handdator

Visa fullständig version : Iform.se - viktuppgångstips

thomast
2005-05-11, 16:10
En tjej på ett annat forum ville ha tips på hur man kan gå upp i vikt, gav henne lite tips (bland annat adressen till det här forumet så det kan hända att hon läser det här). Hon säger då att "idag åt jag en halv skål strösocker för jag har läst att man går upp i vikt av det". Frågar var hon fått en sån idé ifrån och hon hänvisar till sidan www.iform.se. Kollar in och hittar den här artikeln som jag antar att hon menade: http://www.iform.se/Crosslink.jsp?d=945&a=1262

Reagerade på det här stycket:

"Skära ner på kolhydraterna
Utöver att öka fettmängden bör du skära ner på de komplexa kolhydraterna som finns i grovt bröd, grönsaker, potatis, ris och fullkornspasta. Dessa går hand i hand med en massa mättande kostfiber, som ger maten volym utan att bidra med särskilt mycket energi.

Ät i stället livsmedel som är fulla av enkla sockerarter, t ex torkad frukt, bär, marmelad, läsk, saft (inte lightprodukter), juice och vanligt vitt socker.

Om du inte idrottar mycket bör du även skära ner på ditt proteinintag. Protein är det näringsämne som mättar mest.

Protein har även nackdelen att det är mycket energikrävande att smälta. Därför går nästa 20 procent av energin till matsmältningen istället för att lagras i kroppens depå."

Säkert är han som skrivit artikeln väldigt kompetent. Men jag har väldigt svårt att förstå hur man kan rekomendera en sådan kost till någon som vill gå upp i vikt. Hur bra kan blodsockret se ut hos en person som äter så här?

:MrT:

Orm
2005-05-11, 22:36
:smash:

WHITEFOLKS
2005-05-11, 22:37
Verkar ju dumt att käka nötter t.ex. istället :)

Mental
2005-05-11, 22:41
Njae, läser man artikeln i sin helhet så låter det inte så dumt, dvs om allt man vill är att lägga på sig lite klädsamt fett.

King Grub
2005-05-12, 04:40
Njae, läser man artikeln i sin helhet så låter det inte så dumt, dvs om allt man vill är att lägga på sig lite klädsamt fett.

Jo, i och med att fruktos och sackaros är stora bovar bakom insulinresistens och metabola syndrom X får man väl nästan påstå att det är det.

Lizzie
2005-05-12, 07:29
Det är en idiotartikel helt enkelt. Jag har läst flera stycket säna här. Skulle man äta socker bara för att gå upp i vikt, vilket man gör, men till vilket pris?! Hälsan? Det värsta är ju att folk i allmännhet inte kan så mycket så de går på sånt här! Usch, man blir ju galen!!