handdator

Visa fullständig version : Prohormoner i proteinpulver?


chopper
2005-05-12, 16:12
Stämmer detta? Och vilka märken ska man akta sig för?

Lyssnade på en föreläsare som hade jobbat med anabola steroider i 15 år snart. Han hade haft hand om massor med människor som missbrukat anabola steroider osv. Tommy tror jag han hette.

Hursomhelst, han nämnde att vissa proteinpulver kan innehålla prohormoner, speciellt dom från USA. Jag har alltid använt mig av Exell, Fairing, Eiselt och Star Nutrition och en kort kort period av Twinlab. Bara Vassle och Kasein.

Kan dessa pulver innehålla prohormoner? Jag tvivlar att dom svenska märkena gör det, men kanske Twinlab och Star Nutrition gör det?

Spannmål
2005-05-12, 16:16
Varför skulle någon vilja lägga prohormoner i ditt vassletillskott?

Sverker
2005-05-12, 16:45
Varför skulle någon vilja lägga prohormoner i ditt vassletillskott?


Rester från tidigare satser. Tillverkaren packar i samma maskin men rengör inte emellan...





... verkar synnerligen korkat. Prohormoner är många gånger dyrare så det är smartare att smutsa ned prohormonerna med vassleprotein ;)

Packat i samma maskin...

Prohormoner är dyra och förpackas i små exklusiva glasburkar. Vassleprotein häller man ned i stora hinkar eller påsar. Knappast troligt att det är samma maskin.


Alltså är dessa påstående ogrundade när man tänker efter..

Troligen ett försök att speeda upp sitt proteinpulver ;) Alltså ingen olyckshändelse utan avsiktligt.

Popeye
2005-05-12, 17:17
Urban Myth... typ.. eller nått?

z_bumbi
2005-05-12, 17:38
Det fanns företag som spetsade sina produkter ganska frekvent i USA för att bygga upp ett "bra" rykte om produkten, det handlade nog mest om viktminskning/kreatin/gainers och det kunde vara från koffein till sterioder.

Man har hittat rester/spår vid tester i Holland och, har jag för mig, även i Finland (Nordland vet mer om det senare tror jag?) av prohormoner.

Det finns alltså visst fog för vad föreläsarna säger.

Med tanke på att vissa företag inte bryr sig så mycket om lagarna när det gäller andra tillskott så finns det inget som säger att det inte förekommer i Sverige heller men jag vet inte om man någonsin har hittat något. Det finns för lite oberoende tester på tillskott och jag skulle gärna se en riktigt genomgång av marknaden.
Jag tror alla seriösa aktörer också vill se en sådan.

Hur undviker man problemet?
Köp från större företag som inte säljer gråzonspreparat och fråga gärna företaget om deras rutiner i samband med packning mm.

Lizard
2005-05-12, 18:09
Det fanns företag som spetsade sina produkter ganska frekvent i USA för att bygga upp ett "bra" rykte om produkten.

"Hot Stuff" var det tror jag?

Lizard

Sverker
2005-05-12, 18:23
Hur undviker man problemet?
Köp från större företag som inte säljer gråzonspreparat och fråga gärna företaget om deras rutiner i samband med packning mm.

Följer tillverkaren ett kvalitetsledningssystem ( HACCP, IOS-9XXX, GMP etc ) skall det inte vara några problem. Då skall det stämma vad som står på burken och absolut inget skall finnas med.

Titta här t e x:
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=43230

z_bumbi
2005-05-12, 18:24
"Hot Stuff" var det tror jag?

Lizard

Japp.

"Rent" kreatin med koffein/efedrin går det rykten om också, kommer inte ihåg märket.

n1tro
2005-05-12, 19:04
ot: vad händer om vi får i oss lite prohormoner?... när man sedan kanske fått sig en tankeställare och byter märke så får man ju inga men för livet eller ?

det är ju inte så att det är en prohormonprodukt, utan det är fortfarande vassleprotein men med spår av prohormoner, right?..

nordland
2005-05-13, 05:46
Är ganska många företag som "råkat" ut för kontaminerade produkter. Senast ut var Finska SF-Protein vars 5/5 testade produkter innehöll spår av en icke deklarerad prohormon. SF-Protein skyllde på dåligt regjorda maskiner. Olycksfall i arbetet? Nja det vette fan..

Sedan har även ganska stora märken som Eiselt, Pinnacle och All-Stars råkat ut för samma sak. Men i de fallen är det mera troligt att det handlat om dåligt rengjorda maskiner då det endast handlat om någon burk/batch.

Sedan är det ju några företag som medvetet speedat sina produkter. Hot Stuff var väl först ut med sin Anadrol speedade produkt. Men det det var inte så länge sedan man hittade spår av prohormoner (4 olika) i Muscletech´s hypade proteintillskott..

Numer så är ju prohormoner förbjudna även i USA, så jag skulle tro att chansen att få en kontaminerad produkt nu är ganska minimal.

chopper
2005-05-13, 09:30
Tack för svaren! :thumbup:

Anledningen till att jag frågar är för att han också sade att män som äter prohormoner får fel på hormonbalansen i kroppen (inte så konstigt) men att det också kan göra så att kvinnan får missfall eller att barnet blir missbildat visste jag inte, det överförs från mannen alltså.

Tror ni det i praktiken är möjligt att man kan ha ätit något vassle/kasein pulver från eiselt, fairing, all-stars, twinlab som innehållit prohormoner och att det är sådana doser så kan det göra att kvinnan man får barn med får missfall? Eller att barnet blir skadat/missbildat?

nordland
2005-05-13, 09:34
Tack för svaren! :thumbup:

Anledningen till att jag frågar är för att han också sade att män som äter prohormoner får fel på hormonbalansen i kroppen (inte så konstigt) men att det också kan göra så att kvinnan får missfall eller att barnet blir missbildat visste jag inte, det överförs från mannen alltså.

Tror ni det i praktiken är möjligt att man kan ha ätit något vassle/kasein pulver från eiselt, fairing, all-stars, twinlab som innehållit prohormoner och att det är sådana doser så kan det göra att kvinnan man får barn med får missfall? Eller att barnet blir skadat/missbildat?

Nej...

hultman
2005-05-13, 15:06
Var en massa snack om det här för något år sedan.
Antagligen märken som ville göra folk mer nöjda med sina resultat och dylikt.
Vet inte hur det ligger till egentligen dock.

Tolkia
2005-05-13, 21:40
... för att han också sade att män som äter prohormoner får fel på hormonbalansen i kroppen (inte så konstigt) men att det också kan göra så att kvinnan får missfall eller att barnet blir missbildat visste jag inte, det överförs från mannen alltså.
Nja. Det enda som du som man bidrar med vid produktionen av en ny blivande byggare är ju ett gäng spermier och en dutt socker-proteinlösning. Den enda spermie som är intressant för barnets utveckling är den som till slut blir insläpt och får dejta äggcellen; resten bryts ned ganska snabbt i den sura miljön i slidan. För att påverka barnet skulle du m.a.o. behöva ha en så störd hormonproduktion (p.g.a. prohormonerna som skulle finnas i proteinpulvret) att du producerade defekta spermier. En sådan störning borde dock rimligtvis leda till att de spermier som bildas inte blir livsdugliga långt innan den skulle ge effekter på arvsanlagen, så om något skulle hända vore det snarare att du inte skulle få några barn alls än att du skulle få missbildade sådana. Om jag inte är HELT ute och cyklar. Men det finns OFANTLIGT många myter kring hur olika saker skulle kunna påverka fosterutvecklingen, många som är betydligt långsöktare än den här.

brolinho
2005-05-14, 00:36
Det finns väll ingen chans att Far-ma-cia har sådanna där prohormoner i sina produkter då de är så pass billiga. Det borde ju vara de dyra märkerna som spettsat sina produkter eftersom prohormoner är dyrt, eller ?

Sverker
2005-05-14, 06:38
Du får kontakta företaget och hoppas att de ger ett trovärdigt och seriöst svar. Får du tveksamma svar så köp något annat märke som kan backa upp sina produkter med fakta.






Allmänt varning !

Inga spekulationer ifall märke X eller märke Y spetsar sina produkter !

negative
2005-05-15, 19:34
´Sen verkar det som om att alla idrottare som torskar på dopingtest skyller på sina kosttillskott.


Markus

AnimalGen
2005-05-16, 08:48
Allmänt varning !

Inga spekulationer ifall märke X eller märke Y spetsar sina produkter !

Har en produkt en längre historia med "problem" så är mitt val ganska enkelt om jag ska köpa den eller inte. /z_bumbi

smalisen
2005-05-16, 13:53
Hur är det egentligen meds hormonpreparat i USA? Är de tillåtna?

King Grub
2005-05-16, 14:08
Inte nu längre.

Popeye
2005-05-16, 17:37
Jag säger ändå att det inte är något man behöver oroa sig för. Om det skall funka så måste doserna vara såpass höga att tillverkaren inte har råd att spetsa produkten.
Iofs, har man tillgång till ett eget labb så kanske det blir billigare och mer möjligt.
Men å andra sidan skulle folk få en massa konstiga biverkningar av dessa kosttillskott då...
Om någon har tester som bekräftar misstankarna så skulle det vara intresant att se.

Stålkrull
2005-05-17, 09:38
Låter som du lyssnat på Tommy Moberg. Han är den största skitsnackaren i antidopingsvängen. Ljuger och hittar på skrämselpropaganda i större utsträckning än dopingjouren.

Dopning är farligt och förbjudet, men man ska hålla sig till fakta.

MVH
Stålkrull

A.K.O.A
2005-05-17, 17:03
På dopinjouren.se skriver de att man aldrig ska ta kosttillsktt (om man inte lider av grav näringsbrist) pga att det är onödigt och farligt, de har ett nära samarbete med läkare skriver de. Att skriva dylikt drar ju ner hela sidan och gör att man funderar på om resten är lika dåligt skrivet också? Jag tycker det är oerhört onödigt att totalt racka ner på ALLA kostilskott när det uppenbarligen inte stämmer...

King Grub
2005-05-17, 17:04
På dopinjouren.se skriver de att man aldrig ska ta kosttillsktt (om man inte lider av grav näringsbrist) pga att det är onödigt och farligt, de har ett nära samarbete med läkare skriver de. Att skriva dylikt drar ju ner hela sidan och gör att man funderar på om resten är lika dåligt skrivet också? Jag tycker det är oerhört onödigt att totalt racka ner på ALLA kostilskott när det uppenbarligen inte stämmer...

Att det är farligt är väl verkligen att ta i, men är det så fel att säga att det är onödigt? Det är ett hjälpmedel, men är det nödvändigt?

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=43481

A.K.O.A
2005-05-17, 19:04
Att det är farligt är väl verkligen att ta i, men är det så fel att säga att det är onödigt? Det är ett hjälpmedel, men är det nödvändigt?

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=43481


Jo precis, det som var min poäng är dock att de som ligger i riskzonen för doping förmodligen kan riktigt mycket om kosttillskott, och att det därför är onödigt att skriva att det är farligt... Sedan håller jag med om att det inte är nödvändigt, dock tror jag på en viss effekt + att den säkert ger mig en viss placeboeffekt...

z_bumbi
2005-05-17, 19:13
det som var min poäng är dock att de som ligger i riskzonen för doping förmodligen kan riktigt mycket om kosttillskott.

Enligt mig så är det en stor grupp av de som dopar som inte vet fram och bak på en skivstång och långt mindre vad de bör äta för mat eller för den delen för tillskott.

A.K.O.A
2005-05-17, 19:20
Enligt mig så är det en stor grupp av de som dopar som inte vet fram och bak på en skivstång och långt mindre vad de bör äta för mat eller för den delen för tillskott.


Kanske kan vara så också, men om man är inne på doping kanske man struntar i deras "varningar" för kosttillskott? Nåväl, jag spekulerar bara, mitt inlägg baserade sig på hur jag reagerade på detta, vad tycker ni? Gör de rätt?

chopper
2005-05-17, 22:10
Låter som du lyssnat på Tommy Moberg. Han är den största skitsnackaren i antidopingsvängen. Ljuger och hittar på skrämselpropaganda i större utsträckning än dopingjouren.

Dopning är farligt och förbjudet, men man ska hålla sig till fakta.

MVH
Stålkrull

Så hette han ja! Han gav åtminstonde ett seriöst intryckt men jag tyckte han höll på med lite väl mycket skrämselpropaganda. Han lade fram massor med bilder på gamla och nya Mr. Olympia deltagare (Coleman,Cutler,Arnold) och ironiserade över dom men han lade inte fram en enda bild på en ren byggare.

Graneheim har jag för mig är ren? Men om han visade på någon som var ren och hade mycket muskler så skulle han inte framstå i lika god dager.

Hursomhelst, det var intressant men han kunde ha varit lite mer objektiv i sitt framförande.

Stålkrull
2005-05-18, 07:53
Tommy Moberg är socionom och lever gott på att hålla föredrag om doping. Han är inskriven som doktorand sedan ett tiotal år, men kommer troligtvis aldrig att disputera. Men titeln ”Doktorand” är ju nästan lika fin som doktor. (Men jag kan ha fel. Det finns massor med undermåliga avhandlingar.)

Minns ett föredrag som jag var tvungen att genomlida. Han raljerade med kvinnliga byggare och visade en bild och pekade mot skrevet och påstod att det var en klitoris stor som en *** som syns. Han verkade vara totalt okunnig om kvinnlig anatomi, när jag frågade om det inte kunde var stora blygdläppar. Klitoris som är 7-8 cm lång tror jag inte att man ens får av AAS.

Vidare visade han en bild på en mycket nedgången Ricky Bruch. Så här går det om man använder anabola påstod han. Det var inte bara jag som tyckte det var osmakligt att utlämna en människa på detta sätt.

MVH
Stålkrull

jwzrd
2005-05-18, 09:49
Den där Moberg gör alla antidoping-kampanjer en björntjänst med sitt skrämseltrams. Jag tycker det är att förolämpa lyssnarnas intelligens att riva upp en massa kvällstidningsbajs och påstå: så blir det om du tittar på ett fulpiller!11! Säkert många som blir skrämda och förstärker sina förutfattade meningar, men sådana personer är tokigt lätta mål för någon lite större på ett gym som kan lägga fram det han anser är fakta på ett välartikulerat sätt. Ett par minuter så är personen omvänd i och med att dom bara hört propaganda tidigare.