handdator

Visa fullständig version : frukost-skink-fråga!


Helea
2005-05-15, 19:59
Jag satsar på att komma i lite bättre form nu till sommaren så funtar jag på att dra ner på kolhydraterna. Eftersom jag annars alltid ätit gröt på morgonen så känner jag att det kanske är dags att byta ut den frukosten mot en något mer proteinrik måltid. Bra idé?

Idag var jag och köpte en stor kokt skinka. Tog in den i köket, skar bort allt fett delade den i bra portioner och frös in dem. Jag har planerat att varje morgon ta en sån bit skinka + spenat på morgonen. Är det här en bra idé för mig som vill komma i bra form?

... eller är gröten den slående bästa frukosten ur alla sammanhang?

/H

King Grub
2005-05-15, 20:08
Är det någon tillfälle förutom efter träning du har bra glukostolerans så är det på morgonen, och frukost är nog det sista målet jag skulle dra ner på kolhydraterna i.

King Grub
2005-05-15, 20:13
Att utsluta en någorlunda kolhydratrik frukost kan leda till försämrad insulinkänslighet, särskilt hos kvinnor.

Am J Clin Nutr. 2005 Feb;81(2):388-96. Deleterious effects of omitting breakfast on insulin sensitivity and fasting lipid profiles in healthy lean women.

Helea
2005-05-15, 20:29
Att utsluta en någorlunda kolhydratrik frukost kan leda till försämrad insulinkänslighet, särskilt hos kvinnor.

Am J Clin Nutr. 2005 Feb;81(2):388-96. Deleterious effects of omitting breakfast on insulin sensitivity and fasting lipid profiles in healthy lean women.


Hmm, du säger det. det var ngt nytt jag aldirg hört. Intressant. Kolhydraterna kommer jag inte dra helt ner på men en del var planen.

Kreatinpyruvat - hört att det ska jämna ut insulintopparna. Någon som har erfarenhet av detta? Det är nog väldigt olika men vad anses det om detta kosttillskott - funkar/funkar inte?

King Grub
2005-05-15, 20:33
Varifrån får du insulintoppar om du inte baserar målen på riktigt snabba kolhydrater ellr skräp? Lågglykemiska kolhydrater ger inga toppar. En tränande person har dessutom så bra glukostolerans att större mängder insulin inte behöver frisättas över huvud taget. En normal insulinutsöndring efter en måltid är inget som skall manipuleras bort; det är livsnödvändigt.