Visa fullständig version : Vitlök
Jakobbus
2005-05-13, 13:54
Finns det nå studier gjorda på vitlökens hälsofördelar?
Jag käkar en klyfta om dan, finns det några nackdelar med det?
(Äter den alldelles inann jag går och lägger mig, pga. lukten.)
King Grub
2005-05-13, 14:13
1. Ja. Otaliga.
2. Nej, det har inga negativa aspekter i dom doserna.
Vitlök bör undvikas tillsammans med medicin med antikoagulerande egenskaper (aspirin t ex).
Större mängder kan verka irriterande för mage och tarm, och kan också slå ut normala, "goda" bakterier.
Jakobbus
2005-05-13, 14:24
Vitlök bör undvikas tillsammans med medicin med antikoagulerande egenskaper (aspirin t ex).Varför det? Motverkar vitlöken effekten?
Större mängder kan verka irriterande för mage och tarm, och kan också slå ut normala, "goda" bakterier.
Hur stora doser handlar det om då?
King Grub
2005-05-13, 14:44
1. Nej, tvärtom. Det kan öka risken för stora blödningar.
2. Inga exakta siffror, men fler än tre råa klyftor har rapporterats ge magproblem hos känsliga. Hur mycket som krävs för att slå ut den goda bakteriefloran är antagligen mer än du har lust att äta.
Varför äter du vitlök? Vad är det som är bra med det?
Vitlök är efter grillkrydda det absoluta favoritingrediensen i min matlagning. Det är ruskigt gott helt enkelt.
Jakobbus
2005-05-13, 15:32
Varför äter du vitlök? Vad är det som är bra med det?
Har fått för mig att man håller sig friskare, vilket innebär färre träningsuppehåll.
stocktown
2005-05-13, 17:03
Finns det nå studier gjorda på vitlökens hälsofördelar?
Jag käkar en klyfta om dan, finns det några nackdelar med det?
(Äter den alldelles inann jag går och lägger mig, pga. lukten.)
är vitlök i marinad lika nyttig?
Höger väl termogenesen också(?).
Razamanaz
2005-05-13, 22:58
Hejsan, är ny här på Kollozzeum!
Vitlök motverkar bakterier och virus och har en kolesterolsänkande effekt.
I Kina använder man till exempel rödlök mot astma och vitlök mot cancer, medan vi här i Sverige mest använder vitlök mot förkylningar. :naughty:
Trevlig helg
Razamanaz
Tur att vi har bättre metoder i Sverige mot cancer än så ;)
I Kina dör folk av att sitta för länge framför datorn också :)
Tja, det gör vi väl i Sverige också.
"På tal om motion" - Program för hälsofrämjande motion, Kalmar län 1996-2000 (http://www.ltkalmar.se/fhc/program/pdfarkiv/motion.pdf)
Razamanaz
2005-05-14, 22:09
Världen är hård! *rolleyes*
hur äter du den? de sista ja e sugen på innan ja ska sova är en "rå" vitlök :P
Käkar mina klyftor nerrivna i maten. Inte varje dag dock.
Jakobbus
2005-05-16, 06:58
hur äter du den? de sista ja e sugen på innan ja ska sova är en "rå" vitlök :P
Det är olika, man kan blanda i den i lite spaghetti, det är facktiskt ganska gott.
Oftast så skär jag bara klyftan i en sådär 4 delar och sväljer dom hela, det blir som att skölja ner piller, ingen smak alls.
Ger de samma effekt om man steker den?
LunaSpice
2005-05-16, 23:01
Varför inte bara äta vitlök för att det är gott? Måste allt man gör ha ett hälsosyfte? Sen att vitlök, bl.a. kryddor har hälsosamma effekter är bara en bonus. Jag äter inte vitlök för att det i ett fåtal studier har visat sig ha en positiv effekt på förkylning...utan jag äter det för att det får maten att smaka godare.
jag tar en halv vitlök varje morgon, denna halva skivar jag väldigt tunnt till hälften så den bryts ned fort där den är skivad samt den större biten hänger med längre. andra halvan tar jag när jag lägger mig.
käkar även en eller flera hasselnöt, jordnöt, paranöt, valnöt och sötmandel 2 ggr om dagen.
går ej att länka direkt till artikel om nötter men http://www.fruktogront.se/ under menyn "artiklar" finns det "Nötter och mandel – hjärtegott året om (2004-12-20)"
fått för mig att vitlök o nötter e nyttigt, sen har vi ju trädgårdskillarna som käkade vitlökskapslar under ett år som nästan helt blev av med fästingbett samt förkylningar.
edit: jag tar vitlöken i handflatan tillsammans med en vitamintablett och omega 3(fiksorten skall vara bättre än linfrö) o sköljer ned med ett glas vatten, vipps borta i magen.
Jakobbus
2005-05-17, 07:48
Varför inte bara äta vitlök för att det är gott? Måste allt man gör ha ett hälsosyfte?
Nej allt man gör måste inte ha ett hälsosyfte, men det tar ungefär två minuter för mig varje kväll att skala, pressa/hacka vitlöken och få ner den i magen. Om dom två minuterna kan hjälpa till att hålla mig frisk, så anser jag att jag tid med det.
Sen om du stör dig på det så ligger nog problemet snarare hos dig.
Kram
LunaSpice
2005-05-17, 12:28
Nej allt man gör måste inte ha ett hälsosyfte, men det tar ungefär två minuter för mig varje kväll att skala, pressa/hacka vitlöken och få ner den i magen. Om dom två minuterna kan hjälpa till att hålla mig frisk, så anser jag att jag tid med det.
Sen om du stör dig på det så ligger nog problemet snarare hos dig.
Kram
Det stör mig inte det minsta. Det var inte alls ditt syfte jag ifrågasatte. Jag är helt med på att vitlök är bra för hälsan, använder det själv väldigt mkt. Det var rabans fråga jag syftade på...om vitlöken har samma goda egenskaper om man steker den.
Jag frågade därför jag använder mycket vitlök i min matlagning just för att det är gott!
Det stör mig inte det minsta. Det var inte alls ditt syfte jag ifrågasatte. Jag är helt med på att vitlök är bra för hälsan, använder det själv väldigt mkt. Det var rabans fråga jag syftade på...om vitlöken har samma goda egenskaper om man steker den.
LunaSpice
2005-05-17, 14:02
Jag frågade därför jag använder mycket vitlök i min matlagning just för att det är gott!
Ok, då har jag missförstått dig. Anywho...som de flesta andra antioxidanter så mistar de en viss % av egenskaperna vid upphettning. Om det sedan har någon praktisk betydelse kan jag inte svara på.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.