handdator

Visa fullständig version : Handleds smärta igen


leopoldi
2005-05-10, 17:31
Ok skall se nu om jag lyckas förklara detta

Min handled är lite småpaj. Har ont i den vänstra handleden. Smärtan sitter på vänstra sidan (om jag håller handflatan nedåt). Det märkliga är att jag inte vet hur det uppstod, en dag vakna jag bara upp med det. Jag har vilat, stretchat, kylt, haft lindor jag provat det mesta, tillståndet blir varken bättre eller sämre.

Smärtan uppstår på två sätt, om jag lyfter upp handen med knuten näve (som jag skulle göra en omvänd bicepscurl) eller om jag försöker rotera handen/leden när jag håller handflatan uppåt och roterar åt det hållet tummen sitter(dvs åt vänster om handflatan är uppåt). Handleden är inte svullen på ngt sätt o jag kan säga att jag vilat som mest i 3 veckor utan ngn nämnvärd förbättring. Kan också nämna att det uppstår ett knakande ljud när jag roterar handleden vilket det aldrig gjort förut.

Innan ngn säger att jag bör uppsöka läkare, naprapat o dylikt så kan jag säga att jag bor i ett u-land där de föredrar att amputera en fot för nageltrång ungefär. Jag har en månad innan jag kan få det undersökt i Sverige (skall hem på semester då).

Så ville bara kolla om ngn har liknande problem eller erfarnheter o om ngn kan ha en aning om vilken övning som kan vara upphovet till denna skada (Så jag kan undvika den). Jag är i alla fall till 99.9% säker att det är styrketräningen som ligger bakom skadan. Jag kan fortsätta att träna vissa övningar men har fått stryka en del.

Åse Columbus
2005-05-10, 19:25
Har du provat med att separera benen i handleden med lätt drag?

leopoldi
2005-05-10, 19:38
hur menar du?

Mr.Baseball
2005-05-11, 09:23
hmm, det verkar som problem med underarm/handled är en av de mest mystiska skadorna? Jag känner igen några av dina symtom och mitt råd till dig är att uppsöka en duktigt kiropraktor/naprapat (kanske när du är i Sverige). Jag var till en mycket duktig sådan som spårade mitt problem till ländryggen, där jag tydligen var stel och på så sätt snebelastade hela kroppen. Enligt honom är det sällan som problemet sitter där man har ont, utan det kan härledas till någon annan kroppdel.

obesogen
2005-05-11, 14:32
hmm, det verkar som problem med underarm/handled är en av de mest mystiska skadorna? Jag känner igen några av dina symtom och mitt råd till dig är att uppsöka en duktigt kiropraktor/naprapat (kanske när du är i Sverige). Jag var till en mycket duktig sådan som spårade mitt problem till ländryggen, där jag tydligen var stel och på så sätt snebelastade hela kroppen. Enligt honom är det sällan som problemet sitter där man har ont, utan det kan härledas till någon annan kroppdel.

Du hade problem med handleden och han spårade det till ländryggen? Låter konstigt, det finns ingen koppling mellan ländryggen och handleden, nerverna som försöjer armen urspringer mycket högre upp i ryggraden.

jaja tillbaka till topic: Hur känns smärtan, och gör det ont när du trycker på området? Det känns ingenting när du håller handflatan uppåt?

leopoldi
2005-05-11, 16:21
jaja tillbaka till topic: Hur känns smärtan, och gör det ont när du trycker på området? Det känns ingenting när du håller handflatan uppåt?


Gör inte ont när jag håller handflatan uppåt eller när jag trycker på området, däremot om jag roterar handen åt det hållet tummen sitter (vänster med handflatan uppåt) uppstår det smärta, men om jag håller handflatan nedåt o roterar åt tummen till uppstår ingen smärta. Smärtan är ilande o går från handleden på lillfingersidan längs med benet ett par centimeter upp. Samma smärta uppstår om jag knyter näven o lyfter den som jag skulle göra en omvänd bicepscurl. Märkliga är att handleden inte är svullen på ngt sät

Kreout
2005-05-11, 16:37
Har du provat med att separera benen i handleden med lätt drag?

Hur menar du? Om det är vad jag tror så hjälpte det mig att bli kvitt mina besvär. Det jag gjorde var att sätta fast en dragrem i en fast punkt, sätta öglan runt handleden och sedan luta mig bakåt så att handleden sträcktes ut. I min vänstra handled som var värst hördes det då ett högt "plopp" och man såg att något ändrade läge. Efter att ha upprepat detta några gånger om dagen i en vecka så blev allt mycket bättre. Idén fick jag från en sjukgymnast jag besökte.

leopoldi
2005-05-11, 20:26
Tack för tipset Kreout.

Skall prova direkt!!

Åse Columbus
2005-05-12, 19:01
Hur menar du? Om det är vad jag tror så hjälpte det mig att bli kvitt mina besvär. Det jag gjorde var att sätta fast en dragrem i en fast punkt, sätta öglan runt handleden och sedan luta mig bakåt så att handleden sträcktes ut. I min vänstra handled som var värst hördes det då ett högt "plopp" och man såg att något ändrade läge. Efter att ha upprepat detta några gånger om dagen i en vecka så blev allt mycket bättre. Idén fick jag från en sjukgymnast jag besökte.


Det var precis det jag menade...man kan oxå be ngn att dra i handleden...man kan göra likadant i nästan alla leder ...kallas att traktera har jag för mig.

Åse

Metaddict
2005-05-13, 13:55
Låter exakt som mitt problem. Samma handled också. Måste vara 2-3 månader jag haft ont nu. Fick ont dagen efter jag körde biceps med rak stång för första gången sen jag precis hade börjat träna.

Tränar ändå, vissa övningar gör mer ont än andra och vissa känns inte alls. Kan definitivt INTE heller vrida handleden på det hållet du beskriver med en hantel, överhuvudtaget allt lyftande med vänster handflata uppåt gör ont, kvittar i princip om det är så lite som fem kilo. Börjar bli oerhört irriterande!

Får väl försöka prova att göra som ni säger...hoppas det hjälper :(

Åse Columbus
2005-05-13, 18:19
Jag hittade detta på en massage site...

Vad är traktion?
Min mor har fått en remiss av sin läkare för behandling av sin rygg hos sjukgymnast med något som heter traktion. Vad är det för behandlingar? Är det en långvarig behandling. Hur många gånger tror du hon måste gå hos sjukgymnasten? Kan hon bli bra?


Svar från Tobias Sundberg:
Traktion innebär sträckbehandling. Det vill säga sträckbehandlingen gör så att lederna i ryggen avlastas genom att trycket mot ledytorna minskas under behandlingen. Beroende på orsaken till ryggbesvären så kan antal behandlingar och längden på rehabiliteringen variera för olika patienter. Oftast brukar traktionsbehandling även kombineras med någon annan form av terapi, till exempel vattenträning som också har en avlastande men samtidigt uppbyggande och stärkande effekt på kroppens leder och muskler.


:thumbup:

Mr.Baseball
2005-05-14, 23:46
Du hade problem med handleden och han spårade det till ländryggen? Låter konstigt, det finns ingen koppling mellan ländryggen och handleden, nerverna som försöjer armen urspringer mycket högre upp i ryggraden.

jaja tillbaka till topic: Hur känns smärtan, och gör det ont när du trycker på området? Det känns ingenting när du håller handflatan uppåt?

Oj, jag skrev lite fel där, det ska vara bröstryggen och upp mot nacken istället

Lizard
2005-05-15, 18:25
Om inte traktion hjälper (vilket är lite av en nyhet för mig...) så låter det som ett problem som sitter i Flexor Carpi Ulnaris, dvs samma problem som du har om du har "benhinneinflammation" fast nu i armen.

Läs Johnnys, obesogens och players kommentarer i den här tråden.. (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=41793)

Du kan prova med att palpera lätt över muskeln före, under och efter träning, fortsätta isa och använda tigerbalsam innan träningen. Omvända vristcurlar på lätt vikt som rehab med skulle jag tro... Kanske det tillförde något?

Lizard

obesogen
2005-05-16, 11:28
Om inte traktion hjälper (vilket är lite av en nyhet för mig...) så låter det som ett problem som sitter i Flexor Carpi Ulnaris, dvs samma problem som du har om du har "benhinneinflammation" fast nu i armen.

Läs Johnnys, obesogens och players kommentarer i den här tråden.. (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=41793)

Du kan prova med att palpera lätt över muskeln före, under och efter träning, fortsätta isa och använda tigerbalsam innan träningen. Omvända vristcurlar på lätt vikt som rehab med skulle jag tro... Kanske det tillförde något?

Lizard

När man trakterar drar man isär ledytorna, ungfär som när man gör draglåda eller liknande för att prova kapseln.
Personligen är jag lite småskeptisk till traktion i annat än ryggen om det inte är för smärtlindring. Hade till exempel en patient på fältstudiedagen som hade artros i höftleden och hon tyckte det var grymt skönt med traktion i höften då det blev en riktigt bra smärtlindring, dock bara för en tag framåt då hon oundvikligen måste belasta leden igen.

Men prova du att traktera, kom ihåg att göra det i maxloose packed så att ledytorna har så lite kontakt som möjligt i utgångsläget (i handleden är det lätt, 0 grader). Jag brukar självtraktera i radioulnaris och det är behagligt :)

Edit: Om möjligt kan du ta hjälp av någon som hjälper dig, så att det blir så lednära som möjligt, be personen fixera underarmsbenen och sedan ta ett grepp långt ner på handleden och dra rakt ut och hålla så i ett tag, se om det blir någon skillnad

leopoldi
2005-05-16, 18:52
Lite update

Jag har provat både med hjälp o med dragrem att vad ni kallar "traktera" handleden. Min handled är varken bättre eller sämre, status oförändrad.

Jag måste säga att jag skeptisk till att det skulle vara ngn form av benhinneinflammation. Jag har nämligen vad jag tror i alla fall haft/har det i armen(den av bicepscurl med stång), denna smärta är helt annorlunda, den blir inte värre av belastning eller ngt, smärta uppstår endast vid rotation av handleden eller när jag lyfter den med knuten näve med handflatan neråt.
Man skulle kunna säga att flexibiliteten(reserv för stavfel) har blivit kraftigt begränsad i handlede.
Att köra omvända curl är helt uteslutet då det gör ont att bara lyfta luft åt det hållet.

Vad tror ni är bäst att söka upp när jag kommer till Sverige som kan fixa detta problemet enklast, läkare? naprapat? eller annat? Jag kommer antagligen bara ha tid för ett besök då jag är hemma eftersom jag bara kommer vara hemma i 1 vecka.

Jag har funderat faktiskt på att ta kontakt med läkare härnere, men bävar för det. De ville ta appendix för polaren då han hade magsmärtor, han drog hem för att operera det men visade sig att det var ngt helt annat.

för övrigt vill jag tack för alla inlägg o svar!!!

obesogen
2005-05-16, 21:24
Lite update

Jag har provat både med hjälp o med dragrem att vad ni kallar "traktera" handleden. Min handled är varken bättre eller sämre, status oförändrad.

Jag måste säga att jag skeptisk till att det skulle vara ngn form av benhinneinflammation. Jag har nämligen vad jag tror i alla fall haft/har det i armen(den av bicepscurl med stång), denna smärta är helt annorlunda, den blir inte värre av belastning eller ngt, smärta uppstår endast vid rotation av handleden eller när jag lyfter den med knuten näve med handflatan neråt.
Man skulle kunna säga att flexibiliteten(reserv för stavfel) har blivit kraftigt begränsad i handlede.
Att köra omvända curl är helt uteslutet då det gör ont att bara lyfta luft åt det hållet.

Vad tror ni är bäst att söka upp när jag kommer till Sverige som kan fixa detta problemet enklast, läkare? naprapat? eller annat? Jag kommer antagligen bara ha tid för ett besök då jag är hemma eftersom jag bara kommer vara hemma i 1 vecka.

Jag har funderat faktiskt på att ta kontakt med läkare härnere, men bävar för det. De ville ta appendix för polaren då han hade magsmärtor, han drog hem för att operera det men visade sig att det var ngt helt annat.

för övrigt vill jag tack för alla inlägg o svar!!!

Jag skulle rekommendera en sjukgymnast med OMT som inriktning. Om du inte får tag på någon så gå till en naprapat, det brukar vara lätt att få tid hos en naprapat iochmed att nästan alla jobbar privat, det är dock dyrare.

lorensj81
2013-02-02, 10:56
Jag bumpar denna gamla tråd! Jag har börjat få riktigt ont i handleden vid belastning, har alltid haft lite småproblem med handleden men har nu blivit riktigt dåligt!

T.ex. om jag jobbat med en skruvdragare en hel dag har jag fått ont i handleden dagen efter..

Överansträngning tänker ni säkert nu!

Har käkat antiinflammatoriskt i 3 veckor efter läkarbesök utan resultat, och såklart vilat den så gott det går!

Problemet sitter i högra handleden, liksom ovanpå handleden direkt efter handen slutar. Mest på den yttre/övre sidan. Då jag ansträngt mig vid att tex skotta snö eller kört bänkpress får jag så ont så jag inte kan vrida handleden varken ett halvvarv innåt eller ett halvvarv utåt! Det uppstår då stark smärta! Kan inte heller plocka upp telefonen ur fickan, då jag måste böja handen bakåt gör det riktigt ont!

Någon aning vad det kan vara? Har bokad tid hos sjukgymnast på måndag men vill gärna läsa på så gott jag kan innan!

earf
2013-02-02, 11:14
Vad jobbar du med. Det där med skruvdragaren kan mkt väl vara problemet eller någon annan enformig grej du gör x gånger om dagen.

Jag hade ett jävla problem med min handled när jag satt i en hjullastare och tryckte på en knapp till en maskin kanske 1000 gånger om dagen i 2 veckor. Kunde inte ens röra handleden det sista. När jag var klar med det blev det bra efter ett par dagar.

Har även haft problem om man gör någon ostrikt rörelse med en hantel eller liknande.

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

lorensj81
2013-02-02, 13:16
Vad jobbar du med. Det där med skruvdragaren kan mkt väl vara problemet eller någon annan enformig grej du gör x gånger om dagen.

Jag hade ett jävla problem med min handled när jag satt i en hjullastare och tryckte på en knapp till en maskin kanske 1000 gånger om dagen i 2 veckor. Kunde inte ens röra handleden det sista. När jag var klar med det blev det bra efter ett par dagar.

Har även haft problem om man gör någon ostrikt rörelse med en hantel eller liknande.2

Ja det kan mycket väl vara på jobbet då jag gjort mycket gängande rörelser, alltså gänga in bultar och liknande för hand! Men det har jag slutat med sedan 1 månad tillbaka. Men likväl igår då jag provade köra skoter i 15 minuter så var smärtan tillbaka. Sen igår är det återigen så sjukt ont, kunde tillexempel inte nu hälla upp mjölk ur ett mjölkpaket! Den rörelsen var hemsk! Eller ta upp mobilen ur jeansfickan! Fick ta upp den med vänstern!