handdator

Visa fullständig version : Vitamintillskott?


A.K.O.A
2005-05-11, 12:40
Har tagit blodprov hos läkaren för ett tag sedan, det visade sig att jag hade höga värden av zink i blodet. Hon rekommenderade mig att sluta äta det som tillskott. Det underliga är att jag är vegetarian, (ej kött fisk fågel) därför käkar jag mitt val vegetarian, som innehåller mycket zink. Övriga värden var bra. Jag undrar nu; vad är dåligt med förhöjda värden av zink? HAr sökt på nätet + frågat min far som är läkare, men inte fått ngt bra svar, verkar inte finnas ngn forskning på det. Fråga två, vilket tillskott rekommenderar ni? På apoteket finns bara tillskott med zink i... Skulle vilja ha ett piller med rimliga nivåer av järn, lite antioxidanter osv... Vad använder ni?


Mvh ///Anton

abjorn
2005-05-11, 12:51
Är inte helt 100, men kan inte överskott på vissa mineraler hämma upptaget av andra mineraler?

Sverker
2005-05-11, 14:09
Hmm...vi får antaga att dina zinkvärden kommer av att du ätit för mycket av ditt tillskott. Då är det lätt åtgärdat och enkelt att lösa. Är det inte så, måste zinken komma från andra källor. Det jag främst tänker på är att du får i dig zink från gamla vattenledningsrör eller varmvattenberedaren som felaktigt varit förzinkad. Du har inte någon kastrull eller kopp av okänt material i köket ?

Zink precis som många andra mineral regleras genom upptaget i tarmen. Har du normala förråd tar du endast upp 10 - 20 % av de 10 - 20 mg zink som kosten normalt ger. Vid zinkbrist stiger upptaget och vid välfyllda förråd sjunker uptaget.

Zink är med i över 300 olika processer i kroppen och både brist och överskott av zink ger mycket diffusa symptom.

A.K.O.A
2005-05-11, 14:19
Hmm...vi får antaga att dina zinkvärden kommer av att du ätit för mycket av ditt tillskott. Då är det lätt åtgärdat och enkelt att lösa. Är det inte så, måste zinken komma från andra källor. Det jag främst tänker på är att du får i dig zink från gamla vattenledningsrör eller varmvattenberedaren som felaktigt varit förzinkad. Du har inte någon kastrull eller kopp av okänt material i köket ?

Zink precis som många andra mineral regleras genom upptaget i tarmen. Har du normala förråd tar du endast upp 10 - 20 % av de 10 - 20 mg zink som kosten normalt ger. Vid zinkbrist stiger upptaget och vid välfyllda förråd sjunker uptaget.

Zink är med i över 300 olika processer i kroppen och både brist och överskott av zink ger mycket diffusa symptom.


Jag antar att överskottet kommer ifrån tillskottet, de har ju tydligen petat i mer än dagsbehovet i en tablett + att jag äter en allsidig kost, detta gör förmodligen att zinktillskottet är onödigt...

A.K.O.A
2005-05-11, 18:12
Något bra förslag på vad jag kan ta istället, vad kör ni själva på?

z_bumbi
2005-05-11, 18:59
Något bra förslag på vad jag kan ta istället, vad kör ni själva på?

Du får läsa innehållsdeklarationerna och se vilka som innehåller minst zink alt inget zink alls. En vanlig vitamintablett utan mineraler är ju en lösning t ex och jag har för mig att apoteket har en sådan.
Om du äter bra mat så finns det kanske inget behov överhuvudtaget av tillskott iofs.