handdator

Visa fullständig version : Glycerol.


Piranha
2005-05-12, 09:47
Vad jag förstått andvänds detta för att ladda , bli fylligare inför tävlingar ..

Någon kunnig borde der finnas som kan knappa in lite praktisk info som mängd intag , hur lång tid innan tävling , inköpsställen mm.

( ja jag har sökt ).

Tack.

JJ
2005-05-12, 09:50
PM:a Sverker om han missar det här, jag har glömt hur jag gjorde då jag testade.

Jay-Z
2005-05-12, 09:54
Kan köpas på Apoteket. Har för mig att ett rekommenderat intag låg på 10 ml/per timme i tre timmar innan träning, tillsammans med mycket vatten.

Piranha
2005-05-12, 10:02
Kan köpas på Apoteket. Har för mig att ett rekommenderat intag låg på 10 ml/per timme i tre timmar innan träning, tillsammans med mycket vatten.

Kikade på apoteket , men hittade faktiskt inte nåt

Davil
2005-05-12, 10:04
Kan köpas på Apoteket. Har för mig att ett rekommenderat intag låg på 10 ml/per timme i tre timmar innan träning, tillsammans med mycket vatten.

Vad gör det för nytta, är det dyrt och är det ohälsosamt ? Har aldrig hört talas om detta men namnet låter ju lite farligt haha.

mvh.

Jay-Z
2005-05-12, 10:06
Kikade på apoteket , men hittade faktiskt inte nåt

De har en riktigt rutten webbplats. I butik måste man fråga efter glycerol för att de ska plocka fram det. Säg bara inte att du ska dricka det. På flaskan står nämligen: "För kvistar och löv...." ;)

nordland
2005-05-12, 10:15
Finns även en form av glycerolblandning, med bla glycerol, dextros, MCT, vitamin C mm Vad produkten heter kommer jag inte ihåg. Men tror att företaget heter MEGABOL..

Edit: produkten heter Expander

Piranha
2005-05-12, 10:22
De har en riktigt rutten webbplats. I butik måste man fråga efter glycerol för att de ska plocka fram det. Säg bara inte att du ska dricka det. På flaskan står nämligen: "För kvistar och löv...." ;)

Sheesus ..

Får nog göra en rejäl studie innan man dricker växtnäring.

Piranha
2005-05-12, 10:23
Finns även en form av glycerolblandning, med bla glycerol, dextros, MCT, vitamin C mm Vad produkten heter kommer jag inte ihåg. Men tror att företaget heter MEGABOL..

Edit: produkten heter Expander


Thanks babe ! *kissass*

z_bumbi
2005-05-12, 10:38
Det står en del i Sverkers journal inför NOGP.

Det är inte växtnäring utan konserveringsmedel. Man blandar det i vattnet så att växterna suger upp det, de dör sjäälvklart men ser mer levande ut än om man försöker torka dem på vanlig vis.

Fredrik790
2005-05-12, 11:14
Testade glycerol under en månads tid. Tog 10ml till frukost, 10ml 1h innan träning, 10ml direkt innan passet och 10ml efter träningen, alltid tillsammans med kolhydrater. Kan inte påstå att jag märkte någon effekt varken visuellt, viktmässigt (målet var att gå upp i vikt) eller i gymet. Möjligt att min dosering inte var optimal.

Piranha
2005-05-12, 11:20
Testade glycerol under en månads tid. Tog 10ml till frukost, 10ml 1h innan träning, 10ml direkt innan passet och 10ml efter träningen, alltid tillsammans med kolhydrater. Kan inte påstå att jag märkte någon effekt varken visuellt, viktmässigt (målet var att gå upp i vikt) eller i gymet. Möjligt att min dosering inte var optimal.


Jo vad jag läst så är den doseringen alldeles för liten ..

Fredrik790
2005-05-12, 11:54
40ml per dygn är en relativt vedertagen dosering. Dock måste man även väga in den ekonomiska aspekten, en flaska på 300ml kostar ca 54kr på Apoteket. Säg att du höjer dosen till 100ml per dygn så får du har ett tämligen kostsamt tillskott med diskutabel effekt.

Pez
2005-05-12, 12:40
40ml per dygn är en relativt vedertagen dosering. Dock måste man även väga in den ekonomiska aspekten, en flaska på 300ml kostar ca 54kr på Apoteket. Säg att du höjer dosen till 100ml per dygn så får du har ett tämligen kostsamt tillskott med diskutabel effekt.
Skulle inte rekommendera doser på 100ml per dygn.

Muscle76 på PB har skrivit ihop en liten faq. Saxar in den här:
Denna topic är en sammanställning av flera olika poster av mig som verkar varit uppskattade av er. Posten kommer så småningom att editeras så den blir mer lättläst.

Upplägget som jag presenterar är anpassat efter en kille (73kg) som tränade på förmiddagen men givetvis kan man modifiera upplägget så att det passar en själv.


Ett möjligt upplägg:

Klockan 08.00 - VAKNAR
Frukost
80-100g kolhydrater
50 g protein
Lågt med fett
400-800mg ALA
5 g kreatin

Klockan 08.30
10ml glycerol + 5dl vatten
1 banan

Klockan 09.15
10ml Glycerol + 5dl vatten
1 banan

Klockan 10.00
10ml glycerol + 4 dl vatten

Klockan 10.30
Innan och under träningendrink.
40g snabba kolhydrater (50% glukos 50% maltodextrin)
40g protein
5g kreatin
1,5 liter vatten

Denna drink börjar du dricka 30 min innan träningen och under träningen i stället för vatten.

Klockan 11.00 - TRÄNING
Drick drinken under passet

Klockan 12.00
Efterträningendrink
50g glukos/maltodextrin
50g protein
5g kreatin
blandas i 1,5 liter vatten
200mg ALA

Klockan 12.30 - Måltid
50g kolhydrater
50g protein
200mg ALA

Klockan 13.00 - Drink
40g kolhydrater
40g protein
200 mg ALA

Klockan 14.00 - Måltid
50g Kolhydrater
50g Protein
200 mg ALA


Sen under resten av dagen får du äta som du vill men ät kolhydraterna (+protein) under den första halvan av dygnet och fett och protein under den andra... detta upplägg kommer troligen att ge dig ett ganska bra tryck.

För att du skall skall få ut max av kreatinet och glycerol så är det bäst att ligga rätt högt i kcal intag. 50-55kcal per kg kan vara en bra utgångspunkt --> 3650-4015 kcal. Men detta beror lite på vad du har för mål med träning och hur du tränar.

Med det upplägget jag postade ovan får du i dig en 2600kcal (370g kolhydrater och 280g protein). Då är klockan 14 på eftermiddagen och du har ca 1000kcal som du behöver få i dig ytterliggare. Kan kanske bli svårt att få ihop resten av dagen, du får trixa och fixa lite så skall det nog gå. Efer klockan 14-16 så anser jag att du inte behöver några direkt kolhydratmåltider mer, utan det är protein och fett som gäller med mkt vitkål, broccoli och spenat (lite kolhydrater i dessa)

När det gäller poteinet ligger du på 3,8g/kg.... med tanke på att du skall äta under ytterliggare 10h så kommer du hamna rätt högt i proteinintag. Så kanske skulle du kunna minska alla mål med 5-10g protein eller så ligger du kvar på ett högt intag. Du får helt enkelt avgöra vad du känner för och hur mkt protein du har råd att äta, jag skulle ha kört på.

Se till att du får i dig minst en 60-80g fett också (540-720kcal). Helst från nyttiga n-3 rika källor, som lax och makrill.

När det gäller dosen glycerol börja med 30ml/dag och se hur det känns. Man kan bli lite lös i magen om man har problem med mängden 03tongue.gif


Som sagt, jag kan inte avgöra vad som är allra bäst för dig utan du får testa dig fram. Med mitt upplägg och det höga kcalintaget (4000kcal) så tror jag du har en lyckad kombination för att kunna öka i styrka och lägga på dig några kilo. Kör ett par veckor och utvärde och låt oss få reda på hur det gått.

Jag kollade igenom mina böcker lite snabbt och enkelt skulle informationen där kunna sammanfattas så här:

Det är bristfällig forskning på glycerol och den forskningen som finns så har de använt väldigt olika studiedesigner så det är svårt att jämföra resultaten. Mer forskning är på gång. Det finns både studier för och emot att glycerol skall ha en prestationshöjande effekt när det gäller uthållighet. Men man är ganska överens om att glycerol leder till en ökad vätskeinlagring.

En av de bästa studierna (Hitchins S. 1999) så fick de en ökning av kroppsvätskan med 600ml. Detta resulterade i en prestationsökning med 2,4% under en timmes cykling i hetta. Detta var elitcyklister och då är det en ganska bra ökning.

De doser de använder ligger runt 1-1,5g/kg glycerol med 25-35ml/kg vatten.

För vår 73kgs vän skulle det innebära 57-86ml glycerol (densitet 1,26g/ml) och en 1,8- 2,5 liter vatten. Lite mer glycerol än jag rekommenderade men med tanke på att det i försöken är vid ett tillfälle som de använder glycerol och "vi" använder det under en längre tidsperiod kan kanske 30ml/dag vara ok. Är man större/tyngre kan det vara på plats att höja dosen för att få den önskade effekten.

När det gäller biverkningar nämns bara problem med magen (särskilt om intaget av glycerol är i samband med måltid), illamående och huvudvärk pga av ett ökat inre kranialtryck. Inget om njurarna nämns.

Frågan är om det påfrestar njurarna så mkt egentligen. Med tanke på att det varje dygn bildas ca 180 liter primär urin och man kissar ut ca 1,8 liter per dag (normala människor). Njurarna har en ganska stor återabsorbtionskapacitet av vatten och med en ökad volym på 0,6 liter är det frågan om det blir så mkt mer "jobb" för dem.

Man kanske skall vara mer försiktig och oroa sig mer om man redan har ett högt blodtryckt då man av glycerol får en större mängd kroppsvatten och inte bra intracellulärvatten 26dontknow.gif

Böcker jag kollat i:
Clinical Sports Nutrition - Louise Burke, Vicki Deakin
Peak Performance - John Hawley, Louice Burke
Sport Nutrition for health and performance - Melinda Manore, Janice Thompson
Essentials of Sports Nutrition - Fred Brounds



Mekanismen bakom glycerolets verkan är inte riktigt säkertställd men man har sett att vid ett intag av glycerol så får man ngt (dock små) höjda nivåer av ADH (antidiuretiskt hormon) som ger en ökad återabsobtion av vätskan i njurarna[1].
I stället för att man pinkar ut vätskan ökar glycerol det totala kroppsvattnet och det intracellulära vattnet, dvs ger mer pump i musklerna [2] och upptill 700ml extra vätska kan kroppen binda upp [3].


Jag har gått igenom ganska många artiklar utan att något nämts om belastning på njurarna. Och som jag ser det borde inte det belasta njurarna mer än vad rent vatten gör, för glycerolen metaboliseras i levern.
Den mesta forskningen som finns är gjort på uthållighetsidrottare och doser på 0,5-2g/kg. Kanske behöver ni som inte fått ngn effekt lite högre dos... men vad vet jag. Jag har kört 1-2msk i 7dl vatten och 30-40g druvsocker i eller ett par bananer till 2h innan och sedan lika mkt 1h innan.


Källor:
1 Glycerol hyperhydration: hormonal, renal, and vascular fluid responses.
Freund BJ, Montain SJ, Young AJ et al.
J Appl Physiol. 1995 Dec;79(6):2069-77.

2 Glycerol-induced hyperhydration: its effects on fluid compartments in the rat.
Lyons TP, Riedesel ML.
Life Sci. 1993;53(23):1779-87.

3 Glycerol. Biochemistry, pharmacokinetics and clinical and practical applications.
Robergs RA, Griffin SE.
Sports Med. 1998 Sep;26(3):145-67.

z_bumbi
2005-05-12, 12:57
Det är mig veterligen ingen som har någon koll på vad som händer med levern vid regelbundet intag av så pass höga doser, det är en sockeralkohol och kommer jag ihåg rätt så bryts det ner av samma enzym som bryter ner vanlig alkohol.

Sverker
2005-05-12, 13:23
Pez Quote är jättebra. Den tar nog upp allt om glycerol.
Jag påpekar att min mage reagerade häftig på glycerolen. Jag dracken den alldeles för koncentrerad. Förhållandena i Pez text är mycket bättre.


Glycerol är en del av det fettet som lagras i kroppen. Alltså kommer det ut glycerol i blodet så fort som fettsyrorna börjar lämna fettdepåerna. Glycerolen omsätts i levern och den går direkt in i glykolysen som är den naturliga förbränningen av glukos !
Det är aktiveringen av glycerol till glyceraldehyd-3-fosfat ( nörd varning ) som är begränsande och tar lite tid. Alltså är förbränningen av glycerol precis som alkohol tidsbunden och levern kan bara omvandla en viss mängd per timme.

Hälsorisker ? Ja, glycerolen ökar volymen av blodplasman och blodtrycket stiger.

Pez
2005-05-12, 13:27
Vill bara återigen påpeka att det är Muscle76 - en mod på PB som skrivit texten, så folk har klart för sig vem som ska ha cred för den. Samt att även han är restriktiv i sin syn på användande av just Glycerol då det kan ge skadliga biverkningar och att effekterna av långvarigt bruk ej är utrett.
Glycerol är alltså inget man ska labba med om man inte har koll på bitarna.

Jag har inte använt det och skulle heller inte göra det om jag inte hade för avsikt att exempelvis tävla eller formtoppa (varför jag nu skulle få för mig att göra det för öht, jag har ju inte ens varit nåt annat än i dålig form nånsin :D)

Fredrik790
2005-05-12, 13:30
http://www.sportsci.org/traintech/glycerol/rar.htm

Engelsk artikel om glycerol, mer inriktad på uthållighet än styrketräning dock.

Piranha
2005-05-12, 20:39
Vill bara återigen påpeka att det är Muscle76 - en mod på PB som skrivit texten, så folk har klart för sig vem som ska ha cred för den. Samt att även han är restriktiv i sin syn på användande av just Glycerol då det kan ge skadliga biverkningar och att effekterna av långvarigt bruk ej är utrett.
Glycerol är alltså inget man ska labba med om man inte har koll på bitarna.

Jag har inte använt det och skulle heller inte göra det om jag inte hade för avsikt att exempelvis tävla eller formtoppa (varför jag nu skulle få för mig att göra det för öht, jag har ju inte ens varit nåt annat än i dålig form nånsin :D)


Det var jusst den biten jag var ute efter , glycerolet måste ju ge väldigt fylliga muskler inför en posering eller fotosession , högre blodplasma = synligare vener etc ..

Sverker , hur länge behåller man vätskan i kroppen uppskattningsvis , säg man fyller på 1 timme innan förbedömning står man sig då fram tills final etc några timmar senare , eller blir det akut pinkning i 2 timmar ?

Sverker
2005-05-13, 06:10
Sverker , hur länge behåller man vätskan i kroppen uppskattningsvis , säg man fyller på 1 timme innan förbedömning står man sig då fram tills final etc några timmar senare , eller blir det akut pinkning i 2 timmar ?

Meningen med glycerolen är att "suga till sig" vatten från underhuden ut i blodet. Blodvolymen blir större och resultatet blir att musklerna blir större när man pumpar upp. Alltså ett sätt att främst bli lite hårdare och få större vener över kroppen.

Inte i min vildaste fantasi kunde jag tänka mig att någon frivilligt skulle vilja leka med glycerol för att få "bättre" pump på gymmet. Obehaget och riskerna är många gånger större än den pump du kan få på gymmet. Man lär ju knappast lyfta tyngre vikter för att det snurrar runt långsam energi i blodet :confused:

Tider !
Jag har läste på nätet och följt de förslag som finns från andra kroppsbyggare. Givetvis har jag då tagit mängder och tider med en nypa salt eftersom dessa rekommendationer inte är uppbackade av varken vetenskap eller sunt förnuft.
Små mängder glycerol regelbundet i kanske 12 - 15 timmar innan tävlingen och ytterligare några små doser mellan förbedömning och final beroende på ifall man har migrän eller är "blöt"

Piranha
2005-05-13, 07:33
Meningen med glycerolen är att "suga till sig" vatten från underhuden ut i blodet. Blodvolymen blir större och resultatet blir att musklerna blir större när man pumpar upp. Alltså ett sätt att främst bli lite hårdare och få större vener över kroppen.

Inte i min vildaste fantasi kunde jag tänka mig att någon frivilligt skulle vilja leka med glycerol för att få "bättre" pump på gymmet. Obehaget och riskerna är många gånger större än den pump du kan få på gymmet. Man lär ju knappast lyfta tyngre vikter för att det snurrar runt långsam energi i blodet :confused:

Tider !
Jag har läste på nätet och följt de förslag som finns från andra kroppsbyggare. Givetvis har jag då tagit mängder och tider med en nypa salt eftersom dessa rekommendationer inte är uppbackade av varken vetenskap eller sunt förnuft.
Små mängder glycerol regelbundet i kanske 12 - 15 timmar innan tävlingen och ytterligare några små doser mellan förbedömning och final beroende på ifall man har migrän eller är "blöt"


Tack för all info :thumbup:

pellepedal
2005-05-13, 07:53
Ska du vässa formen Pirre?
Scenen på lördag kanske???

Nu blir vi nyfikna.
Kläm fram med det nu....

SKA PIRANHA TÄVLA!?!?!

Piranha
2005-05-13, 07:53
Ska du vässa formen Pirre?
Scenen på lördag kanske???

Nu blir vi nyfikna.
Kläm fram med det nu....

SKA PIRANHA TÄVLA!?!?!

Svar nej :) ( gällande helgen )

Sverker
2005-05-13, 07:56
Vilkenj helg annars då ?

pellepedal
2005-05-13, 08:01
Svar nej :) ( gällande helgen )

Är det en date? Med Herkulez? :naughty:

Piranha
2005-05-13, 08:10
Vilkenj helg annars då ?

Det finns såklart tankar om att köra nå rejs på scenen , om de blir i höst , kanske .. :) , såklart all info om förberedelser , laddning etc är intressant att läsa om... :D :D

Piranha
2005-05-13, 08:11
Är det en date? Med Herkulez? :naughty:

He he he då hadde en korv med mos på sibyllan vart smidigare :)

Mehdi
2005-05-13, 18:13
Mycket bra skrivet här under tråden!

Jag skulle dock hade velat att folket kunde få bli informerade om ett par andra små-trevliga-en-aningen-nördiga-detaljer :D

Vid högt proteinintag får man gulfärgad urin, right? Det är inget bra tecken men det vet ni säkert redan. Faktum är att man förlorar aminosyror när man ligger högt på proteinintag och dricker dåligt, för man pissar ut det helt enkelt.
Det finns läkemedel som utför det här jobbet. Vid vissa tillstånd så vill man inte att vissa saker ska passera blodet obemärkt / oanvänt, utan det re-absorberas. Glycerol fyller den funtkionen i vårat fall och låter En ha mer aminosyror i blodet en längre tid.

Glycerol är även en bra antioxidant, det får vi minsann inte glömma. I dessa tider kan man inte få nog av antioxidanter :(

Den värsta bi-effekten jag kommer på rakt arm är ögonirriation / skador. Det förhindrar man lätt genom att dricka rikligt med vätska.
-Orsak (lånar citat från hemsidan någon skrev ut här tidigare):
"Glycerol has been used to treat swelling of the brain (cerebral edema) or of the eyes (glaucoma) (Frank, Nahata and Hilty, 1981). Because glycerol does not easily penetrate the brain and eyes, the increased concentration of glycerol in the blood following glycerol ingestion helps to remove excess fluid from these organs (= Inte bra!) by a process known as osmosis. These clinical applications of glycerol ingestion explain two of the main side effects for athletes: headaches and blurred vision, a result of shrinkage of the brain and eyes (Freund et al., 1995)."