handdator

Visa fullständig version : Vindruvor


Marini
2005-05-12, 05:27
Är det någon skillnad på hur nyttiga vindruvorna är beroende på färgen alltså skillnad mellan röda, gröna och svarta?

MyungChul
2005-05-12, 05:58
känns som om det är mer antioxidanter ju mörkare färg.. om jag inte är helt ute och cyklar.. dessutom så är det blåa druvor, inte svarta :)

Tolkia
2005-05-12, 06:58
Jag har också hört att det skall vara mer antioxidanter i blå druvor (och produkter av dem, t.ex. mörka russin, mörk druvjuice och rött vin jämfört med vitt). Det borde ju dessutom vara skillnad mellan blå druvor och blå druvor; vissa sorter är ju nästan svarta (mer AO?), medan vissa snarast är ljuslila med gul skugga (mindre AO?). Men jag undrar om det kan vara en så stor skillnad att det egentligen spelar någon roll om man inte äter kilovis varje dag (vilket omgivningen nog är gladast om man inte gör ... :D).

Off topic (apropå svarta/blåa druvor): Första gången jag stötte på svarta oliver var på ett smörgåsbord någon gång i åttaårsåldern. Jag hade aldrig sett det förut, utan trodde att det var blå/svarta vindruvor (jag var hemskt förtjust i vindruvor), och stoppade in en rejäl grabbnäve ... rolig överraskning? Nä, knappast - men definitivt en överraskning.

Max
2005-05-12, 18:39
Jag har också hört att det skall vara mer antioxidanter i blå druvor (och produkter av dem, t.ex. mörka russin, mörk druvjuice och rött vin jämfört med vitt).Jag måste påpeka att rött vin inte måste vara gjort på mörka druvor. Det som gör vinet rött är i fallet med ljusa druvor är att kärnan och skalet är med i jäsningsprocessen.

Marini
2005-05-12, 20:20
äh, de kallas ju svarta. Förresten så är oliver gott! (Men jag förstår överraskningen!)

Sverker
2005-05-13, 06:15
äh, de kallas ju svarta. Förresten så är oliver gott! (Men jag förstår överraskningen!)

Finns inte en åttaåring som äter det där svarta älgbajset frivilligt :D
Däremot var jag själv facinerad ( som litet barn ) över de där små gröna ögonen med röd pupill som rullade runt på tallriken. Inte att äta,men att leka med.