handdator

Visa fullständig version : Träning vid förkylning


BigDaddy
2005-05-12, 13:12
Hej på er. Ledsen om detta har diskuterats förut men det är en sak jag undrar. Vad säger "hälsolagen" när det gäller styrketräning vid förkylning. Får man absolut inte träna på gym eller är det ok att köra lätta vikter??

Nils.R
2005-05-12, 14:16
Jag skulle absolut inte gjort det iaf,bättre att vänta tills man är frisk och sen köra järnet igen.

jwzrd
2005-05-12, 14:18
Hej på er. Ledsen om detta har diskuterats förut men det är en sak jag undrar. Vad säger "hälsolagen" när det gäller styrketräning vid förkylning. Får man absolut inte träna på gym eller är det ok att köra lätta vikter??

Kommer du in på gymmet där jag tränar när jag är där och hostar och snörvlar, då ansvarar jag inte för mina handlingar... :furious:

Officer
2005-05-12, 14:22
Marklyftsbögen har en poäng!

Finns en snubbe på mitt gym som jämt är förkyld som kommer och snyter sig mellan seten jämt och så ska han jämt stå skitnära och prata och skaka hand som fan hela tiden.

jwzrd
2005-05-12, 14:27
Marklyftsbögen har en poäng!

Finns en snubbe på mitt gym som jämt är förkyld som kommer och snyter sig mellan seten jämt och så ska han jämt stå skitnära och prata och skaka hand som fan hela tiden.

Det är jävligt irriterande. Jag skiter väl i om dom kolar vippen av att dom inte fattar det där med hjärthinneinflammation, men gefan i att smitta mig. :furious:

rQx
2005-05-12, 14:41
Själv är man snörvlig i stort sett hela sommrarna skulle vara omöjlig för mig att inte tråna när jag är snörvlig.

BigDaddy
2005-05-12, 18:20
Jag förstår vad ni menar, kan vara riktigt jobbigt. Men vad ska jag göra för att inte förlora mina precious muskler och styrka. Om jag inte tränar i en vecka blir jag skitsvag känns det som. För att bibehålla musklerna så bra som möjligt, hur går jag tillväga? Vad ska jag äta? Hur mycket ska man äta? Så som det känns nu så kommer jag nog inte vara frisk förrän om 12 dagar. *cry*

Jorgen
2005-05-12, 20:42
Lugna kroppen människa. Du kommer inte att förlora dina muskler för att du är förkyld. Den lilla muskelmassa du förlorar kommer att komma tillbaka fortare än kvickt när du börjar träna igen.
Tränar du däremot när du är förkyld så kommer det inte att ge dig något alls. Det är snarare kontraproduktivt.

//Jörgen

King Grub
2005-05-12, 20:42
Jag förstår vad ni menar, kan vara riktigt jobbigt. Men vad ska jag göra för att inte förlora mina precious muskler och styrka. Om jag inte tränar i en vecka blir jag skitsvag känns det som. För att bibehålla musklerna så bra som möjligt, hur går jag tillväga? Vad ska jag äta? Hur mycket ska man äta? Så som det känns nu så kommer jag nog inte vara frisk förrän om 12 dagar. *cry*

Om du tränar med infektion lär du tappa mer muskler än om du vilar! Kroppen har annat att göra (bekämpa infektion) än att överkompensera överbelastande styrketräning med förhöjd proteinsyntes.

Tillräckligt med essentiella aminosyror och kolhydrat så tappar inte ens vältränade idrottsmän ett dugg under en hel månads sängläge (J Clin Endocrinol Metab. 2004 Sep;89(9):4351-8. Essential amino acid and carbohydrate supplementation ameliorates muscle protein loss in humans during 28 days bedrest).

Fettecke
2005-05-12, 21:44
en sak jag har funderat på...

ok, till frågan: vissa personer är "grymt" stark... utan att de gör något åt det... how come?

är det grundstyrkan som är upptränad till ett högre minimum eller hur är det?
jag är svagare än vissa även att de är undernärd, äter inte som de ska, allmänt kass hälsa... jag tycker inte det ska gå ihop... kroppen kan väll inte handahålla styrkan tills man är gammal och dö-färdig?

senast jag märkte detta var när jag skulle skaka hand med en 85 årig man... han klämde nästan sönder min hand... då ska jag tillägga att han suttit i rullstol och i soffan de senaste 20 åren.... och inte tränat gripper eller annat...

förklara nu för mig.... jag har tänkt på detta nu 3 nätter i sträck... måste veta.!

Krille 87
2005-05-12, 22:07
en sak jag har funderat på...

ok, till frågan: vissa personer är "grymt" stark... utan att de gör något åt det... how come?

är det grundstyrkan som är upptränad till ett högre minimum eller hur är det?
jag är svagare än vissa även att de är undernärd, äter inte som de ska, allmänt kass hälsa... jag tycker inte det ska gå ihop... kroppen kan väll inte handahålla styrkan tills man är gammal och dö-färdig?

senast jag märkte detta var när jag skulle skaka hand med en 85 årig man... han klämde nästan sönder min hand... då ska jag tillägga att han suttit i rullstol och i soffan de senaste 20 åren.... och inte tränat gripper eller annat...

förklara nu för mig.... jag har tänkt på detta nu 3 nätter i sträck... måste
veta.!

Förstår precis vad du menar.. Det är så att vi alla föds me olika egnskaper dvs. gener som vi ärvt från föräldrarna.. Vissa personer kan öka bra i muskelmassa även om de struntar i kosten medan en annan person som struntar i kosten inte ökar i muskelmassa.. Det e så individuellt.. Försök inte att jämföra dig med andra utan kör ditt eget race så bra som det bara går så kommer styrkan..

Krille

Fettecke
2005-05-12, 22:20
Förstår precis vad du menar.. Det är så att vi alla föds me olika egnskaper dvs. gener som vi ärvt från föräldrarna.. Vissa personer kan öka bra i muskelmassa även om de struntar i kosten medan en annan person som struntar i kosten inte ökar i muskelmassa.. Det e så individuellt.. Försök inte att jämföra dig med andra utan kör ditt eget race så bra som det bara går så kommer styrkan..

Krille

jag tycker att din teori är lika ologisk som min fråga, visst, den stämmer... men inte i lika stor utsträckning som jag menar (?)
aja... men iaf... tillbax till min fråga... nån får dänga mig nu om jag själ tråden en snabbis, men de har lite att göra med det :D

kroppen anpassas ju efter graden du nyttjar den, hur kan då en person som inte gjort nånting de senaste 20 åren ändå vara så pass stark... en person som inte ätit något normalt(stort sett) de senaste åren... ändå kan vara starkare... så mkt kan väll inte generna spela in?

att jag då har rört mig hela livet... fotboll, hockey, styrketräning osv... har sämre kapacitet än den som suttit och pillat sig i naveln, 10 av sina 24 åriga liv?

Krille 87
2005-05-12, 22:32
jag tycker att din teori är lika ologisk som min fråga, visst, den stämmer... men inte i lika stor utsträckning som jag menar (?)
aja... men iaf... tillbax till min fråga... nån får dänga mig nu om jag själ tråden en snabbis, men de har lite att göra med det :D

kroppen anpassas ju efter graden du nyttjar den, hur kan då en person som inte gjort nånting de senaste 20 åren ändå vara så pass stark... en person som inte ätit något normalt(stort sett) de senaste åren... ändå kan vara starkare... så mkt kan väll inte generna spela in?

att jag då har rört mig hela livet... fotboll, hockey, styrketräning osv... har sämre kapacitet än den som suttit och pillat sig i naveln, 10 av sina 24 åriga liv?


Visst e det så du säger.. Men generna spelar så himla mycket in. Den gubben du pratar om kanske e ett extremfall samtidigt som han har tränat väldigt mycket i sina yngre år och fixat sig en rejäl grundträning.. En kompis till mig hade aldrig vart på ett gym.. Han gjorde 90 i bänken direkt.. Otättvist men så sant..

Fettecke
2005-05-12, 22:39
Visst e det så du säger.. Men generna spelar så himla mycket in. Den gubben du pratar om kanske e ett extremfall samtidigt som han har tränat väldigt mycket i sina yngre år och fixat sig en rejäl grundträning.. En kompis till mig hade aldrig vart på ett gym.. Han gjorde 90 i bänken direkt.. Otättvist men så sant..

*whining*... orättvist är det... så sant så!... vill också ha perfekta gener... är själv nog ganska långt ifrån de tror jag :D

Krille 87
2005-05-12, 22:47
*whining*... orättvist är det... så sant så!... vill också ha perfekta gener... är själv nog ganska långt ifrån de tror jag :D


Samma här.. snarare väldigt långt ifrån... men att lipa hjälper inte :)

Krille

Fettecke
2005-05-12, 22:50
Samma här.. snarare väldigt långt ifrån... men att lipa hjälper inte :)

Krille

klart det gör, då får gamla tanter medlidande och köper prottepulver åt dig... då är det genast mkt bättre!

Krille 87
2005-05-12, 22:54
klart det gör, då får gamla tanter medlidande och köper prottepulver åt dig... då är det genast mkt bättre!

haha.. Det har dom inte gjort åt mej iofs... Får la testa de me farmor då :)

Krille

petersson
2005-05-13, 07:04
Är testosterone nation en trovärdig hemsida? länka till artikeln får jag inte göra men gå in på deras hemsida och tryck på most recent articles och bläddra till "sick? go train".
Jag citerar en bit rakt av:

"..1) It helps you get over a cold faster. Top strength coach Bill Starr states that training while sick "…helps flush useful healing nutrients through the body and aids in expelling toxins." In other words, training helps purge your sick toxic body and will get you back to normal faster.

2) You'll find that you're actually stronger when training while sick! How's this possible? Starr stated the following to one of his athletes, "I explained that when he got sick, his immune system released antibodies in profusion to combat the invading toxins and microorganisms. Those antibodies are strength enhancers. This is especially true in the early stages of any illness."

Hard to believe, but your body is stronger when you're sick than when you feel great. Look through your training log and you'll realize that you've probably already experienced this phenomenon. Think of a time when you felt great only to end up having a terrible workout. Now think of a time when you felt horrible and didn't feel like training, but sucked it up anyway and went on to have a fantastic workout.

Remember how empowered you felt afterwards? This feeling of empowerment is the third reason why training while sick is productive.

3) Sitting around and being miserable gets you further into the role of a victim. You admit to yourself that you're powerless and act accordingly. Be a man! Take charge of the obstacle and blast through it.

Even if you don't get a great workout, just doing something positive when you feel negative will give you a sense of control, which can't be overlooked. Time to relinquish the modern trend of being a victim and blaming others for your problems. Be a revolutionary and actually take charge of the situation!.."