handdator

Visa fullständig version : jägarutbildning - syn


Weird
2005-05-10, 17:26
hur är syn kraven för att bli någon form av jägare i lumpen. är det några

z_bumbi
2005-05-10, 17:33
hur är syn kraven för att bli någon form av jägare i lumpen. är det några

Nej inga krav alls, du får en kombinerad ledar- och skyddshund vid inryck.

http://www.mil.se/

Pudzianovski
2005-05-10, 17:35
Det Bumbi säger stämmer. Fido är det bästa jag fick ut av lumpen. Min strävhåriga tax som var min ledarhund i lumpen räddade mig flera ggr.

KIRE
2005-05-10, 17:39
:laugh:

Pingen
2005-05-10, 18:27
Det märker du på mönstringen.

hose
2005-05-10, 19:17
typ 7'a för lapplandsjägare,
övriga jägarutb. kräver bättre.

Griip
2005-05-10, 19:18
Bumbi han frågade inte ifall det var synkrav så din ironi håller inte ;)

z_bumbi
2005-05-10, 19:23
Griip: "är det några" fri tolkning gör detta till är "det några synkrav".

Jag var ju även så snäll att jag lämnade med den enda länken man behöver om man undrar något specifikt om lumpen och mönstringen.

Griip
2005-05-10, 19:26
ironiska skämt ska ändå vara uppenbara och inte en gnutta långsökta, det han frågade först var "hur är syn kraven för att bli någon form av jägare i lumpen". Alltså ingen bullseye för dig, sorry.

Ame
2005-05-10, 19:31
hur är syn kraven för att bli någon form av jägare i lumpen. är det några
Officiella kraven är fullgod syn utan glasögon. Vet dock 1 person som kom till extra-mönstringen för FJS trots lättare synfel då de tyckte han var precis rätt typ(långdistansare, har eget företag...) för utbildningen.

Ame
2005-05-10, 19:32
Här är 2 andra sidor som är bra för info om det militära.
Lumpen.nu (http://www.lumpen.nu)
SoldF (http://www.soldf.com)

Baan
2005-05-10, 19:36
typ 7'a för lapplandsjägare,
övriga jägarutb. kräver bättre.

övriga jägarutb som kan ha hårdare krav är iofs fallskärmsjägare sen finns det en drös som kallar sig jägare men knappast kan mäta sig med norrlandsjägarna. det är status att ha jägare i namnet så det är inte alldeles ovanligt ;)

men ja synen ska vara felfri såklart

z_bumbi
2005-05-10, 20:42
ironiska skämt ska ändå vara uppenbara och inte en gnutta långsökta,

Långsökt? Det var ju helt uppenbart.

Och för att försöka vara seriös så ser jag ingen större anledning för något jägarförband att plocka in folk med synfel om de har andra sökande och som det ser ut med det fåtal som gör lumpen så är ju urvalet ganska stort varje år även om det självklart är frivilligt att söka osv.

Trekker
2005-05-10, 21:07
typ 7'a för lapplandsjägare,
övriga jägarutb. kräver bättre.

I22 Lapplandsjägarna lades ner år 2000. Så det är nog inte aktuellt.

Fredrik790
2005-05-10, 21:15
övriga jägarutb som kan ha hårdare krav är iofs fallskärmsjägare sen finns det en drös som kallar sig jägare men knappast kan mäta sig med norrlandsjägarna. det är status att ha jägare i namnet så det är inte alldeles ovanligt ;)

men ja synen ska vara felfri såklart

Ödmjukt grabben.

Baan
2005-05-10, 21:21
Ödmjukt grabben.

nja realistiskt snarare, hur många är det inte som kallar sig jägare idag på alla möjliga platser? en hel del faktistk. det var knappast något skryt om att norrlandsjägarna eller fallskärmsjägarna skulle vara mycket bättre än andra, men nu finns det en klar tendens att vilja lägga in namnet jägare för att höja statusen på utbildningen. visserliggen är många av dom utbildningen fortfarande bra och hårda men jag gillar ändå inte att dom riktiga jägarna inte får behålla sitt monopol på namnet :) Å nej jag var knappast någon jägare själv så jag försvarar inte min egen befattning

hose
2005-05-10, 21:32
I22 Lapplandsjägarna lades ner år 2000. Så det är nog inte aktuellt.


was?

tänkte snarare på k4.
norrlandsjägare. vet inte om det blev missförstånd där.
dock har den jägarutbildningen mjuknat till och blivit för
mammig... massa påtryckningar och shit.


edit: aah. såg först nu att det var jag som skrev fel - lapplandsjägare -
*screwy* ledsen.

Weird
2005-05-10, 21:44
Officiella kraven är fullgod syn utan glasögon. Vet dock 1 person som kom till extra-mönstringen för FJS trots lättare synfel då de tyckte han var precis rätt typ(långdistansare, har eget företag...) för utbildningen.
jag kände nästan på mig det får nog ge upp den drömmen då *cry*

Fredrik790
2005-05-10, 21:50
Utan att gå in på detaljer så kan jag säga att jag har ca 10 år erfarenhet av jägarförband och liknande enheter. Det jag kan konstatera är att svenska jägarförband, och övriga enheter inom Försvarsmakten, håller en mycket hög nivå både nationellt och internationellt. Dock anser jag att det inte går att jämföra jägarförbanden sinsemellan då de har helt olika uppgifter och är skräddarsydda utefter detta. ND kan inte lösa Fbj:s uppgifter, Fjs kan inte lösa Kj:s uppgifter och K3 kan inte lösa ND:s uppgifter osv. Soldaterna vid de olika jägarförbanden är alla lika mycket "riktiga jägare" och alla lika viktiga för helhetsbilden.

Hoppas jag inte tröttar ihjäl er med lite spontan försvarsupplysning så här på kvällskvisten.

Baan
2005-05-10, 21:54
Utan att gå in på detaljer så kan jag säga att jag har ca 10 år erfarenhet av jägarförband och liknande enheter. Det jag kan konstatera är att svenska jägarförband, och övriga enheter inom Försvarsmakten, håller en mycket hög nivå både nationellt och internationellt. Dock anser jag att det inte går att jämföra jägarförbanden sinsemellan då de har helt olika uppgifter och är skräddarsydda utefter detta. ND kan inte lösa Fbj:s uppgifter, Fjs kan inte lösa Kj:s uppgifter och K3 kan inte lösa ND:s uppgifter osv. Soldaterna vid de olika jägarförbanden är alla lika mycket "riktiga jägare" och alla lika viktiga för helhetsbilden.

Hoppas jag inte tröttar ihjäl er med lite spontan försvarsupplysning så här på kvällskvisten.

det jag anser vara problemet är att jägare i princip inte längre betyder något, jo kanske blillig reklam för att försöka framställa utbildningen som svår/attraktiv/osv genom att slänga in jägare någonstanns i namnet. du vet hur själv hur många som kallar sig jägare nu för tiden, det är ändå en del. sjäv skulle jag vilja se lite krav som att jägarna tillhör armén, löser uppgiften på ett specifkt sätt och jobbar med något specifikt för att kallas jägare, i dagläget som du själv säger så löser de olika "jägarförbanden" väldigt olka uppgifter. Det är dock min åsikt, du har ju rätt annars och jag säger inte mot dig

Ame
2005-05-10, 21:56
jag kände nästan på mig det får nog ge upp den drömmen då *cry*
Kan du inte göra en operation då? Kolla upp med försvaret om det går bra. Fast det kostar ju lite...

Baan
2005-05-10, 21:57
varför inte göra lumpen som något annat med en del strid.. pansarskytte t ex :)

Fartman
2005-05-10, 22:06
Officiella kraven är fullgod syn utan glasögon. Vet dock 1 person som kom till extra-mönstringen för FJS trots lättare synfel då de tyckte han var precis rätt typ(långdistansare, har eget företag...) för utbildningen.

Jag har en polare som för tillfället går som KB på K4 (norrlandsjägarna) och han har då brillor, riktigt dåligt färgseende har han iaf
så omöjligt är det inte, men kolla upp vad du annars kan bli om det skulle skita sig

Baan
2005-05-10, 22:07
Jag har en polare som för tillfället går som KB på K4 (norrlandsjägarna) och han har då brillor, riktigt dåligt färgseende har han iaf
så omöjligt är det inte, men kolla upp vad du annars kan bli om det skulle skita sig

det beror ju av hur man mönstrar, jag hade glasögon själv på den tiden men kalrade syntestet då det var inte särskilt höga krav ändå. Har/hade dock inga större synfel..

Fredrik790
2005-05-11, 07:55
jag kände nästan på mig det får nog ge upp den drömmen då *cry*

Drömmar ska man aldrig ge upp. En sista lösning kan vara att genomföra mönstringen med linser och mörka synfelet. Har själv haft en stridsparskamrat som genomförde hela sin värnplikt vid ett jägarförband, där man definitivt inte får ha dålig syn, med linser och klarade det. På min tid hade det inte varit några problem att fuska med linser under mönstringen, vet dock inte hur det är i dag. Blir du påkommen under utbildningen får du kicken eller omplaceras men det kan det kanske vara värt. Sen beror det naturligtvis på hur stort synfel man har. Måste du använda linserna för att kunna hitta till matsalen så kan det bli problem i längden, men behöver du dem endast vid tex skytte så kan det helt klart gå vägen.

Weird
2005-05-11, 10:37
Drömmar ska man aldrig ge upp. En sista lösning kan vara att genomföra mönstringen med linser och mörka synfelet. Har själv haft en stridsparskamrat som genomförde hela sin värnplikt vid ett jägarförband, där man definitivt inte får ha dålig syn, med linser och klarade det. På min tid hade det inte varit några problem att fuska med linser under mönstringen, vet dock inte hur det är i dag. Blir du påkommen under utbildningen får du kicken eller omplaceras men det kan det kanske vara värt. Sen beror det naturligtvis på hur stort synfel man har. Måste du använda linserna för att kunna hitta till matsalen så kan det bli problem i längden, men behöver du dem endast vid tex skytte så kan det helt klart gå vägen.
klart man kna möreka det mne käns lite små bökigt bara. är inte blind men ser inte sådär super bra. matsalen kna man nog hitta med lite tur....

Weird
2005-05-11, 10:38
Kan du inte göra en operation då? Kolla upp med försvaret om det går bra. Fast det kostar ju lite...
det är det inte värt .....

Prankie
2005-05-11, 10:42
3000kr för ett par ögon i ett billig land, klart det är värt det. Dessutom får man med sig gratis semester jämfört med hur mycket väntetid och kostnader är att göra det i sverige.

Dumleman
2005-05-11, 10:46
nja realistiskt snarare, hur många är det inte som kallar sig jägare idag på alla möjliga platser? en hel del faktistk. det var knappast något skryt om att norrlandsjägarna eller fallskärmsjägarna skulle vara mycket bättre än andra, men nu finns det en klar tendens att vilja lägga in namnet jägare för att höja statusen på utbildningen. visserliggen är många av dom utbildningen fortfarande bra och hårda men jag gillar ändå inte att dom riktiga jägarna inte får behålla sitt monopol på namnet :) Å nej jag var knappast någon jägare själv så jag försvarar inte min egen befattning
Förstår vad du menar. Jag vet om personer som gjort lumpen i pansarbataljonen i en spaningspluton och säger att de var jägare.

Froddan
2005-05-11, 11:02
I mina ögon finns det enbart två jägarförband i Sverige: Kustjägarna och Fallskärmsjägarna.

Som Baan sa, övriga "jägar"-föband bär enbart epitetet "jägare" för att det attraherar bra och starka killar till tjänsterna. Dessvärre har namnet "jägare" urholkats för att det överanvänts i alldeles för många utbildningar (militärpolisjägare, marinbasjägare, flygbasjägare mm).

Att inte bara titeln jägare, utan även baskern (som numera alla använder inom FM) förlorat sitt symbolvärde för elitförbanden gör att det i dagsläget är mycket svårt att rekrytera rätt soldatmaterial.

Froddan
2005-05-11, 11:07
hur är syn kraven för att bli någon form av jägare i lumpen. är det några

Jag kan bara svara för kustjägarkompaniet och där accepteras inga synfel.

Fredrik790
2005-05-11, 12:20
I mina ögon finns det enbart två jägarförband i Sverige: Kustjägarna och Fallskärmsjägarna.

Som Baan sa, övriga "jägar"-föband bär enbart epitetet "jägare" för att det attraherar bra och starka killar till tjänsterna. Dessvärre har namnet "jägare" urholkats för att det överanvänts i alldeles för många utbildningar (militärpolisjägare, marinbasjägare, flygbasjägare mm).

Att inte bara titeln jägare, utan även baskern (som numera alla använder inom FM) förlorat sitt symbolvärde för elitförbanden gör att det i dagsläget är mycket svårt att rekrytera rätt soldatmaterial.

Har själv tjänstgjort vid ett av de två förbanden du nämner överst, både som värnpliktig och officer, och tycker att resonemanget är olyckligt. Var stolt för det du är utan att se ner på någon annan tjänst.

Det finns i dag fem jägarförband: Fjs, Kj, ND, K3 och Fbjs. Övriga förband är inte jägarförband även om de värnpliktiga väljer att kalla sig det.

Froddan
2005-05-11, 12:33
Har själv tjänstgjort vid ett av de två förbanden du nämner överst, både som värnpliktig och officer, och tycker att resonemanget är olyckligt. Var stolt för det du är utan att se ner på någon annan tjänst.Jag ser inte ner på någon annan tjänst. Jag tycker många förband felaktigt benämns jägarförband. Men det innebär inte att jag förringar deras uppgifter eller förmåga att lösa dessa.

Froddan
2005-05-11, 12:37
Det finns i dag fem jägarförband: Fjs, Kj, ND, K3 och Fbjs. Övriga förband är inte jägarförband även om de värnpliktiga väljer att kalla sig det.I dagsläget ja. Men det finns flera förband som officiellt benämnts som jägarförband.

Fartman
2005-05-11, 12:41
Har själv tjänstgjort vid ett av de två förbanden du nämner överst, både som värnpliktig och officer, och tycker att resonemanget är olyckligt. Var stolt för det du är utan att se ner på någon annan tjänst.

Det finns i dag fem jägarförband: Fjs, Kj, ND, K3 och Fbjs. Övriga förband är inte jägarförband även om de värnpliktiga väljer att kalla sig det.

ND=k4 arvidsjaur?

Froddan
2005-05-11, 12:43
ND=k4 arvidsjaur?Japp. ND som i Norrlands Dragonerna.

Fredrik790
2005-05-11, 12:52
I dagsläget ja. Men det finns flera förband som officiellt benämnts som jägarförband.

Vilka tänker du på?

Ame
2005-05-11, 21:26
det är det inte värt .....
Borde du inte tjäna på det i längden om du använder linser? Under ett helt liv så lär man väl lägga ner ganska mycket på linser antar jag.

hulken
2005-05-12, 07:37
I mina ögon finns det enbart två jägarförband i Sverige: Kustjägarna och Fallskärmsjägarna.

Som Baan sa, övriga "jägar"-föband bär enbart epitetet "jägare" för att det attraherar bra och starka killar till tjänsterna. Dessvärre har namnet "jägare" urholkats för att det överanvänts i alldeles för många utbildningar (militärpolisjägare, marinbasjägare, flygbasjägare mm).

Att inte bara titeln jägare, utan även baskern (som numera alla använder inom FM) förlorat sitt symbolvärde för elitförbanden gör att det i dagsläget är mycket svårt att rekrytera rätt soldatmaterial.

Varför är inte inte K4 ett jägarförband då, enligt dig ?