handdator

Visa fullständig version : Äta godis, när?


E.S
2005-05-15, 20:23
Om man nu ska äta godis när bör man göra det, om det inte är direkt efter träning. Är det bättre att äta godis efter en riktig måltid?

Spelar det stor roll för resultatet om man äter lite godis några gånger i veckan (1-4 gånger) om man styrketränar för att gå upp i vikt (muskler), alltså inte deffar?

Hur påverkar godiset de övriga måltiderna man äter, före/efter godisintag?


OFF-topic:
Efter man tagit gainer efter träning, hur lång tid (som mest) efter bör man äta 'riktig' mat?

King Grub
2005-05-15, 20:36
Godis är aldrig bra eller gynnsamt, men jag skulle valt att lägga intaget i anslutning till en normal måltid för att inte enbart få en sockertopp.

Sackaros och fruktos är aldrig bra, utan rent värdelöst och kontraproduktivt. Vill man äta godis gör man det i alla fall, men du kan inte få det att bli mindre uselt för träningen på något sätt. Det är helt okej, bara man är medveten om det och accepterar det.

Basta! (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=864987&postcount=19)

Efter man tagit gainer efter träning, hur lång tid (som mest) efter bör man äta 'riktig' mat?

En timme ungefär.

E.S
2005-05-15, 20:39
Men 'hur uselt' för träningen är det? Alltså kommer jag märka av det? T.ex. låt säga 1 månad utan godis, jämfört med 1 månad med godis? Är det lika negativt som att missa ett pass på gymmet/vecka eller hur är negativt är det i förhållande till annat?

(Jag menade inte att äta godis istället för gainer, jag tar protein + druvsocker efter träning. Men det är ju gott med godis, undrade bara hur 'skadligt' det är och om det gick att minska den negativa effekten :eating: )

Mental
2005-05-15, 20:42
Fördelen med att äta godis i samband med måltid är ju att man äter mycket mindre, att äta en god bit kött och sen ta ett par bitar mörk choklad till kaffet efteråt är ju helt lysande :)

x_emir_x
2005-05-15, 20:43
Äta godis, när?

ALDRIG! :)

King Grub
2005-05-15, 20:43
Men 'hur uselt' för träningen är det? Alltså kommer jag märka av det? T.ex. låt säga 1 månad utan godis, jämfört med 1 månad med godis? Är det lika negativt som att missa ett pass på gymmet/vecka eller hur är negativt är det i förhållande till annat?

(Jag menade inte att äta godis istället för gainer, jag tar protein + druvsocker efter träning. Men det är ju gott med godis, undrade bara hur 'skadligt' det är och om det gick att minska den negativa effekten :eating: )

Hade du ätit samma mängd energi från vettiga livsmedel i stället för från värdelöst godis är det klart att det gör skillnad. Det ena kan du använda till proteinsyntes och som källa till näringsämnen, det andra kan du inte annat än till ren sockerenergikälla. Godis är dåligt och kontraproduktivt för träning. Alltid. Vill man ha godis accepterar man detta faktum och äter ändå.

Det skall vara mörk choklad som är undantaget då.

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=39605

E.S
2005-05-15, 20:43
Då har du inte träffat mig :) Jag är ett sådant där barn som har en speciell magficka för godis och onyttigheter. Jag kan äta en 1 kg måltid av kött och pasta och fortfarande trycka i mig en påse godis.
Hade du ätit samma mängd energi från vettiga livsmedel i stället för från värdelöst godis är det klart att det gör skillnad. Det ena kan du använda till proteinsyntes och som källa till näringsämnen, det andra kan du inte annat än till ren sockerenergikälla. Godis är dåligt och kontraproduktivt för träning. Alltid. Vill man ha godis accepterar man detta faktum och äter ändå.

Det skall vara mörk choklad som är undantaget då.

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=39605
Okelidokeli, tack! *yourock*

Får försöka hålla mig borta från godis i fortsättningen. :(

LexSinner
2005-05-15, 20:48
Då har du inte träffat mig :) Jag är ett sådant där barn som har en speciell magficka för godis och onyttigheter. Jag kan äta en 1 kg måltid av kött och pasta och fortfarande trycka i mig en påse godis.

Hehe, det där känner jag igen och när jag började kunde jag inte sluta..

Nu har jag förvisso inte ätit godis, glass, kaffebröd, dricka (med socker i) o.s.v på 6-7 år.. Känns riktigt bra och man känner inget sug efter det heller.

King Grub
2005-05-15, 20:49
Får försöka hålla mig borta från godis i fortsättningen. :(

Varför inte äta godis gång i veckan eller något så gör det varken till eller från, om du nu måste ha godis. Antagligen smakar det bättre också om man har sett fram emot det ett tag.