handdator

Visa fullständig version : Stretch efter marklyft?


Zonyk83
2005-05-10, 22:13
Nu har jag börjat känna av korsryggen på fritiden, antagligen pga att jag kört mark lite väl häftigt, inte bra. Men bör man stretcha ut på nåt speciellt sätt efter ett hårt rygg pass, tänker då på korsryggen?

Baan
2005-05-10, 22:20
jag tycker det är skönt strecha korsryggen men om det ger något vet jag inte, strechning har så länge inte bevisats ge något speciellt till återhämtningen osv, vad jag vet.

vad är det som är fel då ?

MilkmaN
2005-05-10, 22:36
Om man inte strechar så blir ju muskeln kortare och kortare och därför bergänsas rörligheten och då kan det tillslut göra ont, så att strecha den hade ju varit bra :) Vet personligen endast en strechtövning för korsryggen och då böjer du dig framåt, korsar armarna, tar tag i baksida lår och drar uppåt så skall det sträcka i korsryggen. Finns ju strechtsidor i mängder out there annars.

bubbe
2005-05-11, 06:37
Om man inte strechar så blir ju muskeln kortare och kortare och därför bergänsas rörligheten och då kan det tillslut göra ont, så att strecha den hade ju varit bra :) Vet personligen endast en strechtövning för korsryggen och då böjer du dig framåt, korsar armarna, tar tag i baksida lår och drar uppåt så skall det sträcka i korsryggen. Finns ju strechtsidor i mängder out there annars.

nästan rätt, om man inte sträcker ut muskeln när man gör övningen så blir den kortare, men ser man till att sträcka ut den fullt, så behöver du inte stretcha heller. däremot kan det vara bra att hjälpa till om man har en förkortad muskel och har svårt att göra full rörelse.

http://www.exrx.net/Lists/ExList/WaistWt.html#anchor1945210

på höger sida är det ett par stretch övningar du kan köra. kan även vara bra att köra baksidalår, (tror det är vanligare med för kort muskel där)

Mart|n
2005-05-11, 06:39
http://www.exrx.net/Stretches/ErectorSpinae/Lying.html

Den brukar jag göra, fast jag har knäna utåt och drar anklarna mot mig. Jag påminner väldigt mycket om en sköldpadda på rygg då (vad det nu har med saken att göra) :D

Zonyk83
2005-05-11, 07:44
jag tycker det är skönt strecha korsryggen men om det ger något vet jag inte, strechning har så länge inte bevisats ge något speciellt till återhämtningen osv, vad jag vet.

vad är det som är fel då ?

Jag har börjat känna av korsryggen flera dagar efter att jag kört rygg, ingen skön känsla, tänkte att det kunde bero på att jag inte stretchade ut korsryggen men misstänker att det helt enkelt är överbelastning...

Anders R
2005-05-11, 10:30
Sen kanske man vill ha lite kortare muskler också. Jag tror jag har för långa muskler vid skulderbladen och för korta muskler på framsidan. Kan bero på mycket sittande vid datorn tror jag.

stahlberg
2005-05-11, 14:26
När man tränar marklyft så anstränger man (förstås) bl.a ryggens muskler. Det kan jämföras med tungt kroppsarbete. Det är naturligt att man har en aning "ont" i ryggen(s muskler) efter ett tungt marklyftspass.

Strecthing är däremot bra, det håller musklerna "i skick". Det är viktigt att värma upp - gärna både med lite allmänuppvärmning och med specialuppvärmning - före ett pass, samt att "varva ner" efteråt. Att stretcha musklerna I YTTERLÄGE just efter utförda lyft är inte att rekommendera. Varva ner efter passet. Sedan är det till fördel om det går en kort tid, därefter kan man stretcha på nytt, ordentligt. Det är bra att stretcha också sådana dagar man inte tränat.

När vi besöker massör eller kiropraktor påpekar de ofta att stretcing är bra. Dessutom tycker de ofta (utan att de frågat om man stretchat eller inte) att kroppen är i bättre skick under de perioder "vi" stretchat ordentligt jämfört med de perioder vi stretchat sämre.