Visa fullständig version : Sprite Zero
Hej!
Är på diet nu och undrar hur det ligger till med läsken Sprite Zero eller Fanta Free, enligt min kära moder kan man dricka inprincip hut mkt som helst...
Är typ 0 kcal 0 fett och 0 kolhydrater.. Tycker det borde vara lungt med den specen... eller har jag fel?
King Grub
2005-05-12, 14:20
Du kan dricka hur mycket Sprite Zero som helst utan att det påverkar din kroppsvikt.
Däremot får du i sig mycket artificiella sötningsmedel, aspartam och acesulfam-k. ADI (acceptabelt dagligt intag) av dessa är satt vid 40 mg/kg kroppsvikt och dag, och för att komma upp i dom mängderna behöver en 60-kilosperson drinka strax över 4 liter lightläsk per dag. Förutsatt att han eller hon inte får i sig sötningsmedel från andra källor, förstås.
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=42077
Och alla kolsyrade drycker är dåliga för tänderna.
Hej!
Är på diet nu och undrar hur det ligger till med läsken Sprite Zero eller Fanta Free, enligt min kära moder kan man dricka inprincip hut mkt som helst...
Är typ 0 kcal 0 fett och 0 kolhydrater.. Tycker det borde vara lungt med den specen... eller har jag fel?
Drick på bara. :)
Sprite Zero och Pepsi Max Cool Lemon är vad som gör att man klarar av att deffa ;)
__thastrom__
2005-05-12, 17:02
pepsi max äger!!!!
Många säger att det är värre att dricka light-läsk än sockerläsk, främst med tanke på mängden aspartam i light-läsk. Hur farligt är det egentligen, inte tänkt som någon rekommendation, bara vad man någorlunda vet. Hur cancerframkallande är det egentligen?
Grub ledde en finfin tråd omd et där för ett litet tag sen...
sök på "aspartam"
King Grub
2005-05-12, 19:40
Hur cancerframkallande är det egentligen?
Inte alls.
Tänk bara på att kolsyra kan göra skador på tänderna! Själv drack jag inte överdrivet mycket läsk, men har fått erosions-skador på emaljen! Inte roligt alls... *grr27*
King Grub
2005-05-12, 21:10
Livsmedelsverket. (http://www.slv.se/templates/SLV_Page____3583.aspx)
Krokodil
2005-05-12, 21:23
Läsk innehåller ofta ganska mycket syror (askorbinsyra, citronsyra, fosforsyra, äppelsyra) och har därmed lågt PH och verkar frätande på tänderna.
dricker du 2 liter så väger du 2kg mer direkt efter *screwy*
Hur fan går det till?!?!!!!!!!!!!!!11111111111ONEONE!
:D
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.