handdator

Visa fullständig version : Frågor om fett (På keminivå)

hasse36
2005-05-13, 17:07
När fett härsknar, är det då alltid dubbelbindningar som "brister" eller kan hela fettsyror lossna?. Kan tex smörsyra bildas då smör härsknar?

Vilken ände av fettsyran binder till glycerolmolekylen?

owster
2005-05-14, 02:42
När fett härsknar, är det då alltid dubbelbindningar som "brister" eller kan hela fettsyror lossna?. Kan tex smörsyra bildas då smör härsknar?

Det är COOH gruppen i fettsyran som binder till glycerolen

Alkohol+karboxylsyra(fettsyra) = ester + vatten
R1-OH + HOOC-R2 = R1-O-CO-R2 + H20

Sverker
2005-05-14, 06:16

Smör surnar !
Var fjärde fettsyra i mjölkfettet är smörsyra ! I klartext betyder det av det sitter en smörsyra på varannan triglycerid ( triacylglycerol mer korrekt ).
Smörsyran är en kort fettsyra med skarp lukt och smak. För mig doftar den stark fotsvett.

När fett surnar så växer mjölksyrabakterierna till i antal och ger sig på fettet. De hydrolyserar fettet och smörsyrorna kommer loss vilket ger stark doft och smak.

Härskning inleds med en syrgasattack på en dubbelbindning och syrgasen binder in till en av kolatomerna och bildar en peroxid. Peroxiden brister och bildar två radikaler som ger sig ut i fettet och angriper andra dubbelbindningar. Slutresultatet blir ofta nya korta aldehyder med kraftig doft.

Tolkia
2005-05-14, 11:23
Slutresultatet blir ofta nya korta aldehyder med kraftig doft.
You tell me ... hade en kompis som gick teknisk med keminriktning på gymnasiet, och de roade sig med att göra smörsyra och leda ut den ljuva doften via skolans ventilationssystemet ... *spy*
(För den som aldrig luktat på smörsyra skulle jag säga att uppkräkt maginnehåll är en rätt bra beskrivning av hur det lukar. Mysigt ...)

hultman
2005-05-14, 12:29
Svinigt.

Sverker
2005-05-14, 13:14
Svinigt.
Nää..svin bildar inte korta fettsyror som smörsyra. Det är bakteriena i kossans magar ( just vilken av dem vet jag inte ) som fermenterar fram smörsyra :D

Nöt-aktigt alltså.

Callister
2005-05-14, 13:17
Smör e ju gott på smörgåsen

TTT
2005-05-14, 14:37
Nää..svin bildar inte korta fettsyror som smörsyra. Det är bakteriena i kossans magar ( just vilken av dem vet jag inte ) som fermenterar fram smörsyra :D

Nöt-aktigt alltså.

För helvete Sverker. Femåringar och dagisfröknar säger kossa. :D

Razamanaz
2005-05-14, 20:47
För helvete Sverker. Femåringar och dagisfröknar säger kossa. :D

Vad är det för skillnad mellan dem och Sverker då? *screwy*

Sverker
2005-05-15, 05:47
Vad är det för skillnad mellan dem och Sverker då? *screwy*

Du vågar skämta om en moderator som tar sig åt bröstfickan efter det gula kortet :D

Självklart hade jag kunnat använda ordet nötkreatur ( Bos. taurus ) men det gjorde jag inte. De där djuren som är svart-vita ner på ängen av svensk lantras är kossor :D

z_bumbi
2005-05-15, 06:47
Självklart hade jag kunnat använda ordet nötkreatur ( Bos. taurus ) men det gjorde jag inte.

Ett nöt, flera nötter. *flex*

Razamanaz
2005-05-15, 08:30
Du vågar skämta om en moderator som tar sig åt bröstfickan efter det gula kortet :D

Oj...Damn :notme:

Sverker
2005-05-15, 11:01
:D !

Razamanaz
2005-05-15, 20:59
Alltid bra att ställa sig in hos moderatorerna när man börjar på ett nytt forum :thumbup: