handdator

Visa fullständig version : En polare med problem


Destra
2005-05-15, 22:40
Hejsan!
jo det är så att min kompis har på senare tid fått stora problem med de flesta
pressövningar. Han har blivit klenare helt enkelt. Exempelvis så bänkade han en 8 på 80 kg utan problem för drygt en månad sen, idag så klarade han inte ens av 60 kg. Vikterna har minskat drastiskt varje pass. Kosten sköter han bra.
Det första jag kom att tänka på var ju att han skulle vara "övertränad", men saken är den att han inte har behövt sänka vikten i tex marklyft, bicepscurl, knöböj mf.

Kan han vara övertränad eller finns det kanske någon annan orsak till problemet?

vrålapa
2005-05-15, 22:46
Hejsan!
jo det är så att min kompis har på senare tid fått stora problem med de flesta
pressövningar. Han har blivit klenare helt enkelt. Exempelvis så bänkade han en 8 på 80 kg utan problem för drygt en månad sen, idag så klarade han inte ens av 60 kg. Vikterna har minskat drastiskt varje pass. Kosten sköter han bra.
Det första jag kom att tänka på var ju att han skulle vara "övertränad", men saken är den att han inte har behövt sänka vikten i tex marklyft, bicepscurl, knöböj mf.

Kan han vara övertränad eller finns det kanske någon annan orsak till problemet?


Testa vila eller variation i träningen.

Jompi
2005-05-15, 22:46
Sitter nog endel psykologiskt, bara att , ja prova ta en vilovecka.

Shadow Warrior
2005-05-16, 05:12
TVÅ VILOVECKOR, sen tar han bort alla tramsövningar och ser över schemat.

Fast annars så misstänker jag något annat men det vet han nog själv om det är så.

stahlberg
2005-05-16, 07:39
Man kan vara övertränad BARA i bänkpress. Han är knappast sjuk, eftersom resten av träningen går bra. Han tycks inte ha några skador, inte heller något allvarligt teknikfel som kommit in i bilden. En så drastisk resultatminskning är en aning konstig.

Hur har han tränat under denna tid?

John M
2005-05-16, 08:08
Ingen liten viktnedgång det där. Hur ser det ut med axelträningen? Kanske axlarna som har blivit klena?

Destra
2005-05-16, 08:14
Man kan vara övertränad BARA i bänkpress.

Han har inte bara problem med bänkpresss utan också andra pressar som hantelpress och axelpress. Det sor är riktigt märkligt är hur mycket han har tappat och hur fort det har gått.

"Hur har han tränat under denna tid?"

Han har kört 5 dagar i veckan som han brukar, förutom då han vilade i ca 5 dagar pga mycket skolarbete.

Destra
2005-05-16, 08:16
Ingen liten viktnedgång det där. Hur ser det ut med axelträningen? Kanske axlarna som har blivit klena?

Axlarna har han också problem med, tappat vikter även där dock inte lika drastiskt men ändå mycket på så kort tid.

Destra
2005-05-16, 08:56
Fast annars så misstänker jag något annat men det vet han nog själv om det är så.

Har redan frågat, men svaret bnlev nej, han hade inte mens :D .

z_bumbi
2005-05-16, 09:12
Hur ser träningprogramet ut?

Bite
2005-05-16, 10:43
Har han (försökt) prioriteringsträna bröst/axlar under denna tid?

takjens
2005-05-16, 12:17
Jag hade samma problem dock inte i den mängden men, jag tog 2v vila och när man återigen steg in i gymet med mkt mer motivation och man kände sig starkare och ökade upp snabbt till dom vikterna man lyfta tidigare...

Kanske mkt som sitter i psykologiskt.. vem vet..

stahlberg
2005-05-16, 12:20
Precis som Z-Bumbi efterlyste jag träningsprogrammet. Det räcker inte med att veta hur ofta han tränat. För att kunna bedöma varför resultatförsämring skett så drastiskt måste man se hela programmet, åtminstone om man i likhet med mig har bara 29 års erfarenhet av styrketräning. Annars blir en bedömning - åtminstone för mig - omöjlig att göra.

Å andra sidan finns det gott om sakkunniga här. Säkert är någon så skicklig att den utan någon som helst kunskap om programmet kan bedöma situationen sakligt.

Då är det bara att med varm hand överlåta rådgivningen till den/dem.

Majsan
2005-05-16, 12:32
överträning kanske ..

testa o vila en vecka eller så ..

pellepedal
2005-05-16, 13:15
Precis som Strallenbergarn skriver, behövs mer info för att kunna uttala sig med 100% säkerhet.
Men än så länge tycker jag att det låter som ett par övertränade axlar... Inte direkt ovanligt fenomen ute på gymmen.

Tycker inte att han ska behöva vila helt för det. Dra ner volymen och intensiteten till hälften under en vecka eller två, och hoppa över axelövningarna.

n0pe
2005-05-16, 15:50
Han kanske körde sina bröst och axelövningar i smithen.
Och sen när den försvann trodde han att han skulle kunna ta samma vikt? :naughty:

Destra
2005-05-16, 17:41
Här kommer basen i hans tränings program.
Skriver upp alla dagar.

Måndag biceps:
Skivstångscurl, Hamercurl, skottcurl med hantel och ev hantelcurl.

Tisdag mage och ben:
Mage:Repcrusnhes i kabelhiss, Crunshes med vikt, liggande benlyt och magmaskin.
Ben:Böj, benpress, benspark, lårcurl och ev sissy squats.

Onsdag Bröst & triceps:
Bröst: Bänkpress eller hantelpress, Uppåtlutande hantelpress, hantel flyes
Triceps:Triceps-extensions runt huvudet, pushdowns och frenshpress.

Torsdag rygg:
Chins, latsdrag med axelbrett grepp, t-bar, latsdrag med v-handtag, marklyft, skivstångsrodd, sittande rodd.

Frdag:vila
Lördag:vila

Söndag Axlar och trapz:
Axelpress med hantlar, Militärpress, sidolyft med hantlar, drag till hakan, shrugs med hantlar och baksida axlar i cabel.

Såhär ser hans program ut ungefär, kan skifta lite från gång till gång.
Jag har inte riktigt 100 % koll på vilka vikter han kör med i alla övningar, är det nödvändigt? För då tar jag och kollar upp det.

Shadow Warrior
2005-05-16, 17:48
jag tycker han kör för många övningar samt att han tränar för offta.

Man and Machine
2005-05-16, 20:20
Hur säker är du på att han sköter kosten bra? Har han gått ner i kroppsvikt? Sover han tillräckligt?

Destra
2005-05-16, 20:45
Hur säker är du på att han sköter kosten bra? Har han gått ner i kroppsvikt? Sover han tillräckligt?

Kosten är jag 100 % säker på att han sköter.
Han har inte gått ner i kroppsvikt, tvärtom så har han ått upp.
Sömnene är det det ju lite si och så med, han brukar sova 7-8 h säger han. :sleep:

stahlberg
2005-05-16, 20:45
Som Pelledalarn påpekade, så är det inte ovanligt med övetränade axlar. När jag skrev att man kan bli övertränade i bänkpress menade jag naturligtvis att man kan bli övertränad i bänkpress-muskulaturen (och då företrädesvis axlarna, som ofta "dubbeltränas" genom att de får träning både i bröst- och i axelpassen).

Eftersom han går framåt i "ben/rygg"-området så kan vi utesluta allmän överträning. Vi torde också kunna utesluta tillbakagång pga skada. Inte heller borde problemen bero på försämrad teknik. Både skada och försämrad teknik borde ju den tränande ifråga ha märkt.

Man torde också kunna utesluta stagnation pga ensidig träning, eftersom det är fråga om tillbakagång och inte stagnation, även om en DELorsak till tillbakagången kan vara ensidig träning.

När man tittar på programmet ser man en uppdelning där bröst tränas på onsdag. Därefter följer 96h vila (före nästa bröst- eller axelträning). Så tränas axlar, och därefter 72 h vila före nästa bröstpass.

I vanliga fall borde vilan vara fullt tillräcklig för att undvika överträning. Jag tror inte heller att brister i kringfaktorerna kost eller vila påverkar. Det är nämligen så att den tränande tränar ben (med bla knäböj) på tisdag, och marklyft på torrsdag. Nu vet jag ju inte utförandet, men risken för överträning t.ex av korsryggen borde vara större än risken för överträning av axlarna (trots att vilan efter marklyft är lång före nästa benpass).

Någon skrev att antalet övningar är för stort. Han tränar två övningar som belastar främre axlarna på onsdag, därefter 96h vila, så tre övningar som belastar framsida axlar, därefter 72h vila. Detta är enligt mig i vanliga fall INTE tillräckligt för överträning.

Ändå hittar jag inte någon annan förklaring till tillbakagången än övetränade axlar. Jag tror detta måste bero på en av följande saker (eller på en kombination av flera av dem) :
1. Personen ifråga har mellan styrketräningspassen andra aktiviteter på jobbet eller på fritiden som belastar axlarna.
2. Personen ifråga tränar ett exceptionellt stort antal serier i sina brsöt- resp axelövningar.
3. Personen ifråga tränar exceptionellt tungt, går t.ex upp till maximala ettor varje gång.

Personligen tror jag nr 3 är sannolikast.

Stämmer inte punkt 1-3 (eller en kombination) måste personen vara extremt lätt övertränad när det gäller just axlarna.

Destra
2005-05-16, 21:03
Tack för bra svar, det är kul och trevligt när folk går in för att hjälpa andra.
Speciellt tack stahlberg som verkligen verkar ha lagt ner själ i denna tråd. *yourock*


"3. Personen ifråga tränar exceptionellt tungt, går t.ex upp till maximala ettor varje gång.

Personligen tror jag nr 3 är sannolikast."

Han tränar ju iof tungt dock inte 1 så tungt att han bara gör 1 rep.
Han gör 6-8 rep till faliur på alla övningr i stortsett (dock inte magen).

stahlberg
2005-05-16, 21:38
Du skriver inte ut antalet set.

Men det kan vara det att han går till failure som gjort honom övetränad ; de set där han går till failure blir ju mycket tunga.

Jag tackar och bockar för att du rockar. Det vore ju roligt om jag (eller någon av de andra) på något sätt kunde hjälpa till att komma åt orsaken till tillbakagången. Sedan återstår det att göra lämpliga förändringar.

Någon större själ har jag om sanningen ska fram inte behövt lägga ner på min "hjälp". Jag har ögnat igenom programmet, och sedan skrivit ner några saker som för mig är rena självklarheter. Det enda som krävt ansträngning är att försöka formulera det hela på ett bra sätt.