Visa fullständig version : Jag äter allt jag får tag i!!!
Som det står i min title så äter jag allt jag får tag i bara för att gå upp i vikt. Jag har ingen koll på hur mycket kolhydrater, proteiner eller fett (osv) jag får i mig. Är detta ok, eller är jag ute på hal is? Jag tänkte att jag alltid kan deffa bort det sen när den tiden är kommen.
Är ny också så har förståelse en tid framöver om jag kommer med dumma inlägg!!! :cool:
lill biffen
2005-05-14, 09:45
Räkna ut ungefär hur mycket du bör ha i dig under en dag. Räkna även ut ungefär hur mycket mat du trycker i dig en vanlig dag och jämför dessa resultat. För det är ingen ide att äta mer än man behöver. Ligg på 10-15% energi överskott så kommer du kunna bygga riktigt bra samtidigt som det inte blir allt för mycket att deffa bort.
Pellefant
2005-05-14, 09:46
Välkommen hit Joker! :thumbup:
Du skall läsa King Grubs deffguide:
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=26881
Inte för att du skall gå ned i vikt utan för att få full förståelse för vad maten kan göra för dig. Äter du bara skräp så kommer du att minska möjligheterna att bygga muskler och ökar fettinlagringen istället. Att bli fet är ingen konst och är synnerligen hälsovådligt sett över en livstid.
Läs och begrunda. Räkna ut ungefär ditt kaloribehov och lägg dig 200 - 300 kcal över det.
Ok, jag ska ta fram mina kunskaper i matte och räkna ut detta så ska jag försöka hålla mig inom ramen av 10-15 % överskott...Tack för hjälpen, men en sak till. Du sa att det är onödigt att få i sig mer än vad jag behöver, varför det? :)
Razamanaz
2005-05-14, 10:11
För att gå upp i vikt behöver du naturligtvis ligga på ett energiöverskott.
Men det är onödigt att få i dig för mycket energi som du inte gör av med!
Övervikt betyder också minskad känslighet för det egna insulinet. Sjunker känsligheten hamnar du i en spiral som kan sluta med åldersdiabetes när du blir 40 år. ;)
Lite överdrivet...men värt att tänka på.
Du sa att det är onödigt att få i sig mer än vad jag behöver, varför det?
Kanske "mer än du behöver" kan tolkas som "mer än vad du behöver för ändamålet" i det här fallet. Visst, du behöver ett energiöverskott för att gå upp i vikt, men jag gissar (inte så svårt ...?) att du inte vill gå upp i vikt oavsett vad extrakilona kommer ifrån, utan vill gå upp i muskelvikt - och det gör man ju inte nödvändigtvis genom att äta allt man ser (the see-food diet ;) ). Rulltårta bygger inte så mycket muskler ... :)
Edit: Ja, innan någon med lite att göra påpekar det, jag vet att det här var ett onödigt inlägg.
lill biffen
2005-05-14, 12:25
Edit: Ja, innan någon med lite att göra påpekar det, jag vet att det här var ett onödigt inlägg.
Du svarade ju på frågan. :P
Värt att ha i åtanke är även att det är mycket lättare att gå upp i vikt än att gå ned.
Värt att ha i åtanke är även att det är mycket lättare att gå upp i vikt än att gå ned.
Njae, vet inte om jag håller med, är man över eller underviktig så beror det oftast på att man äter fel/dåligt åt något av hållen, antingen för mycket eller för lite. Jag skulle tro att det är lika svårt att börja äta mera energitätare som att äta mindre energisnålare.
Båda kräver en livstilsförändring och en ökad medvetenhet. villket är jobbig *popcorn*
Jag tror att alla kan ta kontroll över sin vikt och sjävla styra den upp och ner, men innan man vet vad man gör så är det svårt. Jag har flera vänner som är i behov av att göra något åt sin vikt, både över och undervikt, och det ser generellt ut att vara lika svårt för alla
Callister
2005-05-14, 13:18
Det är ju lätt att gå ner om man inte har i åtanke hur mkt av det man tappar i vikt är muskler, vissa vill ju inte förlora ett gram muskler per 5kg fett :P
mangemani
2005-05-14, 13:31
Jag tänkte att jag alltid kan deffa bort det sen när den tiden är kommen.
med det uttalandet så är du nog på farlig is,ja:)
utan kontrol över ditt kcal intag så är det jäkligt lätt att dra iväg i vikten och vips så sitter du där och klämmer dej på fettet och gruvar dej över en MYCKET lång och MYCKET jobbig deff:)
Jag tänkte att jag alltid kan deffa bort det sen när den tiden är kommen.
Är det inte smartare att gå upp i vikt på ett sätt som gör att du inte behöver ägna kommande säsong åt att deffa bort tre fjärdedelar av viktuppgången igen? Det är INTE särskilt kul att banta, tro mig, jag vet ... :(
Om inte annat måste det ju vara mycket mer tidseffektivt - förmodigen mer ekonomiskt också, eftersom du inte måste köpa en massa mat som du sedan ändå bara måste göra dig av med. ;)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.