handdator

Visa fullständig version : Bra skor till knäböj


Rambo
2005-05-15, 19:03
Jag undrar vilka skor som är att rekomendera när man kör knäböj....

lill biffen
2005-05-15, 19:06
Knutna skor. Det spelar ingen roll. Dem ska bara vara platta under och kännas sköna.

Rambo
2005-05-15, 19:12
jag har tänkt köpa typ tyngdlyftskor men har svårt att bestämma mig ....
Det vore kul om nån hade ett bra svar på vad som skulle vara det bästa sko alternativet för knäböj ...
Det finns ju en hel del styrkelyftare här inne har ni nått bra svar??

mystic[-_-]
2005-05-15, 19:21
Converse Chuck Taylor All-stars

http://www.chucktaylorallstars.com/images/multi-peace-black-lea.jpg

Rambo
2005-05-15, 19:25
ok men dom känns inte så stabila

Baan
2005-05-15, 19:28
Knutna skor. Det spelar ingen roll. Dem ska bara vara platta under och kännas sköna.

inte så enkelt. hård sula är att föredra, inga löparskor och sånt skit vad jag vet

adidas handboll special funkar bra, kostar runt 500-600 spänn

Rambo
2005-05-15, 19:30
det jag är ute efter är knäböjs skor för styrkelyftare ..
det finns ju massor med olika varianter för tyngdlyftare men är dom skorna optimala för styrkelyftare hm jag undrar det?? för och nackdelar med tyngdlyftskor stabila det vet jag att dom är men sen då ??

emmzan
2005-05-15, 19:35
Bra böjskor har en bra sula som inte sviktar och bra stabilitet!
Just nu kör jag med ett par adidas OL-skor, har inte hunnit gå in dem ordentligt än men stabila är de.

johnnytex
2005-05-15, 19:37
']Converse Chuck Taylor All-stars

http://www.chucktaylorallstars.com/images/multi-peace-black-lea.jpg


:laugh:

Ja visst kan man lägga på 5-10kg bara man byter skor :D

Det går väl knappt att gå "vanligt" i sådana skor ens.

Lillgrabben
2005-05-15, 19:42
:laugh:

Ja visst kan man lägga på 5-10kg bara man byter skor :D

Det går väl knappt att gå "vanligt" i sådana skor ens.


Nu ska vi inte vara på det där viset! :whipped:


Det finns ganska många "bättre" SL-are som tävlar i Chuck´s dojjer - framförallt jänkare....

Många föredrar den totalt platta sulan framför OL-dojjernas uppbyggda klack!


MVH

Rambo
2005-05-15, 19:46
ok jag tror många styrkelyftare använder tyngdlyftskor i knäböj för typ alla andra oxå gör det och för att utbudet inte är så stort på knäböjs skor för styrkelyftare ...
Min tanke är att tyngdlyftskorna är ju byggda med klack för att lättare utföra tyngdlyftsrörelserna men tyngdlyfts böj å styrkelyftsböj är olika ...
Vilket gör att klacken nog bara svårar utförandet för en styrkelyftsböj..
Klacken gör ju oxå knäna lättare skjuts fram vilket inte är optimalt i styrkelyft
vilket gör att inte knälindorna inte kan utnyttjas på bästa sätt plus att det blir svårare att få djupet godkänt..

Blev långt det här

Rambo
2005-05-15, 19:48
så låt höra nu styrkelyftare å tyngdlyftare vad tror ni är dom bästa skorna
för knäböj i styrkelyft

bubbe
2005-05-15, 19:58
tyckte emmzan fick till en bra generell beskrivning,

annars får du väl helt enkelt leta efter speciella squat skor om du
absolut ska ha det bästa i matrialväg.

http://www.wahlanders.se/knabojs_skor.htm

Mart|n
2005-05-15, 19:59
Jag använder ett par Adidas tyngdlyftardojor vanligtvis. Men just nu använder jag ett par adidas HB special 2000.

z_bumbi
2005-05-15, 20:01
Det finns särskilda böjskor hos Wahlander (http://www.wahlanders.se/) att köpa om man känner att man vill ha något special, många använder dem så de måste ju funka. Jag tyckte väl sådär om dem när provade dem, jag borde iofs ha testat markskorna för böj istället kom jag på i efterhand.

Annat som används.
Tyngdlyftningskor, där många slipar ner klacken en bit.
Gymnastikskor som har platt sula, t ex handbollskor, inomhusskor för fotboll eller Converse osv.
Förr när man fick använda det på tävling så var det ett antal som använde arbetardojor, stadiga och bra skor men tyvärr ska det vara "sportskor" enligt reglerna.

Enklast är att gå till butik och fråga vad de har med platt sula och som på samma gång är stadigt, prova sen och testa hur de känns att böja i eller så frågar man på gymet om någon har några idéer.

z_bumbi - inte styrkelyftare

Rambo
2005-05-15, 20:02
jag har kört mycke knäböj har provat många olika skor men har aldrig riktigt blivit nöjd ...
Det jag undrar är om nån sitter inne med kunskap om just skor och knäböj ...
Jag tror att skaderisken kan påverkas av hur skorna är ..

Rambo
2005-05-15, 20:05
tack för alla svar ...
hoppas det kommer mer ...
Just nu använder jag walanders böjskor men är lite orolig för skader å sånt
dom känns inte riktigt stabila tänkte på skaderisken ..

bubbe
2005-05-15, 20:11
hur stadigt ska du stå? fötterna fastspikade i lastpallar?

lite får du väl jobba själv.

Borde väl vara större skaderisker att göra andra fel än att
du inte har fötterna i betong, aahh skidpjäxor kanske???

Rambo
2005-05-15, 20:17
hm bubbe håller du på med tyngdlyftning eller styrkelyft jag tror inte det...
Om du gjorde det skulle du nog förstå att skorna är viktiga.

bubbe
2005-05-15, 20:27
heh, nog fattar jag att skorna är viktiga, frågan är hur viktiga dom är för DIG?

om det gäller skaderisken eller är det för att absolut ha det bästa du kan få i matrialväg för att komma så långt som möjligt i tävling?

det senare kan jag förstå om du verkligen letar efter det ultimata, och då är det ju så att du själv måste testa flera olika knäböjskor (och andra skor som rekomenderas)

Ledsen om du blev upprörd, om du inte vill att jag sabbar din tråd mera så låter vi det vara.

Lillgrabben
2005-05-15, 20:31
Generellt sett kan man väl säga att;


Ju bredare böjstil folk har desto lägre klack på skorna. Smalböjare använder ofta OL-dojjer medans vissa "ultrabredböjare" kör med Chuck´s.

Givetvis finns även undantagen som bekräftar reglen, men ofta stämmer "principen" ovan.

fintelligens
2005-05-15, 20:31
:laugh:

Ja visst kan man lägga på 5-10kg bara man byter skor :D

Det går väl knappt att gå "vanligt" i sådana skor ens.


http://www.powerboard.se/ibf/uploads/post-17-1113906678.jpg

Rambo
2005-05-15, 20:33
Det är lungt bubbe !!!!

Jag startade den här tråden för att se vad som skulle rekomenderas och höra vad andra har för erfarenheter av knäböjskor med inriktning styrkelyft ..

bubbe
2005-05-15, 20:37
Det är lungt bubbe !!!!

Jag startade den här tråden för att se vad som skulle rekomenderas och höra vad andra har för erfarenheter av knäböjskor med inriktning styrkelyft ..

:cool:

Själv har jag tänkt testa ett par marklyftarskor från wahlanders, har en känsla av att den tunna sulan skulle göra sig bra för mig.

Rambo
2005-05-15, 20:37
hm min stavning verkar inte vara den bästa hm

JAM
2005-05-15, 22:23
adidas handboll special funkar bra, kostar runt 500-600 spänn
Jag kör Adidas Stabil. Tycker att de är lysande. De är gör skäl för namnet!

http://www.shoebuy.com/pi/adida/adida63172_lg.jpg

Fatalist
2005-05-15, 22:55
inte så enkelt. hård sula är att föredra, inga löparskor och sånt skit vad jag vet

adidas handboll special funkar bra, kostar runt 500-600 spänn

Min uppfattning om den skon är att den har hård sula, är helt platt och väldigt smal. Mjuk översida, foten glider lätt i sidled.

Testade den iofs inte så länge, men tycker definitivt att mina stabil ger helt perfekt stöd. Dom är skrämmande stabila :thumbup:

Baan
2005-05-15, 23:09
Min uppfattning om den skon är att den har hård sula, är helt platt och väldigt smal. Mjuk översida, foten glider lätt i sidled.

Testade den iofs inte så länge, men tycker definitivt att mina stabil ger helt perfekt stöd. Dom är skrämmande stabila :thumbup:

alltså du säger at skon är smal men foten glider lätt i sidled? i skon eller menar du att friktionen är kass mot golvet? i så fall är det mer att du kör på "dåligt" golv.. skorna sitter hur stabilt som helst på mig så jag ser inga problem där, foten rör sig inte i sidled. Hård sula och platt stämmer mycket bra, men det är så jag vill ha dom :)

n0pe
2005-05-16, 01:04
Själv kör man med utslitna Circa skateskor för 900 spänn :hbang:

Sve
2005-05-16, 16:04
När jag var i Halmstad i ett annat ärende så svängde jag in på Eleiko eftersom jag ville prova skor.

Så nu kör jag böj med ett par adidas tyngdlyftarskor. De kändes riktigt bra så det blev helt enkelt att bara slå till. Annars hade jag mina tvivel. Hade jag inte provat dom först så hade jag nog inte vågat köpa på vinst och förlust på nätet.

psirus
2005-05-16, 16:39
:laugh:

Ja visst kan man lägga på 5-10kg bara man byter skor :D

Det går väl knappt att gå "vanligt" i sådana skor ens.


jag lovar att de finns många som använder denna modellen som böjer mer än dig ;)

KRILLE!
2005-05-16, 16:40
Lillgrabben sa det bra. De som använder Chucks skor står väldigt brett. SJälv så använder jag ett par adaidas OL skor. Grymt stabila, kommer ner djupt mycket lättare och står som fastgjuten. Något jag rekommenderar iaf

Zeus
2005-05-16, 20:18
Dom har är stabila och ger bra stöd.

Zeus
2005-05-16, 20:20
Adidas ironwork säljes på eleikos hemsida , används av många styrkelyftare

FinnPower
2005-05-16, 22:17
Adidas ironwork säljes på eleikos hemsida , används av många styrkelyftare

Jag kände och klämde på ett par såna Adidas. De kändes riktigt bra som knäböjsskor så det får nog bli ett par såna om mina Karhu nånsin blir alltför slitna.
Adidasskorna var rejält stadiga och hade bra fäste undertill.

Sve
2005-05-17, 13:00
Köp inte dom skorna om ni inte har extremt smala fötter! dom för 956+moms är mkt bättre.