handdator

Visa fullständig version : Bästa sättet att bli av med råttor?


Zlin
2005-05-15, 21:58
Hej!
Vi har ett litet hus, som från början är en s.k. Badstuga. Den har efterhand blivit utbyggd åt höger och vänster, bland annat finns det en liten toalett i en av utbyggnaderna. Utbyggnaden utfördes av tidigare ägare, så jag vet inte hur den har gått till. Vi har dock fått problem med råttor (eller något annat slags djur), som hörs i taket på utbyggnaden. Vi har dessutom fått en ganska illaluktande odör i badrummet, som en följd av råttornas avföring i taket. Därför mottager jag gärna tips på hur man enklast blir av med dessa råttor (som vi aldrig har skådat).

mini
2005-05-15, 21:59
Katt? Gift?

Tolkia
2005-05-15, 22:02
Vet inte om jag kan rekommendera gift, i alla fall inte som någon patentmetod i alla hus. Har man otur gryper de undan och dör i väggarna, mellan våningsplanen eller mellan ytter- och innertak. Mindre roligt, då en mindre angenäm doft sprids, och man inte kommer åt att plocka bort dem ...

Trance
2005-05-15, 22:03
Ormar i mängder!

Annars är väl katter ett mer gosigt alternativ eller råttfällor.

abjorn
2005-05-15, 22:03
råttfällor, gift, hagelbössa, anticimex?

Dumleman
2005-05-15, 22:04
Har för mig att det finns en eldriven sak att köpa som ger ifrån sig ett ljud som råttor inte gillar. Placera den i t.ex. källaren så håller de sig borta.

Zlin
2005-05-15, 22:07
Har för mig att det finns en eldriven sak att köpa som ger ifrån sig ett ljud som råttor inte gillar. Placera den i t.ex. källaren så håller de sig borta.

Det låter ju som det perfekta alternativet. Vet du något mer om denna här manicken?

Som någon påpekade, så känns gift lite sådär, eftersom de kryper mellan inner- och yttertak. Om någon bestämmer sig för att kola där, kommer det ju stinka i all evinnerlighet. Katt har vi i området, så krypen rör sig väl inte utanför hemmets väggar, antar jag.

Prankie
2005-05-15, 22:13
http://www.musfritt.nu/

Zlin
2005-05-15, 22:23
Shit, där föll det. "Ultraljudet går inte ens igenom de tunnaste väggar" kan man läsa på hemsidan. Mao en lösning som inte är aktuell för oss, där skiten bor i isoleringen i taket.

Abjorn: Jag är mer och mer benägen att gå på ditt alternativ med hagelbössan. Jag ryser dock när jag tänker på uppvärmningskostnaderna med ett stort hål i taket. :D *screwy*

MacLeod
2005-05-16, 01:54
Sätt ut vanliga jävla råttfällor. Se till att dom är kraftiga nog. Om den är för liten så slår den igen utan verkan o råttan lär sig direkt att den inte ska ta osten eller vad du nu lagt dit. Dom är rätt smarta dom jävlarna.
Jag hade nog satsat mina pengar på anticimex faktiskt.

bolt
2005-05-16, 02:38
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=859155&postcount=6

Edde_1
2005-05-16, 06:52
warfarin < råttgift.

Glöm katter och råttfällor, finns det reda många råttor så är det bara gift som gäller.
1 par råtter kan föda fram 1600 avkommor under sin levnadstid.

Ring anticimex så kommer dom och sprutar in pulver i råttornas gångar, sen får råttorna det på pälsen och slickar det i sig. Sen är det kört för dom små liven.

JJ
2005-05-16, 08:13
Anticimex

Danne
2005-05-16, 13:44
Slagfällor är inte så dumt att börja med, men agna dom inte med ost som dom flesta gör utan använd guldnogat eller nån annans slags choklad.

Det här med att mössen/råttorna dör där man inte kommer åt dom när man använder gift är en risk man tar men gör man inget åt dom så kommer dom att fortsätta sprida avföring och föröka sig och kanske ändå dö en naturlig död inne i en vägg eller dylikt.
Sen är det så att gifterna man använder är antikoagulanter som gör att djuret torkar ut och inte luktar lika mycket/länge som om det dör en naturlig död.

Dom flesta hemförsäkringar har skadedjursavtal inbakat, utan självrisk.

Ultraljudsmojängerna har visat sig fungera inledningsvis men efter ett tag så vänjer sig råttan/musen vid ljudet och det är verkningslöst.

Cilia
2005-05-16, 16:01
tänk på att om du lägger ut gift själv så ska du veta att du kan komma åt där råttorna är annars kommer dom att ligga och ruttna. Om du tror att det nu luktar illa av avföringen och ni inte vet vad som är där så får ni räkna med att öppna upp på ngt sätt annars har ni en massgrav där som kommer att sprida en härlig odör och bakterier.

RobbeliRobban
2005-05-16, 16:06
Låt de föröka sig, föd upp och slakta emellanåt, mal ner, förpacka och märk med "Prima förkryddad svensk nötfärs" till försäljning.

Du sitter inte på ett problem, du sitter på ett bra sätt att dryga ut lönen.

Zlin
2005-05-16, 19:50
Slagfällor är inte så dumt att börja med, men agna dom inte med ost som dom flesta gör utan använd guldnogat eller nån annans slags choklad.

Det här med att mössen/råttorna dör där man inte kommer åt dom när man använder gift är en risk man tar men gör man inget åt dom så kommer dom att fortsätta sprida avföring och föröka sig och kanske ändå dö en naturlig död inne i en vägg eller dylikt.
Sen är det så att gifterna man använder är antikoagulanter som gör att djuret torkar ut och inte luktar lika mycket/länge som om det dör en naturlig död.

Dom flesta hemförsäkringar har skadedjursavtal inbakat, utan självrisk.

Ultraljudsmojängerna har visat sig fungera inledningsvis men efter ett tag så vänjer sig råttan/musen vid ljudet och det är verkningslöst.

Tack för det utförliga svaret!
Täcker hemförsäkringens skadedjursavtal ett besök från anticimex? Vad gör anticimex som inte man själv kan göra? Man borde kunna köpa något på ÖB typ, och sedan sprida kring huset?

Robbelirobban: www.billigtprotein.net är numera inhandlad för min räkning. Jag tänker sälja pulvret som "Zlin's XXXtrEam powergainer plUs". Jag letar efter affärspartner. Intresserad?

bosse_brutal
2005-05-16, 20:50
fylle en hink med en glykol/vattenblandning och en betad "vippa", så när råttan går upp för att ta betet så tipper den över och råttan hamnar i glykolvattnet och dör. oerhört effektivt och till skillnad mot slagfällor kan man ta hur många som helst innan man behöver vittja fällan.

nån här kan säkert förklara bättre vad jag menar.

Spannmål
2005-05-16, 21:56
tänk på att om du lägger ut gift själv så ska du veta att du kan komma åt där råttorna är annars kommer dom att ligga och ruttna. Om du tror att det nu luktar illa av avföringen och ni inte vet vad som är där så får ni räkna med att öppna upp på ngt sätt annars har ni en massgrav där som kommer att sprida en härlig odör och bakterier.

shiiiiiiiiit, de har iaf inte pratat om det de senaste 15 posterna!!!!!!!!!!

z_bumbi
2005-05-17, 06:35
Man borde kunna köpa något på ÖB typ, och sedan sprida kring huset?

Jo de säljer Superwafarin, det står bland godiset. ;)

Seriöst så är det inget man leker med och med tanke på att det fanns katter kanske ni ville ha dem kvar?
Anticimex vet förhoppningsvis vad de gör.

Cilia
2005-05-17, 06:56
shiiiiiiiiit, de har iaf inte pratat om det de senaste 15 posterna!!!!!!!!!!
och var faan fick du luft ifrån?

Tolkia
2005-05-17, 07:05
Min poäng var väl ungefär densamma som z_bumbis: Råttgift är inget man skall leka med på egen hand, särskilt inte om det finns katter, hundar, barn etc. i grannskapet. Att kadavret luktar mindre om djuret avlivas med antikoagulantia är ju en klen tröst om det är grannens katt - eller den egna - som utgör "råvaran" till det ...

Testa fällor; funkar inte det alt. du tycker att det är obehagligt att vittja dem, ring Anticimex.

Kalle76
2011-08-16, 17:12
Ja det är ju problem att de inte fungerar i väggarna.. Dessa skall dock fungera även i väggarna har själv dock inte testat.. Musskrämma (http://www.skadedjursbekampning.nu/produkt/Ratt-och-Musskramma-2000)

daks
2011-08-16, 18:05
http://kungforpresident.se/wp-content/uploads/2011/07/Skärmavbild-2011-07-07-kl.-18.02.41.png

Var försiktig med Nelsons fällor. Lång text här (http://kungforpresident.se/2011/07/rattfalla-artikel-nummer-5642/)!