handdator

Visa fullständig version : Huvudvärk av träning


BOSS
2005-05-12, 17:15
Gårdagens bröstpass fick ett abrupt slut då jag fick en extrem, pulserande, huvudvärk när jag skulle utföra den sista repetionen i bröstpress med hantlar.
Huvudvärken satt mer eller mindre i till klockan 12 idag.
(Det var inte så kul att skriva slutprov i fysik B imorse.)

Eftersom huvudvärken hade släppt och allt kändes bra så blev det även gym idag. Jag hann med ett set efter uppvärming innan huvudvärken kom tillbaka med full styrka.

Jag har funderat lite i efterhand på vad huvudvärken kan bero på och jag kan tänka mig att anledningen kan vara dålig andning vid utförandet, vilket leder till att blodet blir syrefattigt och måste pulsera fram väldigt fort. Eller att jag spänner någon muskel.

Jag vill även dra mig till minnes Castro(?) har skrivit om en liknande sak,
men eftersom sökfunktionen inte verkar fungera fullt ut(?) hittar jag
ingen, redan existerande, tråd om detta.

Vad tror ni? Vad beror detta på? Borde jag ge mig ett tag? Det ska vara kul att träna! *grr27*

Mycket tacksam för svar.

Kaboffastar
2005-05-12, 18:21
Gårdagens bröstpass fick ett abrupt slut då jag fick en extrem, pulserande, huvudvärk när jag skulle utföra den sista repetionen i bröstpress med hantlar.
Huvudvärken satt mer eller mindre i till klockan 12 idag.
(Det var inte så kul att skriva slutprov i fysik B imorse.)

Eftersom huvudvärken hade släppt och allt kändes bra så blev det även gym idag. Jag hann med ett set efter uppvärming innan huvudvärken kom tillbaka med full styrka.

Jag har funderat lite i efterhand på vad huvudvärken kan bero på och jag kan tänka mig att anledningen kan vara dålig andning vid utförandet, vilket leder till att blodet blir syrefattigt och måste pulsera fram väldigt fort. Eller att jag spänner någon muskel.

Jag vill även dra mig till minnes Castro(?) har skrivit om en liknande sak,
men eftersom sökfunktionen inte verkar fungera fullt ut(?) hittar jag
ingen, redan existerande, tråd om detta.

Vad tror ni? Vad beror detta på? Borde jag ge mig ett tag? Det ska vara kul att träna! *grr27*

Mycket tacksam för svar.

jag är också nyfiken på vad det kan vara, tråden skall kanske ligga i rehab dock ?

Popeye
2005-05-12, 21:07
Spänningshuvudvärk!!!
Man tar i, spänner sig... spänner sig för mkt med FEL muskler. (Typiskt nacken)
-> AAAaaajjjj

Krille 87
2005-05-12, 22:21
Du borde uppsöka läkare snarast..de kan bero på så många saker så det e väldigt svårt att säga..

Krille

n1klas
2005-05-12, 22:23
Du borde uppsöka läkare snarast..de kan bero på så många saker så det e väldigt svårt att säga..

Krille

I AGREE

myggan
2005-05-12, 23:21
hm, var det första gången du fick det ?

jag fick det i benpressen en gång, kändes som något pajade i huvudet när jag tog i som fan och fick en dundrande huvudvärk direkt.. den gick över efter nån timme men kom tillbaka på ryggpasset samma vecka..

tror nån hade teorier om blodkärl som spricker i huvudet..

efter den veckan har jag aldrig haft huvudvärk igen dock

Fettecke
2005-05-12, 23:36
dricker du klent?

JAM
2005-05-12, 23:50
Gårdagens bröstpass fick ett abrupt slut då jag fick en extrem, pulserande, huvudvärk när jag skulle utföra den sista repetionen i bröstpress med hantlar.
Huvudvärken satt mer eller mindre i till klockan 12 idag.
(Det var inte så kul att skriva slutprov i fysik B imorse.)

Eftersom huvudvärken hade släppt och allt kändes bra så blev det även gym idag. Jag hann med ett set efter uppvärming innan huvudvärken kom tillbaka med full styrka.

Jag har funderat lite i efterhand på vad huvudvärken kan bero på och jag kan tänka mig att anledningen kan vara dålig andning vid utförandet, vilket leder till att blodet blir syrefattigt och måste pulsera fram väldigt fort. Eller att jag spänner någon muskel.

Jag vill även dra mig till minnes Castro(?) har skrivit om en liknande sak,
men eftersom sökfunktionen inte verkar fungera fullt ut(?) hittar jag
ingen, redan existerande, tråd om detta.

Vad tror ni? Vad beror detta på? Borde jag ge mig ett tag? Det ska vara kul att träna! *grr27*

Mycket tacksam för svar.
Även jag har upplevt detta en gång för längesen. Januari för två år sedan tror jag det var. Det small till i benpressen, jag kunde inte fästa blicken, såg stjärnor och blev yr. Satt mig ner i fem minuter och då släppte det. Avbröt den tyngre benträningen och körde något lättare, biceps tror jag. Fyra reps och sedan var det igång igen. Avbröt passet och provade igen dagen efter. Samma sak efter några reps. Gick till läkaren, men de kunde inte säga något alls. Tog lite prover och mycket betalt. Vilade drygt en vecka och då gick det över. Har aldrig hänt sedan dess.

Min gissning är att jag andades för dåligt, vilket ledde till för högt tryck i skallen, vilket gjorde att... ja, något hände.

Mitt tips: Vila en vecka. Minst.

BOSS
2005-05-13, 09:30
Tackar för alla svar.

Ja, det var första gången detta inträffade och det kan mycket väl vara så att jag dricker för dåligt, speciellt före passet.

Jag vill träna! :cryout:

Sheogorath
2005-05-13, 09:37
Hade det under ett par veckor i samband med knäböj. Hade i den vevan precis läst en fråga om detta här på forumet, och då hade man kommit fram till att det är ett blodkärl som brustit. Vet inte hur sant det är, men det "läkte" ju tämligen fort, hur som helst. Behövde inte ens vilovecka.

jwzrd
2005-05-13, 09:42
Jag kan få riktigt elak huvudvärk av två saker på gymmet, det ena är benpressen, det andra är av att köra tex ben riktigt svinigt jävla hårt. Då får jag ont i huvdet och mår illa. Det du beskriver låter som det första, för högt tryck i skallen eller vad det nu är som händer?

Fettecke
2005-05-13, 10:18
Jag kan få riktigt elak huvudvärk av två saker på gymmet, det ena är benpressen, det andra är av att köra tex ben riktigt svinigt jävla hårt. Då får jag ont i huvdet och mår illa. Det du beskriver låter som det första, för högt tryck i skallen eller vad det nu är som händer?

nästan samma för mig, har en gång svimmat nån sekund efter 3 set tunga marklyft...
sen blir jag groggy i allmänhet efter mina marklyft...

detta blir lite bättre om jag ahr druckit mkt under dagen... 3l+... prova att drick mer och se vad som händer.

Salle
2005-05-13, 10:50
Andningen!! Det är enda gången jag får huvudvärk överhuvudtaget. Speciellt vid cruches och benpress... Det är nog ingen fara, jag är hyffsat normal fortfarande. ;)

vikingur
2005-05-13, 15:12
Har ochså råkat ut för det där. Brukar dricka mycket vatten innan benpassen och marklyft samt under själva passet men det är klart bommar du på att andas ordentligt kan det bli problem :)

BOSS
2005-05-13, 17:55
Hmm, kan ju vara vad som helst. Att blodkärl i huvudet brister är något jag ser allvarligt på. Det får bli vila ett tag och efter det tänka mer på att andas mer samt dricka ordentligt.

Diana
2005-05-13, 17:59
Tror oxå de oftast beror på vätskebrist eller dålig luft tex om man tränar kvällstid i ett proppfullt gym eller om AC'n e pajj?heh