handdator

Visa fullständig version : Kontakt eller Max?


Ungtuppen
2005-05-14, 14:49
Hej. Jag börjde styrketräna för ett år sedan och låg då och pumpade på typ 20kg i bänkpress :em: Jag vet, jag är verkligen inte stark. Nu ungefär ett år efteråt så brukar jag köra 7reppare på 47kg. Jag har ju helt klart blivit starkare i bänken, men jag tycker inte att jag får någon direkt kontakt i brösten. Så idag så testade jag med att köra uppåtlutad bänkpress på 37kg 10 reps för att se om jag fick någon bättre kontakt i brösten, och det fick jag verkligen.

Min fråga är, borde jag skippa plana bänkpressen och bara köra uppåtlutad bänkpress med typ 40kg eller borde jag skippa kontakten och bara köra på med min plana bänkpress? Eller kankske jag skulle köra både uppåtlutad och plan bänkpress? Jag är först och främst ute efter att bygga massa på brösten, men helt klart också för att bli starkare.

Fettecke
2005-05-14, 15:00
god daemn, kasta din skivstång "åt helvete" och kör med hantlar några månader...
det är första åtgärden om din utveckling inte går så bra som den borde ha gjort, för 27kg på ett år är inte mkt i din situation tycker jag... :D

hur ligger du till i styrka i andra muskelgrupper?... kanske nån av dom som begränsar dina bröst.. dvs triceps, axlar osv

Tigerkotten
2005-05-14, 15:21
Man undrar hur du sköter din kost också hära.
Jag vet att jag själv gick från ca orka 40kg till köra 70x4 på drygt 3mån närj ag började träna

Ungtuppen
2005-05-14, 16:09
Jag vägde 54kg när jag började, nu väger jag 65kg. Jag är 170cm lång. Gällande de andra övningarna så har jag gått från 18 till 30 kg i militärpress. Från 17 till 28kg i liggande tricepsextention.

Vafan, jag tycker inte att mina resultat är så dåliga... Iaf inte viktmässigt. Vad borde vara normalt för mig i bänk nudå? 80kg? Mitt kostschema ser ut så här:

Frukost: 2-3 grova mackor med skinka och ägg. En proteindryck innehållande 30gr protein blandat med 2dl mjölk.

Lunch: Ofta ris, potatis eller pasta med kött.

Middag: Se ovan.

Efter träning: 4dl mjölk blandat med 3skopor gainer pro. Innehållande 34gram protein och runt 80gram kolhydrater.

Nästa måltid brukar ofta bestå av mjölk med havregryn eller flingor och kornflakes tillsammans med några grova mackor.

Innan jag lägger mig så trycker jag åter igen i mig någon macka tillsammans med en proteindryck utblandat med 2dl mjölk.

Det är min dagliga kost.

emmzan
2005-05-14, 16:13
Tigerkotten & Fettecke> hört talas om att alla är olika och att alla får olika resultat?

Fettecke
2005-05-14, 16:25
Tigerkotten & Fettecke> hört talas om att alla är olika och att alla får olika resultat?

jojo, träning är individuell, det är självklart... men fortfarande... 27kg är ine mkt att hänga i julgranen under ett helt år... 12 månader, 365 dagar...


Ungtuppen: "när vart hur tränar du vad i veckan" ?

aliquis
2005-05-14, 16:49
Jag får grym kontakt i dips numera iaf (eller ja, pumpkänsla efteråt i bröstet.. istället för att inte känna något speciellt någonstans :D)... så djupt det går och tungt, sedan kan man ju köra vanliga pressar efteråt om man vill.

Ungtuppen
2005-05-14, 16:58
I början så tränade jag på gym men efter ett tag började jag istället träna hemma pga att jag har 4 mil till närmsta gym. Jag har inrett mitt garage med en bänkpress, en skivstång på 10kg samt 2st hantlar och 100kg vikter.

"Hur tränar du i veckan?" - Jag skriver ner mitt schema här nedan:


Dag1: Triceps&Axlar
Liggande tricepsextention 7rep 3set
Smal bänkpress 6rep 3set
Hantelsträck 6 rep 2set

Militärpress 7rep 3set
Hantelpress 7rep 3set
Hantellyft åt sidan 7rep 3set




Dag2: Bröst&Biceps
Bänkpress 6rep 3set
Hantelpress 6rep 3set
Sned bänkpress 6rep 2set

Skivstångscurl 6rep 3set
Hantelcurl 6rep 3set
Hammercurl 6rep 2set



Dag3: Ben&Underarmar
Knäböj 6rep 3set
Bencurl 6rep 3set
Benspark 6rep 2set

Underarmscurl med stång 6rep 2set
Underarmscurl med hantel 6rep 2set



Dag4: Rygg&Traps
Marklyft 7rep 3set
Skivstångsrodd 7rep 3set
Hantelrodd 7rep 3set

Skivstångsshrugs 7rep 4set
Hantelshrugs 6rep 1set


Sådär ser mitt styrketräningsschema ut. Bra? Dåligt?

Ungtuppen
2005-05-14, 17:01
Men jag förstår inte, är det verkligen så himla dåligt att gå ifrån 20kg till 47kg på ett år? Observera att jag reppar på det, inte maxar. Mitt max i bänk ligger på 54kg 1 rep.

Med tanke på att jag började på 20kg, och nu klarar av 47kg. Så är det ju mer än 100% ökning, är det så dåligt?! Jag vet verkligen inte vad jag gör för fel i sånna fall. För jag försöker köra träningen och kosten så seriöst som möjligt.

brolinho
2005-05-14, 17:11
Ungtuppen:

Din utveckling är inte alls långt ner åt helvete. Jag har tränat i 8 månader, ok 3 av dem har det inte blivit nått, lite virus, flytt och resa har stoppat det hela. Men jag kan ju säga som så att vi ligger på samma utvecklingskurva ungefär.

Min utveckling:

Vikt: 50kg -> 65kg = +15kg
längd: 168cm -> 177cm = + 9cm

Hantelcurl: 8kg x 6 -> 14kg x 6 = +6kg
Bänkpress: 20kg x 6 -> 43kg x 6 = +23kg
Militärpress: 15kg x 6 -> 32kg x 6 = +17kg
Hantelrodd: 10kg x 6 -> 22kg x 6 = +12kg
Tricepspress: 12kg x 6 -> 22kg x 6 = +10kg

Lallle
2005-05-14, 17:16
Ökningen tycker jag är ganska normal. Det låter som du verkligen borde testa lite hantelpressar.

http://www.exrx.net/WeightExercises/PectoralSternal/DBBenchPress.html

Popeye
2005-05-14, 17:18
Man måste ju utgå ifrån din startposition. Du hade lite lägre startvikter än de andra bara. Framstegen är helt ok, se bara till att fortsätta köra hårt. :)

Fettecke
2005-05-14, 19:20
Men jag förstår inte, är det verkligen så himla dåligt att gå ifrån 20kg till 47kg på ett år? Observera att jag reppar på det, inte maxar. Mitt max i bänk ligger på 54kg 1 rep.

Med tanke på att jag började på 20kg, och nu klarar av 47kg. Så är det ju mer än 100% ökning, är det så dåligt?! Jag vet verkligen inte vad jag gör för fel i sånna fall. För jag försöker köra träningen och kosten så seriöst som möjligt.

du får ursäkta mina grova ord... har potantial att ta i lite väl i orden ibland...
när jag menar att 27kg är lite, utgår jag från mig själv, dvs jag har ingen annan referens på hur mkt ökning som kan göras på ett år än mig själv
då jag själv ökade ca 55kg på 11 månader (icke sammanhängande period)
så det jag skriver, är min sanning tills det överbevisas...

hoppas du förstår hur jag menar...
om man sedan kollar på en ungefärlig styrkeutväxling som jag har hört flera pratat om, och själv vart med om... så ökade dom/jag runt 5-7-10 kg i månaden den första perioden, från att sedan avta något kg relativt till den tidigare ökningen...

en liten uträckning som Jag ser som normalt om man är väldigt otränad
månad 1-5(5 mån) : öka ca 20kg (om man inte så är ambisiös)
månad 5-12(7mån): öka ca 15kg (om man inte är så ambisiös)

som du ser så är 27 inte lika mkt som 35....

nu vet jag inte hur du har tränat dina bröst, om du har kört ett tag på en vikt, även att du klarade av ditt pass på det... även att du kanske hade klarat att höjja för några pass sedan, så hade du möjligen kunnat träna på högre vikt nu?

men, som sagt... jag bara spånar nu, med tanke på att jag inte vet hur du tränar dina bröst...

detta är vad jag anser rimligt iaf... min sanning som jag skrev förut...

puppas
2005-05-14, 20:02
Massan kommer efter ett par år, inte om man byter mellan plan eller sned bänk. Ge det tid. ;)

Hade du varit ute efter att bara bli stark, då hade det varit en annan femma.

nemd
2005-05-14, 20:17
du är ju grymt stark i tricepsjag tar typ 21kg i liggande triceps. :S Men jag tar ca 70 i bänk. Det kan ju vara en mental spärr, jag låg och pressade på 13kg's hantlar i hantelpress i ca 2 månader och gjorde 8reps och tyckte det var sit tungt. Sen testade jag på 17 kg's hantlarna och jag klarade o göra 6 reps med dem. Ibland orkar man mer än vad man tror. Måste bara bort med den mentala spärren om det kan vara en sån.

Lallle
2005-05-14, 20:45
du är ju grymt stark i tricepsjag tar typ 21kg i liggande triceps. :S Men jag tar ca 70 i bänk. Det kan ju vara en mental spärr, jag låg och pressade på 13kg's hantlar i hantelpress i ca 2 månader och gjorde 8reps och tyckte det var sit tungt. Sen testade jag på 17 kg's hantlarna och jag klarade o göra 6 reps med dem. Ibland orkar man mer än vad man tror. Måste bara bort med den mentala spärren om det kan vara en sån.

Helt korrekt.

brolinho
2005-05-14, 23:35
du är ju grymt stark i tricepsjag tar typ 21kg i liggande triceps. :S Men jag tar ca 70 i bänk. Det kan ju vara en mental spärr, jag låg och pressade på 13kg's hantlar i hantelpress i ca 2 månader och gjorde 8reps och tyckte det var sit tungt. Sen testade jag på 17 kg's hantlarna och jag klarade o göra 6 reps med dem. Ibland orkar man mer än vad man tror. Måste bara bort med den mentala spärren om det kan vara en sån.

Tror du missuppfattade inlägget, det var jag som skrev om min utveckling, för att visa ungtuppen att han inte är ensam med liten ökning i bröst.

Jag liksom ungtuppen kör på hemmagym, själva. Och därmed vågar man nog inte testa lika mycket som på ett gym, där någon kan hjälpa om det blir fel. Det är iallafall hur jag upplever det hela. Hällre sakta men säkert...

autowah
2005-05-15, 08:52
En ökning på 135 % på ett år tycker inte jag är dålig. Den som startar på 50 kg hade varit uppe i 120 kg.

swarre
2005-05-15, 08:56
Jag liksom ungtuppen kör på hemmagym, själva. Och därmed vågar man nog inte testa lika mycket som på ett gym, där någon kan hjälpa om det blir fel. Det är iallafall hur jag upplever det hela. Hällre sakta men säkert...


Precis vad jag hade tänkt att säga. Det är trots allt lättare att ta ut sig helt med lite hjälp av en träningskompis. Åtminstonde i början. Efter ett tag lär man ju känna sin kropp på ett helt annat vis, och kan därför ligga närmare total utmattning även om man tränar själv hemma.

brolinho
2005-05-15, 12:50
I bänkpress känner jag nu om jag klarar en rep till eller inte, men de är ju inte så att jag lägger på 5 kg och testar om jag klarar 5 reps. Och att kolla vad man maxar är inget jag vågar mig på.