handdator

Visa fullständig version : marklyft med brett grepp


nemd
2005-05-14, 09:13
Såg det i nån tråd förut men hittar den inte. Varför ska man köra med brett grepp för? Vad är det bra för? :D

sunkan
2005-05-14, 09:25
var det inte nån med problem med handlederna som skulle köra med brett grepp av nån anledning *screwy*

nemd
2005-05-14, 09:27
Kommer ej ihåg om det var så kanske det, men iaf så blev jag lite nyfiken bara kom och tänka på det nu. :D

z_bumbi
2005-05-14, 09:42
Man får i alla fall en längre rörelse, det går att stå på en upphöjning eller köra med järntior eller järnfemton också men det finns säkert några skillnader som jag inte har tänkt på.

nemd
2005-05-14, 09:51
Hehe ok. :D

Sheogorath
2005-05-14, 09:52
Om du inte fuskar med formen tvingas du att använda framsida lår och röv mer, samt att det blir tuffare för greppet. Har man problem med grepp och styrka i bottenläget kan man köra med sådan "ryckfattning", som jag förstått det. Eftersom jag har problem med bottenläget men inte med greppet väljer jag istället normal bredd på greppet men står på en tjock Eleiko-25:a och får därmed samma rörelselängdseffekt.

nemd
2005-05-14, 12:26
Okej. Tackför svaret. :D

Beast
2005-05-14, 12:53
Ställer du dig på en massa grejer så är det inte marklyft du kör längre.Då kan du lika gärna köra kronlyft.

z_bumbi
2005-05-14, 12:55
Ställer du dig på en massa grejer så är det inte marklyft du kör längre.Då kan du lika gärna köra kronlyft.

?

I den enda förlänger du rörelsen och i den andra förkortar du rörelsen.

Sheogorath
2005-05-14, 12:58
Ställer du dig på en massa grejer så är det inte marklyft du kör längre.Då kan du lika gärna köra kronlyft.

...vilket som jag förstått det är precis tvärt om, eller? Där baxar du upp stången för att få en kortare rörelselängd, medan man i långa mark baxar upp kroppen för att få en längre rörelselängd...

Sen om du inte vill kallade dessa varianter för marklyft är helt din ensak. Ska inte försöka ta det i från dig.

(skriver du fortfarande på muskelbyggarn, förresten?)

Sverker
2005-05-14, 13:11
För mig blir det en lääängre rörelse och bättre kontakt med korsryggen. Jag varierar mellan att hålla ute vi "ringarna" eller precis utanför låren.

nemd
2005-05-14, 13:17
Ok tack för alla svare, jag har idag iallafall testa på uppvärmning och hålla längre ut, det känndes rätt ok. :)

Eatalot
2005-05-14, 13:27
vettigast tycker jag det är att kombinera djupa mark med kron. I kronlyft ligger stången högre än golvet, precis under knäna. medan i djupmark står man tex på en OL 15.

Viktigast är du själv kollar var du är klen. Hur mycke mer drar du i kron än vanlig mark? är det lika mycket så ser man direkt var problemet ligger, slutdrag.

Beast
2005-05-14, 18:37
...vilket som jag förstått det är precis tvärt om, eller? Där baxar du upp stången för att få en kortare rörelselängd, medan man i långa mark baxar upp kroppen för att få en längre rörelselängd...

Sen om du inte vill kallade dessa varianter för marklyft är helt din ensak. Ska inte försöka ta det i från dig.

(skriver du fortfarande på muskelbyggarn, förresten?)

Oj, fattade det som att du hade vikterna på viktskivan så att säga. Men jag ser ingen anledning att köra så endån.
Självklart är jag kvar på mb, är du där eller?

jwzrd
2005-05-14, 18:54
vettigast tycker jag det är att kombinera djupa mark med kron. I kronlyft ligger stången högre än golvet, precis under knäna. medan i djupmark står man tex på en OL 15.

Viktigast är du själv kollar var du är klen. Hur mycke mer drar du i kron än vanlig mark? är det lika mycket så ser man direkt var problemet ligger, slutdrag.

Jag kan nog dra 50kg mer i kron än vanliga marklyft, så det blir ryckmark för mig.

nemd
2005-05-14, 19:18
Jag har aldrig testat kron. Men jag tror nog det är botten jag är seg i.