handdator

Visa fullständig version : När sparkar kaffet in?


rubber_duck
2005-05-12, 14:37
Hur lång tid efter att man druckit kaffe får man den uppigande effekten? Har alldrig tänkt på det förr, Paulún snackar om 30min, men det verkar fan länge.

King Grub
2005-05-12, 14:48
15-45 minuter innan fullt upptag i plasman och 30-60 minuter innan full stimulering av CNS.

hasse36
2005-05-12, 15:01
Buuuuuullshit!

Jag är tung missbrukare av kaffe och för att få i mig drogen snabbt nog på morgonen har jag gått över till snabbkaffe - Nestlés Espresso.

Effekten kommer inom någon minut.

mangemani
2005-05-12, 15:05
dricker 2 stora koppar innan jag börjar med cardion på morgonen.
vänter tills jag känner mej mycket piggare och det blir jag ungefär 20-30 min efter det att jag fått i mej kopparna.

Pez
2005-05-12, 15:20
Buuuuuullshit!

Jag är tung missbrukare av kaffe och för att få i mig drogen snabbt nog på morgonen har jag gått över till snabbkaffe - Nestlés Espresso.

Effekten kommer inom någon minut.
Den initiala psykiska tillfredsställelsen kickar väl troligtvis direkt - så är det ju med alla droger.

King Grub
2005-05-12, 15:25
6 mg koffein / kg kroppsvikt (J Appl Physiol 93: 990-999, 2002):

Tolkia
2005-05-12, 15:26
Buuuuuullshit!
Jag är tung missbrukare av kaffe och för att få i mig drogen snabbt nog på morgonen har jag gått över till snabbkaffe - Nestlés Espresso.
Effekten kommer inom någon minut.
Jag bestrider inte att du verkligen får effekt inom någon minut, men då handlar det nog mer om en psykosomatisk effekt (s.k. förväntanseffekt).

Edit: Sen, som vanligt.

hasse36
2005-05-12, 15:47
Pez, King Grub och Tolkia...

Testa följande på fastande mage: 1 rågad msk Nestlés Espresso + 1,5 dl kokande vatten + 0,5-0,75 dl lättmjölk.

Det som inträffar de närmaste minuterna är inte psykosomatiskt. Det handlar inte om placeboeffekt. It's the real thing.

Sen att effekten peakar en halvtimme senare - det är säkert sant. Men den uppiggande effekten, den kommer mycket snabbare än så.

Depzon
2005-05-12, 17:35
Nescafé lyx är så jävla gott snabbkaffe. Smakar som brygg/kok fast godare tamigfan!

stocktown
2005-05-12, 22:10
6 mg koffein / kg kroppsvikt (J Appl Physiol 93: 990-999, 2002):

betyder det att 60 min efter kaffet är det som mest effektivt att träna i fettförbrännings syfte?

Sverker
2005-05-13, 05:50
betyder det att 60 min efter kaffet är det som mest effektivt att träna i fettförbrännings syfte?


50 minuter !


Beroende på detta antagande:

1. Fettförbränningen är beroende av mängden koffein i blodet.

2. Du måste värma upp och aktivera kroppen. Pulsen och andningen måste öka och kroppens egna frisättning av adrenalin måste komma igång ordentligt.


Annars finns det säkert studier på detta också.

Lizzie
2005-05-13, 08:03
Pez, King Grub och Tolkia...

Testa följande på fastande mage: 1 rågad msk Nestlés Espresso + 1,5 dl kokande vatten + 0,5-0,75 dl lättmjölk.

Det som inträffar de närmaste minuterna är inte psykosomatiskt. Det handlar inte om placeboeffekt. It's the real thing.




Det måste väl bero på hur van kroppen är att få koffein. En människa som inte dricker kaffe så ofta känner väl av koffeinets verkan snabbare kanske?

Bärs
2005-05-13, 08:09
Enligt en kemist jag kännet är mängden koffein så liten att det finns ingen uppiggande effekt alls i kaffe. Kan det stämma?

King Grub
2005-05-13, 08:12
Enligt en kemist jag kännet är mängden koffein så liten att det finns ingen uppiggande effekt alls i kaffe. Kan det stämma?

Nej, men effekten är betydligt lägre än motsvarande dos rent koffein, från t ex koffeintabletter.

bear.flowertwig
2005-05-17, 13:14
Nej, men effekten är betydligt lägre än motsvarande dos rent koffein, från t ex koffeintabletter.


Har börjat undra om min kaffebryggare tillsätter extra koffein "själv"... *rolleyes*

Dricker inte kaffe normalt men tar en stor kopp ibland innan kardio. Det blir då ca 2,5 dl starkt kaffe med lite mjölk och sötningsmedel. Gjort i bryggare som sagt. Effekten är otrolig :hbang:

Det lustiga är att jag nu på morgnar har tagit koffeintabletter istället för att få ÄN mer effekt. Igår 200mg, idag 300 mg. Blev lite förvånad när effekten inte var i närheten av samma intensitet som av kaffet.

Har en liten teori om att koffeinet i kaffet får ett mycket snabbare upptag pga vätskeformen järmfört med tablett. Och därför känns mer då det SLÅR TILL mycket tydligare. Tyckte istället att effekten av koffeintabletterna höll i sig mycket längre in på dan.

gasoliner
2005-05-17, 13:24
Ta ett par Tabbar till kaffet få får du se på grejer *popcorn*

VoDaresVins
2005-05-17, 16:26
6 mg koffein / kg kroppsvikt (J Appl Physiol 93: 990-999, 2002):
Skulle gärna vilja se fortsättningen på den kurvan p.g.a. att jag har svårt att somna när jag druckit kaffe för sent på kvällen.

King Grub
2005-05-17, 16:30
Skulle gärna vilja se fortsättningen på den kurvan p.g.a. att jag har svårt att somna när jag druckit kaffe för sent på kvällen.

Halveringtiden på koffein skiftar från person till person, beroende på ålder, kön, hormonbalans, påverkan av rökning, osv, men för en normal, icke-rökande vuxen ligger den på 4-6 timmar. Över 15 timmar innan koffeinet gått ur kroppen helt, med andra ord.

LunaSpice
2005-05-17, 16:33
Det handlar inte om placeboeffekt. .

Hur skiljer du på placeboeffekt och "the real thing"?

Nismo
2005-05-17, 16:42
Är det kaffet eller själva koffeinet som de med känsliga magar ska akta sig för?

LunaSpice
2005-05-17, 17:16
Är det kaffet eller själva koffeinet som de med känsliga magar ska akta sig för?

Kaffet...

WHITEFOLKS
2005-05-17, 17:37
Är det garvsyran som gör att det blir så nasty?

bear.flowertwig
2005-05-17, 18:41
Ta ett par Tabbar till kaffet få får du se på grejer *popcorn*

VAD för tabbar? :D

gasoliner
2005-05-17, 19:08
VAD för tabbar? :D

Thats for me to know and for you to find out.. ;)

KOFFEIN 100mg

Tolkia
2005-05-17, 21:00
Halveringtiden på koffein skiftar från person till person, beroende på ålder, kön, hormonbalans, påverkan av rökning, osv, men för en normal, icke-rökande vuxen ligger den på 4-6 timmar. Över 15 timmar innan koffeinet gått ur kroppen helt, med andra ord.
Det är inte bara halveringstiden som varierar mellan i ndivider, utan även hur man reagerar på det. Vissa kan inte sova på natten om de dricker kaffe senare än 18:00, andra kan häva i sig en mindre balja strax innan sängående och ändå börja snarka i samma ögonblick som de lägger ned huvudet på kudden. Har dock ingen som helst aning om vad det egentligen är som ligger bakom.

Cilia
2005-05-17, 21:22
Vissa kan inte sova på natten om de dricker kaffe senare än 18:00, andra kan häva i sig en mindre balja strax innan sängående och ändå börja snarka i samma ögonblick som de lägger ned huvudet på kudden.
för min syrra gäller 14.00 men så är hon lite kinking också
själv dricker jag inte kaffe alls *visslar*

Lizzie
2005-05-17, 21:42
Jag kan dricka kaffe precis innan sänggående utan att jag känner någon skillnad, somnar ändå. Däremot har jag varit tvungen att gå upp å koka kaffe, för jag varit för sugen och därför inte kunnat sova. (är lite bakvänd!) Många äldre säger att de kunde dricka kaffe på kvällen när de var unga, men inte när de blev till åren... Undra om det stämmer eller om det bara är nåt de får för sig?! Många som säger sig känna en energikick av kaffet kan ju faktiskt oxå få det av ev. flera bitar socker eller en dl. mjölk som de har i kaffet??

Själv har jag sån magkatarr så jag drack rött the istället för kaffe nu ikväll, så om några timmar kanske jag sitter i morgonrock vid köksborden med balja kaffe brevid mig ändå...

Doctor Snuggles
2005-05-18, 01:00
Är jag den enda som inte blir särskilt pigg av kaffe (te däremot)?
Lite om jag tar en espresso, men av koffeintabletter känner jag inget alls. Bara om jag tar typ 400mg eller mer, men då blir jag snarare stirrig och skakig och får ordentligt förhöjd puls, vilket jag skulle beskriva som obehagligt och inte "piggt".

slowpoke
2005-05-18, 01:14
Är jag den enda som inte blir särskilt pigg av kaffe (te däremot)?
Lite om jag tar en espresso, men av koffeintabletter känner jag inget alls. Bara om jag tar typ 400mg eller mer, men då blir jag snarare stirrig och skakig och får ordentligt förhöjd puls, vilket jag skulle beskriva som obehagligt och inte "piggt".

Ditto!

Sverker
2005-05-18, 05:42
Jag gissar att kaffet slår på halterna adrenalin i blodet.Och att det är en viss "normalnivå" vi behöver för att kunna sova. Många äldre, och då tänker jag på mina erfarenheter från åldringsvården, sover bättre efter en kopp kaffe någon timme innan de lägger sig.



Själv tar jag sista koppen senast 6 timmar innan jag somnar.

Lizzie
2005-05-18, 07:27
[QUOTE=Doctor Snuggles]Är jag den enda som inte blir särskilt pigg av kaffe? QUOTE]

Nä, jag blir inte heller pigg - men däremot får jag abstinens om jag inte dricker kaffe. Koffein tabletter vet jag inte, har aldrig ätit och skulle aldrig få för mig att göra heller.

Tolkia
2005-05-18, 09:14
Många äldre, och då tänker jag på mina erfarenheter från åldringsvården, sover bättre efter en kopp kaffe någon timme innan de lägger sig.
Jo, det där känner man igen från sommarjobben - kaffe och ostmacka på sängen innan man släcker för natten ...

För egen del tycker jag att det verkar vara viss skillnad på "pigg" och "pigg"; är jag bara lite lagom trött och less får jag en trevlig och lagom liten uppåtkick av en kopp kaffe - men jag skulle inte våga gå ed på att det inte är minst lika mycket en effekt av att "en god kopp kaffe" helt enkelt sätter en liten guldkant på plöjandet av trista forskningsrapporter/kursböcker. När jag verkligen är extremt trött (t. ex efter att ha sovit bara tre-fyra timmar) kan jag inte påstå att jag blir särskilt mycket piggare (även om det mesta blir lite roligare så länge det finns kaffe kvar i koppen). Däremot har det hänt att jag efter att ha konsumerat våldsamma mängder - ironiskt nog för att pigga upp mig - inte har kunnat sova när jag väl lagt mig, inte för att jag egentligen har varit "pigg", men p.g.a. något slags "oro i kroppen " trots trötthet.

m1cke
2005-05-18, 09:20
Är jag den enda som inte blir särskilt pigg av kaffe (te däremot)?
Lite om jag tar en espresso, men av koffeintabletter känner jag inget alls. Bara om jag tar typ 400mg eller mer, men då blir jag snarare stirrig och skakig och får ordentligt förhöjd puls, vilket jag skulle beskriva som obehagligt och inte "piggt".

Får inte någon uppiggande effekt av kaffe, kan dricka precis innan jag går och lägger mig, inga problem att somna.
Enda effekten jag får är att abstines-huvudvärken och "slö-i-huvudet-känslan" som man får när man inte druckit på ett tag försvinner, och den försvinner ganska omgående efter att man får i sig kaffet.

Chandler
2005-05-18, 09:27
Brukar alltid dricka en kopp starkt, svart kaffe innan morgonpromenad, men hur stor är egentligen fettförbränningsökningen? 10%? 3%? Påverkar kaffet fettförbränningen annars också; om man t.ex. dricker en kopp efter lunch?