handdator

Visa fullständig version : vassle på morgonen


liQ
2005-05-11, 18:11
Varför är det en fördel ta vassle på morgonen än kasein?
Sökte men kunde inte hitta..
har de gamla posten raderats?
eller är det bara jag som inte hittar :confused:

King Grub
2005-05-11, 18:12
Sökfunktionen är nere under flytten.

Teoretiskt skulle det kunna vara en fördel att snabbt få ut protein i omlopp efter en lång fasta.

Jag kan inte tänka mig att det gör någon skillnad i praktiken. Och kolhydrater bryter katabolism fortare och effektivare i vilket fall.

liQ
2005-05-11, 18:15
Sökfunktionen är nere under flytten.

Teoretiskt skulle det kunna vara en fördel att snabbt få ut protein i omlopp efter en lång fasta.

Jag kan inte tänka mig att det gör någon skillnad i praktiken. Och kolhydrater bryter katabolism fortare och effektivare i vilket fall.

Så i Princip spelar det ingen roll om man vaknar och sveper in sig en shake med vasslepulver eller ett glas mjölk?

King Grub
2005-05-11, 18:25
Varken en vassledrink eller ett glas mjölk kan kallas en komplett frukost.

Är det inte kolhydrater tillsammans med vassledrinken du nämner så är mjölken definitivt bättre.

liQ
2005-05-11, 18:31
Varken en vassledrink eller ett glas mjölk kan kallas en komplett frukost.

Är det inte kolhydrater tillsammans med vassledrinken du nämner så är mjölken definitivt bättre.

Oj..jag var otydligt vid den punkten..Jo jag menar med kolhydrater
t.ex vassle+gröt

King Grub
2005-05-11, 18:35
Det blir ju antagligen mer protein med en "vassledrink" än med "ett glas mjölk".

Blir den totala proteinmängden likvärdig tror jag inte det spelar någon praktisk roll.

liQ
2005-05-11, 18:47
Det blir ju antagligen mer protein med en "vassledrink" än med "ett glas mjölk".

Blir den totala proteinmängden likvärdig tror jag inte det spelar någon praktisk roll.

Aha jag har alltid haft för mig att kroppen behöver snabbt protein så fort man vaknar.
;)

King Grub
2005-05-11, 19:23
Aminosyreutsöndringen börjar direkt med långsamt protein också. Den är bara mer gradvis och varar längre.

Nils.R
2005-05-11, 19:35
Aminosyreutsöndringen börjar direkt med långsamt protein också. Den är bara mer gradvis och varar längre.


Borde det inte isåfall vara bäst att ta ett proteinpulver som innehåller både kasein och vassle på morgonen tillsammans med kolhydrater (om man nu tar en proteindrink på morgonen överhuvudtaget) eller är jag ute o cyklar nu?

King Grub
2005-05-11, 19:41
Ja, jag skulle inte använda mig av enbart snabbt protein (vassle) i något mål förutom kring träning. Långsamt protein är mer anabolt och ger bättre proteinbalans.

z_bumbi
2005-05-11, 19:44
Borde det inte isåfall vara bäst att ta ett proteinpulver som innehåller både kasein och vassle på morgonen tillsammans med kolhydrater (om man nu tar en proteindrink på morgonen överhuvudtaget) eller är jag ute o cyklar nu?

Äter du kolhydrater som inte innehåller något protein alls så stämmer det nog men med tanke på att man i alla fall äter inom några timmar så spelar det i praktiken ingen roll och jag skulle nog välja vassle till frukost om jag nu skulle använda proteintillskott då. Långsamt protein finns det gott om i den vanliga maten i de flesta fall.

Timme
2005-05-12, 15:47
king Grub....kan du ge några bra exempel på en riktigt bra och anabol frukost?

Ska man ta och käka lite ljust bröd för att få ut kolhydraterna snabbare i kroppen eller räcker det med en tallrik havregrynsgröt? Eller är både bröd och havregryns gröt för långsamma? Vore det bättre om man tog en tränings drink med vassle + dextro/malto direkt efter att man vaknat och sedan ta sin gröt och mackor?

/Timme

Droog
2005-05-12, 15:59
Sökfunktionen är nere under flytten.

Teoretiskt skulle det kunna vara en fördel att snabbt få ut protein i omlopp efter en lång fasta.

Jag kan inte tänka mig att det gör någon skillnad i praktiken. Och kolhydrater bryter katabolism fortare och effektivare i vilket fall.

Jepp, dessutom så skulle snabbt protein först på morgonen rent teoretiskt vara att elda för kråkorna om inte kolhydrater redan finns i omlopp. Det skulle i sin tur leda till att man borde äta kolisarna först eller iaf äta tillräckligt snabba kolhydrater i samband med intaget av det snabba proteinet.

King Grub
2005-05-12, 16:03
king Grub....kan du ge några bra exempel på en riktigt bra och anabol frukost?

Ska man ta och käka lite ljust bröd för att få ut kolhydraterna snabbare i kroppen eller räcker det med en tallrik havregrynsgröt? Eller är både bröd och havregryns gröt för långsamma? Vore det bättre om man tog en tränings drink med vassle + dextro/malto direkt efter att man vaknat och sedan ta sin gröt och mackor?

/Timme

Långsamma kolhydrater och protein. Inga konstigheter. Absolut inget druvsocker.

liQ
2005-05-16, 08:58
Långsamma kolhydrater och protein. Inga konstigheter. Absolut inget druvsocker.

Varför ingen druvsocker?

King Grub
2005-05-16, 09:12
Varför ingen druvsocker?

Snabba kolhydrater endast i samband med träning eller hård ansträngning. Vad skall du med det till när du vaknar? Varför börja dagen med en blodsockerhöjning och insulinfrisättning som påverkar dagens kommande måltider och lägger grunden för en dags effektiv fettinlagring?

Sverker
2005-05-16, 09:37
Varför ingen druvsocker?

Därför att druvsocker/glukos INTE är "Långsamma kolhydrater". Det är nästan det snabbaste som finns.

challe balle
2005-05-16, 16:50
En liter mjölk borde alltså va ganska bra? det är ju både snabba och långsamma proteiner, och så är det ju långsamma kolhydrater.