handdator

Visa fullständig version : Ont i axeln. Rotatorcuff??


Rockhard
2005-05-10, 15:46
Jag skulle köra bröst idag men redan på första uppvärmningssetet (hantelpress) så hade jag för i hödra axeln. Smärtan kom under hela rörelsen men det var som värst i "top-läget".

Mest ont gör det om jag lyfter armen med handen uppåt (som i militärpress). Lyfter jag armen som man gör i sidolyft känns det knappt.

Nån som vet vad det kan vara för fel på min axel?

Arne Persson
2005-05-10, 15:50
Jag skulle köra bröst idag men redan på första uppvärmningssetet (hantelpress) så hade jag för i hödra axeln. Smärtan kom under hela rörelsen men det var som värst i "top-läget".

Mest ont gör det om jag lyfter armen med handen uppåt (som i militärpress). Lyfter jag armen som man gör i sidolyft känns det knappt.

Nån som vet vad det kan vara för fel på min axel?


AC-leden möjligen. Lägg tryck på i sidolyftövningen och känn om det smärtar, då kan det vara M. supraspinatus.

Rockhard
2005-05-10, 15:58
AC-leden möjligen. Lägg tryck på i sidolyftövningen och känn om det smärtar, då kan det vara M. supraspinatus.

Sidolyft smärtar inte, det känns bara lite. Det är press framåt och framförallt uppåt som gör ont.

Arne Persson
2005-05-10, 16:00
Sidolyft smärtar inte, det känns bara lite. Det är press framåt och framförallt uppåt som gör ont.

Som sagt AC-leden (Art. acromioclavicularis) låter trolig. Även bicepssenorna kan djävlas. Smärtar det i bicepscurl?

Rockhard
2005-05-10, 16:03
Som sagt AC-leden (Art. acromioclavicularis) låter trolig. Även bicepssenorna kan djävlas. Smärtar det i bicepscurl?

Nej bicepscurl går bra. Om det är AC leden, jag antar att vila är det enda som hjälper?

Arne Persson
2005-05-10, 16:09
Nej bicepscurl går bra. Om det är AC leden, jag antar att vila är det enda som hjälper?

Tyvärr så det ju en led och ligament så det lite svårt att stimulera med övningar jmf med tex rotatorkuffens muskler. Klassisk akupunktur antiinflammatoriskt kan nog hjälpa.

Rockhard
2005-05-10, 16:12
Ok tack för svaren. Jag ska nog avvakta med vila ett tag och sen får jag se om man behöver söka hjälp..

Arne Persson
2005-05-10, 16:16
Ok tack för svaren. Jag ska nog avvakta med vila ett tag och sen får jag se om man behöver söka hjälp..

Inte vila! Aktiv vila! Mao kör allt som inte gör huggande ont!

Rockhard
2005-05-10, 16:22
Inte vila! Aktiv vila! Mao kör allt som inte gör huggande ont!

Jaha :) . Jag menade vila från axel och bröstträning. Ben, rygg och armar hade jag tänkt köra iaf. Men då ska jag göra de övningar som gör ont också men med lätta vikter? Tex lätta axelpressar.

hordac
2008-07-20, 23:32
Hej, även jag har problem med rotatorcuffen.

Känns speciellt i botten läget på bänk- och hantelpress. Känner även av det vid marklyft med "hockeygrepp" med handen som är supinerad.
Även märkt det vid stångcurl samt utåtroterade rotatorcuff-övningen. På den sista körde jag med lätt vikt och det kändes ungefär som att axeln hoppade över nånting, lite svårt att förklara.

Ska till sjukgymnast i september, så det vore skönt att få lite tips liknande här ovanför .

// Jakob