handdator

Visa fullständig version : Vad har ni för kontroversiella åsikter?


Sidor : 1 2 3 [4] 5 6 7 8

BelowAverage
2019-01-04, 11:16
Sämst hittills. På tok för vettigt för tråden.


Flera är rätt kontroversiella skulle jag säga, jag skulle iaf hellre knipa än dra dem på jobbet eller med andra än nära vänner, eller för den delen som hyffsat anonym på kolo.
Men okej, okej. I can up my game.

Barn är mindre värda än vuxna, är man summan av sina erfarenheter har barn klart lägst värde.

Män är på gruppnivå mer begåvade än kvinnor. Detta reflekteras i allehanda intellektuella företeelser i vardagen samt i IQ-test.


Men en ljusglimt fans det!
Dock vette fan om att man ska kunna välja bort sitt ansvar som far..
Nä där håller iaf jag inte med. Som man ligger får man allt bädda kan jag tycka.

Fair enough. Jag tänker att om mannen inte får veta under graviditeten och barnet föds så har han rätt att avböja ansvar, eftersom han inte gavs chansen då abort var möjligt.
Vet inte kvinnan vem pappan är så får hon skylla sig själv enligt "som man bäddar får man ligga". Eller så tycker man det är ok att män inte har några rättigheter vad gäller barn utan att kvinnor bestämmer allt, men jag tycker det är svårt att förena detta med att vara för frihet och så lika rättigheter som möjligt. Att män inte kan hindra abort är bra för kvinnors frihet. Att kvinnor kan tvinga män att finansiera barn är dåligt för mäns frihet.

svenbanan
2019-01-04, 13:22
Fair enough. Jag tänker att om mannen inte får veta under graviditeten och barnet föds så har han rätt att avböja ansvar, eftersom han inte gavs chansen då abort var möjligt.
Vet inte kvinnan vem pappan är så får hon skylla sig själv enligt "som man bäddar får man ligga". Eller så tycker man det är ok att män inte har några rättigheter vad gäller barn utan att kvinnor bestämmer allt, men jag tycker det är svårt att förena detta med att vara för frihet och så lika rättigheter som möjligt. Att män inte kan hindra abort är bra för kvinnors frihet. Att kvinnor kan tvinga män att finansiera barn är dåligt för mäns frihet.

Varför inte se det som att mannen sagt ok till att bli pappa och hjälpa till med försörjningen då kvinnan blev gravid?

Enda anledningen till att kvinnan har möjlighet att "terminera kontraktet" och göra abort är att det är hennes kropp, och att det är förenat med vissa risker att föda barn.

Att kvinnan har möjlighet att få en "ångervecka" betyder ju inte att mannen också borde ha det. Om man skulle ta bort möjligheten för kvinnor att bestämma sig för att göra abort skulle ju inte mannen få någon ökad frihet, trots att det blev mer "rättvist".

Vad menar du med att kvinnan får skylla sig själv om hon inte vet vem som är fadern? Menar du att mannen då borde ha rätt att slippa vara ansvarig för barnet? Isåfall är det ju framförallt barnet som får skylla sig själv, framförallt för att ha valt en så usel pappa.

BelowAverage
2019-01-04, 14:13
Varför inte se det som att mannen sagt ok till att bli pappa och hjälpa till med försörjningen då kvinnan blev gravid?



Om kondomen sprack eller tjejen glömt ta p-piller men sagt att hon tar dem, till exempel.
Man ser ju det så som du önskar i dagsläget, jag tycker inte det är vettigt.


Enda anledningen till att kvinnan har möjlighet att "terminera kontraktet" och göra abort är att det är hennes kropp, och att det är förenat med vissa risker att föda barn.


Ja, och det är en god anledning till varför kvinnor själva ska få bestämma ifall de vill utföra abort eller inte.


Att kvinnan har möjlighet att få en "ångervecka" betyder ju inte att mannen också borde ha det.

Självklart inte. Jag har inte påstått annat än att kvinnor ska styra aborten.


Om man skulle ta bort möjligheten för kvinnor att bestämma sig för att göra abort skulle ju inte mannen få någon ökad frihet, trots att det blev mer "rättvist".

Återigen håller jag med dig.


Vad menar du med att kvinnan får skylla sig själv om hon inte vet vem som är fadern? Menar du att mannen då borde ha rätt att slippa vara ansvarig för barnet?

Jag skrev vad jag menar i inlägget du citerade.
Jag tror inte att jag klarar att uttrycka mig tydligare än så :)


Isåfall är det ju framförallt barnet som får skylla sig själv, framförallt för att ha valt en så usel pappa.

Barn väljer inte fäder. Och fäder kan inte välja bort barn. Däremot kan kvinnor välja att skaffa barn med fäder som inte vill ha barn. De enda med faktiskt val i dagsläget är kvinnor, så jag vet inte varför du i det scenario du presenterar väljer att enbart förvänta dig ansvar från män.
Rättigheter och skyldigheter, i mina ögon. Har man inte rätt att styra över skapandet av barn bör man inte heller förväntas ha skyldigheter. Det är ett bakvänt tänk att köra "om du inte vill ha barn så ha inte sex". Nästan alla vill ha sex - långt färre önskar barn. Drar man ditt scenario till sin spets så innebär det rent krasst att män bara bör få ha sex ifall de vill ha barn, för de har inget att säga till om.

trädgårdsmöbel
2019-01-04, 14:25
Svenbanan och Belowaverage (mfl) Eftersom ni är inne på faderskap, vad tycker ni om åsikten att en man borde ha rätt att frånsäga sig sitt faderskap (Även om det så passerat en drös år) om det framkommer att han inte är den biologiske fadern?

Eller anser ni att har man tagit på sig det, så skall man inte få avsäga sig det?

Ok, det var ingen kontroversiell åsikt, men kanske en kontroversiell fråga. Jag själv kan kontroversiellt hävda att jag vågar inte mig på att ha en åsikt i frågan.

Don H
2019-01-04, 14:30
Om man inte säkerställer att man är den biologiska fadern från början så får man stå sitt kasst.

Yes
2019-01-04, 14:34
Blev bannad från r/fantasy efter jag skrev att jag tenderar att ogilla kvinnliga författare och kvinnliga karaktärer som är badass fighters. Det var tydligen känsligt för vissa.

Bob90
2019-01-04, 14:53
Blev bannad från r/fantasy efter jag skrev att jag tenderar att ogilla kvinnliga författare och kvinnliga karaktärer som är badass fighters. Det var tydligen känsligt för vissa.

Hoppsan. Grundar sig ditt ogillande för kvinnliga författare i princip eller är det mer en tendens du noterat efter att läst X antal böcker av dylika? För om det är det sistnämnda känns det ju lite kinkigt från deras sida.

Att ogilla en viss typ av kvinnliga karaktärer skulle jag inte se som någon kontrovers, att däremot ogilla kvinnliga författare som principsak är nog lite kontroversiellt :p

svenbanan
2019-01-04, 15:03
Om kondomen sprack eller tjejen glömt ta p-piller men sagt att hon tar dem, till exempel.
Man ser ju det så som du önskar i dagsläget, jag tycker inte det är vettigt.

Som jag ser det så är detta nåt slags specialfall. Ifall kvinnan medvetet luras med p-piller för att bli med barn så tycker inte jag heller mannen bör behöva vara delaktig och ansvarig. Det är i alla fall min första känsla...

Dock kommer man inte ifrån att det även i detta läget blir barnet som blir lidande. Varför ska barnet behöva bli lidande för att mannen blev lurad till att bli pappa? Det är inte heller rättvist.

Sen kan man såklart diskutera huruvida barnet blir så lyckligt över att ha en pappa som blivit tvingad att vara delaktig. Men jag tycker nog man bör försvåra så mycket som möjligt för mannen (och kvinnan för den delen) att dra sig undan sitt ansvar. Har man varit delaktig i att göra barn får man stå sitt kast så långt som möjligt.



Jag skrev vad jag menar i inlägget du citerade.
Jag tror inte att jag klarar att uttrycka mig tydligare än så :)

Jag ser fortfarande inte att du skrev det. Men jag utgår från att jag tolkade rätt då.


Barn väljer inte fäder. Och fäder kan inte välja bort barn.

No shit Captain Obvious. ;)

Däremot kan kvinnor välja att skaffa barn med fäder som inte vill ha barn. De enda med faktiskt val i dagsläget är kvinnor,

Ja, efter att kvinnan blivit gravid är det bara hon som har nåt val. Varken barnet eller pappan har nåt att säga till om. Men pappan har i ett tidigare skede såklart kunnat göra bättre val. Barnet hade dock inte den möjligheten heller.

så jag vet inte varför du i det scenario du presenterar väljer att enbart förvänta dig ansvar från män.

Jag tycker både mannen och kvinnan har precis lika stort ansvar för barnet vare sig det blev till av misstag eller inte.

Rättigheter och skyldigheter, i mina ögon. Har man inte rätt att styra över skapandet av barn bör man inte heller förväntas ha skyldigheter.

Som sagt så har ju mannen kunnat göra bättre val i ett tidigare skede. Tex använda kondom. Klart som fan man har skyldigheter mot sitt barn helt oberoende av ifall mamman är självisk eller inte.

Det är ett bakvänt tänk att köra "om du inte vill ha barn så ha inte sex". Nästan alla vill ha sex - långt färre önskar barn. Drar man ditt scenario till sin spets så innebär det rent krasst att män bara bör få ha sex ifall de vill ha barn, för de har inget att säga till om.


Kladdade med fet stil.

Mitt resonemang grundar sig i vad som är bäst för barnet. Så jag är för att göra det svårt att dra sig undan ansvar.

Det har inget med att jag tycker mannen har nåt slags större ansvar än kvinnan att göra.

Barnets rätt till ett drägligt liv övertrumfar mannens (och kvinnans) rätt att ha sex utan att behöva ta ansvar för ett eventuellt barn.

Hellre då göra tvångsabort ifall inte både mannen och kvinnan är överens.

svenbanan
2019-01-04, 15:12
Svenbanan och Belowaverage (mfl) Eftersom ni är inne på faderskap, vad tycker ni om åsikten att en man borde ha rätt att frånsäga sig sitt faderskap (Även om det så passerat en drös år) om det framkommer att han inte är den biologiske fadern?

Eller anser ni att har man tagit på sig det, så skall man inte få avsäga sig det?

Ok, det var ingen kontroversiell åsikt, men kanske en kontroversiell fråga. Jag själv kan kontroversiellt hävda att jag vågar inte mig på att ha en åsikt i frågan.

Är man inte den biologiska fadern så är man ju inte det. Dvs då har man inte varit delaktig i att skapa barnet i fråga och har rimligen inte heller några skyldigheter.

Inte särskilt trevligt att säga "Hej då ungdjävel, du är inte mitt barn på riktigt" ifall barnet går i mellanstadiet. Det borde kunna gå att sköta snyggare kan man tycka...

Jag såg nån video på youtube häromveckan med nån tjej som gjort sånt där dna-test över nätet för att få fram härstamning och liknande. I hennes fall visade det sig att hon inte hade samma härstamning som pappan. Och om jag minns rätt så erkände mamman att det egentligen var en annan man som var hennes pappa. Farsan sade att han alltid misstänkt att mamman hade varit otrogen och att dottern inte var hans biologiska barn.

BelowAverage
2019-01-04, 15:23
Svenbanan och Belowaverage (mfl) Eftersom ni är inne på faderskap, vad tycker ni om åsikten att en man borde ha rätt att frånsäga sig sitt faderskap (Även om det så passerat en drös år) om det framkommer att han inte är den biologiske fadern?

Eller anser ni att har man tagit på sig det, så skall man inte få avsäga sig det?

Ok, det var ingen kontroversiell åsikt, men kanske en kontroversiell fråga. Jag själv kan kontroversiellt hävda att jag vågar inte mig på att ha en åsikt i frågan.

Man är bara far till sitt eget barn och borde således ha rätt att frånsäga sig faderskap man har lurats på. Sen misstänker jag att de flesta tycker om barn som sina egna ifall de uppfostrat dem ovetandes, och inte skulle vilja avbryta den kontakten.
Kastar du brandfacklor min gode trädgårdsmöbel? ;)

Kladdade med fet stil.

Mitt resonemang grundar sig i vad som är bäst för barnet. Så jag är för att göra det svårt att dra sig undan ansvar.

Det har inget med att jag tycker mannen har nåt slags större ansvar än kvinnan att göra.

Barnets rätt till ett drägligt liv övertrumfar mannens (och kvinnans) rätt att ha sex utan att behöva ta ansvar för ett eventuellt barn.

Hellre då göra tvångsabort ifall inte både mannen och kvinnan är överens.

Grejen är att kvinnor kan vara oansvariga med sex och om de så önskar inte behöver ta hand om barn. Män saknar detta alternativ, jag tycker att de borde ha det.
Men jag är med på att du ser till barnets bästa först, och det är hedervärt och kanske det enda man borde lägga vikt på. Däremot ser jag inte hur abort i sig ser till barnets bästa, så det blir lite märkligt tycker jag att å enda sidan vara för abort å andra sidan hävda att man sätter barnet först, att vara för abort är att sätta kvinnan först.
Ditt resonemang draget till sin spets blir fortfarande: "män ska ge fan i att ****** om de inte är beredda att ta hand om barn".
Jag tycker det är väl hårt och att män borde antingen ha mer att säga till om vad gäller skapandet av barn alternativt så borde de åtminstone kunna frånsäga sig ansvaret, där tycker jag det är bättre att ge dem möjlighet att släppa ansvaret eftersom jag tycker att kvinnor bör ha rätt till abort.

Menade f.ö inte att snoppa av dig tidigare, menar på riktigt att om jag hade försökt svara på frågan så hade jag bara skrivit samma sak en gång till.

G.W
2019-01-04, 15:41
Svenbanan och Belowaverage (mfl) Eftersom ni är inne på faderskap, vad tycker ni om åsikten att en man borde ha rätt att frånsäga sig sitt faderskap (Även om det så passerat en drös år) om det framkommer att han inte är den biologiske fadern?

Eller anser ni att har man tagit på sig det, så skall man inte få avsäga sig det?

Ok, det var ingen kontroversiell åsikt, men kanske en kontroversiell fråga. Jag själv kan kontroversiellt hävda att jag vågar inte mig på att ha en åsikt i frågan.

Man har ju rätt att göra det redan. Menar du att man borde få göra det retroaktivt om man betalat ut underhåll eller dylikt?

Yes
2019-01-04, 15:57
Hoppsan. Grundar sig ditt ogillande för kvinnliga författare i princip eller är det mer en tendens du noterat efter att läst X antal böcker av dylika? För om det är det sistnämnda känns det ju lite kinkigt från deras sida.

Att ogilla en viss typ av kvinnliga karaktärer skulle jag inte se som någon kontrovers, att däremot ogilla kvinnliga författare som principsak är nog lite kontroversiellt :p
Det handlar inte om någon principsak utan om att kvinnliga författares kvinnliga perspektiv tenderar att lysa igenom, vilket jag antingen inte kan eller vill relatera till.
Resultatet blev som ett tyst ramaskri där alla mina inlägg nedröstades och innan jag ens hann bli provokativ på riktigt var jag bannad.

TranceII
2019-01-04, 16:00
Det handlar inte om någon principsak utan om att kvinnliga författares kvinnliga perspektiv tenderar att lysa igenom, vilket jag antingen inte kan eller vill relatera till.
Resultatet blev som ett tyst ramaskri där alla mina inlägg nedröstades och innan jag ens hann bli provokativ på riktigt var jag bannad.

Robin Hobb är en bra kvinnlig författare. Sedan gillar jag Elizabeth Moon också och hon har en bra kvinnlig huvudkaraktär i Paksenarion.

trädgårdsmöbel
2019-01-04, 16:16
Man har ju rätt att göra det redan. Menar du att man borde få göra det retroaktivt om man betalat ut underhåll eller dylikt?

ja, eller "säga upp sig" som far helt. vad man redan får i dagsläget är intressant, men inte riktigt vad jag är ute efter: Låtsas att det är en helt vanlig familj, ungen kanske är låt oss säga 15år, det framkommer att pappa inte är pappan. Han skiljer sig från mamman, och frånsäger sig faderskapet. Inget underhåll behöver betalas, eller något ansvar tas eftersom han inte är den biologiska fadern. Borde pappan ("pappan") ha den rätten?

Borde mamman kunna straffas för att hon antingen ljugit rätt av om faderskapet och lurat på honom det, eller för att ha undanhållit osäkerhet kring faderskapet och låtit honom tro detta?

Eller är det en slags rättighet för kvinnan/mamman att kunna ljuga om sådant för att det annars skulle inkräkta på hennes rätt att själv bestämma över sin sexualitet? (kan förklara den "filosofiska" tankegången utförligare bakom det om det finns behov och intresse)

Sparven från Minsk
2019-01-04, 16:16
Robin Hobb är en bra kvinnlig författare. Sedan gillar jag Elizabeth Moon också och hon har en bra kvinnlig huvudkaraktär i Paksenarion.
+1 på Moon.

wintersnowdrift
2019-01-04, 16:18
Angående faderskapsdiskussionen så är det barnets rätt till sina föräldrar som man utgår ifrån i Sverige, inte någon rättviseaspekt för föräldrarna. Det tycker jag är extremt rimligt med tanke på att barn som bekant inte har något val och därmed får sägas vara helt oskyldiga även om föräldrarna agerat ansvarslöst. Barnet ska i största möjliga mån slippa lida för att hens fader stoppar in k*ken i någon utan att vara beredd att ta de potentiella konsekvenserna. Eftersom pappan inte kan tvingas att ta sitt känslomässiga ansvar (jag är f.ö. övertygad om att problemen i världen hade varit betydligt mindre om fler fäder var kapabla att göra just detta), så är det näst bästa för barnet att han ändå tvingas ta ett ekonomiskt ansvar.

wintersnowdrift
2019-01-04, 16:21
Det handlar inte om någon principsak utan om att kvinnliga författares kvinnliga perspektiv tenderar att lysa igenom, vilket jag antingen inte kan eller vill relatera till.
Resultatet blev som ett tyst ramaskri där alla mina inlägg nedröstades och innan jag ens hann bli provokativ på riktigt var jag bannad.

Alltså gud så känner jag kring i princip alla manliga författare oavsett genre. Men deras alster kan ju ändå vara intressant läsning, en studie det manliga perspektivet liksom.

stridis
2019-01-04, 16:27
Jag har för mig att du sitter inne på politiska åsikter som gör detta inlägg ganska ironiskt :)


Missade din citering. Hmm, låter lite intressant vad du menar här? Annars så har BelowAverage en del synpunkter på likhet inför lagen som jag är inne på själv. Men det kanske är kring min syn på medborgare kontra icke-medborgare som du tänker på (rättigheter och skyldigheter)? :d

Douchighet vet jag inte hur du ser på, your mileage may vary...

stridis
2019-01-04, 16:32
. Barnet ska i största möjliga mån slippa lida för att hens fader stoppar in k*ken i någon utan att vara beredd att ta de potentiella konsekvenserna. Eftersom pappan inte kan tvingas att ta sitt känslomässiga ansvar (jag är f.ö. övertygad om att problemen i världen hade varit betydligt mindre om fler fäder var kapabla att göra just detta), så är det näst bästa för barnet att han ändå tvingas ta ett ekonomiskt ansvar.

Därför är det av största vikt att vi medelålders män ser till att det yngre gardet lär sig ansvar och att inte doppa i galenpannor! Det kommer inte sluta lyckligt.

Nattljus
2019-01-04, 16:34
Alltså gud så känner jag kring i princip alla manliga författare oavsett genre. Men deras alster kan ju ändå vara intressant läsning, en studie det manliga perspektivet liksom.
Samma här.

trädgårdsmöbel
2019-01-04, 16:43
Kastar du brandfacklor min gode trädgårdsmöbel? ;)



.

Ja, litegrann. Det är ett väldigt intressant ämne som jag själv inte kan besluta mig för en linje i, så jag försöker provocera fram era reaktioner istället. Kanske inte helt juste sätt att diskutera på, men jag tycker det är oerhört intressant med era svar ändå. Även dodgandet där ni hänvisar till vad lagen redan bestämt istället för att säga vad ni anser blir också intressant. Men nu känner jag att jag derailar tråden så jag sätter punkt där.

Ett Orm
2019-01-04, 16:49
Flera är rätt kontroversiella skulle jag säga, jag skulle iaf hellre knipa än dra dem på jobbet eller med andra än nära vänner, eller för den delen som hyffsat anonym på kolo.
Men okej, okej. I can up my game.

-Hmm, jag skulle kunna dra det där på första daten eller vem som utan tvekan. Kanske är det jag som är för ofinkänslig.

Barn är mindre värda än vuxna, är man summan av sina erfarenheter har barn klart lägst värde.

Ja det har de (undantaget, sjuka eller åldringar). Dock kanske inte pga summan av just något, utan just värdet i hur mycket de kan tillföra. Det visar sig i verkliga kriser när fattiga föräldrar väljer att sälja sina barn eller helt enkelt slå ihjäl dem för att kunna klara sig. I många fall rätt val för den enskilda, hur jävla otäckt det än är, eftersom de annars skulle dö iaf och kanske dra med sig resten av familjen. Måste vara det värsta man kan tvingas göra som förälder.
Ofta har de då redan många barn, har man bara ett och vet man inte kan få mer kanske det är annorlunda.

Män är på gruppnivå mer begåvade än kvinnor. Detta reflekteras i allehanda intellektuella företeelser i vardagen samt i IQ-test.

Mycket talar för att du har rätt.



Fair enough. Jag tänker att om mannen inte får veta under graviditeten och barnet föds så har han rätt att avböja ansvar, eftersom han inte gavs chansen då abort var möjligt.
Vet inte kvinnan vem pappan är så får hon skylla sig själv enligt "som man bäddar får man ligga". Eller så tycker man det är ok att män inte har några rättigheter vad gäller barn utan att kvinnor bestämmer allt, men jag tycker det är svårt att förena detta med att vara för frihet och så lika rättigheter som möjligt. Att män inte kan hindra abort är bra för kvinnors frihet. Att kvinnor kan tvinga män att finansiera barn är dåligt för mäns frihet.

Nja, jag köper inte det där. Stoppar man skinnspiken i köttgrottan innebär det en viss risk för att det tar sig, den får man stå för tycker jag. Det är inte 100% säkert oavsett preventivmedel och att den andre kan vara en slarver får man också ta med i beräkningarna.
Ser inte riktigt varför det är viktigt att få veta innan det är försent för att abort, det är ju kvinnans val ändå. Tvärtom kan det i vissa fall vara smart att hålla tyst om mannen är galen tex.

Men nu är jag ju iofs inte för att alla ska ha lika rätt i alla lägen, verkligheten ser inte riktigt så ut.

Enda scenariot jag kan komma på är väl om någon inseminerat sig själv, eller drogat och våldtagit mannen.

Vet inte kvinnan vem det är är det väl ett icke problem eftersom mannen också lär vara ovetande, eller har jag missuppfattat?

Yes
2019-01-04, 16:52
Robin Hobb är en bra kvinnlig författare. Sedan gillar jag Elizabeth Moon också och hon har en bra kvinnlig huvudkaraktär i Paksenarion.
Jag uppskattade dem i tonåren men jag vet inte hur de står sig idag. Nu var ju också det jag skrev en generalisering, och jag sade inget om huruvida kvinnliga författare är bra (vad jag gillar och vad som är bra är inte nödvändigtvis samma sak).

Alltså gud så känner jag kring i princip alla manliga författare oavsett genre. Men deras alster kan ju ändå vara intressant läsning, en studie det manliga perspektivet liksom.
Det bästa är att det finns massor av böcker skrivna av båda könen, med många olika perspektiv, så man kan hitta böcker som passar en själv.

Tyckte det var lite synd att bli bannad när jag försökte hitta just det. Min nästa tråd hade blivit en redogörelse för allt som är fel med fantasygenren (och nej, det är kvinnornas fel - förutom urban fantasy).

WHITEFOLKS
2019-01-04, 16:58
Angående faderskapsdiskussionen så är det barnets rätt till sina föräldrar som man utgår ifrån i Sverige, inte någon rättviseaspekt för föräldrarna. Det tycker jag är extremt rimligt med tanke på att barn som bekant inte har något val och därmed får sägas vara helt oskyldiga även om föräldrarna agerat ansvarslöst. Barnet ska i största möjliga mån slippa lida för att hens fader stoppar in k*ken i någon utan att vara beredd att ta de potentiella konsekvenserna. Eftersom pappan inte kan tvingas att ta sitt känslomässiga ansvar (jag är f.ö. övertygad om att problemen i världen hade varit betydligt mindre om fler fäder var kapabla att göra just detta), så är det näst bästa för barnet att han ändå tvingas ta ett ekonomiskt ansvar.

Barnet har väl inte rätt till sin fader vid IVF misstänker jag?

Ett Orm
2019-01-04, 17:07
Blev bannad från r/fantasy efter jag skrev att jag tenderar att ogilla kvinnliga författare och kvinnliga karaktärer som är badass fighters. Det var tydligen känsligt för vissa.

Håller med, särskilt om karaktärerna och synnerhet i filmer... blir krystat på ett sätt jag inte kan förklara.
I filmer kanske det vara att det är män som gjort den kvinnliga karaktären.

Angående faderskapsdiskussionen så är det barnets rätt till sina föräldrar som man utgår ifrån i Sverige, inte någon rättviseaspekt för föräldrarna. Det tycker jag är extremt rimligt med tanke på att barn som bekant inte har något val och därmed får sägas vara helt oskyldiga även om föräldrarna agerat ansvarslöst. Barnet ska i största möjliga mån slippa lida för att hens fader stoppar in k*ken i någon utan att vara beredd att ta de potentiella konsekvenserna. Eftersom pappan inte kan tvingas att ta sitt känslomässiga ansvar (jag är f.ö. övertygad om att problemen i världen hade varit betydligt mindre om fler fäder var kapabla att göra just detta), så är det näst bästa för barnet att han ändå tvingas ta ett ekonomiskt ansvar.
Klart vettigt.

Barnet har väl inte rätt till sin fader vid IVF misstänker jag?

Där får man i de fallen ställa det mot att inte bli född öht. Ett litet pris kan man tycka.

WHITEFOLKS
2019-01-04, 17:17
Håller med, särskilt om karaktärerna och synnerhet i filmer... blir krystat på ett sätt jag inte kan förklara.
I filmer kanske det vara att det är män som gjort den kvinnliga karaktären.


Klart vettigt.



Där får man i de fallen ställa det mot att inte bli född öht. Ett litet pris kan man tycka.

Visst men då hamnar man i en situation där det är ok för mamman att välja att det inte ska finnas en pappa för barnet men att pappan aldrig kan välja att inte bli pappa. Dvs barnet har inte rätt till sina föräldrar utan mamman kan välja att frånta barnet en pappa.

WHITEFOLKS
2019-01-04, 17:22
Det kan vara min kontroversiella åsikt.. vi borde definitivt inte skattesubventionera att kvinnor ska kunna skaffa barn (genom insemination) som ensamstående eftersom det är klimatbelastande med barn. Ska man skaffa barn så får man hitta en villig fader/moder till barnet eller låta bli.

Ett Orm
2019-01-04, 17:26
Visst men då hamnar man i en situation där det är ok för mamman att välja att det inte ska finnas en pappa för barnet men att pappan aldrig kan välja att inte bli pappa. Dvs barnet har inte rätt till sina föräldrar utan mamman kan välja att frånta barnet en pappa.

Pappan kan aldrig välja att det inte ska finnas en mamma men tvärt om går fint ja.
Finns dock olikheter som gör att det är befogat anser jag. Tex att kvinnor inte kan få barn hur länge som helst.

Via donation så kan man iaf få chansen att bli pappa utan något som helst ansvar.

G.W
2019-01-04, 18:10
ja, eller "säga upp sig" som far helt. vad man redan får i dagsläget är intressant, men inte riktigt vad jag är ute efter: Låtsas att det är en helt vanlig familj, ungen kanske är låt oss säga 15år, det framkommer att pappa inte är pappan. Han skiljer sig från mamman, och frånsäger sig faderskapet. Inget underhåll behöver betalas, eller något ansvar tas eftersom han inte är den biologiska fadern. Borde pappan ("pappan") ha den rätten?
Han har ju den rätten redan om han ifrågasätter faderskapet och man kommer fram till att han inte är biologisk pappa. Sen är det väl en moralisk- och samvetesfråga men mitt svar är ja. Den möjligheten finns och bör finnas.


Borde mamman kunna straffas för att hon antingen ljugit rätt av om faderskapet och lurat på honom det, eller för att ha undanhållit osäkerhet kring faderskapet och låtit honom tro detta?
Tycker inte det är aktuellt med att straffa, oavsett om mamman lurats eller inte. Varför då? Jo eftersom att du idag kan ifrågasätta faderskapet oavsett om du är gift, sambo, eller krogragg. Det handlar om att värna din egen rätt och inte sitta och rycka på axlarna efteråt eftersom du litade på quinnan.


Eller är det en slags rättighet för kvinnan/mamman att kunna ljuga om sådant för att det annars skulle inkräkta på hennes rätt att själv bestämma över sin sexualitet? (kan förklara den "filosofiska" tankegången utförligare bakom det om det finns behov och intresse)
Ja man får luras. Men du får också enligt lagen syna succubans bluff då du har lagen på din sida. Men kanske inte förståndet och kunskapen istället *fniss*

Lucipha
2019-01-04, 18:59
Kladdade med fet stil.

Mitt resonemang grundar sig i vad som är bäst för barnet. Så jag är för att göra det svårt att dra sig undan ansvar.

Det har inget med att jag tycker mannen har nåt slags större ansvar än kvinnan att göra.

Barnets rätt till ett drägligt liv övertrumfar mannens (och kvinnans) rätt att ha sex utan att behöva ta ansvar för ett eventuellt barn.

Hellre då göra tvångsabort ifall inte både mannen och kvinnan är överens.

Angående faderskapsdiskussionen så är det barnets rätt till sina föräldrar som man utgår ifrån i Sverige, inte någon rättviseaspekt för föräldrarna. Det tycker jag är extremt rimligt med tanke på att barn som bekant inte har något val och därmed får sägas vara helt oskyldiga även om föräldrarna agerat ansvarslöst. Barnet ska i största möjliga mån slippa lida för att hens fader stoppar in k*ken i någon utan att vara beredd att ta de potentiella konsekvenserna. Eftersom pappan inte kan tvingas att ta sitt känslomässiga ansvar (jag är f.ö. övertygad om att problemen i världen hade varit betydligt mindre om fler fäder var kapabla att göra just detta), så är det näst bästa för barnet att han ändå tvingas ta ett ekonomiskt ansvar.

+1 på båda

Wain
2019-01-04, 19:08
Därför är det av största vikt att vi medelålders män ser till att det yngre gardet lär sig ansvar och att inte doppa i galenpannor! Det kommer inte sluta lyckligt.

Doppar man i galenpannor får man allt stå sitt kast om man blir försörjningsskyldig.

wintersnowdrift
2019-01-04, 19:12
Barnet har väl inte rätt till sin fader vid IVF misstänker jag?

Den vanligaste formen av IVF är den när ett ofrivilligt barnlöst par använder egna ägg och spermier. Jag antar att du menar insemination för ensamstående kvinnor? I Sverige har barnet rätt att veta vem den biologiske fadern är, men man har inte rätt till ekonomiskt stöd eller arv från den fadern. Å andra sidan prövas kvinnans förmåga att försörja ett barn grundligt innan hon beviljas insemination - det är verkligen ingen rättighet för alla singelkvinnor som vill ha barn.

Bob90
2019-01-04, 19:26
Det handlar inte om någon principsak utan om att kvinnliga författares kvinnliga perspektiv tenderar att lysa igenom, vilket jag antingen inte kan eller vill relatera till.
Resultatet blev som ett tyst ramaskri där alla mina inlägg nedröstades och innan jag ens hann bli provokativ på riktigt var jag bannad.
Nej då känns det ju som en ganska osaklig anledning till en ban.

Intressant det där med författarens "könsperspektiv", jag har nog aldrig tänkt på det när jag läst en bok. Antingen väljer jag nog "fel" böcker för att råka ut det eller så är jag helt okänslig för det och märker inte av det. Jag läser i och för sig nog ganska lite fantasy, och är främst "klassiker" (verne, dickens, swift, dumas, kipling etc) jag betat av på senare tid, då jag "missat" större delen under barndomen.
Senaste fantasyboken jag läste var nog Journey to the West, som har lite drygt 400-500 år på nacken :p

Är det mer vanligt förekommande i fantasy eller gäller det generellt oavsett genre?

WHITEFOLKS
2019-01-04, 19:37
Den vanligaste formen av IVF är den när ett ofrivilligt barnlöst par använder egna ägg och spermier. Jag antar att du menar insemination för ensamstående kvinnor? I Sverige har barnet rätt att veta vem den biologiske fadern är, men man har inte rätt till ekonomiskt stöd eller arv från den fadern. Å andra sidan prövas kvinnans förmåga att försörja ett barn grundligt innan hon beviljas insemination - det är verkligen ingen rättighet för alla singelkvinnor som vill ha barn.

Då kan man lika gärna göra att man får betala för det själv om man har ekonomiska krav. Varför ska insemination för välbeställda vara skattefinansierat?

trädgårdsmöbel
2019-01-04, 20:40
Jag älskar verkligen den här tråden! Jag har en kontroversiell om träning med, eller vad vältränad är.

Vältränad är ett utseende, med en attraktiv, sexig lagom muskulös och slank fysik som ger intryck av att vara sund och frisk. För damer så är en bikinifitnessmodell likväl som Charlotte Kalla vältränade, men inte en mager marathonlöperska eller en 120kgs kulstöterska.

För herrar så är de flesta herrana i Gladiatorerna vältränade, Brad Pitt i fight Club även han samt Justin Bieber på några bilder, men knappast en tanig marathonlöpare, en 130kg tung rippad styrkelyftare/bodybuilder eller en sumobrottare.

Aryt
2019-01-04, 21:35
Där får man i de fallen ställa det mot att inte bli född öht. Ett litet pris kan man tycka.

Och det gäller inte vid mer naturliga befruktningar pga ... oj.



(Jag känner nästan hur mina ögon växer i sär mer och mer av att läsa skribenterna här...)

Lucipha
2019-01-04, 21:56
Doppar man i galenpannor får man allt stå sitt kast om man blir försörjningsskyldig.

Är man tillräckligt mycket man ser man till att få halva vårdnaden. Btdt.

Wain
2019-01-04, 22:29
Är man tillräckligt mycket man ser man till att få halva vårdnaden. Btdt.

:thumbup:

blåvitt
2019-01-04, 22:35
Alltså gud så känner jag kring i princip alla manliga författare oavsett genre. Men deras alster kan ju ändå vara intressant läsning, en studie det manliga perspektivet liksom.

https://i.imgur.com/5dnN8cg.png

blåvitt
2019-01-04, 22:38
Missade din citering. Hmm, låter lite intressant vad du menar här? Annars så har BelowAverage en del synpunkter på likhet inför lagen som jag är inne på själv. Men det kanske är kring min syn på medborgare kontra icke-medborgare som du tänker på (rättigheter och skyldigheter)? :d

Douchighet vet jag inte hur du ser på, your mileage may vary...

Exakt så. Men för att bevara tråden kanske vi kan lämna det vid att vi tycker olika? Min poäng var iaf att ALLA har rätt till vissa saker i ALLA samhällen, eller så borde det vara, utan hänsyn till ursprung, juridisk status osv

Diomedea exulans
2019-01-04, 23:03
Det handlar inte om någon principsak utan om att kvinnliga författares kvinnliga perspektiv tenderar att lysa igenom, vilket jag antingen inte kan eller vill relatera till.

Tänkte på det här när jag läste Anne Rice, för övrigt en av mina absoluta favoritförfattare. Män i hennes böcker är delikata, utsökta varelser som blir hänförda av poesi, hänförda av ett blomblads sensuella kurvatur, hänförda av alla möjliga saker som är så sensuella att man blir alldeles sensuell i sensualiteten. Och alla bär de scarf, som är noggrant utvald för att passa med deras loafers och deras sidenkostymer och deras tre olika parfymer. Åh, och sen det faktum att inte en enda av dem är heterosexuell.

Anne Rice är ett geni, men nästa gång hon ska skriva en bok med en man i överhuvudtaget borde hon tvinga sig själv att först spendera tre veckor med ett hockeylag.

Shqypnia
2019-01-04, 23:16
Hanif Bali lider av mundiarré.

trädgårdsmöbel
2019-01-04, 23:19
På tal om författare och beskrivning av kön, så gillar jag hur Dean RKoontz beskriver sin manliga och kvinnliga huvudfigur i nog varenda bokjävel, han har hunnit med en del. Mannen är runt 40, kvinnan runt 30, kvinnan är snygg men inte jättesnygg. Mannen har tidigare varit soldat eller elitsoldat och eventuellt är de bägge poliser. En av dem är störd eller tillknäppt på något vis. De äter ute på restaurang 15 ggr i veckan, minst.

Han skiftar lite attribut mellan mannen och kvinnan i sina olika böcker, ibland är kvinnan stark hela tiden, ibland enbart när det absolut behövs. mannen är stark hela tiden förutom när kvinnan absolut behöver vara det.

Kontroversiell åsikt: DeanR Koontz är en jättebra författare som skriver spännande skräck men hans huvudkaraktärer känner man igen.

mottat
2019-01-04, 23:21
Hanif Bali lider av mundiarré.

Vad har han sagt som irriterar dig så mycket?

-squat-
2019-01-04, 23:25
Den vanligaste formen av IVF är den när ett ofrivilligt barnlöst par använder egna ägg och spermier. Jag antar att du menar insemination för ensamstående kvinnor? I Sverige har barnet rätt att veta vem den biologiske fadern är, men man har inte rätt till ekonomiskt stöd eller arv från den fadern. Å andra sidan prövas kvinnans förmåga att försörja ett barn grundligt innan hon beviljas insemination - det är verkligen ingen rättighet för alla singelkvinnor som vill ha barn.

Fullt rimligt då det är mycket sämre för barn att växa upp med en förälder.

svenbanan
2019-01-04, 23:26
Grejen är att kvinnor kan vara oansvariga med sex och om de så önskar inte behöver ta hand om barn. Män saknar detta alternativ, jag tycker att de borde ha det.

Jag ser ingen fördel med att också män får denna typ av alternativ, bara för att kvinnor har det. Hellre ta bort det alternativet även för kvinnor om man nu har hängt upp sig på "millimeterrättvisa". Men att ta bort det för kvinnor innebär ju då alltså tvångsabort, vilket i sig inte är jättetrevligt.

Men jag är med på att du ser till barnets bästa först, och det är hedervärt och kanske det enda man borde lägga vikt på. Däremot ser jag inte hur abort i sig ser till barnets bästa, så det blir lite märkligt tycker jag att å enda sidan vara för abort å andra sidan hävda att man sätter barnet först, att vara för abort är att sätta kvinnan först.

Jag ser inget problem i sig med abort, även om jag såklart tycker folk borde använda sig av andra preventivmedel i första hand. Bättre för ett oönskat barn att inte födas än att ha två vanvardande sluskar till föräldrar och en miserabel uppväxt. Men som sagt så tycker jag inte mannen kan kräva att kvinnan ska göra abort. Jag är med på att det kanske uppfattas som att sätta kvinnan först. Men anledningen är inte att jag tycker kvinnan är värd mer eller nåt sådant. Det är bara för att det är hennes kropp det handlar om, och därför tycker jag hon bör ha mer att säga till om än mannen i den frågan. Ifall det skulle handla om provrörsbarn tycker jag ingen av föräldrarnas rätt övertrumfar den andres.

Angående tvångsabort som jag nämnde förut så är det alltså den där millimeterrättvisan. Men det är alltså inte vad jag tycker är bästa alternativet. Men hellre det än att ge mannen fler alternativ bara för att kvinnan har dem. Som jag ser det är dessa alternativ dåliga för barnet.

Ditt resonemang draget till sin spets blir fortfarande: "män ska ge fan i att ****** om de inte är beredda att ta hand om barn".

Jag tycker det är att dra det in absurdum, men visst. Men visst, folk (även kvinnor) borde inte ha sex om de inte är beredda att ta hand om ett eventuellt barn.

Jag tycker det är väl hårt och att män borde antingen ha mer att säga till om vad gäller skapandet av barn alternativt så borde de åtminstone kunna frånsäga sig ansvaret, där tycker jag det är bättre att ge dem möjlighet att släppa ansvaret eftersom jag tycker att kvinnor bör ha rätt till abort.

Som sagt så är det ju främst på denna på punkt vi ser olika på det. Jag tror inte jag har nåt mer att tillägga.

Menade f.ö inte att snoppa av dig tidigare, menar på riktigt att om jag hade försökt svara på frågan så hade jag bara skrivit samma sak en gång till.

Ingen fara. Jag tolkade det inte så heller.


Se det fetade

svenbanan
2019-01-04, 23:30
Det handlar inte om någon principsak utan om att kvinnliga författares kvinnliga perspektiv tenderar att lysa igenom, vilket jag antingen inte kan eller vill relatera till.
Resultatet blev som ett tyst ramaskri där alla mina inlägg nedröstades och innan jag ens hann bli provokativ på riktigt var jag bannad.

Har du läst Katherin Kerrs böcker om Deverry? Nu var det sjukt länge sedan jag läste dem. Men jag gillade dem skarpt, och minns inte att de drogs med det problem du nämner.

Dock har jag för mig att jag tröttnade lite på de böckerna mot slutet av serien. Men det är ju det typiska vad gäller alla dessa fantasyserier tycker jag.

svamp
2019-01-05, 06:08
Vad har han sagt som irriterar dig så mycket?

Sanningen

BelowAverage
2019-01-05, 08:02
*facepalm*Se det fetade

Jag tycker du projicerar lite trista retoriska knep på mig. Jag pratar inte om "millimeterrättvisa". Jag tycker människor bör vara så fria som möjligt och så lika inför lagen som möjligt, det är större än någon slags rättshaveristisk kränkthet som landar i "har inte jag ska ingen annan ha heller". Det är inte där jag står.
Jag ser ärligt inte problemet i att slänga lite fler rättigheter på män, men jag lyssnar gärna till motargument.
Jag ser inte heller varför du tar upp tvångsabort återigen, jag har ju skrivit att jag är emot det. Men jag håller med, kvinnor borde ensamma bestämma om abort.


Sen drar jag inte ditt resonemang till absurdum. Du skriver klart och tydligt att om en man har sex med en kvinna som blir oönskat gravid så får han stå sitt kasst. Dvs ha inte sex som man om du inte vill ta ansvar för ett barn.
Det är inte någon vidare sexuell frihet tycker jag, för de stackare som drabbas bara för att de vill dela sänghalm. Knappast någon mörk synd de bör klandras över utan en stark biologisk önskan och något de flesta av oss är ivriga på. Där tycker jag argumentet du och andra lyft som lyder ungefär "ge fan i sex då" inte bär vatten. Menar ni alltså svart på vitt att just män bör undvika sex tills giftermålet, ungefär? Jag ogillar dubbla standarder ;)

Och de flesta av oss har tur, men jag tycker man borde skydda den inte oansenliga gruppen som inte har tur. Jag har haft relationer där sexet var högsta målet för bägge parter, jag tycker det är en märklig tanke att jag hade varit totalt rättslös om någon hade blivit på smällen. Det ser inte ut som det minst dåliga alternativet tycker jag. Och det är helt ok att du tycker det, men dra helst inte på retorikhatten är du snäll, det blir inte en bättre diskussion.

trädgårdsmöbel
2019-01-05, 09:09
Nu skrapar jag i botten av tunnan, men jag tycker gubbsjuka är rätt coolt.

Akerhage
2019-01-05, 09:29
Nu skrapar jag i botten av tunnan, men jag tycker gubbsjuka är rätt coolt.

Du är bara egenkär :)

stridis
2019-01-05, 09:40
Vår demokrati är överskattad.

stridis
2019-01-05, 09:52
Tänkte på det här när jag läste Anne Rice, för övrigt en av mina absoluta favoritförfattare. Män i hennes böcker är delikata, utsökta varelser som blir hänförda av poesi, hänförda av ett blomblads sensuella kurvatur, hänförda av alla möjliga saker som är så sensuella att man blir alldeles sensuell i sensualiteten. Och alla bär de scarf, som är noggrant utvald för att passa med deras loafers och deras sidenkostymer och deras tre olika parfymer. Åh, och sen det faktum att inte en enda av dem är heterosexuell.

Anne Rice är ett geni, men nästa gång hon ska skriva en bok med en man i överhuvudtaget borde hon tvinga sig själv att först spendera tre veckor med ett hockeylag.

Så länge det handlar om vampyrer så känns det liksom ok. De är odödingar så de fungerar inte riktigt likadant i huvudet längre, mer av ett odött biofili-perspektiv. När det kommer till häxor etc så blir det bara fel.

Bob90
2019-01-05, 09:56
Vår demokrati är överskattad.
Sveriges demokrati menar du? Vilket statsskick skulle du hellre vilja se?

stridis
2019-01-05, 10:15
Sveriges demokrati menar du? Vilket statsskick skulle du hellre vilja se?

Rent utopiskt sett om vi inte fuckar upp vår befolknings median-intelligens: Direktdemokrati.

Hur som haver behöver Sverige göra om och göra rätt hur vi styr landet. Någon käpphäst har de dock infört när det gäller vallagen. Men det är lite och sent.

Yes
2019-01-05, 17:58
Nej då känns det ju som en ganska osaklig anledning till en ban.

Intressant det där med författarens "könsperspektiv", jag har nog aldrig tänkt på det när jag läst en bok. Antingen väljer jag nog "fel" böcker för att råka ut det eller så är jag helt okänslig för det och märker inte av det. Jag läser i och för sig nog ganska lite fantasy, och är främst "klassiker" (verne, dickens, swift, dumas, kipling etc) jag betat av på senare tid, då jag "missat" större delen under barndomen.
Senaste fantasyboken jag läste var nog Journey to the West, som har lite drygt 400-500 år på nacken :p

Är det mer vanligt förekommande i fantasy eller gäller det generellt oavsett genre?
Jag vet inte men kan tänka mig det blir mer tydligt med fantasy. Några vanliga problem:

Manliga karaktärer tenderar att vara av högst tveksam sexualitet och målade efter tonårsfantasier. Ta som exempel Trudy Canavan som jag nyligen läste. I stort sett alla män (och det är mest manliga karaktärer) är långa, smala, har fina drag och är så mesiga att man vill ge dem på käften (med baksidan av handen). Huvudpersonen, en ung kvinna, blir först charmad av en genomgod Prince Charming, sen faller hon för en typiskt farlig bad boy som egentligen är god.

Actionscener är skrivna helt utan verklighetsförankring. Förvisso ett problem med hela genren, jag kan på rak arm bara komma på en författare som kan skriva realistiska fighter (Miles Cameron för den som undrar). Problemet blir dock bara värre av någon som aldrig ens fått lite stryk på skolgården. Det är helt enkelt svårt att skriva saker om ingenting man vet.

Miljöerna tenderar att bli mer suddiga och tvetydiga, ofta med fokus på detaljer som kvinnor är benägna att notera. I famtasy är detta ofta ett viktigt element. För att ta exemplet Trudy Canavan igen, som förvisso är ganska extremt, så har jag ingen aning om vad det är för typ av miljö. Om det inte vore för att det snöade vid något tillfälle kunde det ha utspelat sig i någon fantasiversion av Afrika eller nordeuropa. Kläderna karaktärerna hade på sig var dock tydliga, om än inte beskrivna i allt för stor detalj.

Kvinnor är såklart likt män sedda ur en kvinnas ögon.

Nu kan man givetvis lika gärna vända på steken och kontra med ”men män då!”, och det vore en helt relevant invändning. Och gudarna ska veta att det finns så jävla mycket bajs skrivet av män. Det är inte en fråga om bättre eller sämre, utan om att jag föredrar ett mer manligt perspektiv. Ska jag kunna sjunka in i berättelsen och följa med på resan måste den liksom anknyta till mig på vissa sätt.

Yes
2019-01-05, 18:05
Tänkte på det här när jag läste Anne Rice, för övrigt en av mina absoluta favoritförfattare. Män i hennes böcker är delikata, utsökta varelser som blir hänförda av poesi, hänförda av ett blomblads sensuella kurvatur, hänförda av alla möjliga saker som är så sensuella att man blir alldeles sensuell i sensualiteten. Och alla bär de scarf, som är noggrant utvald för att passa med deras loafers och deras sidenkostymer och deras tre olika parfymer. Åh, och sen det faktum att inte en enda av dem är heterosexuell.

Anne Rice är ett geni, men nästa gång hon ska skriva en bok med en man i överhuvudtaget borde hon tvinga sig själv att först spendera tre veckor med ett hockeylag.
Ett utmärkt exempel, och jag älskar också Lestat (Louis är dock en outhärdlig grinbög). Anne Rice gör det ändå bra. Jämför med hels urban fantasy-genren, som bars är tonårsflickors våta drömmar om vampyrer och varulvar. Anne Rice har ändå lite klass och plockar inte bara lågt hängande frukt.

Bob90
2019-01-05, 21:00
Rent utopiskt sett om vi inte fuckar upp vår befolknings median-intelligens: Direktdemokrati.

Hur som haver behöver Sverige göra om och göra rätt hur vi styr landet. Någon käpphäst har de dock infört när det gäller vallagen. Men det är lite och sent.
Hmm, känner att jag skulle störa mig på att inte ha någon specifik person eller något parti att rikta min frustration och ilska mot på alla omröstningar där resultatet går i motsatt håll till vad jag hade röstat :D

Jag vet inte men kan tänka mig det blir mer tydligt med fantasy. Några vanliga problem:

Manliga karaktärer tenderar att vara av högst tveksam sexualitet och målade efter tonårsfantasier. Ta som exempel Trudy Canavan som jag nyligen läste. I stort sett alla män (och det är mest manliga karaktärer) är långa, smala, har fina drag och är så mesiga att man vill ge dem på käften (med baksidan av handen). Huvudpersonen, en ung kvinna, blir först charmad av en genomgod Prince Charming, sen faller hon för en typiskt farlig bad boy som egentligen är god.

Actionscener är skrivna helt utan verklighetsförankring. Förvisso ett problem med hela genren, jag kan på rak arm bara komma på en författare som kan skriva realistiska fighter (Miles Cameron för den som undrar). Problemet blir dock bara värre av någon som aldrig ens fått lite stryk på skolgården. Det är helt enkelt svårt att skriva saker om ingenting man vet.

Miljöerna tenderar att bli mer suddiga och tvetydiga, ofta med fokus på detaljer som kvinnor är benägna att notera. I famtasy är detta ofta ett viktigt element. För att ta exemplet Trudy Canavan igen, som förvisso är ganska extremt, så har jag ingen aning om vad det är för typ av miljö. Om det inte vore för att det snöade vid något tillfälle kunde det ha utspelat sig i någon fantasiversion av Afrika eller nordeuropa. Kläderna karaktärerna hade på sig var dock tydliga, om än inte beskrivna i allt för stor detalj.

Kvinnor är såklart likt män sedda ur en kvinnas ögon.

Nu kan man givetvis lika gärna vända på steken och kontra med ”men män då!”, och det vore en helt relevant invändning. Och gudarna ska veta att det finns så jävla mycket bajs skrivet av män. Det är inte en fråga om bättre eller sämre, utan om att jag föredrar ett mer manligt perspektiv. Ska jag kunna sjunka in i berättelsen och följa med på resan måste den liksom anknyta till mig på vissa sätt.

Ptja, det där med långa, smala och med fina drag är väl inte så ovanligt. Tänker direkt på vår gode Sherlock Holmes och James Bond (så som beskrivna i böckerna då, inte i hollywoodifierade gestalterna). Mesiga är väl dock om något som om systematiskt beskrivet kanske får betecknas som udda.

Problemet med många fightingscener (om de är välbeskrivna) i böcker är väl att författaren inte har någon kunskap om kampsport, stridskonst och dylikt. Och då är det väl praktiskt att under skyddet av "fantasy där allt är möjligt" ta det till extremer istället :p

Det är inte så enkelt att målgruppen för just de böckerna är typ kvinnor då?
Tänker på typ Twilight (döm mig inte, det är så insatt i fantasy jag är :D), som jag iof inte läst men man har ju hört mycket om dem. Med jämförelse i Bond-böckerna är ju Bond en riktig praktmansgris jämfört med filmerna och många kvinnor framställs som typ våp, men som såklart är riktad främst till män som målgrupp.

Yes
2019-01-06, 00:59
Ptja, det där med långa, smala och med fina drag är väl inte så ovanligt. Tänker direkt på vår gode Sherlock Holmes och James Bond (så som beskrivna i böckerna då, inte i hollywoodifierade gestalterna). Mesiga är väl dock om något som om systematiskt beskrivet kanske får betecknas som udda.
Sherlock är ju en pundare, så det är passande, och Bond är väl mer ett macho-ideal för Ian Flemmings tid.

Problemet med många fightingscener (om de är välbeskrivna) i böcker är väl att författaren inte har någon kunskap om kampsport, stridskonst och dylikt. Och då är det väl praktiskt att under skyddet av "fantasy där allt är möjligt" ta det till extremer istället :p
Precis det som är problemet, och kvinnor har sämst förståelse av alla för detta. Alltså, jag försvarar inte alla män som gör en cringe-fest av det hela, men kvinnorna tenderar att vara ännu sämre. Miles Cameron som jag nämde är ett undantag. Jag vet inget om honom men det är uppenbart att han studerat medeltida kampkonst. Det ger en härlig känsla av realism som annars inte finns i fantasy.

Annars brukar vi få karaktären med ett svärd på ryggen (vilket i verkligheten är helt värdelöst) som är mörk, mystisk och farlig. Helvetes jävlar vad dåligt det är. Och sen kommer någon kärring med ännu dummare idéer.

Det är inte så enkelt att målgruppen för just de böckerna är typ kvinnor då?
Tänker på typ Twilight (döm mig inte, det är så insatt i fantasy jag är :D), som jag iof inte läst men man har ju hört mycket om dem. Med jämförelse i Bond-böckerna är ju Bond en riktig praktmansgris jämfört med filmerna och många kvinnor framställs som typ våp, men som såklart är riktad främst till män som målgrupp.
Snackar vi urban fantasy är målgruppen helt klart smygkåta tonårsflickor. Vilket är synd, för genren har potential. Vanlig hederlig fantasy däremot, inte så mycket.
Vad gäller Bond har jag bara läst en bok, så jag kan inte riktigt relatera till den referensen. En starkt bidragande orsak till att jag blev bannad lär dock ha varit att jag skrev att jag föredrar chauvinism. Vilket jag gör.
Inte för jag tycker om kvinnliga karaktärer som är våp. Eller som Jordans böcker där kvinnorna är outhärdliga satkärringar (få författare har fått blodet att koka som Jordan och hans kvinnliga karaktärer).
Billigaste tricket i fantasy, som även förekommer i många filmer, är kvinnliga karaktärer som är badass fighters. Ska du göra en stark kvinnlig karaktär måste hon tydligen kunna slåss på mäns villkor. Istället hade man ju kunnat framhäva andra styrkor, men icke. Kvinnan ska förstås vinna genom sin karate och kundulini-yoga, mot någon som är dubbelt så stor och har tränat hela sitt liv på att dräpa folk. För att ooh, hon är snabb och smidig och kan sin karate.

Som Ett Orm påpekade, dessa karaktärer är även vanliga i Hollywood. Och de är så jävla dåliga att en hink med kukar i halsen hade varit bättre.

svenbanan
2019-01-06, 01:01
*facepalm*

Jag tycker du projicerar lite trista retoriska knep på mig. Jag pratar inte om "millimeterrättvisa". Jag tycker människor bör vara så fria som möjligt och så lika inför lagen som möjligt, det är större än någon slags rättshaveristisk kränkthet som landar i "har inte jag ska ingen annan ha heller". Det är inte där jag står.
Jag ser ärligt inte problemet i att slänga lite fler rättigheter på män, men jag lyssnar gärna till motargument.
Jag ser inte heller varför du tar upp tvångsabort återigen, jag har ju skrivit att jag är emot det. Men jag håller med, kvinnor borde ensamma bestämma om abort.


Sen drar jag inte ditt resonemang till absurdum. Du skriver klart och tydligt att om en man har sex med en kvinna som blir oönskat gravid så får han stå sitt kasst. Dvs ha inte sex som man om du inte vill ta ansvar för ett barn.
Det är inte någon vidare sexuell frihet tycker jag, för de stackare som drabbas bara för att de vill dela sänghalm. Knappast någon mörk synd de bör klandras över utan en stark biologisk önskan och något de flesta av oss är ivriga på. Där tycker jag argumentet du och andra lyft som lyder ungefär "ge fan i sex då" inte bär vatten. Menar ni alltså svart på vitt att just män bör undvika sex tills giftermålet, ungefär? Jag ogillar dubbla standarder ;)

Och de flesta av oss har tur, men jag tycker man borde skydda den inte oansenliga gruppen som inte har tur. Jag har haft relationer där sexet var högsta målet för bägge parter, jag tycker det är en märklig tanke att jag hade varit totalt rättslös om någon hade blivit på smällen. Det ser inte ut som det minst dåliga alternativet tycker jag. Och det är helt ok att du tycker det, men dra helst inte på retorikhatten är du snäll, det blir inte en bättre diskussion.

Om det är rimligt att dra slutsatsen att man inte bör ha sex för att man då kan bli tvungen att ta ansvar för ett barn så är det lika rimligt att man inte går utanför dörren, utan stannar inne 24/7 för att man löper risk för att hamna i en trafikolycka eller bli rånad om man visar sig ute.

Yes
2019-01-06, 01:22
Rent utopiskt sett om vi inte fuckar upp vår befolknings median-intelligens: Direktdemokrati.

Hur som haver behöver Sverige göra om och göra rätt hur vi styr landet. Någon käpphäst har de dock infört när det gäller vallagen. Men det är lite och sent.
Median-intelligensen är redan uppfuckad och tänk vilket helvete det vore om alla idioter i den här tråden fick direkt inflytande i politiken.
Det bästa systemet som finns idag är USA;s. Vad vi borde göra är att implementera det till svenska förhållanden.

Ett Orm
2019-01-06, 07:49
Om det är rimligt att dra slutsatsen att man inte bör ha sex för att man då kan bli tvungen att ta ansvar för ett barn så är det lika rimligt att man inte går utanför dörren, utan stannar inne 24/7 för att man löper risk för att hamna i en trafikolycka eller bli rånad om man visar sig ute.
Det är ju så det är. Ska man göra nånting innebär det en risk.
Är man medveten om dem kan man ju minska risken väldigt mycket.

Men i fallet ligga blir det ju en människa som blir till
, ens egen avkomma som inte valt nånting. Så där är det bara att bita ihop och ta ansvar för sina handlingar.

svenbanan
2019-01-06, 07:57
Det är ju så det är. Ska man göra nånting innebär det en risk.
Är man medveten om dem kan man ju minska risken väldigt mycket.

Men i fallet ligga blir det ju en människa som blir till
, ens egen avkomma som inte valt nånting. Så där är det bara att bita ihop och ta ansvar för sina handlingar.

Ja? Det var såklart det som var min poäng.

Ingen vettig människa stannar väl inne hela livet för att det är farligare ute än inne. Man undviker de farligaste och onödigaste riskerna och inser att har man otur så kommer det ske förfärliga saker.

https://vignette.wikia.nocookie.net/uncyclopedia/images/5/53/Bruce_Willis_Die_Hard_3.jpg/revision/latest?cb=20130707234113



På samma sätt undviker man inte att ha sex bara för att det kan bli barn och att man då blir tvungen att ansvara för det. Man ser till att själv ta ansvar för preventivmedel. Ifall man litar på att tjejen står för preventivmedlen så har man medvetet ökat risken, eftersom hon ju kanske är slarvig, eller hon kanske bara låtsas använda p-piller.

ceejay
2019-01-06, 08:37
Median-intelligensen är redan uppfuckad och tänk vilket helvete det vore om alla idioter i den här tråden fick direkt inflytande i politiken.
Det bästa systemet som finns idag är USA;s. Vad vi borde göra är att implementera det till svenska förhållanden.

Jordan Peterson har en video om IQ som är rätt intressant.
Mängden människor som helt enkelt inte klarar av saker pga låg intelligens är rätt stor.
5-Ur71ZnNVk

blåvitt
2019-01-06, 11:28
Det bästa systemet som finns idag är USA;s.

Skriver du 2v in i deras totala shutdown med en gubbe som blev folkkär via reality-tv som president

blåvitt
2019-01-06, 11:31
Jordan Peterson har en video om IQ som är rätt intressant.
Mängden människor som helt enkelt inte klarar av saker pga låg intelligens är rätt stor.
5-Ur71ZnNVk

Tycker han slarvar med att översätta det till ett samhällsproblem. "Militären är som samhället så 1 av 10 är värdelösa i samhället." Vilket jävla skämt till argumentationsuppbyggnad.

Men ja, helt klart skrämmande med så många idioter.

smerk
2019-01-06, 11:54
Jag finner det väldigt lustigt att det verkar vara kontroversiellt att anse att män och kvinnor är olika, t.ex. i vad de finner intressant. Min tonåriga lillasyster gick till en början inte med på att män generellt är mer intresserade av våldsamma medier och sporter. Kan något vara mer självklart?

Diomedea exulans
2019-01-06, 12:03
Ett utmärkt exempel, och jag älskar också Lestat (Louis är dock en outhärdlig grinbög).Jag tycker att Louis grinbögande är befriande, för han skäms inte för det. Jag har ägnat en icke oansenlig tid av mitt eget liv åt att ligga i sängen eller sitta framför datorn och tycka synd om mig själv, men inte en sekund av detta navelskådande har förflutit utan att jag samtidigt känner både skuld och skam över att jag inte är pigg, glad, tacksam och framåt istället. Louis försöker inte för ett ögonblick dölja sin depression, för sig själv eller någon annan.

Med det sagt så föredrar jag Lestat med hästlängder. Där har vi en man som mjölkar ur varenda droppe ur varenda sekund av livet. Om Louis är terapeutisk för att han inte skäms över sitt misslyckande så är Lestat terapeutisk för att han lyckas med allt. The Vampire Lestat är min favoritbok i serien. Inte bara pga Lestat, men mycket.


Ptja, det där med långa, smala och med fina drag är väl inte så ovanligt. Tänker direkt på vår gode Sherlock Holmes och James Bond (så som beskrivna i böckerna då, inte i hollywoodifierade gestalterna). Mesiga är väl dock om något som om systematiskt beskrivet kanske får betecknas som udda.

Holmes är allt annat än mesig. Han är en perfekt engelsk gentleman, vilket bland annat innebär att han är jättebra på att hålla sina känslor i schack när han tycker att det behövs. Det finns inget mesigt i hans attityd, han är en dominerande personlighet som kör sitt eget race och skiter i andra. Ej heller när det gäller färdigheter och förmågor är han mesig; trots hans spinkiga figur är han ganska stark (han rätar t ex ut en böjd eldgaffel vid ett tillfälle); han har hållit på med både boxning och andra kampsporter, och när Watson pratar med en av hans gamla boxningstränare får han veta att Holmes tydligen är en av de största talanger inom sporten han sett. Och Holmes räds inte att använda kampsportsträningen när det behövs.

Tycker han slarvar med att översätta det till ett samhällsproblem. "Militären är som samhället så 1 av 10 är värdelösa i samhället." Vilket jävla skämt till argumentationsuppbyggnad.

Pudelns kärna är väl att högern har fel i att "alla kan få jobb bara de anstränger sig" och att vänstern har fel i att "alla är tabula rasa som kan lära sig vad som helst", vilket han väl har rätt i.

blåvitt
2019-01-06, 12:23
Pudelns kärna är väl att högern har fel i att "alla kan få jobb bara de anstränger sig" och att vänstern har fel i att "alla är tabula rasa som kan lära sig vad som helst", vilket han väl har rätt i.

Kan hålla med om att den postmoderna rosa-vänstern kanske tror på sånt, men gammal hederlig vänsterideologi bygger ju på "från var och en efter förmåga, till var och en efter behov". Den demokratisering av intelligensbegreppet och tron på att varje människa har en grundläggande rationell kapacitet som hängt kvar sedan upplysningen är en förbannelse. Men planerar man och samordnar folks insatser efter vad de har att bidra med istället för dagens liberala idioti om att alla kan bli storslagna bara de vill tillräckligt mycket så skulle det nog gå att uppnå ett samhälle där alla bidrar med någonting viktigt.

Dåren
2019-01-06, 12:25
Alex Schulman är rolig och begåvad.

Aryt
2019-01-06, 13:32
I Sverige är män mer utsatta för könsbaserad diskriminering än kvinnor. Jag tror att jag skulle bli utfryst och mobbad om jag sa det i min hemtjänstgrupp.

(I stora delar av världen är det motsatta förhållanden.)

https://journals.plos.org/plosone/article/figure/image?size=large&id=10.1371/journal.pone.0205349.g003

ceejay
2019-01-06, 13:46
Tycker han slarvar med att översätta det till ett samhällsproblem. "Militären är som samhället så 1 av 10 är värdelösa i samhället." Vilket jävla skämt till argumentationsuppbyggnad.

Men ja, helt klart skrämmande med så många idioter.

Ja, jag kan se flertalet problem med sättet han argumenterar på, men samtidigt så kvarstår väl poängen med om man kan vara nyttig eller inte.

blåvitt
2019-01-06, 14:14
Ja, jag kan se flertalet problem med sättet han argumenterar på, men samtidigt så kvarstår väl poängen med om man kan vara nyttig eller inte.

Absolut. Det är väl en fråga i konstant förändring som omedelbart kastar in en i automatiseringsdebatten och hur vi kan formulera en ekonomisk lösning på att robotar redan nu har kapaciteten att ta över all transport och närmar sig med skrämmande fart inom fält från juridik till kirurgi. Industriarbetaren är överflödig sen länge, alltså alla de människor Peterson pratar om, men gränsen för vad som anses överflödigt kryper i dagens högteknologiska samhälle uppåt i begåvnings- och kompetensgraderna. Snart är vi alla överflödiga. Är vi då alla värdelösa? Kommer en trygg ekonomisk tillvaro vara förunnad dom som hade medel och möjlighet att investera i en exkluderande teknologisk utveckling medan alla andra får skylla sig själva eftersom de ses som ekonomiskt onyttiga?

Vinter
2019-01-06, 15:19
Absolut. Det är väl en fråga i konstant förändring som omedelbart kastar in en i automatiseringsdebatten och hur vi kan formulera en ekonomisk lösning på att robotar redan nu har kapaciteten att ta över all transport och närmar sig med skrämmande fart inom fält från juridik till kirurgi. Industriarbetaren är överflödig sen länge, alltså alla de människor Peterson pratar om, men gränsen för vad som anses överflödigt kryper i dagens högteknologiska samhälle uppåt i begåvnings- och kompetensgraderna. Snart är vi alla överflödiga. Är vi då alla värdelösa? Kommer en trygg ekonomisk tillvaro vara förunnad dom som hade medel och möjlighet att investera i en exkluderande teknologisk utveckling medan alla andra får skylla sig själva eftersom de ses som ekonomiskt onyttiga?

Folk har en tendens att skjuta budbäraren. Det är bra att någon börjat prata om det. Det Peterson pratar om handlar om att maximera din personliga kapacitet, och inte gå på sparlåga om man fixar mer komplicerade uppgifter. Vilket faktiskt är en marxistisk grundtanke, lite lustigt kan tyckas.

Det dröjer inte så länge innan självkörande bilar kan börja dyka upp kommersiellt. I USA handlar det om 10-15% av hela jobbmarknaden.

Vi har alltså flera problem. Alla kan inte jobba med de dom vill, alla har inte kapacitet att utbilda sig till allt. Och sist men inte minst, ribban höjs varje år för kraven.

stridis
2019-01-06, 15:44
Det dröjer inte så länge innan självkörande bilar kan börja dyka upp kommersiellt. I USA handlar det om 10-15% av hela jobbmarknaden.
.

Jag skojade med min vän som är taxichaufför att han får bli programmerare så att han kan skapa lite virus som slår mot självkörande bilar för att han skall kunna hålla sig kvar i branschen. ;)

Tricklew
2019-01-06, 15:47
Min kontroversiella åsikt är att denna tråden mest är en samling för dåliga och korkade ideer, ofta är väldigt dåliga åsikter kontroversiella dock, så det är ingen förvåning att tråden skulle te sig såhär.

Diomedea exulans
2019-01-06, 15:56
Back on topic för mig: Jag ogillar inte Jar-Jar Binks.

Vinter
2019-01-06, 15:58
Back on topic för mig: Jag ogillar inte Jar-Jar Binks.

Han bör skjutas, begravas, grävas upp, skjutas igen, och sedan brännas.

Var det kontroversiellt?

Diomedea exulans
2019-01-06, 15:59
Han bör skjutas, begravas, grävas upp, skjutas igen, och sedan brännas.

Var det kontroversiellt?

Nej, det är ju den officiella hållningen.

Vinter
2019-01-06, 16:07
Nej, det är ju den officiella hållningen.

:( Jaha då blev man hipster-mainstream plötsligt.

Lafayette
2019-01-06, 16:09
Jag tycker Dios avatar är gräslig.

Diomedea exulans
2019-01-06, 16:11
Jag tycker Dios avatar är gräslig.

Jag har gjort den själv, men stal skamlöst idén från en annan användare här på brädan vars namn jag inte minns just nu men som har en avatar med en byggare med Mr. Beans huvud.

Lafayette
2019-01-06, 16:16
Visst ser jag en viss konstnärlig talang men den är tyvärr inte grann och ger mig huvudvärk. Du hade en profilbild på dig själv någon gång iklädd hatt, den var majestätisk.

blåvitt
2019-01-06, 16:16
Folk har en tendens att skjuta budbäraren. Det är bra att någon börjat prata om det. Det Peterson pratar om handlar om att maximera din personliga kapacitet, och inte gå på sparlåga om man fixar mer komplicerade uppgifter. Vilket faktiskt är en marxistisk grundtanke, lite lustigt kan tyckas.

Det dröjer inte så länge innan självkörande bilar kan börja dyka upp kommersiellt. I USA handlar det om 10-15% av hela jobbmarknaden.

Vi har alltså flera problem. Alla kan inte jobba med de dom vill, alla har inte kapacitet att utbilda sig till allt. Och sist men inte minst, ribban höjs varje år för kraven.

Han är ingen budbärare, han är en kvasivetenskaplig agitator. Folk borde läsa Nietzsche istället.

Att gå på sparlåga är absolut inte en marxistisk grundtanke? Du har en tendens att hitta på saker som du slänger ur dig väldigt de facto mest för att du verkar tycka att det är kul att slänga dig med vass retorik. Tyvärr når inte kunskapen upp till formuleringarna.

Det finns absolut många problem i det hela, och vi behöver ha en mer komplex diskussion kring den utvecklingen än vad vi har idag, ett liberalt förhållningssätt att alla ska kunna bära sin egna ekonomiska vikt i detta tillväxtssamhälle

Vinter
2019-01-06, 16:28
Han är ingen budbärare, han är en kvasivetenskaplig agitator. Folk borde läsa Nietzsche istället.

Att gå på sparlåga är absolut inte en marxistisk grundtanke? Du har en tendens att hitta på saker som du slänger ur dig väldigt de facto mest för att du verkar tycka att det är kul att slänga dig med vass retorik. Tyvärr når inte kunskapen upp till formuleringarna.

Det finns absolut många problem i det hela, och vi behöver ha en mer komplex diskussion kring den utvecklingen än vad vi har idag, ett liberalt förhållningssätt att alla ska kunna bära sin egna ekonomiska vikt i detta tillväxtssamhälle

Peterson är bland de bästa inom sitt område, politik är han dock ingen riktig stjärna i.

Ja gammaldags marxism handlar om effektivitet. Du ska bidra till samhället med det yttersta av din förmåga.
Inte lunka runt om du kan springa. Marx var inte nådig mot sådana människor.

Vi kan börja med att rensa ut medelklass-korruption ur vårt politiska och statliga system. Skatt ska gå till de som betalar den.

stridis
2019-01-06, 16:30
Han är ingen budbärare, han är en kvasivetenskaplig agitator. Folk borde läsa Nietzsche istället.


Nietzsche är överskattad och är väl ok som filosof men hans alster som "Så talade Zarathustra" är för djävligt sega att tråka sig igenom till skillnad från flertalet andra filosofer som skriver både klart, redigt och djupt. Såpass att jag 1000 gånger hellre läser om ontologi eller något annat knastertorrt före mer av Nietzsche.

WHITEFOLKS
2019-01-06, 16:55
Du fortsätter definiera ett samhällsfenomen utifrån en bitterhet över din egna situation. Det har inte tagit diskussionen någonstans de senaste fem åren och lär inte göra det i fortsättningen heller.


https://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0205349

Så nä, forskarna håller med mig.

Wrenchgirl
2019-01-06, 17:02
Att GMO har oförtjänt dåligt rykte. Visst det finns dåliga sätt att använda det men det kan även vara ett vapen mot ökentbredning med mer gnom att få fram växter som inte behöver lika mycket vatten.

Wain
2019-01-06, 17:30
Att GMO har oförtjänt dåligt rykte. Visst det finns dåliga sätt att använda det men det kan även vara ett vapen mot ökentbredning med mer gnom att få fram växter som inte behöver lika mycket vatten.

Europa...
:smash:

stridis
2019-01-06, 18:14
Att GMO har oförtjänt dåligt rykte. Visst det finns dåliga sätt att använda det men det kan även vara ett vapen mot ökentbredning med mer gnom att få fram växter som inte behöver lika mycket vatten.

Monsanto har förtjänt dåligt rykte och de var stora på genetiskt modifierat utsäde och annat (och numera skall de tydligen vara uppköpta). Så att GMO generellt har dåligt rykte är förståeligt men beklagligt.

xan
2019-01-06, 22:27
Monsanto har förtjänt dåligt rykte och de var stora på genetiskt modifierat utsäde och annat (och numera skall de tydligen vara uppköpta). Så att GMO generellt har dåligt rykte är förståeligt men beklagligt.

Att GMO har dåligt rykte beror väl mycket på att folk är rädda för saker som inte längre är "naturliga", utan "genetiskt modifierade" i stället? Någon bisarr idé om att harmonin i naturen förstörs och vår värld förvandlas till farligt och artificiell. :D

Sedan har nog vissa stora företag förvärrat ryktet.

Shqypnia
2019-01-07, 09:04
Att Sverige ska vara kvar i EU. Vi bör förbättra EU istället för att slopa konceptet. Grundidén är bra.

Grazzafukkinrazzi
2019-01-07, 09:14
Att Sverige ska vara kvar i EU. Vi bör förbättra EU istället för att slopa konceptet. Grundidén är bra.

Vad kontroversiellt. I november 2018 hade uppskattningsvis ca: 60% av Sveriges befolkning den åsikten.

Shqypnia
2019-01-07, 09:15
Vad kontroversiellt. I november 2018 hade uppskattningsvis ca: 60% av Sveriges befolkning den åsikten.Bilden av EU har vänt [emoji16]

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk

Magnus N
2019-01-07, 09:19
Bilden av EU har vänt [emoji16]

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk

Fler har varit för än emot sedan 00, så inte varit kontroversiellt på länge :)

Wrenchgirl
2019-01-07, 13:27
Monsanto har förtjänt dåligt rykte och de var stora på genetiskt modifierat utsäde och annat (och numera skall de tydligen vara uppköpta). Så att GMO generellt har dåligt rykte är förståeligt men beklagligt.

De var bland annat Monsanto som jag tänkte på med när jag skrev dåliga grejor. Dock nu i sommar visade det sig ju att en speciell typ av framtagen havre som förvisso gav mindre en skörd men som ändå växte trots torkan och även näringrikare än vanlig havre växte rätt bra. :)

ceejay
2019-01-07, 15:50
GMO har dåligt rykte därför att gemene man inte verkar ha hjärnkapacitet nog att faktiskt ta reda på vad det innebär.

svenbanan
2019-01-07, 17:01
GMO har dåligt rykte därför att gemene man inte verkar ha hjärnkapacitet nog att faktiskt ta reda på vad det innebär.

Eller kanske troligare är att det är ork som saknas.

Diomedea exulans
2019-01-18, 19:42
Jag tycker det är roligare att bygga Lego än att ha sex.

Tricklew
2019-01-18, 20:16
Jag tycker det är roligare att bygga Lego än att ha sex.

Då har du sex på fel sätt.

svenbanan
2019-01-18, 20:18
Då har du sex på fel sätt.

http://www.thegauntlet.com/pics/lego-bdsm.jpg

Lafayette
2019-01-18, 20:23
Då har du sex på fel sätt.

Spelar ingen roll. Efteråt känner man sig äcklig och tom i själen och vill bara gå och duscha i två timmar.

När man är färdig med ett lego-bygge får man en härlig känsla och går med ett stort leende på läpparna resten av dagen.

Vincente
2019-01-18, 21:10
Då har du sex på fel sätt.Eller så bygger du Lego på fel sätt?

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk

Alexton
2019-01-18, 21:15
Anser att sverige som har en liten arme med stor landyta att försvara borde tänka på att skaffa kärnvapen.

Svenska armen är liten, kan inte hålla landet speciellt länge och vill ha sk guerilla krig likt bröderna i öst.
Folket saknar både vapenträning eller någon som helst tålighet vid svårare situationer.
Tvivlar på att majoriteten skulle överleva 1 vecka i skogen eller har förståelse för vad en krigszon innebär.

WHITEFOLKS
2019-01-18, 21:26
Måste ju vara både enklare och billigare att köpa lego än att lägga ner tiden på nätdejting och resor?

Diomedea exulans
2019-01-18, 22:04
Måste ju vara både enklare och billigare att köpa lego än att lägga ner tiden på nätdejting och resor?

Nja, inte billigare, en helkväll med Lego kostar väl som två helkvällar i andra änden av landet. Men i Lego har man tydliga riktlinjer om vad man ska göra, och får veta omedelbart om man gör rätt eller fel, till skillnad från under sex där man har en som säger "gör vad du vill", och sen ändå förmodligen bara fejkar när hon visar att man gör rätt. Legobyggande är mer varierat också, man gör nya grejer hela tiden, medan man i sex helst ska hålla på länge med samma rörelse. Åh, och så blir jag så förbannat trött i magmusklerna av sex.

Men till syverne och sist handlar det nog mest om att jag hatar grupparbeten.

R0B
2019-01-18, 23:21
Anser att sverige som har en liten arme med stor landyta att försvara borde tänka på att skaffa kärnvapen.

Svenska armen är liten, kan inte hålla landet speciellt länge och vill ha sk guerilla krig likt bröderna i öst.
Folket saknar både vapenträning eller någon som helst tålighet vid svårare situationer.
Tvivlar på att majoriteten skulle överleva 1 vecka i skogen eller har förståelse för vad en krigszon innebär.

Överleva ensam i skogen utan ordentlig utrustning klarar i princip ingen här i Sverige. Pratar vi vintertid så är det ingen som löser det. Behövs lite mer än en kniv och en tändsticka för det, förutom kunskap.

Vi borde utrusta ett par tusen hemvärnssoldater med några Javelin luftvapen missil, instruera dom att vid krig springer ni ut i skogen där ni förberett ett litet lager med mat osv för ett par veckor och skjuter ner allt som flyger.
Och så håller vi tummarna att ingen goolat vår strategi till das fiender.

Sartorius
2019-01-19, 00:02
Sebastian Vettel är F1-historiens mest överskattade förare; Lewis Hamilton den mest underskattade
Edit: Att Ayrton Senna hyllas för att han är död, trots att han var en fuskare.

blåvitt
2019-01-19, 00:15
Överleva ensam i skogen utan ordentlig utrustning klarar i princip ingen här i Sverige. Pratar vi vintertid så är det ingen som löser det. Behövs lite mer än en kniv och en tändsticka för det, förutom kunskap.

Lägg till en yxa och vaddmallskläder så finns det en rätt stor mängd som skulle klara det. Sen är nog inte så många av dom aktiva inom det militära.

CalleP
2019-01-19, 01:05
Att jag inte har en skyldighet att göra någon annan lycklig än mig själv!

R0B
2019-01-19, 05:18
Lägg till en yxa och vaddmallskläder så finns det en rätt stor mängd som skulle klara det. Sen är nog inte så många av dom aktiva inom det militära.

Nej, skillnaden är marginell. Vad ska du äta? Du kommer inte frysa lika mycket är enda skillnaden. Varken sommar eller vinter är det särskilt lätt att överleva utan mer utrustning. Du kommer inte långt på bär och växter ens under de varmare perioderna.

r3mpuh
2019-01-19, 07:41
Nej, skillnaden är marginell. Vad ska du äta? Du kommer inte frysa lika mycket är enda skillnaden. Varken sommar eller vinter är det särskilt lätt att överleva utan mer utrustning. Du kommer inte långt på bär och växter ens under de varmare perioderna.Har man inte ett adekvat energireservlager utav fett på kroppen får man väl skylla sig själv.

Aryt
2019-01-19, 09:16
Män som köper sex är äckliga. Nästan lika illa som våldtäktsmän.

Lafayette
2019-01-19, 10:44
Män som köper sex är äckliga. Nästan lika illa som våldtäktsmän.

Pendlar fram och tillbaka i denna fråga och kommer nog aldrig veta var jag står. Tänker att det inte är våldtäkt då det är samtycke, inte att man vill ligga med personen men att man ger tillåtelse och får betalt. Och att man är fri att bestämma över sin egen kropp.

Samtidigt som jag tycker det är vidrigt och att ingen ska behöva ligga med någon man inte vill ligga med.

ceejay
2019-01-19, 11:02
Alla har ett pris.

Vissa är helt enkelt för fula/socialt inkompetenta för att få ligga. Det är väl bra att det finns verktyg att använda för att lösa det.

Alexton
2019-01-19, 11:06
Är det tillåtet att spela in pornografi samt ta betalt för detta så borde prostitution också vara det.
Sex framför en kamera för pengar eller sex enskilt mellan två individer privat borde inte göra någon skillnad.

Personens kropp, personens val. Moralens väktare kan bara vara tysta.

Aryt
2019-01-19, 11:27
Är det tillåtet att spela in pornografi samt ta betalt för detta så borde prostitution också vara det.
Sex framför en kamera för pengar eller sex enskilt mellan två individer privat borde inte göra någon skillnad.

Personens kropp, personens val. Moralens väktare kan bara vara tysta.

Bra poäng. Pornografi borde inte få produceras, distribueras eller bevittnas. Instiutionaliserat våld mot kvinnor.

Diomedea exulans
2019-01-19, 11:37
Jag anser att om porr och prostitution ska förbjudas, då borde alla jobb som får en att vilja ta livet av sig förbjudas. T ex säljare.

xan
2019-01-19, 11:38
Män som köper sex är äckliga. Nästan lika illa som våldtäktsmän.

Vad i helv-

Klart det är patetiskt att köpa sex, men någon måtta får det vara på hysterin.

rooz
2019-01-19, 12:06
Män som köper sex är äckliga. Nästan lika illa som våldtäktsmän.

Kvinnor som köper sex då? Eller utnyttjar personer i beroendeställning för att få sex?

Anton Fräs
2019-01-19, 12:38
Kvinnor som köper sex då? Eller utnyttjar personer i beroendeställning för att få sex?

Kvinnor gör aldrig fel, det vet du väl!

trädgårdsmöbel
2019-01-19, 12:45
Att sälja sex kan i vissa fall vara moraliskt sett mycket värre än att köpa sex. Sexsäljare utnyttjar mäns ensamhet, sexlöshet, sårbarhet och längtan att vara nära kvinnor, och blåser män på pengar. Samtidigt cementerar det mannens vårdslöshet och underlägsenhet som människa då samma kvinnor hade ignorerat mannens existens om han inte betalade dyrt för en kort stunds falsk bekräftelse.

Aryt
2019-01-19, 14:27
Kvinnor som köper sex då? Eller utnyttjar personer i beroendeställning för att få sex?

Jag ska inte gå och bli för akademisk och teoretisk, men med tanke på hur världen ser ut är det i princip rent tekniskt sett inte möjligt för kvinnor att förtrycka män. Går säkert hitta något undantag, men i regel är det närmaste korrelatet självförsvar.
En man kan inte vara i beroendeställning till en kvinna, då män sedan flera tusen år av västerländsk kultur är överordnad kvinnor.

OBS: detta resonemang är inte kulturneutralt, och i mer progressiva kulturer gäller det annorlunda.
Vad i helv-

Klart det är patetiskt att köpa sex, men någon måtta får det vara på hysterin.

– Jag tillhör en grupp feminister som kallar oss själva för ”abolitionisterna”. Vi vill avskaffa sexindustrin, och inte bara porren utan också prostitutionen. Det finns ingen etisk porr och det finns ingen etisk prostitution och vi bör dessutom sammankoppla de två. Porr är prostitution med en rullande kamera. Både porr och prostitution är betald våldtäkt.

– Sexindustrin måste stängas ned då vi måste se till att kvinnor blir helt jämställda. Och vi kan aldrig få full jämställdhet så länge det finns porr.
https://kvartal.se/artiklar/saval-porr-som-prostitution-ar-betald-valdtakt/


Att sälja sex kan i vissa fall vara moraliskt sett mycket värre än att köpa sex. Sexsäljare utnyttjar mäns ensamhet, sexlöshet, sårbarhet och längtan att vara nära kvinnor, och blåser män på pengar. Samtidigt cementerar det mannens vårdslöshet och underlägsenhet som människa då samma kvinnor hade ignorerat mannens existens om han inte betalade dyrt för en kort stunds falsk bekräftelse.

Finns inget behov av sex. Finns inget behov av närhet.

Män känner dock ett behov att kränka kvinnor.


OBS: jag säger inte att det här är ERT fel. Det här är fel på samhällsnivå, på kulturell nivå, saker som har pågått långt före era föräldrar påtänktes. Det här är strukturer som vi först nu har vågat bryta.

xan
2019-01-19, 14:38
https://media.tenor.com/images/e75280af41a824e9b8d29ea11a43a399/tenor.gif

Är det här ett skämt?

Rikard Jansson
2019-01-19, 14:40
https://media.tenor.com/images/e75280af41a824e9b8d29ea11a43a399/tenor.gif

är det här ett skämt?

+1

Anton Fräs
2019-01-19, 14:55
+1

+2

Lafayette
2019-01-19, 15:05
Håller inte riktigt med dig och Alexton, givetvis finns det massor med undantag man kan ändå välja vilken partner man vill ha sex med framför kamera.

Man behöver inte sex och närhet alltså, där spårade det ur lite för min del.

trädgårdsmöbel
2019-01-19, 15:41
Finns inget behov av sex. Finns inget behov av närhet.

Män känner dock ett behov att kränka kvinnor.

.

Det finns ett behov av närhet och sex. Vissa kvinnor utnyttjar svaga mäns behov av detta för att få fördelar och resurser.

Diomedea exulans
2019-01-19, 15:43
Djur har medfödda behov av närhet och sex. När under evolutionen menar Aryt att dessa behov försvann hos människor?

Captainwide
2019-01-19, 15:47
Jag ska inte gå och bli för akademisk och teoretisk, men med tanke på hur världen ser ut är det i princip rent tekniskt sett inte möjligt för kvinnor att förtrycka män. Går säkert hitta något undantag, men i regel är det närmaste korrelatet självförsvar.
En man kan inte vara i beroendeställning till en kvinna, då män sedan flera tusen år av västerländsk kultur är överordnad kvinnor.

OBS: detta resonemang är inte kulturneutralt, och i mer progressiva kulturer gäller det annorlunda.



https://kvartal.se/artiklar/saval-porr-som-prostitution-ar-betald-valdtakt/




Finns inget behov av sex. Finns inget behov av närhet.

Män känner dock ett behov att kränka kvinnor.


OBS: jag säger inte att det här är ERT fel. Det här är fel på samhällsnivå, på kulturell nivå, saker som har pågått långt före era föräldrar påtänktes. Det här är strukturer som vi först nu har vågat bryta.

Det här är nog det mest kontroversiella i hela tråden.
/Thread

Lafayette
2019-01-19, 15:50
Djur har medfödda behov av närhet och sex. När under evolutionen menar Aryt att dessa behov försvann hos människor?

Han kanske menade när det gäller män som köper sex. Att det är för att få kontrollera och kränka, inte för att få sig ett skjut.

Diomedea exulans
2019-01-19, 15:56
Jag tar iallafall mitt ansvar med att döda porrindustrin: Jag använder bara gratis porr. Om alla gjorde som jag skulle porrskådisarna inte få någon lön, och porren skulle dö ut.

Aryt borde hylla mig som hjälte.

Lafayette
2019-01-19, 16:07
Får de inte betalt i reklamintäkter? Vad är poängen med alla som lägger upp klipp där isåfall? Roligt och upphetsande att veta att två miljoner personer tittar på ett klipp när man håller på?*popcorn*

Ett Orm
2019-01-19, 17:05
Kan nog tycka att sexuella tjänster för de med funktionshinder borde vara lagligt och ett "riktigt" yrke.

Svårt att vara för prostitution som är en smutsig branch på så många vis men samtidigt vara för människors fria vilja att göra vad de vill med sin kropp.

Blir mycket känsloargument åt alla håll som inte riktigt går ihop.

Aryt
2019-01-19, 18:11
Han kanske menade när det gäller män som köper sex. Att det är för att få kontrollera och kränka, inte för att få sig ett skjut.

Nej, vetenskapen säger fortfarande att (västerländsk) manlig heterosexuell sexualitet är ett slags våldsbejakande kvinnoförtryck. Varför tror du att mannens könsorgan (till skillnad från alla andra könsorgan) är format som ett vapen? och används som ett vapen - både bildligt och bokstavligt?
Jag tar iallafall mitt ansvar med att döda porrindustrin: Jag använder bara gratis porr. Om alla gjorde som jag skulle porrskådisarna inte få någon lön, och porren skulle dö ut.

Aryt borde hylla mig som hjälte.

Ungefär som att läsa och införliva bibeln i sig själv utan att betala för den med pengar.. slutmålet blir ju desamma.

Det finns förstås fler agendor bakom porr än att skaffa pengar - att vidmakthålla och normalisera djupt problematiska och onaturliga strukturer.

Kan nog tycka att sexuella tjänster för de med funktionshinder borde vara lagligt och ett "riktigt" yrke.

Svårt att vara för prostitution som är en smutsig branch på så många vis men samtidigt vara för människors fria vilja att göra vad de vill med sin kropp.

Blir mycket känsloargument åt alla håll som inte riktigt går ihop.

Ett enkelt sätt att se det är att varje såld kvinnokropp är en normalisering av våld mot kvinnor, ett nedvärderande av 50% av jordens befolkning, ett förgrymmande av den andra hälften.. prostitutionen skadar inte bara våldtäktsoffret, utan VARJE KVINNA DRABBAS.

Det finns ett behov av närhet och sex. Vissa kvinnor utnyttjar svaga mäns behov av detta för att få fördelar och resurser.

Blanda inte samman önskan och behov. Det är väldigt farligt.

Vinter
2019-01-19, 18:28
Aryt är en snubbe som trollar som sin bild av en femenazi, i alla fall i ovanstående.

Lafayette
2019-01-19, 18:30
Om han trollar trollar han hårt, är ju oftast långa inlägg. Trist isåfall.

Anton Fräs
2019-01-19, 18:40
Nej, nu blir det min första ignore på Kolozzeum, Aryt är bortom allt vett och blir ta mig fan rädd när jag läser vad som skrivs.

Aryt
2019-01-19, 18:48
Aryt är en snubbe som trollar som sin bild av en femenazi, i alla fall i ovanstående.

Om han trollar trollar han hårt, är ju oftast långa inlägg. Trist isåfall.

Ve den som ifrågasätter heterosexuella mäns "naturliga sexualitet" dvs. trafficing, fejkade (ni vet att det är fejk av?) filmade hemska akter som inte sällan driver aktriserna till drogmissbruk för att hantera bland annat dissociativa symtom, orimliga skönhetsideal, rent skadliga (grafisk varning, läs ej https://en.wikipedia.org/wiki/Rectal_prolapse#Pornography
Michelle Lhooq, writing for VICE, argues that rosebudding is an example of producers making 'extreme' content due to the easy availability of free pornography on the internet. [En känga till Dios "jag skadar ingen" mentalitet. Vem betalar för blöjorna?] She also argues that rosebudding is a way for pornographic actors and actresses to distinguish themselves.[87] Repeated rectal prolapses can cause bowel problems and anal leakage and therefore risk the health of pornographic actors or actresses who participate in them.[87] Lhooq also argues that some who participate in this form of pornography are unaware of the consequences.
). Nog för att just "du" är annorlunda, men tänk arbetssituationen för en prostituerad - vem kommer genom dörren härnäst? om inte den "klienten" som ni kallar er själva slår henne så lär hallicken göra det...




Du stavade "snubbina" fel förresten.

Nej, nu blir det min första ignore på Kolozzeum, Aryt är bortom allt vett och blir ta mig fan rädd när jag läser vad som skrivs.

En bättre man hade kanske omprövat sina livsval istället. Eller sitt förhållningssätt till det täcka könet.
Kom ihåg att det finns en människa bakom.. även om ni genom er uppväxt lärt er att förtrycka (!) den delen.

svenbanan
2019-01-19, 18:54
Aryt påstod sig ju tidigare vara en snubbe för att sedan hävda att det var ett skämt, och att hen egentligen är en snubbina.

Att hen är nåt form av troll tycker jag varit rätt uppenbart sedan länge.

Dock har hen en poäng att prostitution är rätt problematiskt. Att sexköpare skulle vara likställda med våldtäktsmän är dock såklart fullkomligt överdrivet.

trädgårdsmöbel
2019-01-19, 19:06
Det spelar ingen roll om Aryt trollar eller ej, Aryt är underbart underhållande oavsett. *cupid*


Förövrigt: vem fan tänder på prolaps? :D är nästa trend framfall?

Vinter
2019-01-19, 19:15
Förövrigt: vem fan tänder på prolaps? :D är nästa trend framfall?

Det är när man har en världsbild som bygger på extremer. Det finns folk som på allvar påstår att all problem har nåt med genomsnittsmannen att göra.
Som om kvinnors utsatthet i Mellanöstern och Afrika har nått att göra med exempelvis gruvarbetare i Kiruna. Samt att det på något sätt rättfärdigar att behandla dessa gruvarbetare som skit, på grund av detta.

Men ni vet tider förändras. Som bevis för det bjuder jag på lite musik på rätt tema från vår före detta polischef Dan Eliasson och hans punkband.

crIOPUrw6Tk&t=149s

Hobbes
2019-01-19, 23:09
Aryt är en medlem på kollo jag verkligen gillar. Tycker om skarpheten i de korta kommerntarna, samt djupheten i de längre inläggen - att jag ibland tror insikten i Aryts inlägg går över huvudet på många.

Hobbes
2019-01-19, 23:17
Det är min åsikt!

https://scontent.fyyc4-1.fna.fbcdn.net/v/t1.0-9/50448731_10217660394238454_7362530589179641856_n.j pg?_nc_cat=107&_nc_ht=scontent.fyyc4-1.fna&oh=c18636592c190b764d7853191711498f&oe=5CBE7996

Ett Orm
2019-01-19, 23:34
Nej, vetenskapen säger fortfarande att (västerländsk) manlig heterosexuell sexualitet är ett slags våldsbejakande kvinnoförtryck. Varför tror du att mannens könsorgan (till skillnad från alla andra könsorgan) är format som ett vapen? och används som ett vapen - både bildligt och bokstavligt?


Ungefär som att läsa och införliva bibeln i sig själv utan att betala för den med pengar.. slutmålet blir ju desamma.

Det finns förstås fler agendor bakom porr än att skaffa pengar - att vidmakthålla och normalisera djupt problematiska och onaturliga strukturer.



Ett enkelt sätt att se det är att varje såld kvinnokropp är en normalisering av våld mot kvinnor, ett nedvärderande av 50% av jordens befolkning, ett förgrymmande av den andra hälften.. prostitutionen skadar inte bara våldtäktsoffret, utan VARJE KVINNA DRABBAS.



Blanda inte samman önskan och behov. Det är väldigt farligt.
Du utelämnar första stycket av mitt inlägg, då blir det genast enklare..

trädgårdsmöbel
2019-01-19, 23:42
Haha snart kommer Aryt snoka tag i den där artikeln som hävdar att en full erektion är misogyn och att en man borde genomföra samlag med en slags halvmjuk vinballe-erektion för att inte förtrycka kvinnor. Kommer inte länka den, men jag förutsätter att Aryt kommer hitta och läsa den och införliva i sin ideologi redan innan helgen är slut.

Bob90
2019-01-20, 00:46
Att sexköpare skulle vara likställda med våldtäktsmän är dock såklart fullkomligt överdrivet.
Särskilt om man kollar på det i "sak" utan att lägga värdering i det, och betrakta det som en "tjänst".
Det är ju en stor skillnad att betala för en "tjänst" och att med våld uppnå samma "resultat" som "tjänsten".

Lite som skillnaden att betala någon för att städa åt en, eller tvinga någon att städa åt en. Om man ska dra en städarparallell då :p

svenbanan
2019-01-20, 00:52
Särskilt om man kollar på det i "sak" utan att lägga värdering i det, och betrakta det som en "tjänst".
Det är ju en stor skillnad att betala för en "tjänst" och att med våld uppnå samma "resultat" som "tjänsten".

Ja.

Jag tror det Aryt fiskar efter är att sexköp och våldtäkt bägge är dåliga för kvinnor (kanske lika dåliga tom) och att våldtäktsmannen och sexköparen då är att likställas.

Men i fallet med sexköp så är det ju faktiskt så att det inte skulle finnas en köpare om inte någon var villig att sälja. Så att lägga hela skulden på köparen är hyckleri.

Bob90
2019-01-20, 01:02
Ja.

Jag tror det Aryt fiskar efter är att sexköp och våldtäkt bägge är dåliga för kvinnor (kanske lika dåliga tom) och att våldtäktsmannen och sexköparen då är att likställas.

Men i fallet med sexköp så är det ju faktiskt så att det inte skulle finnas en köpare om inte någon var villig att sälja. Så att lägga hela skulden på köparen är hyckleri.

Jag tycker nog huvudsakliga skulden torde ligga på den som driver rörelsen. Det nog den enda som är "ansvarig" för bägge parternas bidrag till problemet och därmed hela situationen.

Vinter
2019-01-20, 02:26
Ja.

Jag tror det Aryt fiskar efter är att sexköp och våldtäkt bägge är dåliga för kvinnor (kanske lika dåliga tom) och att våldtäktsmannen och sexköparen då är att likställas.

Men i fallet med sexköp så är det ju faktiskt så att det inte skulle finnas en köpare om inte någon var villig att sälja. Så att lägga hela skulden på köparen är hyckleri.

Jag vet inte vad Aryt fiskar efter, kritiska inlägg om identitetspolitik varvat positiva artiklar. Liberala artiklar blandat med artiklar av förbudsivrare.

Vi kan skylla prostitution lika mycket på knark, som lyx konsumtion, som psykisk ohälsa, eller mycket annat.

Vad vet jag, vi har dock betydlig värre situation för både prostituerade och knarkare i Sverige jämfört med Holland och Tyskland. Så ganska uppenbart funkar inte det Svenska systemet speciellt bra.

Diomedea exulans
2019-01-20, 04:58
Jag fattar logiken i att sexköp = våldtäkt. Säljaren vill egentligen inte ha sex med en (isåfall hade denne ju haft sex gratis), alltså är det sex fast denne egentligen inte vill, och köparen vet om det, alltså är det våldtäkt.

Men enligt samma logik är det stöld att köpa något. Om jag köper en bil så vill säljaren egentligen inte ge mig bilen (isåfall hade jag fått den gratis), alltså är det att ta något mot ägarens vilja, alltså är det stöld.

Aryt
2019-01-20, 07:26
Jag fattar logiken i att sexköp = våldtäkt. Säljaren vill egentligen inte ha sex med en (isåfall hade denne ju haft sex gratis), alltså är det sex fast denne egentligen inte vill, och köparen vet om det, alltså är det våldtäkt.

Men enligt samma logik är det stöld att köpa något. Om jag köper en bil så vill säljaren egentligen inte ge mig bilen (isåfall hade jag fått den gratis), alltså är det att ta något mot ägarens vilja, alltså är det stöld.

En mindre haltande jämförelse hade varit att köpa uppenbart stöldgods. Ingen vill få sin stulna bil såld till annan person vinning - och ingen vill få sin kropp såld till annans vinning. Myten om den "lyckliga prostituerade" har alltmer bekräftats som en torskdröm.

Ja.

Jag tror det Aryt fiskar efter är att sexköp och våldtäkt bägge är dåliga för kvinnor (kanske lika dåliga tom) och att våldtäktsmannen och sexköparen då är att likställas.

Men i fallet med sexköp så är det ju faktiskt så att det inte skulle finnas en köpare om inte någon var villig att sälja. Så att lägga hela skulden på köparen är hyckleri.

Det kommer alltid att finnas män utan skrupler som kan få utsatta kvinnor att göra hemska saker - enklast genom våld, men även mer avancerade och långsiktiga tekniker finns (där porren är ett av de mer lömska). Som jag skrev ovan, moderna studier har visat att myten om den "lyckliga prostituerade" i princip är en torskdröm.

Särskilt om man kollar på det i "sak" utan att lägga värdering i det, och betrakta det som en "tjänst".
Det är ju en stor skillnad att betala för en "tjänst" och att med våld uppnå samma "resultat" som "tjänsten".

Lite som skillnaden att betala någon för att städa åt en, eller tvinga någon att städa åt en. Om man ska dra en städarparallell då :p
Eller att betala någon för att släcka cigaretter på huden. Eller dra bort naglarna med en tång.
Ytterligare en avgörande skillnad är att prostitution drabbar alla kvinnor - det normaliserar en osund - rent av skadlig - sexualitet. När torsken sen ska "stadga sig" för han med både sin sargade själ och kvinnosyn.
Du utelämnar första stycket av mitt inlägg, då blir det genast enklare..
Väldigt funkofobiskt och kränkande att anta att funktionsvarierade har ett behov av att skända kvinnors självkänsla. Funktionsvariationen påverkar kanske deras förmåga att lyfta saker, eller att koncentrera sig, eller logiska resonemang, men nedsätter inte deras moraliska kompass. Det är dessutom inte en rättighet att "få" en kvinna.

Crillos
2019-01-20, 07:45
Prostitution är vidrigt. Usch!

trädgårdsmöbel
2019-01-20, 08:04
Ingen vill vara så lågt stående att han bara för en liten stund kan få en kvinnas bekräftelse genom att betala dyrt för den.

Det kommer alltid finnas kvinnor utan skrupler som känner sig berättigade till mäns pengar och resurser för att de är vackra och kvinnor, eller helt enkelt bara för att de är kvinnor. Dessa kvinnor kommer använda sin sexualitet och mannens underordning och längtan efter kvinnan som ett vapen, där prostitution är en väldigt tydlig metod.

Ytterligare en avgörande skillnad är att prostitution drabbar alla män, det normaliserar en osund, rent av skadlig syn att kvinnan är berättigad till mannens resurser, mannens värde ligger i vad han kan erbjuda henne, medans kvinnans värde är självskrivet pga. hennes kön. När sedan slampan skall "stadga sig" för hon med sitt ego och sin känsla av att vara berättigad.

Alexton
2019-01-20, 08:26
Jag tycker det är intressant att Aryt helt pratar om kvinnor när det gäller prostitution medan det är rätt vedertaget att unga män är den största gruppen som prostituerar sig.

Alltså borde det inte vara en kvinnofråga primärt eller hur ?
Debatten handlar däremot alltid om kvinnors lidande och uteslutande deras syn på det hela.

svenbanan
2019-01-20, 08:28
Det kommer alltid att finnas män utan skrupler som kan få utsatta kvinnor att göra hemska saker - enklast genom våld,

Ja, det kommer alltid finnas folk som är beredda att göra vidriga saker mot andra.

Dock är det inte ens i närheten av nödvändigtvis så att alla torskar medvetet vill skada de prostituerade öht. Det måste du väl inse?

Att det är en myt att prostituerade och porraktriser är översexuella och trivs med sitt jobb och mår bra av det är en annan femma.

Varför ska torskarna förväntas vara synska och inse att de prostituerade inte mår bra av att sälja sig?

Och även om torskarna inser att kvinnorna inte mår bra av det så är det ju fortfarande så att de frivilligt prostituerat sig (för det är bara dessa jag pratar om här). Så ifall alla torskar i världen skulle ta sitt "moraliska ansvar" och runka till Elloskatalogen istället, så skulle det ju i alla fall på kort sikt resultera i att de prostituerade skulle bli väldigt fattiga. Så även om det kanske skulle lösa sig på lång sikt för dessa kvinnor (det behövs ju dock en sjujävla massa nya jobb för detta) så är det definitivt ett lager av komplexitet som diskvalificerar din attityd. Dessa kvinnor är desperata efter att få tag i karlar att ha sex med.

Sen att denna prostitution bara är en del av problemet är också en annan femma.

Det är typ lika befängt att skylla alla dessa problem på "de snälla torskarna" som att skylla alla problem med illegal droghandel på de som röker en joint på helgerna.

Men jag antar du tycker spliffrökare är att likställa med gangbangers i sydamerika som mördar folk utan att blinka?

Aryt
2019-01-20, 09:34
Ingen vill vara så lågt stående att han bara för en liten stund kan få en kvinnas bekräftelse genom att betala dyrt för den.

Det kommer alltid finnas kvinnor utan skrupler som känner sig berättigade till mäns pengar och resurser för att de är vackra och kvinnor, eller helt enkelt bara för att de är kvinnor. Dessa kvinnor kommer använda sin sexualitet och mannens underordning och längtan efter kvinnan som ett vapen, där prostitution är en väldigt tydlig metod.

Ytterligare en avgörande skillnad är att prostitution drabbar alla män, det normaliserar en osund, rent av skadlig syn att kvinnan är berättigad till mannens resurser, mannens värde ligger i vad han kan erbjuda henne, medans kvinnans värde är självskrivet pga. hennes kön. När sedan slampan skall "stadga sig" för hon med sitt ego och sin känsla av att vara berättigad.

Om ens tillvaro är avhängig ens möjlighet att få orsaka obehag hos andra människor, kanske ens tillvaro inte är så viktig - ur ett samhällsperspektiv? Det finns andra sätt att få utlopp för sina behov - och det är möjligt att släcka dem helt. Det pågår studier med läkemedel för att ta bort mäns skadliga lustar.. förhoppningsvis når vi snart dit.

Kanske är prostitution ett vapen - ungefär som att tända eld på sig själv är ett vapen? Ett synnerligen ineffektivt vapen som mest skadar dig själv.

För att du bättre ska förstå dynamiken mellan kvinnor och män bör du läsa på om makthierarkier

Jag tycker det är intressant att Aryt helt pratar om kvinnor när det gäller prostitution medan det är rätt vedertaget att unga män är den största gruppen som prostituerar sig.

Alltså borde det inte vara en kvinnofråga primärt eller hur ?
Debatten handlar däremot alltid om kvinnors lidande och uteslutande deras syn på det hela.

Manliga prostituerade är klart mindre studerande än kvinnliga diton. Det finns även där liknande strukturella problem där resursstarka individer (dvs torskarna) anser sig ha rätt att bestämma över andras kroppar, men en man äger sin sexualitet på ett annat sätt än en kvinna och maktdynamiken är inte lika uppenbart skev.


Ja, det kommer alltid finnas folk som är beredda att göra vidriga saker mot andra.

Dock är det inte ens i närheten av nödvändigtvis så att alla torskar medvetet vill skada de prostituerade öht. Det måste du väl inse?

Att det är en myt att prostituerade och porraktriser är översexuella och trivs med sitt jobb och mår bra av det är en annan femma.

Varför ska torskarna förväntas vara synska och inse att de prostituerade inte mår bra av att sälja sig?


Och även om torskarna inser att kvinnorna inte mår bra av det så är det ju fortfarande så att de frivilligt prostituerat sig (för det är bara dessa jag pratar om här). Så ifall alla torskar i världen skulle ta sitt "moraliska ansvar" och runka till Elloskatalogen istället, så skulle det ju i alla fall på kort sikt resultera i att de prostituerade skulle bli väldigt fattiga. Så även om det kanske skulle lösa sig på lång sikt för dessa kvinnor (det behövs ju dock en sjujävla massa nya jobb för detta) så är det definitivt ett lager av komplexitet som diskvalificerar din attityd. Dessa kvinnor är desperata efter att få tag i karlar att ha sex med.

Sen att denna prostitution bara är en del av problemet är också en annan femma.

Det är typ lika befängt att skylla alla dessa problem på "de snälla torskarna" som att skylla alla problem med illegal droghandel på de som röker en joint på helgerna.

Men jag antar du tycker spliffrökare är att likställa med gangbangers i sydamerika som mördar folk utan att blinka?

Tyvärr verkar den vanliga torsken vara en speciell varelse som till och med lyckas lura sig själv att den utsatta _inte_ skadas av hans agerande. Pengarna är mest ett skydd så att hon inte ska utveckla (för starka) känslor gentemot torsken, en förevändning för att hon inte vågar erkänna sin kärlek.

Du har rätt att det är orimligt av oss att förvänta sig grundläggande empati från män. Det är hård läxa som många av oss har fått lära oss. Det är därför en sträng lagstiftning är viktig. Mycket hård, och gärna med en påtaglig skamkomponen, då i min erfarenhet är dessa svaga män ytterst känsliga för detta. Jag _tror_ att vi under denna mandatperiod kommer att lyckas införa möjligheten att lagfara sexturister som skänder kvinnor i utlandet som tyvärr ännu inte har samma lagstiftning enligt den svenska modellen.

Det finns gott om resurser att ta hand om var och en av oss. Det finns en ovilja att fördela dessa resurser till behövande. Det här är kvinnor som skulle kunna vara ingenjörer, läkare, advokater - till och med politiker, men om du uppfostras till att bara vara vad du (inte) har mellan benen - hur kan de då sträva dit? De prostituerade skapar ju inte någonting av värde, så det finns andra sätt att omfördela torskens pengar än att utkräva sexuella övergrepp för transaktionen.. det hoppas jag att du ser.

Det finns grader i helvetet, men de är förstås ändå grader av helvetet.

Captainwide
2019-01-20, 09:44
Industrin som har med femdom att göra då? Dominatrixen (plural?) och mäns undergivelse osv, vart går tankarna kring denna delen av porr/ prostitution och sex?

trädgårdsmöbel
2019-01-20, 09:59
Om ens tillvaro är avhängig ens möjlighet att få orsaka obehag hos andra människor, kanske ens tillvaro inte är så viktig - ur ett samhällsperspektiv? Det finns andra sätt att få utlopp för sina behov - och det är möjligt att släcka dem helt. Det pågår studier med läkemedel för att ta bort mäns skadliga lustar.. förhoppningsvis når vi snart dit.

Kanske är prostitution ett vapen - ungefär som att tända eld på sig själv är ett vapen? Ett synnerligen ineffektivt vapen som mest skadar dig själv.

För att du bättre ska förstå dynamiken mellan kvinnor och män bör du läsa på om makthierarkier


.

Den manliga heterosexualiteten syftar inte till att orsaka obehag hos andra människorl, utan att innehavaren skall njuta, och med tur, färdighet och kanske ett visst mått precision även att mottagaren skall njuta. Du skall nog inte heja på utvecklingen av ett sådant piller, då kvinnor kommer stå handfallna utan manlig försörjning, uppvaktning och omhändertagande att luta sig tillbaks på.

Prostitution är ett effektivt vapen mot män. Det håller oss på mattan, cementerar vår värdelöshet och kvinnans överordning och berättigande till mannens resurser.

För att du bättre skall förstå dynamiken mellan kvinnor och män, så skall du återfödas som en oattraktiv heterosexuell man. Gå igenom puberteten, bli ratad av en hel drös tjejer, vara sexuellt frustrerad och olyckligt kär. Längta efter en liten, liten bit av uppmärksamhet, kanske en blick eller ett leende från en vacker kvinna och känna den intensiva glädjen när du får det och den intensiva längtan när du inte får det.

svenbanan
2019-01-20, 10:56
Tyvärr verkar den vanliga torsken vara en speciell varelse som till och med lyckas lura sig själv att den utsatta _inte_ skadas av hans agerande. Pengarna är mest ett skydd så att hon inte ska utveckla (för starka) känslor gentemot torsken, en förevändning för att hon inte vågar erkänna sin kärlek.

Du har rätt att det är orimligt av oss att förvänta sig grundläggande empati från män. Det är hård läxa som många av oss har fått lära oss. Det är därför en sträng lagstiftning är viktig. Mycket hård, och gärna med en påtaglig skamkomponen, då i min erfarenhet är dessa svaga män ytterst känsliga för detta. Jag _tror_ att vi under denna mandatperiod kommer att lyckas införa möjligheten att lagfara sexturister som skänder kvinnor i utlandet som tyvärr ännu inte har samma lagstiftning enligt den svenska modellen.

Det finns gott om resurser att ta hand om var och en av oss. Det finns en ovilja att fördela dessa resurser till behövande. Det här är kvinnor som skulle kunna vara ingenjörer, läkare, advokater - till och med politiker, men om du uppfostras till att bara vara vad du (inte) har mellan benen - hur kan de då sträva dit? De prostituerade skapar ju inte någonting av värde, så det finns andra sätt att omfördela torskens pengar än att utkräva sexuella övergrepp för transaktionen.. det hoppas jag att du ser.

Det finns grader i helvetet, men de är förstås ändå grader av helvetet.

Inte för att jag tror att du på allvar tror fullt ut på det du skriver. Men det är ju ändå ett intressant ämne.

Du som påstår dig stå på de förtrycktas sida borde ju isåfall vara mer intresserad av att lösa problemet snarare än att slänga skit på enbart män för något som uppenbart är ett problem som har med hela samhället att göra. Men det ger väl inte lika bra trollbete kanske.

Kan du inte förklara varför de prostituerade kvinnorna inte har nån skuld i att prostitution existerar? Det är ju ändå dessa som klistrar på ett leende för att lura torskarna så de inte förstår att kvinnor som säger sig vilja ha sex egentligen inte vill det. För det borde ju varje redig karl begripa att kvinnor inte har nån möjlighet att själv bestämma sådant, eller hur?

Eller var det nåt annat du menade att empatin skulle användas till? Vi kanske ska klandra kvinnorna som uppfostrar sina söner till att sakna förmågan att läsa de prostituerades tankar? Eller för den delen för att de inte talat om för sina söner att de inte ska låta kvinnor bestämma något själva, utan lita på sin egen överlägsenhet i att ta beslut åt kvinnorna. Då skulle de ju i just dessa fall kunna bestämma åt dessa prostituerade att de inte får lov att sälja sig. Sen kanske de bestämmer helt andra saker vid andra tillfällen. Men det är väl smällar man får ta då?

Torskens pengar lär inte omfördelas till de prostituerade kvinnornas fördel om de inte har nån tjänst eller vara att sälja. Eller ska kanske alla män kollektivt beskattas för att de är potentiella torskar? Det verkar ju vara i linje med resonemanget om att alla män är våldtäktsmän.

Ett Orm
2019-01-20, 12:25
En mindre haltande jämförelse hade varit att köpa uppenbart stöldgods. Ingen vill få sin stulna bil såld till annan person vinning - och ingen vill få sin kropp såld till annans vinning. Myten om den "lyckliga prostituerade" har alltmer bekräftats som en torskdröm.



Det kommer alltid att finnas män utan skrupler som kan få utsatta kvinnor att göra hemska saker - enklast genom våld, men även mer avancerade och långsiktiga tekniker finns (där porren är ett av de mer lömska). Som jag skrev ovan, moderna studier har visat att myten om den "lyckliga prostituerade" i princip är en torskdröm.


Eller att betala någon för att släcka cigaretter på huden. Eller dra bort naglarna med en tång.
Ytterligare en avgörande skillnad är att prostitution drabbar alla kvinnor - det normaliserar en osund - rent av skadlig - sexualitet. När torsken sen ska "stadga sig" för han med både sin sargade själ och kvinnosyn.

Väldigt funkofobiskt och kränkande att anta att funktionsvarierade har ett behov av att skända kvinnors självkänsla. Funktionsvariationen påverkar kanske deras förmåga att lyfta saker, eller att koncentrera sig, eller logiska resonemang, men nedsätter inte deras moraliska kompass. Det är dessutom inte en rättighet att "få" en kvinna.
Ah, du väljer aktivt att missförstå. Trist trollat, bättre kan du. Men jag låssas inte om trollningen för diskussionens skull.
(haha, snyggt provocerat där dock med funkofobiskt och funktionsvarierade! Det sistnämnde kan vara det mest korkade nyord som kommits på någonsin.)


Sluta tjata om kvinnor. Jag talar om personer oavsett kön och prostitution som fenomen.
Jag talar naturligt om de som inte öht kan stimulera sig själva sexuellt. Och jo det är ett behov hos många personer som sänker deras livskvalitet avsevärt om det inte blir tillgodosett.
Om deras kompass säger att det inte är ok så är det ju ett ickeproblem, men det vore extremt konstigt att alla funktionshindrade skulle ha samma moraliska värdering i den frågan, snacka om att dra alla över samma kam..

TranceII
2019-01-20, 12:29
Jag tycker det är intressant att Aryt helt pratar om kvinnor när det gäller prostitution medan det är rätt vedertaget att unga män är den största gruppen som prostituerar sig.

Alltså borde det inte vara en kvinnofråga primärt eller hur ?
Debatten handlar däremot alltid om kvinnors lidande och uteslutande deras syn på det hela.

Är det vedertaget?

trädgårdsmöbel
2019-01-20, 13:23
Är det vedertaget?

Njae, det var en undersökning som visade på det resultatet, men om jag minns rätt var det fråga ställd till skolungdomar "Har du sålt sex?" där fler pojkar än flickor svarade ja på det. Det blir eventuellt missvisande, då de flesta sexsäljare förhoppningsvis är vuxna och där kanske det inte är samma andel.

Men att fler pojkar än flickor bland skolungdomar sålt sex är ju intressant bara det. Oväntat vill jag hävda att det är dessutom.

Vinter
2019-01-20, 14:27
Inte för att jag tror att du på allvar tror fullt ut på det du skriver. Men det är ju ändå ett intressant ämne.

Du som påstår dig stå på de förtrycktas sida borde ju isåfall vara mer intresserad av att lösa problemet snarare än att slänga skit på enbart män för något som uppenbart är ett problem som har med hela samhället att göra. Men det ger väl inte lika bra trollbete kanske.

Kan du inte förklara varför de prostituerade kvinnorna inte har nån skuld i att prostitution existerar? Det är ju ändå dessa som klistrar på ett leende för att lura torskarna så de inte förstår att kvinnor som säger sig vilja ha sex egentligen inte vill det. För det borde ju varje redig karl begripa att kvinnor inte har nån möjlighet att själv bestämma sådant, eller hur?

Eller var det nåt annat du menade att empatin skulle användas till? Vi kanske ska klandra kvinnorna som uppfostrar sina söner till att sakna förmågan att läsa de prostituerades tankar? Eller för den delen för att de inte talat om för sina söner att de inte ska låta kvinnor bestämma något själva, utan lita på sin egen överlägsenhet i att ta beslut åt kvinnorna. Då skulle de ju i just dessa fall kunna bestämma åt dessa prostituerade att de inte får lov att sälja sig. Sen kanske de bestämmer helt andra saker vid andra tillfällen. Men det är väl smällar man får ta då?

Torskens pengar lär inte omfördelas till de prostituerade kvinnornas fördel om de inte har nån tjänst eller vara att sälja. Eller ska kanske alla män kollektivt beskattas för att de är potentiella torskar? Det verkar ju vara i linje med resonemanget om att alla män är våldtäktsmän.

Ja det är ordagrant ett radikalfeminist manifest som Aryt skriver. Lite udda från en person som brukar efterfråga vetenskaplig metod och kritiskt tänkande.

Moraliskt är prostitution förkastligt, vilket gör det till lite av våran "abortfråga" här i Sverige. Det är en fråga om moral och högre värderingar, på samma sätt som kristna motsäger sig abort i andra länder.

Jag ser två olika problem, lyx-prostituerade "escorter" som är ett helt annat problem än prostitution relaterat till organiserad brottslighet, där det oftast handlar om drogproblem eller skulder. Det går knappast att klumpa ihop dessa problem.

Jag påstår fortfarande att Sverige har ett av de sämsta systemen på området.

Vinter
2019-01-20, 15:10
Jag är klimatskeptiker, av den enkla anledningen att jämförbar data inte håller. När man börjar ställa jobbiga frågor håller inte argumenten.

Miljöförstöring är däremot ett allvarligt problem, där har jag inget att anmärka på.

TranceII
2019-01-20, 15:31
Jag är klimatskeptiker, av den enkla anledningen att jämförbar data inte håller. När man börjar ställa jobbiga frågor håller inte argumenten.

Miljöförstöring är däremot ett allvarligt problem, där har jag inget att anmärka på.

Ja, jäklar vad du måste ha undersökt data. Precis som när typ alla studier visade på att det är sociala medier som är orsaken till opiatproblemen.

Är de jobbiga frågorna "Men killen som har denna bloggen skriver att det inte är sant!".

Vinter
2019-01-20, 15:41
Ja, jäklar vad du måste ha undersökt data. Precis som när typ alla studier visade på att det är sociala medier som är orsaken till opiatproblemen.

Är de jobbiga frågorna "Men killen som har denna bloggen skriver att det inte är sant!".

Nej snarare frågor som: Om det är för varmt vad är då den optimala temperaturen? Och vad är för kallt?

Varför korrelerar inte temperaturökningen med halten av CO2 i luften på ett mätbart sätt?

Om extremstormar är en effekt av högre temperatur, varför var det mer extremstormar på 30-40 talet. Och varför blir de inte fler i dag, då antalet stormar är konstant sedan minst 20 år tillbaka?

Det borde man väl kunna svara på om det finns ett absolut samband?

BelowAverage
2019-01-20, 16:19
Trance kan du inte steppa upp nu?
Har mest sett dig slänga personangrepp på folk som är skeptiska till saker som presenteras som självklara sanningar.
Om du är ordentligt påläst och har så bra koll på sanningen, kan du inte dela med lite till oss oinitierade, det kanske till och med övertygar somliga och ger ringar på vattnet.
Jag upplever klimatfrågor som en väldigt politiserad djungel och vet inte var jag ska börja om / när jag velat läsa in mig.

Ang. sexhandel har jag svårt att se det som förtryck att man kan välja att sälja sin kropp ifall man inte har vilja / kompetens att förvärvsarbeta. Kvinnor som män. Någon form av egen beslutsförmåga tycker jag människor bör tillskrivas - till och med sexarbetare, tro det eller ej.
Sen skulle inte sexhandel behöva förekomma i min utopiska drömvärld, men somliga verkar ha behov av att köpa och somliga av att sälja. I grunden verkar båda styrda av behov de inte själva kan kontrollera, bägge parter styrs ju här av drifter de inte valt och är imo lika svåra att hålla ansvariga kan jag tycka.

Vinter
2019-01-20, 16:34
. Precis som när typ alla studier visade på att det är sociala medier som är orsaken till opiatproblemen.


Ja det är inte svårt att korrelera. Drogmissbruk har ett direkt samband med psykisk ohälsa, det är inte speciellt kontroversiellt.

Om sociala media länk till depression och psykisk ohälsa som du var skeptisk mot:

https://www.forbes.com/sites/amitchowdhry/2016/04/30/study-links-heavy-facebook-and-social-media-usage-to-depression/

https://www.forbes.com/sites/alicegwalton/2015/04/08/new-study-links-facebook-to-depression-but-now-we-actually-understand-why/#2530ea831e6d

https://www.sciencedaily.com/releases/2018/11/181108164316.htm

Speciellt hos kvinnor är ökningen katastrofal.

Ett Orm
2019-01-20, 17:24
Jag är klimatskeptiker, av den enkla anledningen att jämförbar data inte håller. När man börjar ställa jobbiga frågor håller inte argumenten.

Miljöförstöring är däremot ett allvarligt problem, där har jag inget att anmärka på.

Jag kanske håller med, vet inte riktigt men lutar nog åt det. Tycker det är spretigt.

Jag tycker dock definitivt det inte kommer högst upp på priolistan. Gifter, utsläpp, utfiskning, avverkning mm kommer betydligt högre.

Prio ett är att minska överbefolkningen och överkonsumtionen av i princip allting.
Konsumera mer är inte ett likhetstecken med att gå framåt i utvecklingen.

TranceII
2019-01-20, 21:29
Nej snarare frågor som: Om det är för varmt vad är då den optimala temperaturen? Och vad är för kallt?


Vad är det för fråga. Vad som är "optimal" temperatur är en subjektiv åsikt och har inte något med om människan påverkar klimatet eller inte.


Varför korrelerar inte temperaturökningen med halten av CO2 i luften på ett mätbart sätt?


Här har du en studie:


We use a newly developed technique that is based on the information flow concept to investigate the causal structure between the global radiative forcing and the annual global mean surface temperature anomalies (GMTA) since 1850. Our study unambiguously shows one-way causality between the total Greenhouse Gases and GMTA. Specifically, it is confirmed that the former, especially CO2, are the main causal drivers of the recent warming. A significant but smaller information flow comes from aerosol direct and indirect forcing, and on short time periods, volcanic forcings. In contrast the causality contribution from natural forcings (solar irradiance and volcanic forcing) to the long term trend is not significant. The spatial explicit analysis reveals that the anthropogenic forcing fingerprint is significantly regionally varying in both hemispheres. On paleoclimate time scales, however, the cause-effect direction is reversed: temperature changes cause subsequent CO2/CH4 changes.


https://www.nature.com/articles/srep21691


Om extremstormar är en effekt av högre temperatur, varför var det mer extremstormar på 30-40 talet. Och varför blir de inte fler i
dag, då antalet stormar är konstant sedan minst 20 år tillbaka?


Vad har du för källa för dina påståenden?

Ja det är inte svårt att korrelera. Drogmissbruk har ett direkt samband med psykisk ohälsa, det är inte speciellt kontroversiellt.

Om sociala media länk till depression och psykisk ohälsa som du var skeptisk mot:

https://www.forbes.com/sites/amitchowdhry/2016/04/30/study-links-heavy-facebook-and-social-media-usage-to-depression/

https://www.forbes.com/sites/alicegwalton/2015/04/08/new-study-links-facebook-to-depression-but-now-we-actually-understand-why/#2530ea831e6d

https://www.sciencedaily.com/releases/2018/11/181108164316.htm

Speciellt hos kvinnor är ökningen katastrofal.

Men andra ord så betyder det att vi hade högst användande av sociala medier under den stora depressionen i USA på 20 och 30-talet

Du kan inte bara slött bara slänga in några artiklar och tror att det skulle visa på något. Är det unga tjejer som blir deprimerade av sociala medier som har varit de som varit de största offren av opiatkrisen? Är de ens överrepresenterade? Finns det någon data som tyder på att användare av sociala medier har större risk att hamna i missbruk av opiater än någon annan grupp? Finns det någon som ens försökt göra den kopplingen i en studie?

TranceII
2019-01-20, 21:31
Trance kan du inte steppa upp nu?
Har mest sett dig slänga personangrepp på folk som är skeptiska till saker som presenteras som självklara sanningar.
Om du är ordentligt påläst och har så bra koll på sanningen, kan du inte dela med lite till oss oinitierade, det kanske till och med övertygar somliga och ger ringar på vattnet.
Jag upplever klimatfrågor som en väldigt politiserad djungel och vet inte var jag ska börja om / när jag velat läsa in mig.

Ang. sexhandel har jag svårt att se det som förtryck att man kan välja att sälja sin kropp ifall man inte har vilja / kompetens att förvärvsarbeta. Kvinnor som män. Någon form av egen beslutsförmåga tycker jag människor bör tillskrivas - till och med sexarbetare, tro det eller ej.
Sen skulle inte sexhandel behöva förekomma i min utopiska drömvärld, men somliga verkar ha behov av att köpa och somliga av att sälja. I grunden verkar båda styrda av behov de inte själva kan kontrollera, bägge parter styrs ju här av drifter de inte valt och är imo lika svåra att hålla ansvariga kan jag tycka.

Visst, för det snabba: https://climate.nasa.gov/

För att gå mer på djupet: https://www.ipcc.ch/report/ar5/wg1/

Vinter
2019-01-20, 21:39
Du kan inte bara slött bara slänga in några artiklar

Det är ju i stort det enda du gör :d

Diomedea exulans
2019-01-20, 21:46
Episod 6, inte 5, är bäst i Star Wars.

BelowAverage
2019-01-20, 21:46
Tack Trance, det uppskattas! :)

Vinter
2019-01-20, 21:57
Vad är det för fråga. Vad som är "optimal" temperatur är en subjektiv åsikt och har inte något med om människan påverkar klimatet eller inte.

Här har du en studie:
https://www.nature.com/articles/srep21691




Om det är subjektivt så är det helt klar för kallt. Det är klart det är en viktig fråga, troligtvis den viktigaste.

Det är en trevlig studie, formeln för GMTA är dock beroende på de olika mätstationerna. Nasa har börjat inkludera vattentemperaturer, så jag gissar att den är inaktuell redan?

Som källa får jag ange Dr. Ivar Giaever.

Samt, när det gäller statistik:
https://www.nhc.noaa.gov/climo/

mottat
2019-01-20, 22:17
Åsikt:

Ingen av dagens bromsningar av den globala uppvärmningen är långsiktigt hållbara eller ekonomiskt försvarbara.

6EFmsgEmozg

Detta är ungefär lika relevant när det kommer till att kasta pengar på den globala uppvärmningen med dom lösning vi har idag.

Andy.da.wohoo
2019-01-20, 22:30
Nej snarare frågor som: Om det är för varmt vad är då den optimala temperaturen? Och vad är för kallt?

Varför korrelerar inte temperaturökningen med halten av CO2 i luften på ett mätbart sätt?

Om extremstormar är en effekt av högre temperatur, varför var det mer extremstormar på 30-40 talet. Och varför blir de inte fler i dag, då antalet stormar är konstant sedan minst 20 år tillbaka?

Det borde man väl kunna svara på om det finns ett absolut samband?

Just det fetstilta undrar jag var du fått den informationen från. När jag pluggade och läste en kurs om samhällsresiliens vill jag minnas att vi läste om just hur stormar drabbar samhällen. I den källan (ska se om jag kan hitta den) så tar städer inte höjd för så kallade "100 års stormar" just för att det inte är ekonomiskt rimligt att skydda sig mot något som inträffar vart 100e år, eller ännu mer sällan. Problemet som uppdagades var just att de stormar som träffade städerna i fråga var allt oftare av en storleksgrad med konsekvenser som endast väntade sig av just "100 års stormar".

Jag inser att detta än så länge endast är anekdotiskt, men jag ska se om jag kan hitta källan.

EDIT: Äh, vem försöker jag lura. Jag kommer inte orka leta upp källan ikväll :D

Vinter
2019-01-20, 22:44
Just det fetstilta undrar jag var du fått den informationen från. När jag pluggade och läste en kurs om samhällsresiliens vill jag minnas att vi läste om just hur stormar drabbar samhällen. I den källan (ska se om jag kan hitta den) så tar städer inte höjd för så kallade "100 års stormar" just för att det inte är ekonomiskt rimligt att skydda sig mot något som inträffar vart 100e år, eller ännu mer sällan. Problemet som uppdagades var just att de stormar som träffade städerna i fråga var allt oftare av en storleksgrad med konsekvenser som endast väntade sig av just "100 års stormar".

Jag inser att detta än så länge endast är anekdotiskt, men jag ska se om jag kan hitta källan.

Jag menar den period som brukar kallas Dust bowl i USA när det brukade bildas sanddyner på åkrarna, och en del av befolkningen svalt. Samtidigt sattes värmerekord på Grönland.
https://en.wikipedia.org/wiki/Dust_Bowl

Jag menar mest att det inte är någon konstig ekvation att Jorden med 7.5 miljarder invånare drabbas folk hårdare och värre ekonomiskt än när befolkningen var 2 miljarder.

På samma sätt pratar folk om torka i Kalifornien, utan att fundera på att Kalifornien är den folkrikaste staten som ligger i ett stäppområde(halvöken) med världens största konstgjorda bevattningssystem där man även odlar på extremt stora anlagda konstbevattnade jordbruk.

Jag säger inte att det inte blir varmare, det jag vill ha reda på är exakt vad det betyder.

Vinter
2019-01-21, 01:43
Du kan inte bara slött bara slänga in några artiklar och tror att det skulle visa på något. Är det unga tjejer som blir deprimerade av sociala medier som har varit de som varit de största offren av opiatkrisen? Är de ens överrepresenterade? Finns det någon data som tyder på att användare av sociala medier har större risk att hamna i missbruk av opiater än någon annan grupp? Finns det någon som ens försökt göra den kopplingen i en studie?

Ska jag vara ärlig tror jag du blandat ihop mig med Aryt, jag har så vitt jag vet inte nämnt något om opiater i relation till depression. Det brukar vara Aryt som pratar om opiater.

Jag har kopplat ihop psykisk ohälsa med sociala media. Sökte på mig själv för att vara säker och hittade inget sådant.

trädgårdsmöbel
2019-01-21, 12:51
Jag tycker att MMA har sabbat kampsport, och nöjet med att se kampsports/ fighting filmer och spel. Jag vill att världens bästa fighter skall vara en mystisk östasiatisk shaolinmunk med närmast magiska krafter, och inte en svettig vit eller svart snubbe på steroider med aggressionsproblem.

Ett Orm
2019-01-21, 13:32
Jag tycker att MMA har sabbat kampsport, och nöjet med att se kampsports/ fighting filmer och spel. Jag vill att världens bästa fighter skall vara en mystisk östasiatisk shaolinmunk med närmast magiska krafter, och inte en svettig vit eller svart snubbe på steroider med aggressionsproblem.

Ja det är iaf betydligt sämre än stående fighting.

Illustrerade mannen
2019-01-21, 14:33
Jag tycker att MMA har sabbat kampsport, och nöjet med att se kampsports/ fighting filmer och spel. Jag vill att världens bästa fighter skall vara en mystisk östasiatisk shaolinmunk med närmast magiska krafter, och inte en svettig vit eller svart snubbe på steroider med aggressionsproblem.

Håller med om att det sabbat! Som träningsform är det säkert strålande, men att se på matcher är urtråkigt. Svettiga anabolasnubbar i för små kalsonger som kramas... Jag föredrar vit pyjamas och sprattel!

Alexton
2019-01-21, 14:56
Jag tycker att MMA har sabbat kampsport, och nöjet med att se kampsports/ fighting filmer och spel. Jag vill att världens bästa fighter skall vara en mystisk östasiatisk shaolinmunk med närmast magiska krafter, och inte en svettig vit eller svart snubbe på steroider med aggressionsproblem.

Nej det det bästa som hänt på 20 år. Nöjet att se matcher där någon mästare med "trigger point" tekniker och Chi bli knockad inom 15 sekunder är bara så roligt.

Bästa är deras förvirrade min när de vaknar till liv och börjar inse att de kastar bort 20 år av sin tid på något som bäst sett är jämförelsen "helande med kristaller" vs "john Hopkins sjukhus" när det kommer till fungerande kampsport.

Hände rätt ofta runt 2000 att de här sk mästarna ställde upp i turneringen för att visa (och vinna tillbaka) i Thailand. Gick ju sådär om man säger så.

Lucipha
2019-01-21, 16:12
Nej det det bästa som hänt på 20 år. Nöjet att se matcher där någon mästare med "trigger point" tekniker och Chi bli knockad inom 15 sekunder är bara så roligt.

+1

Jag gillar traditionell kampsport, men det känns lite patetiskt när diverse löst folk i pyjamas ska börja kritisera folk som faktiskt vet vad de pysslar med. Jag får samma vibbar som när en finnig 17 åring på 55 kg börjar berätta för byggare och lyftare i världsklass att de "tränar fel".

Spiffy
2019-01-21, 17:14
Svettiga anabolasnubbar i för små kalsonger som kramas...
Jag tror faktiskt inte det är MMA du brukar kolla på ;)

Illustrerade mannen
2019-01-21, 17:31
jag tror faktiskt inte det är mma du brukar kolla på ;)

😇😇😇

smerk
2019-01-21, 17:35
Slänger in det jag skrev i tråden om NMR. Är det endast jag som anser att pride-tågets många delar är äckliga och inte något jag tänker att en normal homosexuell person står bakom?

trädgårdsmöbel
2019-01-21, 17:38
Nej det det bästa som hänt på 20 år. Nöjet att se matcher där någon mästare med "trigger point" tekniker och Chi bli knockad inom 15 sekunder är bara så roligt.

Bästa är deras förvirrade min när de vaknar till liv och börjar inse att de kastar bort 20 år av sin tid på något som bäst sett är jämförelsen "helande med kristaller" vs "john Hopkins sjukhus" när det kommer till fungerande kampsport.

Hände rätt ofta runt 2000 att de här sk mästarna ställde upp i turneringen för att visa (och vinna tillbaka) i Thailand. Gick ju sådär om man säger så.

Jag växte upp med sådant, ninjor, karate kid, Bruce Lee, van damme. Det var coola sparkar, Chi och skit. Reklam i serietidningar för böcker med förbjuda tekniker som kunde döda med att träffa rätt punkt på armen. Just det där med en mästare som får stryk av en mma-snubbe (har även jag sett en hel drös) är ju roligt på sätt och vis men det pissar samtidigt över hela min barndom och actionfilmer jag tog på blodigt allvar. (Jag trodde som typ 12år stenhårt på att Frank Dux verkligen hade vunnit bloodsport och att det gick till precis sådär)

delta_mats
2019-01-21, 18:20
Jag tycker att MMA har sabbat kampsport, och nöjet med att se kampsports/ fighting filmer och spel. Jag vill att världens bästa fighter skall vara en mystisk östasiatisk shaolinmunk med närmast magiska krafter, och inte en svettig vit eller svart snubbe på steroider med aggressionsproblem.

Vi hade ju Lyoto "The Dragon" Machida som hade en typisk karatestil, drack sitt eget kiss osv.

Bob90
2019-01-21, 18:46
Nej det det bästa som hänt på 20 år. Nöjet att se matcher där någon mästare med "trigger point" tekniker och Chi bli knockad inom 15 sekunder är bara så roligt.

Bästa är deras förvirrade min när de vaknar till liv och börjar inse att de kastar bort 20 år av sin tid på något som bäst sett är jämförelsen "helande med kristaller" vs "john Hopkins sjukhus" när det kommer till fungerande kampsport.

Hände rätt ofta runt 2000 att de här sk mästarna ställde upp i turneringen för att visa (och vinna tillbaka) i Thailand. Gick ju sådär om man säger så.
+1

Jag gillar traditionell kampsport, men det känns lite patetiskt när diverse löst folk i pyjamas ska börja kritisera folk som faktiskt vet vad de pysslar med. Jag får samma vibbar som när en finnig 17 åring på 55 kg börjar berätta för byggare och lyftare i världsklass att de "tränar fel".
Det är ju dock en jäkla skillnad på "exploding death touch of doom poke"-pyjamasninja och legitima traditionella kampsporter :p

Slänger in det jag skrev i tråden om NMR. Är det endast jag som anser att pride-tågets många delar är äckliga och inte något jag tänker att en normal homosexuell person står bakom?
Ptja, jag ogillar också Pride som "spektakel", men det har inte med min åsikt om homosexuella att göra, inte heller nödvändigtvis om vad som faktiskt sker i paraden. Jag har varken något emot homosexuella eller att folk spökar ut sig eller går runt nakna.

I skrivande stund kan jag nog faktiskt inte komma på de/den konkreta anledningen varför jag ogillar pride, vet bara att jag gör det :D

Aryt
2019-01-21, 21:39
Ska jag vara ärlig tror jag du blandat ihop mig med Aryt, jag har så vitt jag vet inte nämnt något om opiater i relation till depression. Det brukar vara Aryt som pratar om opiater.

Jag har kopplat ihop psykisk ohälsa med sociala media. Sökte på mig själv för att vara säker och hittade inget sådant.

Jag har mer skyllt på den galna marknadsföringen inklusive kickbacks.
Känner inte igen alls att jag pratat om sociala medier (eller asociala medier - om ni förstår vad jag menar!).

TranceII
2019-01-21, 21:45
Ska jag vara ärlig tror jag du blandat ihop mig med Aryt, jag har så vitt jag vet inte nämnt något om opiater i relation till depression. Det brukar vara Aryt som pratar om opiater.

Jag har kopplat ihop psykisk ohälsa med sociala media. Sökte på mig själv för att vara säker och hittade inget sådant.

Här:

Ja, men orsaken är psykisk ohälsa. Missbruket av opiader ser ut att vara knutet till framväxandet av sociala medier tillsammans, på samma sätt som psykisk ohälsa.

Vinter
2019-01-21, 22:55
Jag har mer skyllt på den galna marknadsföringen inklusive kickbacks.
Känner inte igen alls att jag pratat om sociala medier (eller asociala medier - om ni förstår vad jag menar!).

Jag skulle skylla på det grundläggande amerikanska systemet där folk kan köpa det de vill ha inom regelverket så länge som de har en läkarunderskrift. Vi ser inte samma problem i Europa på liknande sätt. Så ja du har rätt. När det gäller läkemedel är det betydligt lättare att komma åt narkotikaklassat i staterna.

Vinter
2019-01-21, 22:58
Här:

Då får jag buga och bocka och ta åt mig.

Ur min synvinkel hänger alltid psykisk ohälsa ihop med ökat användande av specifika droger. Opiater är en av dem. MJ är en annan, till viss del. Det är inte så populärt med speed när det går dåligt i livet.

Hemi
2019-01-22, 04:28
Då får jag buga och bocka och ta åt mig.

Ur min synvinkel hänger alltid psykisk ohälsa ihop med ökat användande av specifika droger. Opiater är en av dem. MJ är en annan, till viss del. Det är inte så populärt med speed när det går dåligt i livet.

Det ar for mig sjalvklart, alla sma utslagna samhallen i USA/CAnada ar pa downers, kalla det psykisk ohalsa eller offer av samhallet men det ar sa.

Fast, de tva kan fora en till samma scen, behover du en spark i baken OK, annars, for att doda stressen, det forsta.

trädgårdsmöbel
2019-01-22, 12:10
Jag tycker att cannabis bör vara illegalt. Inte pga folkhälsoskäl, utan för att de som propagerar för legalisering är jobbiga, och jag unnar helt enkelt inte dem att få röka på. Steroider borde dock vara legalt.

stridis
2019-01-22, 13:57
Kriminalitet har en del med gener att göra och det kan synas på personen.

https://kit.se/2017/06/16/88686/del-3-tank-om-det-sitter-i-generna/?ksid=ac72d0c0-54bc-11e7-b114-8f5bc93df2aa

Automated Inference on Criminality using Face Images (https://arxiv.org/pdf/1611.04135v1.pdf)

Captainwide
2019-01-22, 15:34
Kriminalitet har en del med gener att göra och det kan synas på personen.

https://kit.se/2017/06/16/88686/del-3-tank-om-det-sitter-i-generna/?ksid=ac72d0c0-54bc-11e7-b114-8f5bc93df2aa

Automated Inference on Criminality using Face Images (https://arxiv.org/pdf/1611.04135v1.pdf)

Hur menar du? Tänker mest på hur du menar att man kan se det. Utseende, kroppsspråk, snack..eller allt?

TranceII
2019-01-22, 18:27
Kriminalitet har en del med gener att göra och det kan synas på personen.

https://kit.se/2017/06/16/88686/del-3-tank-om-det-sitter-i-generna/?ksid=ac72d0c0-54bc-11e7-b114-8f5bc93df2aa

Automated Inference on Criminality using Face Images (https://arxiv.org/pdf/1611.04135v1.pdf)

Jag tittade lite på andra studien eftersom den verkade intressant och sedan försökte leta upp lite kritik på den. Machine learning är lite vilda västern just nu. Jag hittade denna kritiken: https://callingbullshit.org/case_studies/case_study_criminal_machine_learning.html

Den har också ett svar från författarna på kritiken även om jag inte tycker de svarade på det som jag tyckte var mest relevant. Det största som påpekas och som jag också reagerade på var att de hade olika data set. De kriminellas foton var id-kort (ej mugshots) och de som man antog var icke-kriminella var hämtade från olika sidor på nätet, t.ex. mäklare, doktorer, advokater etc.

Nu visade de bara ett väldigt litet urval men jag tyckte det var ganska tydligt att de icke-kriminella helt enkelt log litegrann medan de kriminella inte gjorde det. Det kan vara så att kriminella är arga och det syns men jag skulle vilja säga att det är troligare att t.ex. en mäklare ler på hemsidan än på sitt körkort där man skall hålla ett neutralt uttryck.

Baldr
2019-01-22, 19:30
The Daily Show och SNL är inte kul.

Jag förstår genuint inte. Programledaren kör ett kort klipp, väljer att fullständigt missförstå vad som sagts och sedan kör man en sketch som skulle platsa på lågstadiet och alla skrattar. Samma typ av icke-humor som i senaste Ghostbusters där bl.a. McKinnon slickar på en pistol. Okej? Jag förstår inte.

Rikard Jansson
2019-01-22, 20:09
The Daily Show och SNL är inte kul.

Jag förstår genuint inte. Programledaren kör ett kort klipp, väljer att fullständigt missförstå vad som sagts och sedan kör man en sketch som skulle platsa på lågstadiet och alla skrattar. Samma typ av icke-humor som i senaste Ghostbusters där bl.a. McKinnon slickar på en pistol. Okej? Jag förstår inte.

Skulle inte förvåna mig om de betalar för att sändas på tv, för tror inte någon tycker de är annat än rent skräp.

blåvitt
2019-01-22, 20:32
Tror ffa SNL lever på gamla meriter

TranceII
2019-01-22, 20:57
SNL kan vara roligt. Hoppas det går att embedda:

Ie6LpKOJVf0

z0NgUhEs1R4

zQx-ZbSQSBM

Det är ganska snäll humor för det mesta och hela program är sällan bra men gör sig bra på Youtube.

Diomedea exulans
2019-01-22, 21:12
Jag tycker att SNL-sketcherna är roliga till en början, men att de alltid drar ut varje sketch i evigheters evighet.

Baldr
2019-01-22, 21:34
Jag står fast vid min åsikt. Fyra minuters tjatande om en bidé. Jag förstår verkligen inte.

svenbanan
2019-01-23, 00:42
Jag står fast vid min åsikt. Fyra minuters tjatande om en bidé. Jag förstår verkligen inte.

Jaha. Men då är ju problemet bara att du inte har nån humor! ;)

Yes
2019-01-23, 18:55
Jag tycker att cannabis bör vara illegalt. Inte pga folkhälsoskäl, utan för att de som propagerar för legalisering är jobbiga, och jag unnar helt enkelt inte dem att få röka på. Steroider borde dock vara legalt.
Jag tycker det ska vara lagligt för alla med en årsinkomst över 300kkr.

svenbanan
2019-01-23, 19:03
Jag tycker det ska vara lagligt för alla med en årsinkomst över 300kkr.

Och de övriga får nöja sig med att boffa thinner?

Yes
2019-01-23, 19:09
Och de övriga får nöja sig med att boffa thinner?
Eller skaffa ett jobb.

trädgårdsmöbel
2019-01-24, 14:17
Jag tycker det ska vara lagligt för alla med en årsinkomst över 300kkr.

Alternativt lagligt för dem som klarar av att röka på, utan att använda argumentet "Men alkohol är mycket värre!"

Bob90
2019-01-24, 14:30
Personligen har jag svårt att se någon form av nytta med berusningsmedel i överhuvud taget, annat än enbart för medicinskt bruk. Egentligen oavsett om det gäller nikotin (räknas det ens som ett berusningsmedel dock?), alkohol eller narkotikaklassat.

Anton Fräs
2019-01-24, 14:31
Personligen har jag svårt att se någon form av nytta med berusningsmedel i överhuvud taget, annat än enbart för medicinskt bruk. Egentligen oavsett om det gäller nikotin (räknas det ens som ett berusningsmedel dock?), alkohol eller narkotikaklassat.

Det är kul? :d

Bob90
2019-01-24, 14:35
Det är kul? :d

Jag måste erkänna att jag är helt oinvigd på den biten :D

Även om jag såklart druckit alkohol så har jag aldrig blivit full eller "påverkad". Sannolikt inte för att jag tål mycket utan för att jag dricker väldigt lite :p

Diomedea exulans
2019-01-24, 14:37
Personligen har jag svårt att se någon form av nytta med berusningsmedel i överhuvud taget, annat än enbart för medicinskt bruk. Egentligen oavsett om det gäller nikotin (räknas det ens som ett berusningsmedel dock?), alkohol eller narkotikaklassat.

Man får ragg på fyllan.

Bob90
2019-01-24, 14:37
Man får ragg på fyllan.

Och det kan man inte få utanför fyllan? :naughty:

Diomedea exulans
2019-01-24, 14:40
Och det kan man inte få utanför fyllan? :naughty:

Nej, man måste antingen vara full eller vara online, annars går det inte.

Anton Fräs
2019-01-24, 14:55
Jag måste erkänna att jag är helt oinvigd på den biten :D

Även om jag såklart druckit alkohol så har jag aldrig blivit full eller "påverkad". Sannolikt inte för att jag tål mycket utan för att jag dricker väldigt lite :p

Alkohol är en riktig pissdrog, både hälsomässigt och rusmässigt jämfört med annat med mindre hälsoverkan och dessutom som är mindre beroendeframkallande. Inga namn nämnda. :naughty:

Ett Orm
2019-01-24, 15:15
Alkohol är en riktig pissdrog, både hälsomässigt och rusmässigt jämfört med annat med mindre hälsoverkan och dessutom som är mindre beroendeframkallande. Inga namn nämnda. :naughty:

Grejen är nog också att det byggts upp en social konstruktion kring alkohol. Man träffas och tar ett öl, man bjuder på drickar, man provar viner, hittar på saker om whisky ect.
En näsa eller knapp blir ju inte riktigt den grejen.. tror jag.
Rökningen hade också lite av den sociala gemenskapen, man tog eb cigg och babblade lite, hade nått gemensamt för en stund. Saknar lite just den saken.

Som rus är alkohol helt ok i rätt mängd tycker jag, men det är tuff för kroppen i större mängder. Dessutom blir man helt eftrrbliven nör man är för full. Själv står jag inte ut med fyllon om jag inte dricker själv, kommer aldrig någonsin gå ut nykter.

För att dämpa akut stress vette fan om det finns något effektivare än moderat mängd alkohol.

Petoria
2019-01-24, 15:19
Alkohol är en riktig pissdrog, både hälsomässigt och rusmässigt jämfört med annat med mindre hälsoverkan och dessutom som är mindre beroendeframkallande. Inga namn nämnda. :naughty:

Men det är gott.

Diomedea exulans
2019-01-24, 15:20
Då kan vi låta ämnet glida in på ännu en kontroversiell åsikt jag har: Det är jättekul att som nykter umgås med fulla människor. Det gör inget att man inte får alkoholens sociala doping när alla runtomkring en har det.

Petoria
2019-01-24, 15:22
Då kan vi låta ämnet glida in på ännu en kontroversiell åsikt jag har: Det är jättekul att som nykter umgås med fulla människor. Det gör inget att man inte får alkoholens sociala doping när alla runtomkring en har det.

Med vissa människor ja, vissa blir bara jobbiga och går endast att tolerera när man själv är full.

Diomedea exulans
2019-01-24, 15:25
Med vissa människor ja, vissa blir bara jobbiga och går endast att tolerera när man själv är full.

Det enda jag ogillar är alla falska löften som ges. "Du måste hänga med på spelkväll/Norgeresa/nånting annat nästa helg!", sen hör man inte röken av det.

trädgårdsmöbel
2019-01-24, 15:32
Det enda jag ogillar är alla falska löften som ges. "Du måste hänga med på spelkväll/Norgeresa/nånting annat nästa helg!", sen hör man inte röken av det.

Jag brukade störa mig på sånt, men jag tror oftast inte personen ljuger när han/hon säger detta, utan just där och då menar den det. Han/hon vill verkligen att du skall vara med. Inte sedan, men just då. Det är ändå en komplimang. Hade personen inte gillat dig alls hade du aldrig hört idén ens.

Diomedea exulans
2019-01-24, 15:39
Jag brukade störa mig på sånt, men jag tror oftast inte personen ljuger när han/hon säger detta, utan just där och då menar den det. Han/hon vill verkligen att du skall vara med. Inte sedan, men just då. Det är ändå en komplimang. Hade personen inte gillat dig alls hade du aldrig hört idén ens.

Det är jag övertygad om, men det är ju lika jobbigt för det. Man vet liksom med sig att man måste vänta 12 timmar till personen nyktrat till innan man mentalt kan börja göra upp planer för den där helgen.

Ett Orm
2019-01-24, 16:21
Det enda jag ogillar är alla falska löften som ges. "Du måste hänga med på spelkväll/Norgeresa/nånting annat nästa helg!", sen hör man inte röken av det.
Det där är jag expert på! Fast jag har varnat alla att det jag lovar på fyllan inte gäller.
Slulle hänga med på självmordsresa till mars om det om nån frågade.

stridis
2019-01-24, 18:42
Eller skaffa ett jobb.

Varför skall inte ålderspensionärer få röka lite maja bara för att de inte har någon fet pension?

Anton Fräs
2019-01-24, 18:53
Varför skall inte ålderspensionärer få röka lite maja bara för att de inte har någon fet pension?

Det är ju livsfarligt, ofta ser dom dåligt så när dom injicerar cannabis så kan det gå riktigt snett!

trädgårdsmöbel
2019-01-24, 19:41
Den legala brajan kan kosta 1000kronor/grammet, då får man bort de värsta fattiglapparna och hänvisa dessa till folköl, brännvin special och thinner-sektionen i drogbutiken.

Yes
2019-01-25, 13:57
Varför skall inte ålderspensionärer få röka lite maja bara för att de inte har någon fet pension?
Jag förstår vad du menar men det är en icke-fråga. När cannabis blir legaliserat kommer vi inte ha några pensionärer. 80 kommer bli det nya 30.

Macroman
2019-01-25, 15:06
Det enda jag ogillar är alla falska löften som ges. "Du måste hänga med på spelkväll/Norgeresa/nånting annat nästa helg!", sen hör man inte röken av det.

Kan du inte ta på dig att ligga på alla om detta efteråt då? Du är ju den enda pålitliga i sammanhanget tänker jag.

Macroman
2019-01-25, 15:08
Det där är jag expert på! Fast jag har varnat alla att det jag lovar på fyllan inte gäller.
Slulle hänga med på självmordsresa till mars om det om nån frågade.

Haha, en kompis och jag var 100 % seriösa om att gå med i Främlingslegionen en sen lördag kväll back in the days...

Alexton
2019-01-25, 15:15
Haha, en kompis och jag var 100 % seriösa om att gå med i Främlingslegionen en sen lördag kväll back in the days...

Det är lite tradition att dricka ned sig dagen innan man kommer dit. För det är den sista alkohol du kommer smaka på en bra stund :d

Diomedea exulans
2019-01-25, 16:04
Kan du inte ta på dig att ligga på alla om detta efteråt då? Du är ju den enda pålitliga i sammanhanget tänker jag.
Absolut inte, de vill ju inte veta av mig i nyktert tillstånd. Det blir ytterst pinsam stämning om jag börjar propsa.

Yes
2019-01-25, 16:13
Det är lite tradition att dricka ned sig dagen innan man kommer dit. För det är den sista alkohol du kommer smaka på en bra stund :d
Måste vara skönt att börja med svår bakfylla och att hata livet. :D

tumme
2019-01-25, 16:27
Jag förstår vad du menar men det är en icke-fråga. När cannabis blir legaliserat kommer vi inte ha några pensionärer. 80 kommer bli det nya 30.

När Sverige legaliserar cannabis kommer ålder inte finnas längre. Året är 2455, vi glider runt odödliga i flygande bilar, och äntligen har dom konservativa fascistsossarna blivit minoritet.

Men satan vilken ångest om man vakna upp och hade skrivit på för FL. Borde inte vara giltigt eller hur? Skriva kontrakt på fyllan menar jag.

Angel
2019-01-27, 08:21
Barnet har väl inte rätt till sin fader vid IVF misstänker jag?



Menar du genom ”anonym” donation så har barnet rätt att ta reda på vem pappa är om hen skulle vilja det, iallafall vid insemination. Men pappan har inga skyldigheter.

Har ju berättat innan att jag har en kompis som gjorde insemination som ensamstående. Nu är ungen här *cupid*

Aryt
2019-01-27, 09:04
Har ju berättat innan att jag har en kompis som [via skattemedel som orättvist har utkrävts från andra] gjorde insemination [då hen pga egna tillkortakommande som människa misslyckats att skaffa en partner] som ensamstående. Nu är ungen här *cupid*

Fixat

Angel
2019-01-27, 09:12
Fixat

Då får du fixa tillbaka om du vill ha rätt för hon betalade själv.
Hon hade även en partner i 10år, men han ville absolut inte ha barn.

WHITEFOLKS
2019-01-27, 14:49
Menar du genom ”anonym” donation så har barnet rätt att ta reda på vem pappa är om hen skulle vilja det, iallafall vid insemination. Men pappan har inga skyldigheter.

Har ju berättat innan att jag har en kompis som gjorde insemination som ensamstående. Nu är ungen här *cupid*

Precis pappan har inga skyldigheter alls. Det är ganska konstigt egentligen att då går det bra med att pappan inte behöver göra något alls men annars så tvingas pappan. Antingen så borde det vara något som så att säga behövs eller inte och då borde samma förutsättningar för faderskap gälla oavsett.

Angel
2019-01-27, 15:22
Precis pappan har inga skyldigheter alls. Det är ganska konstigt egentligen att då går det bra med att pappan inte behöver göra något alls men annars så tvingas pappan. Antingen så borde det vara något som så att säga behövs eller inte och då borde samma förutsättningar för faderskap gälla oavsett.

Är inte så mycket för att samma principer måste gälla i alla situationer bara för sakens skull.

Angel
2019-01-27, 15:24
Vet inte riktigt varför folk donerar ägg och spermier egentligen.

blåvitt
2019-01-27, 15:52
Vet inte riktigt varför folk donerar ägg och spermier egentligen.

para

WHITEFOLKS
2019-01-27, 16:26
Är inte så mycket för att samma principer måste gälla i alla situationer bara för sakens skull.

Nej det måste inte men varför har man principen alls i detta fall? Det är ju för barnets skull antar jag och barnet borde rimligtvis ha samma behov oavsett.

WHITEFOLKS
2019-01-27, 16:33
Vet inte riktigt varför folk donerar ägg och spermier egentligen.

För många män blir det enda hoppet utöver våldtäkt att sprida sina gener vidare.

svenbanan
2019-01-27, 16:51
Nej det måste inte men varför har man principen alls i detta fall? Det är ju för barnets skull antar jag och barnet borde rimligtvis ha samma behov oavsett.

Fast i det fallet är ju inte mannen egentligen involverad med kvinnan, förutom att donera spermier.

Barnet har ju rimligtvis lika mycket behov av en fadersgestalt, men kanske mindre behov av den ekonomiska assistansen, eftersom kvinnan väl rimligtvis genomgår nåt slags screening innan.

Jag tycker det egentligen låter mer som att du kanske borde ha synpunkter på att tillåta ensamstående kvinnor att skaffa barn (via donatorer). Om det nu är så att du tycker barnen riskerar att fara illa om inte donatorerna tvingas "ställa upp".

Om man tycker kvinnor ska ha möjlighet att skaffa barn som ensamstående så tycker jag det verkar lite knasigt att donatorerna ska "straffas". Donatorerna har ju som sagt donerat för att kvinnorna behövde det. Det är ju rimligen inte för sin egen skull de gjort det. Skulle de "straffas" så blir ju följden rimligtvis att det inte kommer finnas några donatorer, och kvinnorna kan inte skaffa barn som ensamstående.

Det blir bara så omständigt att få den effekten på detta sätt snarare än att förbjuda inseminationen.

Så jag lutar väl åt att tro att du helt enkelt vill att det ska vara på det viset för att få millimeterrättvisa snarare än nåt annat.

För jag har för mig att vi tjötat om detta tidigare, och att du inte höll med om att den man som gör en kvinna gravid blir tvungen att "stå sitt kast".

Ber om ursäkt om jag hittar på åsikter och lägger i mun på dig. Jag är inte alls säker på att jag har rätt i min "åsiktsbingo", men det är min gissning i alla fall... :D

Angel
2019-01-27, 16:54
para

Läste att det var 500kr i ersättning bara?

Angel
2019-01-27, 16:56
Nej det måste inte men varför har man principen alls i detta fall? Det är ju för barnets skull antar jag och barnet borde rimligtvis ha samma behov oavsett.

Vänta nu, vad va frågan?

stridis
2019-01-27, 16:57
Vet inte riktigt varför folk donerar ägg och spermier egentligen.

Shoot-and-scoot.:d

Angel
2019-01-27, 16:57
För många män blir det enda hoppet utöver våldtäkt att sprida sina gener vidare.

Då är det nog vanligare att man blir en aktiv donator om det är fallet.