handdator

Visa fullständig version : Hur man räknar ut GI


Vastrix
2005-05-15, 09:22
Tjena!
Jag har sökt, både på forumet och nätet men utan att finna det svar jag letade efter så jag tänkte fråga forumet.

Hur räknar man ut GI för en produkt?
Jag vet att man tar integralen för testprodukten/integralen för vitt bröd*100 men är det hela integralen eller är det bara till maxvärdet? Jag tycker att bilden antyder att man har en begränsning på integralen (t=95) stämmer det eller hur förhåller det sig?

Man gör väll pss. när man räknar ut II (givetvis med insulinet istället för blodsockerkurvan)

Tacksam för svar!

/V.

King Grub
2005-05-15, 09:31
Det gör man inte själv.

För att få ett värde som är godkänt att använda måste man använda minst 10 personer, och så mäter man arean under blodsockersvaret hos dessa under en tvåtimmarsperiod efter det att dom ätit livsmedlet i fråga. Samma personer måste vid ett annat tillfälle äta samma mängd kolhydrat i form av glukos, varvid deras blodsockersvar från detta mäts och jämförs med det första livsmedlet. Deras glukosarea för testlivsmedlet divideras sedan med glukosarean för glukos. GI:t är genomsnittet för de 10 (eller flera) personerna.

hasse36
2005-05-15, 10:09
Att använda arean under kurvan är, som jag ser det, en "märkvärdisering". Om man mäter blodsockervärdet vid 30, 60 och 120 min och beräknar arean så får man ingenting annat än ett värde som är proportionellt mot den genomsnittliga glukosnivån där 30- och 60-min-värdet har räknats 2 gånger. En slags viktning alltså.

Jag är inte säker på att jag gjorde mig förstådd med ovanstående, men alla ni som har integrerat numeriskt någon gång förstår nog vad jag menar.

Hade man däremot mätt glukosutsöndringen per tidsenhet och sedan integrerat över tiden så hade man fått den totala mängden glukos i blodet under 2 timmar.

Vastrix
2005-05-15, 12:42
Jag har inte tänkt göra egna tester! Jag skriver ett arbete i biologin där jag tänkte ta med hur man räknar ut GI på ett livsmedel. Hasse36: jo, det stämmer men om grafen inte har alltför stora "hopp" och man mäter hyfsat ofta så borde det väll inte vara något problem?
Jag tolkar svaren som att man mäter under 2h stämmer?
tack för svaren!

/V.