handdator

Visa fullständig version : Springa i samband med träning


MaxDark
2005-05-11, 17:31
Som jag förstått det är det inte bra att motionera i samband med träning?

Kör axlar, rygg och ben en dag, och den andra kör jag resten av kroppen.

Axel dagen så springer jag en runda också. Vilket är bäst? Att ta den före eller efter?

Jag gillar mest att ta den före därför att brukar känna mig tänd och prestera bättre efter att jag har sprungit och är svettig och igång. Men är kanske sämre för träningen?

Fatalist
2005-05-11, 17:41
Som jag förstått det är det inte bra att motionera i samband med träning?

Kör axlar, rygg och ben en dag, och den andra kör jag resten av kroppen.

Axel dagen så springer jag en runda också. Vilket är bäst? Att ta den före eller efter?

Jag gillar mest att ta den före därför att brukar känna mig tänd och prestera bättre efter att jag har sprungit och är svettig och igång. Men är kanske sämre för träningen?

Det finns en tråd, med ett inlägg skrivet för typ 2 timmar sen som behandlar just detta ämne. Där skrev King Grub att det är bättre att köra konditionsträning direkt efter ett pass än inte alls. Dock är det inte på något sätt optimalt, utan det är bättre att lägga det som ett eget pass på någon ledig dag.

Sheogorath
2005-05-11, 17:55
Det finns en tråd, med ett inlägg skrivet för typ 2 timmar sen som behandlar just detta ämne. Där skrev King Grub att det är bättre att köra konditionsträning direkt efter ett pass än inte alls. Dock är det inte på något sätt optimalt, utan det är bättre att lägga det som ett eget pass på någon ledig dag.

Eller, att som jag gör dagar jag kör HIIT, att köra styrkan tidigt på morgonen, utnyttja "the window of opportunities" med post-workout och ett mål mat, för att sedan ladda med ytterligare två mål innnan man vid sådär 16-snåret går på konditionsträningen, och sedan ha ytterligare en post-workout och två mål att ladda med innan man hoppar i bingen. På så sätt kan man ha maximal intensitet vid båda tillfällena och laddar bra både före och efter passen. Jag tror inte man kompenserar muskelbyggningen alls med ett sådant upplägg, snarare finns det studier som visar på det rakt motsatta om man kör HIIT på detta sätt.

MaxDark
2005-05-11, 18:15
Eller, att som jag gör dagar jag kör HIIT, att köra styrkan tidigt på morgonen, utnyttja "the window of opportunities" med post-workout och ett mål mat, för att sedan ladda med ytterligare två mål innnan man vid sådär 16-snåret går på konditionsträningen, och sedan ha ytterligare en post-workout och två mål att ladda med innan man hoppar i bingen. På så sätt kan man ha maximal intensitet vid båda tillfällena och laddar bra både före och efter passen. Jag tror inte man kompenserar muskelbyggningen alls med ett sådant upplägg, snarare finns det studier som visar på det rakt motsatta om man kör HIIT på detta sätt.

Något sådant går inte för mig då jag har skolan att vara i. Men ska börja köra styrke efter skolan på eftermiddagen och sen springa en stund efter träningen. Kan inte vara dåligt iallafall så kör på det.

Sheogorath
2005-05-11, 18:20
Något sådant går inte för mig då jag har skolan att vara i. Men ska börja köra styrke efter skolan på eftermiddagen och sen springa en stund efter träningen. Kan inte vara dåligt iallafall så kör på det.

Nej det är säkert ditt bästa alternativ. Eller en lätt joggingpromenad på morgonen om det räcker för dina behov.

King Grub
2005-05-11, 18:27
snarare finns det studier som visar på det rakt motsatta om man kör HIIT på detta sätt.

Referenser?

Jag tvivlar alltså inte, utan är intresserad av att läsa.

HenrY
2005-05-11, 18:28
Något sådant går inte för mig då jag har skolan att vara i. Men ska börja köra styrke efter skolan på eftermiddagen och sen springa en stund efter träningen. Kan inte vara dåligt iallafall så kör på det.

Kör promenad/jogging på morgonen innan du går till skolan då. Det gör jag, sedan kör jag gymning senare efter skolan. Fungerar utmärkt!

Sheogorath
2005-05-11, 18:50
Referenser?

Jag tvivlar alltså inte, utan är intresserad av att läsa.

Låt mig återkomma. Ska kolla upp dem!

Edit: Det jag hittade nu behandlade HIIT som fenomen och inte HIIT separerat från styrketräning. Jag ska höra med hallar om han kan peta fram någon artikel.

"This study showed that short-duration (approximately 20 minutes); intense exercise boosts the metabolism, increases growth hormone (GH) and insulin-like growth factor-1 (IGF-1) without stimulating ghrelin secretion. Performing intense aerobic exercise, like Max-OT cardio may burn fat and preserve valuable muscle mass without fear of activating this major hunger hormone. The results of this research help to explain why Max-OT cardio is such an effective way to shed body fat.

Source: Experimental Biol Med, 229;12-08, 2004."

Jag är inte så slängd i att hitta vetenskapliga artiklar på nätet, men det hade säkert varit värt att kolla upp källan för att se om herr Jeff dragit logiska slutsatser eller inte.

King Grub
2005-05-11, 19:55
Tack! Den känner jag till.

Fullängdsstudien. (http://www.ebmonline.org/cgi/content/full/229/3/240)

Det var i o f s inget revolutionerande man kom fram till, utan man fann att även löpning med tillräckligt intensitet stimulerade frisättning av hormonerna, liksom man redan visste att cykling, rodd och styrketräning också gjorde vad gäller GH, och cykel och rodd (men inte styrketräning) gjorde vad gäller IGF-I. Plus att dom var mycket ute efter att se ghrelinsvaret. Intressant hur som helst.

Man and Machine
2005-05-11, 20:06
Plus att dom var mycket ute efter att se ghrelinsvaret.

Vad är ghrelin?

King Grub
2005-05-11, 20:18
Ett hormon som hjälper till att stimulera tillväxthormon och reglera energibalans.

http://arbl.cvmbs.colostate.edu/hbooks/pathphys/endocrine/gi/ghrelin.html

Man and Machine
2005-05-11, 20:20
Tack! :thumbup:

MaxDark
2005-05-11, 20:37
Nej det är säkert ditt bästa alternativ. Eller en lätt joggingpromenad på morgonen om det räcker för dina behov.

Cyklar oftast men går ibland till skolan och det är en 2 km eller nåt. Så där är det och sen springa en runda senare som bonus.