handdator

Visa fullständig version : Funderingar kring SL..........


Pinglan
2005-05-13, 07:12
Skrev ner lite funderingar kring SL-träning i min journal men så kom jag på att om jag även skriver frågorna här kommer ju fler att läsa dom! Smart brud va ;)

Såhär är det: jag ska from i höst börja tävla i SL (för JSK) och detta innebär att jag måste ändra lite i min träning. Som det ligger till nu så kör jag förvisso ganska inriktat mot SL men jag kör inte med godkända tävlings-stopp i bänken och dessutom kör jag med dragremmar i marken (har fram till nu haft en stång helt utan lettring där det varit omöjligt att med mina små händer fått ett vettigt grepp men imorgon får jag hem en Eleiko-stång så där försvinner det problemet)

Över till mina små funderingar:
Jag har ingen aning om vad jag tar i mark utan remmar men låt oss säga att jag klarar 3x3 på 130kg utan remmar. Med remmar har jag klarat 3x6 på 135kg och 3x3 på 145kg. Således är jag mycket starkare i ryggen än vad mitt grepp är! Ska jag köra så mycket jag klarar utan remmar och sen lägga av eller ska jag köra så mycket jag klarar utan remmar och sedan köra de sista repsen och seten med remmar? Vilket är bäst?

Samma sak med bänken: ska jag köra så mycket jag kan med tävlingsstopp för att sedan köra resten som vanligt för att trötta ut mig max? Eller ska jag lägga av när jag inte orkar mer med riktiga stopp?

Känns lite trist att inte köra slut på mig om jag nu väljer att köra så att jag lägger av när jag inte greppet klarar mer, jag menar, det kommer ju att finnas mycket krut kvar i ben/rygg när greppet ger sig!

Naturligtvis kommer jag att diskutera detta med folk från JSK (ska träffa ett par nästa helg för att kolla över teknik, få tips och råd osv) men eftersom jag vet att det finns mycket kunnigt folk inom området här på kolo skulle det vara kul att höra lite åsikter från er också!

Tack på förhand :thumbup:

Mart|n
2005-05-13, 08:11
Vad håller du för grepp i mark? Om du inte har tränat med stopp i bänken nå kan det vara värt att börja nu så att rutinen sätter sig i ryggen :) Att blanda stopp och inte har jag inte så stor koll på faktiskt.

Pinglan
2005-05-13, 08:28
Kör jag utan remmar på tyngre vikter så kör jag med "dubbelhandsgrepp" eller vad man nu kallar det, dvs överhandsgrepp på ena och underhandsgrepp på andra. Tyvärr har det ändå inte fungerat att köra utan remmar på min stång eftersom den är len som en barnrumpa ;) men som sagt var, nu får jag ju en ny, vällettrad stång imorgon så då ska det nog fungera bättre.

Hur tycker du jag ska göra med träningen då? Köra max utan remmar för att sedan göra det sista med remmar eller köra max utan remmar och sedan lägga av?

Angående bänken så ska jag ju såklart börja träna med stopp nu, det jag funderade på var som sagt om jag kan "blanda" för att kunna köra slut på mig eller om jag ska enbart hålla mig till tävlingsstrikta.

jwzrd
2005-05-13, 09:39
Kör jag utan remmar på tyngre vikter så kör jag med "dubbelhandsgrepp" eller vad man nu kallar det, dvs överhandsgrepp på ena och underhandsgrepp på andra. Tyvärr har det ändå inte fungerat att köra utan remmar på min stång eftersom den är len som en barnrumpa ;) men som sagt var, nu får jag ju en ny, vällettrad stång imorgon så då ska det nog fungera bättre.

Hur tycker du jag ska göra med träningen då? Köra max utan remmar för att sedan göra det sista med remmar eller köra max utan remmar och sedan lägga av?

Angående bänken så ska jag ju såklart börja träna med stopp nu, det jag funderade på var som sagt om jag kan "blanda" för att kunna köra slut på mig eller om jag ska enbart hålla mig till tävlingsstrikta.

Så som jag alltid kört är att sluta helt med remmar och bita ihop, men jag har fått rådet av många mycket duktigare att istället träna med remmar och sen träna greppet separat med tex static bar-holds och sånt. Jag har å andra sidan dasslock med pianofingrar så jag har inte riktigt samma förutsättningar.

z_bumbi
2005-05-13, 10:22
Dina underarmar tackar dig nog om du kör delvis med remmar ett tag framöver, det är ganska stor skillnad på att köra femor/sexor och att köra en singel när det gäller greppet så det är ingen mening med att skaffa sig skador i underarmana för att man måste köra utan remmar direkt.
Det är också dumt att kanske tappa maxstyrka bara för att greppet inte håller utan det är bättre att låta greppet komma ifatt ryggen.

I bänken skulle jag gissa på att köra med stopp är det som gäller, det är antagligen där det kommer att gå trögt och har du inte kört med stopp tidigare så kommer det ta ett tag att få till både teknik och styrkan från bottenläget.

jwzrd
2005-05-13, 10:41
Dina underarmar tackar dig nog om du kör delvis med remmar ett tag framöver, det är ganska stor skillnad på att köra femor/sexor och att köra en singel när det gäller greppet så det är ingen mening med att skaffa sig skador i underarmana för att man måste köra utan remmar direkt.
Det är också dumt att kanske tappa maxstyrka bara för att greppet inte håller utan det är bättre att låta greppet komma ifatt ryggen.

I bänken skulle jag gissa på att köra med stopp är det som gäller, det är antagligen där det kommer att gå trögt och har du inte kört med stopp tidigare så kommer det ta ett tag att få till både teknik och styrkan från bottenläget.

Vet inte om det med remmar var riktat till mig, men jag tänker nog ta åt mig lite iallafall. Ska jag våga köpa ett par remmar och hur ska jag kunna motstå regnbågemönster isåfall? :D

Bjorne
2005-05-13, 10:43
Strunta i "omväxlat" grepp när du tränar "off season", utan kör istället med dina remmar, naturligtvis kan du ju köra så långt du klarar utan remmar. Sedan kör du vid sidan om diverse övningar för greppet, finns ju en del, har du tillgång till en gripper är det perfekt. Min personliga favorit är att ha underarmarna emot en bänk (handflatorna upp), och en skivstång i nävarna, sedna öppna upp handflatan lite och låta skivstången rulla ner i handen sedan stänga igen.

z_bumbi
2005-05-13, 11:24
Vet inte om det med remmar var riktat till mig, men jag tänker nog ta åt mig lite iallafall. Ska jag våga köpa ett par remmar och hur ska jag kunna motstå regnbågemönster isåfall? :D

Du ska nog våga köra lite lättare istället så att underarmarna hinner läka ihop.

jwzrd
2005-05-13, 12:05
Du ska nog våga köra lite lättare istället så att underarmarna hinner läka ihop.

lol@träna lätt

Allvarligt talat så är det smalbänken och dipsen jag måste låta bli (förutom marklyften). Det är dom jag får ont av. Fick lite stretchtips (!) av självaste Arne för en stund sen också, ska provtalla lite på dom.

Mart|n
2005-05-13, 14:54
lol@träna lätt

Allvarligt talat så är det smalbänken och dipsen jag måste låta bli (förutom marklyften). Det är dom jag får ont av. Fick lite stretchtips (!) av självaste Arne för en stund sen också, ska provtalla lite på dom.

Du fick av mig med! *grr27*

jwzrd
2005-05-13, 14:56
Du fick av mig med! *grr27*

Japp. Har provtallat det med. Ska du förresten med och köra frontböj ikväll Karola?

Mart|n
2005-05-13, 15:08
Japp. Har provtallat det med. Ska du förresten med och köra frontböj ikväll Karola?

Redan gjort idag :P

jwzrd
2005-05-13, 15:16
Redan gjort idag :P

Blev du sur? :cool:

stahlberg
2005-05-13, 15:36
1) Angående bänkpress. Jag tycker att man under långa perioder kan (och ska) träna touch-and-go. Detta beror på att man kan träna med mera vikter, och bygga styrka bättre. Detta gäller I SYNNERHET om man använder bänktröja på tävling. Gör man det är det fullständigt onödigt att träna serier utan tröja med stopp.

När tävling närmar sig bör man träna så tävlingslikt som möjligt. Detta innebär att man (i synnerhet om man är ovan) ska träna med domarsignaler (internationellt start/före lyftet samt rack/efter lyftet) och med godkänt stopp på brsötet. Använder man tröja på tävling bör man "träna in sig" med den, och kan då med fördel göra de tävlinsliknande lyften med tröja. Använder man inte tröja gör man ettor med signaler och stopp.

Använder man mera avancerade tröjor bör man träna med kloss (gärna 2-3 olika klosshöjder) och/eller negativer innan man utför tävlingsliknande lyft.

2) Angående marklyftsgrepp/dragremmar. Min gamle bekant Jarmo Virtanen (niofaldig världsmästare) säger alltid, när det blir tal om dragremmar : "Glöm dem". (Å andra sidan sade John Kuc, när det blev tal om Virtanens stil i marklyft, sumo, "Glöm det", så åsikter kan variera).

Jag förstår mycket väl tanken att man vill ha remmar för att bevara sin "allroundstyrka" i marklyft, om greppet sviker på "för lätta" vikter. Å andra sidan är det nog skäl att träna upp greppet efterhand, annars når du aldrig din "potential" i marklyft.

Oberoende av om du periodvis tränar med remmar eller inte, så tror jag det är viktigt att du UNDER EN LÅNG PERIOD före tävling tränar utan remmar. Marklyft med remmar är nämligen väldigt olika marklyft utan remmar, och är man inte van att dra "remlösa" marklyft när tävlingen kommer, så kommer marklyftsresultatet att bli onödigt dåligt.

Pinglan
2005-05-13, 19:13
Tack för att ni delar med er av era åsikter :) Fler som har synpunkter och tips?

mr_ping2
2005-05-14, 23:00
Om du ska använda utrustning i början så börja med INZER prylar... deras bänktröjjor, i den billiga genren, funkar väldigt bra då man inte måste träna så mycket teknik..

Med Titan krävs mycket mer teknik, styrka i triceps och kontroll...

Pinglan
2005-05-18, 09:45
*uppdate*
Nu har jag provat att köra marklyft utan remmar med min nya stång. Såhär gick det (saxat från min journal):

"Marklyft:
70kg 1x5
90kg 1x5
100kg 1x3
110kg 1x3
120kg 1x3
130kg 1x3
135kg 1x3
140kg 1x2.5 Var ytterst nära att kunna hålla även det 3:e repset här men eftersom jag inte ville riskera att tappa stången från midjan och därmed rasa ner till undervåningen så valde jag att avbryta lyftet innan jag hade sträckt upp helt Måste erkänna att detta var över förväntan, hade gissat på att jag skulle klara en 3:a på 130kg men lite till pallade greppet för alltså"

Jag tycker det är konstigt! Jag har ju som sagt var kört 3:or på 145kg med remmar och det är ju inte så himla stor skillnad egentligen. Är det vanligt att greppet hänger med så pass bra trots att man kört med remmar? Isf skulle jag ju föredra att fortsätta att träna med remmar, det är ju så himla mycket skönare för fingrarna (blir ju helt sönderriven i händerna av att köra utan remmar). Men kanske är det så att skillnaden av vad man klarar med/utan remmar blir större när vikterna blir tyngre? Hmmmm, vet inte hur jag ska göra riktigt.......förslag?

mr_ping2: tack för tipset. Till en början kommer jag dock att köra utan utrustning men om det blir aktuellt längre fram ska jag ha ditt tips i åtanke :thumbup:

jwzrd
2005-05-18, 09:57
Det där med att du blir sönderriven handlar om hur du "sätter" händerna runt stången. Med remmar är det vanligt att man lägger stången mitt i handen på fel sida om valkarna. Stången ska (skrik om jag snackar bajs nu, jag har hajat det såhär) ligga på fingersidan om valkarna, sen ska man inte ge sig på att försöka "vrida upp" händerna mot valkarna, då sliter man av dom. Bara kroka fingrarna och in under stången helt enkelt. Har man en bra stång och använder magnesium så får man långt mycket bättre grepp än remmar kan ge tycker jag. Men som sagt, dit med händerna och inte börja vrida och fippla.