanan och sedan top 6 i finalen.
Det måste blir roligare för publiken att titta på och svårare för de tävlande att kvala in till ett SM. Det är ändå ett Svenskt Mästerskap det handlar om !

Jag tycker hinderbanan ska vara kvar ! Men med färre folk som ska springa den, så kan den bli längre och mer utslagsgivande.
Om bara säg 10 personer i varje längdklass ska springa, så hinner nog inte publiken tröttna.

Sverker
2005-05-18, 05:24
OT :D

Handbollsplanen är 40 m X 20 m. Handbollsförbundet tillåter banor ned till 38 X 18 m.

SOS-Grand Prix som gick i Västerås och är en häftig tävling mellan poliser, brandmän, häktesvakter och amulansskötare körde en ordentlig hinderbana på en handbollsplan. Det blir mycket springande mellan hindren för ytan är stor :thumbup:

z_bumbi
2005-05-18, 07:45
Jag har länge tyckt att man ska eliminera folk direkt på symmetrin, kval eller inte...
Inte för att verka elak, men när man ser bilder från kvalet är det många som ryker direkt pga fysiken...Fysikronderna är ju det "viktigaste" inom AF eftersom den avgör i slutet.
Ta ut 15 som genom sin symmetri går vidare till styrkan. Och sedan 10 som får göra hinderbanan och sedan top 6 i finalen.
Det måste blir roligare för publiken att titta på och svårare för de tävlande att kvala in till ett SM. Det är ändå ett Svenskt Mästerskap det handlar om !

Jag tycker hinderbanan ska vara kvar ! Men med färre folk som ska springa den, så kan den bli längre och mer utslagsgivande.
Om bara säg 10 personer i varje längdklass ska springa, så hinner nog inte publiken tröttna.

Självklart måste man sålla oavsett andra lösningar och att sålla efter varje rond är nog det bästa, det sätter även lite press på de som ligger runt "nedflyttningstrecket". *flex*

Om kvalet endast skulle vara ett kval så är en hård sållning mer motiverad men nu är det ju inte så utan en av två möjliga tävlingar att tävla på överhuvudtaget (Varav den ena i Skåne) för de som inte är SM-kvalade. Ett lite större antal bör nog få gå vidare innan det dyker upp flera nya nybörjartävlingar, det är nog inte så givande för utvecklingen om halva startfältet bara får testa ett moment av tre.
Men gör man samtidigt en ökning av den utrustningen som används kombinerat med sållning så kommer tiderna i alla fall att minska betydligt vilket ju är det viktiga, tävlingarna kommer inte att bli jättekorta men är man intresserad som publik så står man kanske ut med det.

Action
2005-05-18, 09:12
Rodd är faktiskt jäkligt skoj att titta på. Kör man även 500m istället för 1minut så blir det mycket utslagsgivande. Rodd måste givetvis visas på en projektorduk! Med rodd kan man enkelt köra 10 personer samtidigt! :thumbup:

Annars är det eliminering som är det enda rätta. På en SM-final kan alla sedan köra alla moment, men det kräver att det max är 10st som får tävla på finalen.

Exempelvis: 20st per klass går vidare till styrkeronden! 12st går vidare till hinderbanan och 8st kvalar in till SM. De 3 bästa i ett SM är direktkvalade till nästa år!

sunkan
2005-05-18, 09:13
Rodd är faktiskt jäkligt skoj att titta på. Kör man även 500m istället för 1minut så blir det mycket utslagsgivande. Rodd måste givetvis visas på en projektorduk! Med rodd kan man enkelt köra 10 personer samtidigt! :thumbup:

Annars är det eliminering som är det enda rätta. På en SM-final kan alla sedan köra alla moment, men det kräver att det max är 10st som får tävla på finalen.

Exempelvis: 20st per klass går vidare till styrkeronden! 12st går vidare till hinderbanan och 8st kvalar in till SM. De 3 bästa i ett SM är direktkvalade till nästa år!

hur lång tid tar det att ro 500m för er som tävlar respektive hur långt kommer ni på en minut?

Action
2005-05-18, 09:15
hur lång tid tar det att ro 500m för er som tävlar respektive hur långt kommer ni på en minut?

För herrar kommer nog tiderna ligga på 1.20-1.40! Den som ror på 1.20 gör det extremt bra.

På 1 minut brukar de bästa hamna på 370-380m och de sämsta på 330-340m

sunkan
2005-05-18, 15:12
För herrar kommer nog tiderna ligga på 1.20-1.40! Den som ror på 1.20 gör det extremt bra.

På 1 minut brukar de bästa hamna på 370-380m och de sämsta på 330-340m

ok, då vet jag :thumbup: