handdator

Visa fullständig version : Velig angående val av protein


lill biffen
2005-05-11, 23:00
Veligt det blev nu då den nya forskar rapporten kom. Har ju virrat runt allt i mitt huvud nu när det gäller protein.

Vad ska jag ha för protein och när passar just det proteinet bäst? Kan någon pussla ihop detta för mig.

Vilken sorts protein ska jag ha i min proteindrink (vassle, vassle samt kollisar eller kasien) till:
Frukost;
Före träningen;
Efter träningen;

WHITEFOLKS
2005-05-11, 23:19
Vassle/vassleisolat/vasslehydrolysat/kaseinhydrolysat före/under träningen.

till frukost/mellanmål skulle jag köra kasein.

King Grub
2005-05-12, 04:42
Har du pengar, köp ett hydrolysat till träningen. Annars, gå efter pris och smak och så lite fett och laktos som möjligt. Det är inget som har "blivit" sämre på något sätt.

Action
2005-05-12, 05:23
Undra var världen skulle befinna sig om alla skulle ändra sig efter varje ny forskarrapport. :confused:

Kör på det som fungerat hittills och det som du tror på. :thumbup:

solo
2005-05-12, 07:56
Håller med Action... vi har nu fått bevisat att köra på forskningsrön går väldigt bra ett par månader tills nästa forskningsrapprt läggs fram :D alla är vi så olika också kroppsligt o funkar olika på tillskott så är fan bäst o prova sig fram själv. Skumbilar efter träning o vassle till frukost till trots *innocent*

King Grub
2005-05-12, 08:00
Skillnaden här är att det är tidigare gissningar som har bevisats vara felaktiga.

Att få fram fakta är aldrig fel. Sedan är det upp till individen vad han eller hon vill göra med dom.

Det här är inte bara "nya rön", utan den enda studien som har gjorts på området. Det har inte haft någon prioritet att jämföra effekten av olika proteiner på proteinsyntesen efter styrketräning tidigare. Och åtminstone jag tycker det är bra att rekommendationer baserade på rena spekulationer och gissningar inte längre behöver göras.

Jay-Z
2005-05-12, 08:09
Snälla ändra trådrubriken. Intressant ämne som många missar pga rubriken.

EDIT: Thanks. :thumbup:

KIRE
2005-05-12, 08:16
Tänk själva för fan. Om ett halvår kommer en ny rapport som omkullkastar alla tidigare teorier.

Gör följande:

Köp ett livsmedel som innehåller kolhydrater, köp sedan ett livsmedel som innehåller protein. Ät sedan dessa efter träningen och se glada ut.

Hela världen är full av personer som är grövre än er men som skiter fullständigt i att ens äta något efter träningen.

Action
2005-05-12, 08:19
Tänk själva för fan. Om ett halvår kommer en ny rapport som omkullkastar alla tidigare teorier.

Gör följande:

Köp ett livsmedel som innehåller kolhydrater, köp sedan ett livsmedel som innehåller protein. Ät sedan dessa efter träningen och se glada ut.

Hela världen är full av personer som är grövre än er men som skiter fullständigt i att ens äta något efter träningen.


:thumbup: :thumbup:

aliquis
2005-05-12, 08:56
länk till tråd med vad det nu är han talar om tack

King Grub
2005-05-12, 08:58
Finns på förstasidorna i både Kosttillskott och Kost & Näring.

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=43481

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=43343

lill biffen
2005-05-12, 11:02
Finns på förstasidorna i både Kosttillskott och Kost & Näring.

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=43481

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=43343

Då jag har svårt att riktigt förstå vad dem menar i forsknings rapporterna (lite för teknisk engelska. plus att jag är dålig på det), vad är det dem har kommit fram till?

KIRE
2005-05-12, 11:18
Då jag har svårt att riktigt förstå vad dem menar i forsknings rapporterna (lite för teknisk engelska. plus att jag är dålig på det), vad är det dem har kommit fram till?

Att kasein är lika bra eller bättre än vassle i samband med träning.
Så nu måste du byta dina 7-22g vassle och 0.8g malto/kg till
kasein och malto. Annars är du dömd att för alltid leva i räkträsket :)
Beställ direkt och släng vasslet i soptunnan.

King Grub
2005-05-12, 11:18
Då jag har svårt att riktigt förstå vad dem menar i forsknings rapporterna (lite för teknisk engelska. plus att jag är dålig på det), vad är det dem har kommit fram till?

Att kasein och vassle stimulerar proteinsyntes lika mycket och har en lika bra anabol effekt efter styrketräning. Vassle har inte "blivit" sämre, och är ju ett billigare val, så du behöver inte ändra något. Men det är inte sämre eller "fel" med kasein efter träningen heller, om man skulle välja det.

z_bumbi
2005-05-12, 11:22
Jag har bara kikat på "Ingestion of casein and whey proteins result in muscle anabolism after resistance exercise" i abstraktform.
De väntar av någon anledning en hel timme efter avslutat träning med att stoppa i sig proteinet
Träningsdosen är inte direkt hög (Benspark med ett ben.) så mer protein krävs gissningsvis för någon som styrketränar seriöst och det är först då det blir intressant med skillnaderna mellan vassle och kasein när det gäller upptagshastighet, då man med kasein måste äta mycket mer protein för att mätta "upptagsmekanismen".
Både vassle och kasein har en topp ca en timme efter att man ätit det och skillnaden är mestadels toppens storlek samt hur länge den sitter i. (Hög topp för vassle och kort verkan i blodet jämfört med lägre topp för kasein och mycket längre utsöndringsperiod.).

Jag måste nog kika på fullängdaren innan jag kan säga så mycket mer, vana vid styrketräning, under hur lång tid mätningen pågick samt självklart vad man ätit innan är ju ganska betydelsefullt för resultetat. Har man t ex kollat på netproteinvärdet efter några timmar så kullkastas det av att alla vettiga människor äter ett mål till efter träningen, det som är intressant är de första två timmarna efter träningen (I det här fallet så har de förstört det genom att inte stoppa i sig något den första timmen t o m.)

Innan jag har orkar leta reda på fullängdaren så tror jag fortfarande att vassle alt ett bra hydrolysat är det bästa efter träningen för någon som tränar mer än bara ett ben i taget en bensparksmaskin. Det finns en viss mängd protein som man kan få i sig och att lägga det på ett långsamt protein direkt efter träningen ser jag inte som något positivt.

Att det sen inte gör någon större praktiskt skillnad för minst 95% av alla som tränar på gym är ju en annan historia.

Baha
2005-05-12, 11:26
att så mkt som 50% av vasslet oxiderar, kan det bero på att det tas upp för snabbt, dvs toppen blir för hög så att kroppen ej kan ta upp så mkt protein på en gång/behöver ej det?

King Grub
2005-05-12, 11:32
Har man t ex kollat på netproteinvärdet efter några timmar så kullkastas det av att alla vettiga människor äter ett mål till efter träningen, det som är intressant är de första två timmarna efter träningen (I det här fallet så har de förstört det genom att inte stoppa i sig något den första timmen t o m.)

Responsen på CEA 1 h eller 3 h efter träning är identiskt.

"The response to the amino acid-carbohydrate drink produced similar anabolic responses at 1 and 3 h. Muscle protein breakdown did not change in response to the drink. We conclude that essential amino acids with carbohydrates stimulate muscle protein anabolism by increasing muscle protein synthesis when ingested 1 or 3 h after resistance exercise."

J Appl Physiol. 2000 Feb;88(2):386-92.

Styrketräning påverkar inte proteinsyntes eller proteinnedbrytning förrän mer än 1 h efter passet.

"During recovery at 60 min after RES, there was no difference in muscle protein synthesis or muscle protein breakdown between the groups, but at 195 min, both muscle protein synthesis (P < 0.05) and muscle protein breakdown (P < 0.05) were increased in EG compared with CG... protein net balance is negative and RES induces an increase in muscle protein synthesis and breakdown at 195 min but not yet at 60 min of recovery."

Med Sci Sports Exerc. 2003 May;35(5):784-92.

King Grub
2005-05-12, 11:33
att så mkt som 50% av vasslet oxiderar, kan det bero på att det tas upp för snabbt, dvs toppen blir för hög så att kroppen ej kan ta upp så mkt protein på en gång/behöver ej det?

"The pattern of amino acid appearance in the blood was markedly different for casein than for whey proteins. Arterial leucine concentrations peaked earlier and at a greater magnitude during WH than CS. Boirie et al. reported a similar pattern of leucine concentrations in response to whey and casein ingestion at rest. The differences in leucine appearance in the blood were attributed to differences in digestive properties. Whey proteins remain soluble in the stomach, and thus are emptied rapidly, whereas casein is converted into a solid clot, and emptied more slowly from the stomach. These differences in digestive properties likely contribute to the different pattern of amino acid concentrations noted after ingestion of whey proteins and casein. Thus, casein has been termed a slow protein, and whey protein has been termed a fast protein. In this study, although the pattern of leucine in the blood of the leg after protein ingestion was as would be expected from previous studies, phenylalanine concentrations did not seem to follow the previously reported patterns as clearly. Arterial phenylalanine concentrations initially were similar for the proteins; the arterial concentrations remained elevated for a longer period of time after casein ingestion. It is possible that the large amount of leucine transported into the blood from the gut overloads the transport proteins, competitively inhibiting the amount of phenylalanine that can be transported at the same time. Phenylalanine and leucine share the L amino acid transport system, and this system can be competitively inhibited, thus blunting the peak phenylalanine concentrations."

Med Sci Sports Exerc. 2004 Dec;36(12):2073-81. Ingestion of casein and whey proteins result in muscle anabolism after resistance exercise.

z_bumbi
2005-05-12, 11:55
Responsen på CEA 1 h eller 3 h efter träning är identiskt.

"The response to the amino acid-carbohydrate drink produced similar anabolic responses at 1 and 3 h. Muscle protein breakdown did not change in response to the drink. We conclude that essential amino acids with carbohydrates stimulate muscle protein anabolism by increasing muscle protein synthesis when ingested 1 or 3 h after resistance exercise."

J Appl Physiol. 2000 Feb;88(2):386-92.

Jo men de har ju missat 1 eller 3 timmar i vilket fall som helst. Dvs tar man drinken direkt efter träningen och sen äter 1-1,5 timmar efter så bör man få ett annat resultat än vad de får.
Dygnet har fortfarande bara 24 timmar och det bör man utnyttja.

Styrketräning påverkar inte proteinsyntes eller proteinnedbrytning förrän mer än 1 h efter passet.

"During recovery at 60 min after RES, there was no difference in muscle protein synthesis or muscle protein breakdown between the groups, but at 195 min, both muscle protein synthesis (P < 0.05) and muscle protein breakdown (P < 0.05) were increased in EG compared with CG... protein net balance is negative and RES induces an increase in muscle protein synthesis and breakdown at 195 min but not yet at 60 min of recovery."

Med Sci Sports Exerc. 2003 May;35(5):784-92.

Precis och då vill i alla fall jag ha aminosyrorna tillgängliga samband med att kroppen börjar märka av det dvs jag tar drinken direkt efter träningen så har aminsyrorna tillgängliga när de behöver dem >60 min och så äter jag igen efter en timme eller så för att fortsätta fylla på med näring.

King Grub
2005-05-12, 12:12
Nu ville man ju mäta EAC:s effekt på proteinsyntesen efter styrketräning, och då är det rätt lämpligt att göra det när styrketräningen har en effekt på proteinsyntesen.

Och tar man kolhydrat direkt efter passet så blir upptaget av aminosyrorna lägre den närmaste kommande timmen, men desto högre de följande två.

"On the other hand, amino acid uptake was lowest in the first hour after ingestion of carbohydrates, but increased in the next 2 h after ingestion."

J Sports Sci. 2004 Jan;22(1):65-79. Protein and amino acids for athletes.

Men givetvis är snabb påfyllnad av EAC av värde, speciellt som proteinsyntesen uteblir om aminosyror inte finns tillgängliga (gäller dock inte i samma utsträckning om man tagit EAC direkt före passet), och som det anabola gensvaret på en dos EAC inte minskar gensvaret på en motsvarande dos 1 h senare.

Zonyk83
2005-05-12, 12:21
Tänk själva för fan. Om ett halvår kommer en ny rapport som omkullkastar alla tidigare teorier.

Gör följande:

Köp ett livsmedel som innehåller kolhydrater, köp sedan ett livsmedel som innehåller protein. Ät sedan dessa efter träningen och se glada ut.

Hela världen är full av personer som är grövre än er men som skiter fullständigt i att ens äta något efter träningen.


Håller med dig fullständigt, ena månaden det ena, andra månaden det andra. *whatever* Tycker bara synd om alla som försöker vara optimala och blir tvungna att ställa om sina vanor från gång till gång, bättre att själv välja att experimentera när man kört fast annars köra på som vanligt

z_bumbi
2005-05-12, 12:36
Nu ville man ju mäta EAC:s effekt på proteinsyntesen efter styrketräning, och då är det rätt lämpligt att göra det när styrketräningen har en effekt på proteinsyntesen.

Att tillföra en drink eller en måltid till är ju en stor variabel i både fallet med 1 vs 3 h och kasein vs vassle och innan man gjort det så vet ingen vad som händer.
Självklart går det inte att testa allt och skillnaderna blir till slut så små att de inte är mätbara men för att jag ska se någon anledning att förändra rekommendationerna från snabbt protein till kasein så bör det finnas mer att ta på, kasein vs vassle studien räcker helt enkelt inte till för mig då den inte testar det som man är ute efter när det gäller återhämtningen.

Ser jag på hur de flesta sköter sin återhämtning så ser jag alltså fortfarande vassle alt hydrolysat som det lämpligaste efter träningen. Snabbt upp med aminosyranivåerna och sen fylla på igen, om sen hälften av proteinet försvinner via oxidation spelar mig ingen större roll för då vet jag att det finns tillräckligt i alla fall och jag ska ju i alla fall fylla på igen.

King Grub
2005-05-12, 12:45
Självklart går det inte att testa allt och skillnaderna blir till slut så små att de inte är mätbara men för att jag ska se någon anledning att förändra rekommendationerna från snabbt protein till kasein så bör det finnas mer att ta på, kasein vs vassle studien räcker helt enkelt inte till för mig då den inte testar det som man är ute efter när det gäller återhämtningen.

Nej, jag tycker inte heller att rekommendationerna behöver ändras på något sätt; snarare behöver man inte vara fixerad vid att det "måste" vara en viss sorts protein för att träningen skall göra resultat. Huvudsaken är att det finns aminosyror, inte varifrån dom kommer.

Ser jag på hur de flesta sköter sin återhämtning så ser jag alltså fortfarande vassle alt hydrolysat som det lämpligaste efter träningen. Snabbt upp med aminosyranivåerna och sen fylla på igen, om sen hälften av proteinet försvinner via oxidation spelar mig ingen större roll för då vet jag att det finns tillräckligt i alla fall och jag ska ju i alla fall fylla på igen.

Men fenylalaninbalansen var bättre efter kaseinintag (there was no significant difference in phenylalanine balance, although the mean value was ∼35% less for whey than for casein).

Och kasein resultar inte i nämnvärd leucinoxidation alls (These calculations indicate that casein results in negligible oxidation of leucine, whereas whey protein ingestion resulted in oxidation of ∼57% of the leucine).

Slutresultatet blir att dom är i praktiken likvärdiga (There is no difference in the percent of amino acid taken up by the leg that was ingested between the ingested proteins (∼10% for phenylalanine and ∼11-15% for leucine), suggesting that there is no difference in the anabolic response).

Det är ju här denna studie skiljer sig från tidigare, eftersom den visar vad som händer efter intag av de olika proteinerna efter styrketräning, och resultatet visade sig ju vara helt annorlunda än vid vila.

Vasslet ger betydligt större insulinutsöndring än kaseinet, vilket skulle kunna vara till värde om man enbart tog proteinet, men äter man kolhydrat samtidigt, spelar det heller ingen roll, eftersom det inte är ett dosrelaterat svar på insulinutsöndringen efter träning som med aminosyror, och insulinutsöndringen från kolhydrat är mer än tillräcklig.

WHITEFOLKS
2005-05-12, 12:57
Sålänge man ser till att det inte blir tomt och sen har en jämn nivå på aminosyrorna så tror jag det är bra. Det är ju jämn fördelning av aminosyrorna över dagen som är det effektivaste, inte ett fåtal stora toppar (ev NÅGOT mer runt träningen). Sen så kan nog snabba proteiner ha sitt syfte under/innan träningen för att komma ut i blodet just då och optimalt "skydda" musklerna (om de nu gör det?).