handdator

Visa fullständig version : Det måste stå fel...?


palme
2005-05-15, 21:21
En liten turkaffär har en helsidesannons i tidningen...7kg kycklinglår (halal, Sverige) för 85kr lådan max 2st/kund...

Måste fan gå ner och kolla imorrn...lär ju va 6,7kg ben eller nåt?

WHITEFOLKS
2005-05-15, 21:24
låter inte helt orimligt, man kan få kycklingklubbor för 15kr/kg ibland.

palme
2005-05-15, 21:26
Ja iofs. Blir update imorrn.

Pez
2005-05-15, 21:44
låter inte helt orimligt, man kan få kycklingklubbor för 15kr/kg ibland.
2kg för 30-35:- är inget ovanligt i "vanliga" butiker.

blekfet2
2005-05-15, 21:54
å var kommer det "klubborna" ifrån då?

Bolio
2005-05-15, 21:59
Köttet är "halal".

Vad är halalslakt?


Enligt den islamiska tron får dess religiösa anhängare enbart äta kött som behandlats enligt vissa regler vad beträffar slakt och hantering.
Kött som uppfyller dessa kriterier kallas för halalkött.
När vi bedriver slakten uppfyller vi islamiska regler som till exempel att djuret vid slakt skall vara vänt mot Mekka och att en trogen muslim slaktar med en vass kniv. Slakten följs också efter gällande muslimsk ritual, där slaktaren utropar Guds namn (i Guds namn, Gud är störst). Dessutom måste djuret vara bedövat och för att ta så stor hänsyn som möjligt till djuret ser vi till att det varken är hungrigt eller törstigt före slakt. Det är många regler som måste uppfyllas beträffande en human slakt enligt islamisk sed.

JAM
2005-05-15, 22:32
låter inte helt orimligt, man kan få kycklingklubbor för 15kr/kg ibland.
PrisXtra sålde för 10 kr/kg när de öppnade i Storängsbotten för en månad sedan. :)

Destra
2005-05-15, 22:43
En liten turkaffär har en helsidesannons i tidningen...7kg kycklinglår (halal, Sverige) för 85kr lådan max 2st/kund...

Måste fan gå ner och kolla imorrn...lär ju va 6,7kg ben eller nåt?

Vilken butik kan detta röra sig om, billig kyckling är alltid intressant.

RobbeliRobban
2005-05-15, 23:17
Om det är så billigt, tror ni då på att kycklingen blivit lyxslaktad och behandlad enligt de principerna Bolio beskrev ovan? Neeh, säkerligen är slaktaren lika mycket muslim som mig, och det är ingen kyckling utan istället lastgamla värphöns som avlivas genom stamp med skitig skosula, inte vänd mot Mecka utan mot en rostig golvbrunn. Ej heller några böner till Allah utan ett trött "Men dö nångång då fågelskrälle". För att dryga ut det är det även injicerat med koksalt och nermald restprodukt ifrån ihjälsparkad dansk tamgris.

palme
2005-05-15, 23:22
Vilken butik kan detta röra sig om, billig kyckling är alltid intressant.

Turkaffären vid siviatorg.


Nej robban halal kött tas seriöst. Det här är från Sverige därför jag är lite intresserad. Brukar vara från NZ annars med 70% vatten i.

jakke
2005-05-16, 00:36
Turkaffären vid siviatorg.


Nej robban halal kött tas seriöst. Det här är från Sverige därför jag är lite intresserad. Brukar vara från NZ annars med 70% vatten i.
Dom brukar ju även ha annonser om ägg i hundra pack och olivolja i 10l dunkar..

WHITEFOLKS
2005-05-16, 00:37
Beror på vilka långtradare som blivit kapade i veckan :)

n0pe
2005-05-16, 01:10
Beror på vilka långtradare som blivit kapade i veckan :)
Haha, känner jag ett uns av främlingsfientlighet? :MrT:

Pellefant
2005-05-16, 01:18
Vilken knasig lockvara, två såna lådor och man orkar inte bära så mycket andra varor med sig.

WHITEFOLKS
2005-05-16, 01:18
jag kan inte uttala mig om vad du känner men det var inte menat som något främlingsfientligt utan mer som en rolig kommentar ang. att de tydligen har lite varierande saker i stora volymer till salu då och då.

MacLeod
2005-05-16, 01:59
Det är kul att handla i turkyshops. Ofta har dom ju sina egna favoritvaror i storpack. Jag gillar när man kan köpa ett oljefat med svarta oliver eller pepperoni. Tyvär finns det rätt få såna i centrala sthlm, det är desto fler kinesbutiker, men där är ju allt så jävla smått istället.

Bolio
2005-05-16, 02:03
Finns en i Bredäng Centrum som ägs utav kurder, MacLeod. Handla där, det ruuuuuuuuular. Det är en riktig blattebutik dessutom, no european shit involved.

WHITEFOLKS
2005-05-16, 02:04
brukar svänga förbi munirs livs (tror jag den heter) i skärholmen, de brukar ha bra deals på olika bönor/linser/bulguer.

MacLeod
2005-05-16, 11:21
Finns en i Bredäng Centrum som ägs utav kurder, MacLeod. Handla där, det ruuuuuuuuular. Det är en riktig blattebutik dessutom, no european shit involved.

Häftigt. Kanske ska ta ut en semesterdag och bege mig dit. Dom är ofta jävligt bra på bröd tycker jag, o billiga. Sen är det mindre nyttigt iof.

Rockhard
2005-05-16, 11:44
brukar svänga förbi munirs livs (tror jag den heter) i skärholmen, de brukar ha bra deals på olika bönor/linser/bulguer.

Utländska munirs delikatesser heter den.

Bolio
2005-05-16, 12:24
Häftigt. Kanske ska ta ut en semesterdag och bege mig dit. Dom är ofta jävligt bra på bröd tycker jag, o billiga. Sen är det mindre nyttigt iof.

Just doit. Om inte annat kan du ju se det som en fältstudie i antropologisk forskning och ett försök till integration, eller något.

JAM
2005-05-16, 23:32
Finns en i Bredäng Centrum som ägs utav kurder, MacLeod. Handla där, det ruuuuuuuuular. Det är en riktig blattebutik dessutom, no european shit involved.
Kistagrossen är väl inte fel heller? Jag har dock endast varit in där en gång i mitt liv... och då köpte jag inget...

MacLeod
2005-05-16, 23:58
Hur gick det? Köptes det någon kyckling?

Bolio
2005-05-17, 00:00
Kistagrossen är väl inte fel heller? Jag har dock endast varit in där en gång i mitt liv... och då köpte jag inget...

Nja, det kan säkert funka. Jag vet i ärlighetens namn inte riktigt, jag har aldrig varit i Kista förutom en gång, någonting två unga iranska tjejer förmodligen fortfarande har ångest över. Däremot funkar butikerna i Fittja ytterst optimalt för detta ändamål, frågan är bara om det inte är lite overkill...

JAM
2005-05-17, 00:14
jag har aldrig varit i Kista förutom en gång, någonting två unga iranska tjejer förmodligen fortfarande har ångest över.:DDäremot funkar butikerna i Fittja ytterst optimalt för detta ändamål, frågan är bara om det inte är lite overkill...Ja, att åka så långt bara för att handla lite verkar faktiskt lite överkill. ;)

Bolio
2005-05-17, 00:33
Ja, och det blir än mer onödigt om man tar den extrema densisteten blattar per kvadratmeter i beräkning. =D

palme
2005-05-17, 05:34
Hur gick det? Köptes det någon kyckling?

Nej har inte orkat gå iväg då jag är sjuk. Ska iväg idag så kanske går förbi om jag orkar, vi får se.