handdator

Visa fullständig version : Överviktig ettåring


the_PL_man
2005-05-11, 22:47
http://www.aftonbladet.se/vss/foraldrar/story/0,2789,643704,00.html

Att spekulera att hans övervikt beror på hormonrubbning, när följande står i artikeln torde väl ändå vara rätt obegåvat:
"Varje dag äter pojken ett kilo gröt gjord på rismjöl, och dricker fem liter mjölk."

/the_PL_man

Gabriel_
2005-05-11, 22:52
BB material? han kommer nog iofs ha svårt för att deffa :D

Solle
2005-05-11, 23:04
Låter som Zakath`s bulk :D

Megatuttarna
2005-05-11, 23:12
Fan vad gullig unge, haha jag hade nypt honom hela tiden :em:

Trance
2005-05-11, 23:15
http://www.aftonbladet.se/vss/foraldrar/story/0,2789,643704,00.html

Att spekulera att hans övervikt beror på hormonrubbning, när följande står i artikeln torde väl ändå vara rätt obegåvat:
"Varje dag äter pojken ett kilo gröt gjord på rismjöl, och dricker fem liter mjölk."

/the_PL_man

Är det inte rätt obegåvat att förutsätta att du är smartare den läkare som undersökt honom?

Fatalist
2005-05-11, 23:21
HERREJ**** vilken gigantisk unge, stackarn :(

WHITEFOLKS
2005-05-11, 23:49
5 liter standardmjölk (3%) är ju 3000kcal bara det, sen lägger man på gröten. Ja fan rätt konstigt att ungen går upp i vikt fort (är ju mer kalorier än vad de flesta härinne äter :P) *screwy*

the_PL_man
2005-05-11, 23:56
Hmmm, vad tror du är största anledningen till att han som ettåring väger 22 kg (mina barn vägde som 1 år 7kg resp 9,5 kg)?

1. Hormonrubbning
2. Att vederbörande konsumerar motsvarande 30% av kroppsvikten. Omräknat på en 110 kgs BBare skulle det motsvara 5 kg gröt & 25 l mjölk om dagen.

Vilket av de två ovanstående alternativen tycker DU känns mest naturlig som förklaring till övervikten ?

Som ingenjör har jag alltid fått lära mig kritiskt tänkande, och att använda huvudet själv till att göra bedömningar, att inte blint lita på andra jämt.

Edit: Och som Whitefolks vänligen påpekar, 5 l mjölk (3%ig) motsvarar 3000 kcal......

/the_PL_man

Är det inte rätt obegåvat att förutsätta att du är smartare den läkare som undersökt honom?

tossefar
2005-05-12, 00:17
Kul att ni tänker efter. Det kan inte vara så att hormonrubbningen gör att han MÅSTE få i sig mycket näring? Jag är helt övertygad om att föräldrarna inte skulle mata barnet med så mycket om det inte var nödvändigt.

Spinkot
2005-05-12, 00:23
Kul att ni tänker efter. Det kan inte vara så att hormonrubbningen gör att han MÅSTE få i sig mycket näring? Jag är helt övertygad om att föräldrarna inte skulle mata barnet med så mycket om det inte var nödvändigt.

Varför är du helt övertygad om det?Finns gott om överviktiga barn nuförtiden och det är ju faktist till väldigt stor del föräldrarnas fel

the_PL_man
2005-05-12, 00:29
Kanske inte i Indien, men vem vet?
I USA har jag sett hur barnen äter.....
I Kina börjar man få samma problem (skäm bort ditt enda barn....)....
Se dig omkring här hemma, så kan du se att detsamma börjar ske...

Artikeln, i nästan sin helhet:
"Han är inte ens ett år gammal - men väger 22 kilo.
Läkarna tror att indiske Lokman Hakim Mondol lider av en ovanlig hormonrubbning.
Bilden här intill talar sitt tydliga språk. Lokman Hakim Mondols morfar Tabarak Mullick orkar knappt bära honom - trots att pojken inte ens fyllt ett år.

Fläktar honom
Den indiska hettan plågar pojken, och hans mamma Jnanera Bibi försöker svalka av honom genom att fläkta honom med en solfjäder.
Barnläkare förbryllas av Lokmans enorma övervikt - han är bara elva månader gammal, men väger hela 22 kilo.
Varje dag äter pojken ett kilo gröt gjord på rismjöl, och dricker fem liter mjölk.

Täta sjukhusbesök
Lokman gör täta besök på sjukhuset i Calcutta, där läkarna väger honom och försöker ta reda på orsaken till hans övervikt. Hittills går deras teorier ut på att Lokman lider av en ovanlig hormonrubbning.
"

Sista stycket säger väl en del......
Tolka det som du vill.

Om han nu led av en hormonrubbning som gjorde att han måste konsumera otroliga mängder mat, kan du då förklara för mig varför han då lagrar all överskottsenergi som fett ?
Jag känner att jag måste missat någon del av hormonskolan, så du får gärna upplysa mig mer i frågan. :)

Mvh

the_PL_man

Garnax
2005-05-12, 00:43
Tragiskt

Trance
2005-05-12, 03:53
Kanske inte i Indien, men vem vet?
I USA har jag sett hur barnen äter.....
I Kina börjar man få samma problem (skäm bort ditt enda barn....)....
Se dig omkring här hemma, så kan du se att detsamma börjar ske...

Artikeln, i nästan sin helhet:
"Han är inte ens ett år gammal - men väger 22 kilo.
Läkarna tror att indiske Lokman Hakim Mondol lider av en ovanlig hormonrubbning.
Bilden här intill talar sitt tydliga språk. Lokman Hakim Mondols morfar Tabarak Mullick orkar knappt bära honom - trots att pojken inte ens fyllt ett år.

Fläktar honom
Den indiska hettan plågar pojken, och hans mamma Jnanera Bibi försöker svalka av honom genom att fläkta honom med en solfjäder.
Barnläkare förbryllas av Lokmans enorma övervikt - han är bara elva månader gammal, men väger hela 22 kilo.
Varje dag äter pojken ett kilo gröt gjord på rismjöl, och dricker fem liter mjölk.

Täta sjukhusbesök
Lokman gör täta besök på sjukhuset i Calcutta, där läkarna väger honom och försöker ta reda på orsaken till hans övervikt. Hittills går deras teorier ut på att Lokman lider av en ovanlig hormonrubbning.
"

Sista stycket säger väl en del......
Tolka det som du vill.

Om han nu led av en hormonrubbning som gjorde att han måste konsumera otroliga mängder mat, kan du då förklara för mig varför han då lagrar all överskottsenergi som fett ?
Jag känner att jag måste missat någon del av hormonskolan, så du får gärna upplysa mig mer i frågan. :)

Mvh

the_PL_man

Du tror hans föräldrar tvingar i han mat, för att sedan ta med honom till sjukhuset?

Dessutom, varför skulle han inte lagra energi som fett? Förstår inte alls vad du menar där.

the_PL_man
2005-05-12, 07:19
Nopp, jag tror att grabben äter så mkt han själv vill/orkar.

Du tror hans föräldrar tvingar i han mat, för att sedan ta med honom till sjukhuset?

Om han hade en hormonstörning som ledde till ett kraftigt ökat energibehov (därav anledningen till att konsumera stora mängder mat) så skulle väl energin han stoppade i sig förbrukas, och inte lagras undan som fett ?

Om inte, varför skulle han då konsumera den enorma (för sin ålder) mängd mat som han nu gör ? Vad för slags hormonstörning skulle han då lida av?

Dessutom, varför skulle han inte lagra energi som fett? Förstår inte alls vad du menar där.

/the_PL_man

-AG-
2005-05-12, 08:37
Vilken pajasartikel. Fet blir killen av all mat, inte av en hormonrubbing. Som the_PL_man säger är det ju så att om det skulle vara en hormonrubbning och han verkligen behövde all mat pga överproduktion av tex sköldkörtelhormon (thyroxin), så skulle han inte vara så fet som han är. Om det vore det omvända - låg produktion av thyroxin, skulle han skulle bli fet TROTS väldigt strikt diet, men då skulle man knappast göda ungen med 3000+kcal.

JJ
2005-05-12, 08:37
Han lär ju garanterat lida av hormonrubbningar pga av all mat. Stackars unge.

the_PL_man
2005-05-12, 08:53
Tack AG, precis vad jag ville få sagt med mina inlägg. :)
Skall mobba David nästa helg när han kommer ner till oss. ;)

Mvh

the_PL_man

PS! Kör du fortfarande plyo som komplement till SLen ?

Vilken pajasartikel. Fet blir killen av all mat, inte av en hormonrubbing. Som the_PL_man säger är det ju så att om det skulle vara en hormonrubbning och han verkligen behövde all mat pga överproduktion av tex sköldkörtelhormon (thyroxin), så skulle han inte vara så fet som han är. Om det vore det omvända - låg produktion av thyroxin, skulle han skulle bli fet TROTS väldigt strikt diet, men då skulle man knappast göda ungen med 3000+kcal.

Grahn
2005-05-12, 08:55
Eller så rör hormonrubbningen hans enorma behov av mat och inte alls energiåtgången. Han blir fet av maten men varför har an en sådan otrolig hunger vid den åldern?

Bamse79
2005-05-12, 09:04
Ja vad ska man säga...-AG- >> :thumbup:

Vad händer om ungen inte äter +4000kcal om dagen ? Dör han då??Knappast...Det är ju ganska tydligt att han inte gör av med den energin som han intar. Om han har hormonrubbningar som gör honom hungrig, varför inte ge honom något som hämmar hungern. Varför övehuvudtaget ge ungen så mycket mat? Bara för att ungen skriker behöver man väl inte ge honom mat. Många frågor...men jag ser det som att det är föräldrarnas okunskap som är det största felet.

Grahn
2005-05-12, 09:07
Lite kul att vi alla är experter och kan uttala oss om ungens problem och behandling efter att ha konsulterat aftonbladet. :D

aliquis
2005-05-12, 09:39
Klart han är stor för att han äter mycket, men det motsäger väl inte hormonstörningar? Frågan är ju VARFÖR han äter så mycket.

Biceps
2005-05-12, 09:48
Oavsett varför så är det ju bara att dra på maten så kommer han garanterat sluta gaina. En beprövad strategi, se bara på barnen i Afrika.

-AG-
2005-05-12, 14:22
PS! Kör du fortfarande plyo som komplement till SLen ?

Nja, inte för tillfället. Har haft problem med ett knä en längre tid. Det är dock mycket bättre och det har kännts bra sen november, men det har inte blivit någon plyo på ett tag. Försöker köra hyfsat explosivt de flesta passen med några tunga pass däremellan, dessutom kör jag helt utan utrustning i böj. Tänkte göra det ett tag till innan det blir bälte och ev knälindor i ett senare skede. Hur går det för egen del?

the_PL_man
2005-05-12, 15:04
Tja, gick lysande fram till 2 veckor innan omg 2. starkare än någonsin i kroppen.

Provade pullover för 1:a gången på flera år för tre veckor sedan, och bröt till mig något förskräckligt (4 kiropraktorbesök + flera besök till massör hittills, som värst bara 30% av normalstyrkan i vänsterarmen i pressläge. Skall se hur det känns idag när jag tränar....).

/the_PL_man

Nja, inte för tillfället. Har haft problem med ett knä en längre tid. Det är dock mycket bättre och det har kännts bra sen november, men det har inte blivit någon plyo på ett tag. Försöker köra hyfsat explosivt de flesta passen med några tunga pass däremellan, dessutom kör jag helt utan utrustning i böj. Tänkte göra det ett tag till innan det blir bälte och ev knälindor i ett senare skede. Hur går det för egen del?

Metal_boy_
2005-05-12, 16:00
Eller så rör hormonrubbningen hans enorma behov av mat och inte alls energiåtgången. Han blir fet av maten men varför har an en sådan otrolig hunger vid den åldern?

Otrolig hunger brukar väl barn som växer ha? Dock inte i hans skala men iaf ?
Tittar man på han o glömmer fläsket så ser han väldigt stor ut i kroppen iaf på längd m.m.

EDIT: i övrigt så är det ju föräldrarna som verkar ha några rubbningar som trycker i en inte ens ett år gammal unge sådär mycket mat. Passa på att fixa det nu, innan han själv kan springa i skafferiet med trucken o lassa in.

Nitrometan
2005-05-12, 16:14
Jag tippar på att föräldrarna lider av en IQ-rubbning och inte fattar vad de gör. Sen säger de inget till läkarna om hur mycket han äter.

"Nä, han får bara gröt och mjölk." :confused: