handdator

Visa fullständig version : Hur optimera CNS?


Yankeee
2005-05-12, 17:10
Jag är ju då intresserad av att öka styrkan utan att öka kroppsvikten. Och om jag har förstått det rätt så är CNS en viktig del i detta. För explosivitet bla? Rätta mig om jag har fel. Hur som helst undrar jag vad man kan göra för att få ett optimalare ;) CNS. Läste precis något om att koffein påverkade CNS, hur är det med detta? Är det explosivt med lätta vikter som gäller? Allt är av intresse.

Sverker
2005-05-12, 17:29
Mental träning.

Memorera ett lyft. Fokusera på musklerna som skall göra det. Stäng ute omvärlden. Gå in i dig själv. Visualicera ett lyckat lyft. Lyft.

Yankeee
2005-05-12, 17:36
Mental träning.

Memorera ett lyft. Fokusera på musklerna som skall göra det. Stäng ute omvärlden. Gå in i dig själv. Visualicera ett lyckat lyft. Lyft.

Tack. Hade inte ens tänkt på mental träning. Men det är förstås en väldigt viktig del det också. Tyvärr är det nog en av mina största svagheter, och även fast det du skriver låter vettigt och enkelt så kan jag inte koppla riktigt. Skulle behöva någon form av information om ämnet, någon text, bok eller motsv. Fast det är väl väldigt personligt också, vad man "går igång" på.

Lizard
2005-05-12, 18:14
Träna progressivt men ät för lite kalorier så inte kroppen kan svara med hypotrofi.

Lizard

Yankeee
2005-05-12, 18:53
Träna progressivt men ät för lite kalorier så inte kroppen kan svara med hypotrofi.

Lizard

Det där lät som något i min smak. Det är ungefär det jag gör nu. Fast jag har ju ingen stenkoll förstås.

Det är väl egentligen bara att fortsätta som vanligt, träna teknik och explosivitet samt att inte förvänta sig några större ökningar.

Åse Columbus
2005-05-12, 19:16
sen finns det ngt som heter signalträning...vilket inne bär att man utför en övning om o om igen ofta o länge med låga vikter ...bara för att få in rörelsen i kroppen så att den sen kan koncentrera sig på att öka vikten o inte bry sig om formen ...eftersom den då sitter efter signalträningen...

:cool:

negative
2005-05-12, 21:20
Kollar man på hur lyftarkillarna tränar och dom är ju ute efter explosiv styrka så kör dom snabbt. Kollade här om dagen på Fredik Svensson (315 KG) när han körde bänk, han körde 2or, snabba som satan, ner upp ner upp FORT gick det ! Samma sak när dom kör marklyft ingen tröghet utan lagom vikt och exposivt och snabbt.


Markus

Sverker
2005-05-13, 05:57
Tack. Hade inte ens tänkt på mental träning. Men det är förstås en väldigt viktig del det också. Tyvärr är det nog en av mina största svagheter, och även fast det du skriver låter vettigt och enkelt så kan jag inte koppla riktigt. Skulle behöva någon form av information om ämnet, någon text, bok eller motsv. Fast det är väl väldigt personligt också, vad man "går igång" på.


Finns massor av böker på biblioteket. Titta efter nya böcker från SISU förlaget. De böckerna är ofta skrivan för oss som endast har en vag bild och små förkunskaper om av vad hjärnan betyder för resultaten.
Det Åse skriver om känner jag igen från böckerna. Att få in en perfekt rörelse i ryggmärgen.

Åse Columbus
2005-05-13, 17:59
Finns massor av böker på biblioteket. Titta efter nya böcker från SISU förlaget. De böckerna är ofta skrivan för oss som endast har en vag bild och små förkunskaper om av vad hjärnan betyder för resultaten.
Det Åse skriver om känner jag igen från böckerna. Att få in en perfekt rörelse i ryggmärgen.

Precis...jag gick på ett seminarium en gång...där en isländsk styrkelyftare talade varmt om signalträning och funktionell styrketräning...mycket intressant!!! :cool: