Logga in

Visa fullständig version : Psylliumfrön i potatismos?

Djens
2005-05-14, 14:31
Om man tycker att det inte smakar konstigt, borde det inte sänka potatismosets relativt höga GI en del?

King Grub
2005-05-14, 15:20
Jo, givetvis.

Jashguim
2005-05-14, 19:35
Vad är det som är så magiskt med psylliumfrön som gör att det sänker GI:t så markant?

King Grub
2005-05-14, 19:36
Lösliga fibrer.

Pellefant
2005-05-14, 20:10
Lösliga fibrer.

Är det gott om det i rivna morötter också?

Jag blandar i det i lite all möjlig mat och tycker det mättar mycket bättre då.

King Grub
2005-05-14, 20:28
Jovars, morötter är rika på lösliga fibrer.

Just loppfrön har visat sig vara extra duktiga på att sänka blodsocker- och insulinsvar, just därför att dom blandar sig så effektivt med resten av maten i tarmen.

"It does not act by slowing down the gastric emptying of hydrosoluble nutrients, but by increase in the time allowed for intestinal absorption, as suggested by the flattening of the postprandial serum glucose, insulin and triglycerides curves."

Eur J Clin Nutr. 1998 Apr;52(4):239-45.

Pellefant
2005-05-14, 20:34
Tack för svaret.

Djens
2005-05-15, 10:31
Japp, tack för info Grub! *yourock*

Johan_P
2005-05-15, 10:58
Off-topic: vart kan man köpa psylliumfrön? Har kollat i en massa butiken, men utan framgång :(

King Grub
2005-05-15, 11:02
Off-topic: vart kan man köpa psylliumfrön? Har kollat i en massa butiken, men utan framgång :(

ICA, Vivo, Coop. Be butiken ta in? Har dom Risentas övriga sortiment kan dom också ta in psyllium. Hälsokostaffärer har ofta, men ofta också dyrare.

Äter man vettigt behöver man inte manipulera maten med frön för att den skall bli acceptabel...

Johan_P
2005-05-15, 11:25
Äter man vettigt behöver man inte manipulera maten med frön för att den skall bli acceptabel...

Sant, men vill optimera så mycket jag kan helt enektl. Samt att jag vill testa.

T-800
2005-05-15, 12:09
Om du är så rädd för att äta mat med relativt högt GI, så kan du väl skippa potatismoset helt och hållet? Jag tycker att det här snacket med att blanda ut maten med frön för att sänka GI:t är ganska sjukt. Såå viktigt är det väl inte? Det verkar åtminstone en del grova killar som jag känner ha missat i sådana fall.

King Grub
2005-05-15, 12:10
Tränande personer har (oftast) en så pass bra insulinkänslighet att blodsocker- och insulinpåverkan blir betydligt lägre än för en soffpotatis som äter samma sak.

Djens
2005-05-15, 14:28
Det är lite det att jag fortfarande bor hemma o inte bestämmer själv vad som ska ätas...Dock försöker jag följa med och handla och byta ut de saker som är fel så mycket jag kan.

Och Grub, Finns det några studier om vad som har störst påverkan på insulinkänslighet om man jämför intensiv kardio och intensiv styrketräning?

King Grub
2005-05-15, 14:45
Och Grub, Finns det några studier om vad som har störst påverkan på insulinkänslighet om man jämför intensiv kardio och intensiv styrketräning?

"The aim of the present study was to determine whether a single session of resistance exercise improves whole-body insulin sensitivity in healthy men for up to 24 h. Twelve male subjects (23+/-1 years) were studied over a period of 4 days during which they consumed a standardized diet, providing 0.16+/-0.01 MJ.kg(-1).day(-1) containing 15+/-0.1 energy% (En%) protein, 29+/-0.1 En% fat and 55+/-0.3 En% carbohydrate. Insulin sensitivity was determined 24 h before and 24 h after a single resistance exercise session (8 sets of 10 repetitions at 75% of 1 repetition maximum for two leg exercise tasks) using an intravenous insulin tolerance test. Insulin sensitivity index was calculated by the decline in arterial blood glucose concentration following intravenous administration of a single bolus of human insulin (0.075 IU.kg(-1) fat free mass). Basal glucose and insulin concentrations were not changed up to 24 h after the resistance exercise. However, a substantial 13+/-5% improvement in whole-body insulin sensitivity was observed, 24 h after the resistance exercise (P<0.05). This study shows that even a single session of resistance exercise improves whole-body insulin sensitivity for up to 24 h in healthy men, which is consistent with earlier observations following endurance exercise tasks."

Eur J Appl Physiol. 2005 May;94(1-2):180-7. Epub 2005 Mar 11. A single session of resistance exercise enhances insulin sensitivity for at least 24 h in healthy men.

"Physical activity has a beneficial effect on insulin sensitivity in normal as well as insulin resistant populations. A distinction should be made between the acute effects of exercise and genuine training effects. Up to two hours after exercise, glucose uptake is in part elevated due to insulin independent mechanisms, probably involving a contraction-induced increase in the amount of GLUT4 associated with the plasma membrane and T-tubules. However, a single bout of exercise can increase insulin sensitivity for at least 16 h post exercise in healthy as well as NIDDM subjects. Recent studies have accordingly shown that acute exercise also enhances insulin stimulated GLUT4 translocation. Increases in muscle GLUT4 protein content contribute to this effect, and in addition it has been hypothesized that the depletion of muscle glycogen stores with exercise plays a role herein. Physical training potentiates the effect of exercise on insulin sensitivity through multiple adaptations in glucose transport and metabolism. In addition, training may elicit favourable changes in lipid metabolism and can bring about improvements in the regulation of hepatic glucose output, which is especially relevant to NIDDM. It is concluded that physical training can be considered to play an important, if not essential role in the treatment and prevention of insulin insensitivity."

Int J Sports Med. 2000 Jan;21(1):1-12. Exercise and insulin sensitivity: a review.

Djens
2005-05-15, 15:02
Intressant läsning, nästan så man blir sugen att ta en tur till spåret direkt. Med risk för att upprepa mig: *yourock*

Tack Kungen!

Tolkia
2005-05-15, 20:51
En sak att ha i bakhuvudet om du tänker börja blanda loppfrö i maten: De är ju som bekant rätt effektiva gelbildare, och det betyder att de suger åt sig en hel del av vätskan i maten de blandas i (häll upp lite i vatten och se vad som händer). Det spelar ingen roll om du blandar dem i t.ex. fil, men om du skall lägga dem i potatismoset är det nog bra om moset är ganska löst från början, så att det inte blir rena cementklumpen.

heljis
2005-05-15, 21:47
ICA, Vivo, Coop. Be butiken ta in? Har dom Risentas övriga sortiment kan dom också ta in psyllium.

Det stämmer faktiskt inte, oftast är sortimentet styrt med järnhand uppifrån och kan inte ändras av butikspersonalen. Det man kan göra är att ringa butikskedjans huvudkontor och tjata. Oftast finns det dock en anledning till att artikeln inte finns i sortimentet, som dålig försäljning, låg marginal, inte plats osv.

Större butiker har oftare större sortiment, hittar du det inte i vanliga affären så stick till jättemegabautabutiken som ligger bredvid ikea eller motsvarande utanför stan :D

King Grub
2005-05-16, 04:42
Det stämmer faktiskt inte, oftast är sortimentet styrt med järnhand uppifrån och kan inte ändras av butikspersonalen. Det man kan göra är att ringa butikskedjans huvudkontor och tjata. Oftast finns det dock en anledning till att artikeln inte finns i sortimentet, som dålig försäljning, låg marginal, inte plats osv.

Större butiker har oftare större sortiment, hittar du det inte i vanliga affären så stick till jättemegabautabutiken som ligger bredvid ikea eller motsvarande utanför stan :D

På både ICA Kvantum och Coop Forum här i Norrtälje svarar personalen att "dom skall säga till" när man frågor om något som inte finns, och veckan efter står det där i hyllan, 4 gånger av 5.

hasse36
2005-05-16, 06:50
Man måste inte blanda fröna i maten. Slamma upp dem i vatten och drick/ät innan du äter din vanliga mat.

Följ Tolkias tips och blanda frön och vatten i ett glas och låt blandningen stå över natten. Inte för att sedan dricka sörjan... utan för att förundras.

Var även beredd på att mängden avföring påverkas ganska ordentlig.

King Grub
2005-05-16, 06:55
Man måste inte blanda fröna i maten. Slamma upp dem i vatten och drick/ät innan du äter din vanliga mat.

"To determine whether there was any advantage to taking a soluble fiber supplement separate from food, as opposed to incorporated into a food, we used psyllium as a model, either taken in water just before a flaked bran cereal test meal, sprinkled on top of the cereal, or actually incorporated into the flake.

In normal subjects, psyllium reduced the glycemic response when sprinkled onto or incorporated into the cereal, but not when taken before the cereal.

These studies confirm earlier reports that viscous fibers must be intimately mixed with the food to have the effect of reducing blood glucose responses, and that the mechanism of action relates to a reduced rate of digestion rather than carbohydrate malabsorption."

J Am Coll Nutr. 1991 Aug;10(4):364-71.

hasse36
2005-05-16, 06:59
Intressant Grub. :thumbup:

King Grub
2005-05-16, 07:01
Det verkar som om fröna lämnar själva magsäcken snabbt, annars skulle ju allt blandas där. Det verkar inte ske, om man inte blandar fröna i maten, och det är i tarmen fröna har effekten. Man skulle ju kunna ta en klunk psylliumslem då och då under måltidens gång, men hur desperat är man då? :D

hasse36
2005-05-16, 07:17
Det verkar som om fröna lämnar själva magsäcken snabbt, annars skulle ju allt blandas där. Det verkar inte ske, om man inte blandar fröna i maten, och det är i tarmen fröna har effekten. Man skulle ju kunna ta en klunk psylliumslem då och då under måltidens gång, men hur desperat är man då? :DKanske kan man ta dem efter måltiden. För de kan väl inte smita förbi?

Zera
2005-05-16, 09:22
Lånar tråden till en liten fråga...
Vad är det för skillnad på ljusa och mörka psylliumfrön ?
Jag har för mig att ljusa var effektivare än mörka på att sänka GI, är det så? Några andra fördelar/nackdelar med dom?

King Grub
2005-05-16, 09:27
Lånar tråden till en liten fråga...
Vad är det för skillnad på ljusa och mörka psylliumfrön ?
Jag har för mig att ljusa var effektivare än mörka på att sänka GI, är det så? Några andra fördelar/nackdelar med dom?

Dom ljusa är effektivare, men det är marginellt, en 5% eller så.

Dom ljusa är billigare, men är inte lika rensade från skräp, så det kan dyka upp en och annan kvist och sten ibland, om man har otur.

Dom växer i olika länder. Ljusa kommer från Indien och mörka från... vad var det? Frankrike?

Zera
2005-05-16, 09:39
Dom ljusa är effektivare, men det är marginellt, en 5% eller så.

Dom ljusa är billigare, men är inte lika rensade från skräp, så det kan dyka upp en och annan kvist och sten ibland, om man har otur.

Dom växer i olika länder. Ljusa kommer från Indien och mörka från... vad var det? Frankrike?

Ok tack. Jag hittar inte de ljusa i någon affär här runt omkring, så då kan jag fortsätta med mina mörka, när jag behöver dom, med gott samvete :cool:

heljis
2005-05-16, 15:38
På både ICA Kvantum och Coop Forum här i Norrtälje svarar personalen att "dom skall säga till" när man frågor om något som inte finns, och veckan efter står det där i hyllan, 4 gånger av 5.

Devasomfan. Då är det antagligen bara på sur-Willys vi är helt chanslösa när det gäller att påverka sortimentet. Dock brukar standardsvaret vara just "jag ska titta på det" eller "jag ska säga till" :D

Lizzie
2005-05-23, 15:21
Om man vill få ner GI:t på potatismoset så låt några rotfrukter koka med potatisen tex. palsternacka eller kolrot eller liknande. Sen mosar man ned allt(rotfrukterna oxå) och det smakar som vanligt. Det borde väl funka?? Mjölken och en msk olja i moset borde väl trycka ner det ytterligare??

King Grub
2005-05-23, 15:22
Palsternacka har högre GI (135) än potatismos. :)

Lizzie
2005-05-23, 17:08
Jag trodde rotfrukter hade massor med olösliga fibrer i sig?? Är jag helt ute å seglar eller??