handdator

Visa fullständig version : Kolhydrater, protein, fett/dag?


degen
2005-05-13, 18:47
Hur mycket kolhydrater, protein och fett/dag bör man äta om man deffar. Är 168cm och väger 63kg, styrketränar 4ggr/ vecka och promenerar eller cyklar ca4ggr/vecka. Har kollat i grubs deffguide men undrar om det är per dag han menar när han pratar om g protein, fett och kolhydrater/kg kroppsvikt. Skulle vilja veta ungefärlig mängd protein, fett och kolhydrater/dag.

WHITEFOLKS
2005-05-13, 18:56
Kolla din ungefärliga kcalnivå på http://www.uppladdningen.nu/uppladdningen2/testadigsjalv1-1.html

dra sedan av 500kcal från det för att få fram en lagom nivå för nedgång.

En mall man kan följa är att fylla upp de kalorierna med ~1g fett/kg kroppsvikt, 2-3g protein/kg kroppsvikt och sen resten kolhydrater.

heljis
2005-05-14, 06:57
Jag skulle vilja säga att uppladdningen är helt åt h-e. Enligt den skulle min förbrukning vara 4200 kcal/dag. Jag ligger på 2500 och går ned i vikt LÅNGSAMT. Bullshit I say!

__thastrom__
2005-05-14, 10:05
eller så är det du som anger fel :booty:

Crytian
2005-05-14, 11:27
Jag skulle vilja säga att uppladdningen är helt åt h-e. Enligt den skulle min förbrukning vara 4200 kcal/dag. Jag ligger på 2500 och går ned i vikt LÅNGSAMT. Bullshit I say!Du kanske har sänkt förbränning tackvare att du legat på för lågt energintag för länge...

mela
2005-05-14, 12:23
hmm enligt "resta dig själv" grejen ska jag ha i mig 2600 kcal / dag.
men jag tränar 1h på gym i stort sätt varje dag, går runt mycket i skolan och till och från bussen.
är 168cm och väger 59 kg.. kan det stämma ?

King Grub
2005-05-14, 12:32
hmm enligt "resta dig själv" grejen ska jag ha i mig 2600 kcal / dag.
men jag tränar 1h på gym i stort sätt varje dag, går runt mycket i skolan och till och från bussen.
är 168cm och väger 59 kg.. kan det stämma ?

Det låter rimligt. Det är alltså (det ungefärliga) energibehovet för att din kroppsvikt skall stå stilla. 1 timmes styrketräning förbrukar kanske 130-150 kcal; det är inga makalösa siffror det handlar om.

mela
2005-05-14, 15:50
Det låter rimligt. Det är alltså (det ungefärliga) energibehovet för att din kroppsvikt skall stå stilla. 1 timmes styrketräning förbrukar kanske 130-150 kcal; det är inga makalösa siffror det handlar om.

Okay, så om jag ska deffa ska jag få i mig ungefär 2000 kcal ? eller ännu mindre ?

King Grub
2005-05-14, 15:54
Står din vikt still på 2600 kcal i dag? I sådana fall låter runt 2100 som en lagom nivå att testa.

mela
2005-05-14, 15:59
Står din vikt still på 2600 kcal i dag? I sådana fall låter runt 2100 som en lagom nivå att testa.


Jag räknar inte kalorier som det är just nu eftersom jag försöker att bygga muskler för tillfället. Men om jag sedan ska deffa. Kanske ska testa mig fram och ta bort lite i taget så att man inte totalsvälter kroppen det första man gör ? *flex*

King Grub
2005-05-14, 16:02
Sounds like a plan! Det kan vara bra att ha åtminstone en ungefärlig aning om hur mycket man stoppar i sig och hur mycket man behöver för att vara i energibalans, så man har något att utgå ifrån när och om man någon gång i framtiden vill styra upp dieten lite mer exakt.

mela
2005-05-14, 16:06
Just nu äter jag så regelbundet som möjligt med mycket grönsaker och protein och lite mindre kolhydrater dock inte jättelite. Och de kolhydrater jag äter är oftast ris, grovt bröd eller kokt potatis. Pasta nån gång ibland i skolan också. Dricker inte alkohol och trycker inte i mig massa sötsaker. Men har en ätardag nån gång ibland när det behövs.

hubbabubba
2005-05-14, 18:14
Varför då? Varför då?!

Varför ska du deffa????

Med den där vikten skulle jag äta så mycket jag bara orkade, och inte räkna hur mycket kolhydrater jag proppsa i mig. Med det menar jag inte att du ska vräka i dig en massa skräpmat med högt GI utan ät bra kost fast mycket. Om du nu vill bygga muskler :)

mela
2005-05-14, 18:17
Varför då?
Med den där vikten skulle jag äta så mycket jag bara orkade, och inte räkna hur mycket kolhydrater jag proppsa i mig. Med det menar jag inte att du ska vräka i dig en massa skräpmat med högt GI utan ät bra kost fast mycket. Om du nu vill bygga muskler :)

Mjo det är det jag gör, men jag lägger på mig något förbannat lätt, vilket jag inte vill göra. Jag äter såpass mycket så att jag orkar träna och dylikt och lite till :eating: