handdator

Visa fullständig version : Hur skall jag göra med baksida lår(är ett dilemma detta)?


Lenny
2005-05-14, 22:50
Var snäll och läs denna lite långrandiga text, för detta har oroat mig en del.


Jag tränar hemmavid med skivstång, dipsställlning, hantlar och bänk etc. Jag försöker vara noga med att träna alla muskelgrupper, vet inte hur viktigt det är egentligen, men jag försöker ändå hålla hälsan och man läser ju ibland också om att helheten växer bättre ifall man tränar alltsammans.

Nu är det som så att den enda specifika bakside lår övningen jag kör är raka marklyft och jag känner att jag har lite problem med den övningen och först och främst är jag rädd för belastningen av ryggen i den övningen. Får liksom ingen snits på den.

Då undrar jag som följer ifall jag kan träna endast knäböj (som ju mest tar på framsidan) som jag kör nogrannt, och sedan när jag får råd och möjlighet. Om ett halvår -år möjligtvis att köpa en bänk så att jag kan köra lårcurl. Givetvis skall jag fortsätta försöka med raka marklyft på diverse sätt, men jag menar ifall att inte den övningen skulle bli att funka, kan jag ändå köra på med min träning och lämna baksida lår lite åt slumpen? Jag stretchar ju ändå baksidan nogrannt efter exempelvis knäböj, så stelheten skall väl kanske inte vara sådana värst stora problem förhoppningsvis.

Detta känns liksom fel att lämna en kroppsdel åt slumpen, känns inte alls bra psykiskt detta, men det skulle vara skönt ifall någon kunde lugna mig med att jag kan hoppa över denna övning ett tag eller hjälpa mig hitta ett komplement.

Fatalist
2005-05-15, 00:30
Berätta om hur du utför dina raka mark så kan någon säkert ge dig lite tips

WHITEFOLKS
2005-05-15, 00:45
kolla här ifall du inte kan köra någonting annat/få tips om utföranden:

http://www.exrx.net/Lists/ExList/ThighWt.html#anchor1942303

Lenny
2005-05-15, 01:59
Svantee. Jo, men det är bara att jag försökt sålänge med detta och haft instruktionsvodeos etc. till hjälp. Det går hyggligt men jag tycker samtidigt ej att det känns helt korrekt, men för att svara på din fråga så gör jag som så att jag går ned till det stretchar i baksidan av låret och trycker sedan upp kroppen med baksidan lår. Ryggen försöker jag ha rak men med lite svank och benen är något lite böjda likaså. Jag går alltså ned strax nedanför knäna eller liknande med stången.


WHITEFOLKS. Tack för länken.

no1fitness
2005-05-15, 04:34
Personligen behöver inte jag lassa på speciellt mycket vikt för att få resultat av stela marklyft. Du kanske ska sänka vikterna en del och köra högreps ?
Mycket bra övning ! :thumbup:

Lenny
2005-05-15, 05:14
Bra sagt, men det är ju just det jag gör eftersom jag är osäker på övningen. Körde t.o.m. helt utan vikt i början bara för att känna stretchen, men det är ändå något som känns onaturligt för mig i den övningen.

Sverker
2005-05-15, 06:05
Utfall, där du tar ett låångt steg fram. Kör alla reppen med samma fot innan du byter, är en underskattad övning för baksida lår.


Annars så körde jag en annan övning för baksidan när jag tränade friidrott på stenåldern.
Lägg dig på rygg på golvet med ena foten rakt upp i luften och den andra foten ligger på en en träningsbänk. Dra ihop baksidan av låret och pressa ned hälen mot bänken. Då lyfter du underkroppen rakt upp i luften till endast axlarna ligger i golvet.

Enklast möjliga träning för baksidan. Fungerar med en stubbe i skogen också.

Baha
2005-05-15, 08:44
bencurl med hantel går ju med att köra.


sverkers övning, bencurl med hantel, finnen, utfall, lätta raka marklyft, mer lär inte behövas om du oxå kör tunga böj

Diana
2005-05-15, 13:21
Utfall! :hbang:

Ja tror nog ändå att de har att göra me att du är lite för stel i baksidan, att du inte får till tekniken, ja minns när ja körde igång me övningen att de va ett problem för mej trots att ja stretchade och inte ansåg mej va stel så upptäckte ja senare att de va just där problemet legat, jobba ännu mer på att stretcha baksidan så ska du se att du får till tekniken tillslut :thumbup: och såklart som redan nämnts börja me låååga vikter så du är säker att rätt muskler arbetar och formen blir perfa! :)

Allan
2005-05-15, 13:22
Finnen. Se till att stöd mot nåt bara.

allan

Lenny
2005-05-15, 13:48
Sverker. Den där övningen lät jäkligt intressant, även fast det ändå är en provisorisk övning man kör ett tag innan styrkan i dom musklerna blir alltför stor för att bygga någon massa(kanske inte behövs så mycket därbak heller i och för sig). Men en sak bara, det låter svårt att behöva ha benet i 90 grader(?), men det kanske kan vara aningen böjt eller så blir det naturligt 90 grader i just den övningen och kroppspositionen..



Baha. Jo, att ha något mellan benen och köra en imiterad legcurl vore kanske något. Måste fråga då genast(alla kan svara) hur det är med legcurlen. Ligger man med knäna utanför träningsbänken eller med knäna innanför(minns inte riktigt).


Diana. Jo, det kan säkert vara som så att jag är för stel, stel i baksidan vet jag själv med mig att jag är.

Sverker
2005-05-15, 13:53
Jag körde övningen på gymmet bara för att prova pånytt :em:
En vanlig träningsbänk är för låg och 90 grader är inte helt bra heller. Högre bänk ger rakare knäled, 110 - 120 grader, och tuffare/bättre övning.

Tar märkbart på rumpan också ;)

Mccartney
2005-05-15, 13:59
Finnen. Se till att stöd mot nåt bara.

allan


En klassiker...men har slutat köra den pga av att den faktiskt är för hård..men helt klart en av dem bästa övningarna för att träna upp ren rå styrka i hamstrings.

Ame
2005-05-15, 16:01
Kör enbensknäböj där du har bakre foten uppe på en bänk eller något och främre foten ganska långt fram så ska du se att det tar rejält på hamstring.

Lenny
2005-05-15, 16:02
Hur utför man "Finnen" egentligen?

sunkan
2005-05-15, 16:05
Hur utför man "Finnen" egentligen?
ställ dig på knä på golvet å lås fötterna i nått bakom dig, sen fäller du kroppen framåt sen drar du med hamstrings till upprätt läge.

Lenny
2005-05-15, 16:26
Sunkan. Tackar


-men hur är det med legcurlen nu igen, skall man ligga med knäna innanför elle rutanför bänken, när man kör denna för hamstrings(kanske finns några rörliga bilder)? Tänkte mig nämligen att köra denna som Baha föreslog, när man har en hantel eller vikt som man kniper åt mellan benen.

sunkan
2005-05-15, 16:30
Sunkan. Tackar


-men hur är det med legcurlen nu igen, skall man ligga med knäna innanför elle rutanför bänken, när man kör denna för hamstrings(kanske finns några rörliga bilder)? Tänkte mig nämligen att köra denna som Baha föreslog, när man har en hantel eller vikt som man kniper åt mellan benen.


Facing bench, stand between bench and lever pads. Lie prone on bench with knees just beyond edge of bench and lower legs under lever pads. Grasp handles.

kolla i övningsbanken som ligger som sticky :thumbup:

fintelligens
2005-05-15, 17:31
Finnen eller glute ham raise funkar bra, blir också lättare om du har en kompis som håller bakom dig. Eller så kan du ta en laddad skivstång, sätta fast den så att den inte rullar iväg. Sen sätter man bara fast fötterna under stången. Men ha något mhukt under knäna.

VoDaresVins
2005-05-15, 18:24
ställ dig på knä på golvet å lås fötterna i nått bakom dig, sen fäller du kroppen framåt sen drar du med hamstrings till upprätt läge.
Finns det någon fin illustration av utförandet? Me stupid. Need pictures.

Ectomorph
2005-05-15, 21:26
"Lenny"!´Prova att sätt vikter under framdelen av fötterna (ex en 10-kilosvikt för vardera fot). Sen tar du en relativt lätt vikt, ex. 25-30 kg och kör x antal reps. MEd viktplattor känner man kontakten redan från startläget. Jag kör den med fördel med helt raka ben.

Lenny
2005-05-15, 23:09
Ectomorph. Skall testa det, tack.


-idag körde jag med en hantel mellan benen på en imiterad legcurl som "Baha" rekommenderade, men det gick åt helsike. Vikten ville inte ligga still och höll på att kana ned på ryggen på mig..


Annars då, vad vad händer rent konkret ifall man får underutvecklade hamstrings gentemot främre lår och övriga muskler?

fintelligens
2005-05-16, 16:56
Godmornings tar på baksida också. :thumbup: