handdator

Visa fullständig version : Knäböj


n1klas
2005-05-10, 06:25
Jag får en brinnande känsla i benen efter den, jag har knappt kört den nånng gån. Jag får typ träningsvärk när jag ställer ifrån stången på första settet. Jag har utfört denna övning 3-4 pass kanske.

Är det att jag inte är van lr utför jag den fel tror ni?

/niklas

BobTheBuilder
2005-05-10, 06:53
Provat o sänka vikterna o ta det lite lugnare?

Fultjack
2005-05-10, 08:16
testa vila lite längre mellan seten kanske

TommyBoy
2005-05-10, 08:28
Provat o sänka vikterna o ta det lite lugnare?


testa vila lite längre mellan seten kanske

Vad är detta för meserier!!!

Bränner det ordentligt i benmusklerna är du på rätt väg. Försök att hålla denna känsla varje set, varje pass. Ta dig igenom smärtbarriären och väx!

z_bumbi
2005-05-10, 08:45
Vad är detta för meserier!!!

Bränner det ordentligt i benmusklerna är du på rätt väg. Försök att hålla denna känsla varje set, varje pass. Ta dig igenom smärtbarriären och väx!

Är det här bra råd till en nybörjare som har kört böj 3-4 pass böj?

n1klas: Teknik, teknik och åter teknik. Kör gärna längre vila mellan seten så att du musklerna hinner återhämta sig och du därmed har lättare att hålla tekniken i övningen.

JJ
2005-05-10, 08:47
Hur många reps kör du? Prova lite färre utan att höjja vikterna innan du fått in tekniken.

Karl_alfred
2005-05-10, 09:49
Fick samma sak av bara 1 set utfall när jag inte kört styrketräning i stort sett på en hel sommar. Tror det handlar om ovana bara, skynda långsamt. Får de aldrig nu för tiden.

Fatalist
2005-05-10, 19:20
Jag brukar också få hyggligt skön smärta i benen efter några sett böjar, bara att vänja sig (och jag har böjt i 1 år)

wintzell
2005-05-10, 19:27
Fått nåt liknande efter långa uppehåll. Värm upp en himla massa i knäböjen bara.
Jag gjorde denna uppvärmningen då så blev det bra för mig:
2*10*20 kg
2*10*40 kg
1*8*50 kg
1*4*60 kg
1*4*70 kg
1*2*80 kg
Körde sedan på 4*6*85 - 90 kg

Funkade perfa för mig. Testa om du vill.

Fettecke
2005-05-10, 19:30
Jag tänkte på en sak... jag har relativt frammåtlutad överkropp under mina böjar... är det nått negativt ?
sedan gör de ont i axlarna där jag håller, inte där vikten ligger.... kanske är lite ostrechad...

Skulle vilja veta vad ni tränar på för vikter... har nyss börjat tränat ben (3dje passet hittils)
böjer runt 90x6x10 nu, har stegrat 10kg per pass... vet inte riktigt vart jag har min gräns ännu...

abjorn
2005-05-10, 19:34
Jag tänkte på en sak... jag har relativt frammåtlutad överkropp under mina böjar... är det nått negativt ?
sedan gör de ont i axlarna där jag håller, inte där vikten ligger.... kanske är lite ostrechad...

Skulle vilja veta vad ni tränar på för vikter... har nyss börjat tränat ben (3dje passet hittils)
böjer runt 90x6x10 nu, har stegrat 10kg per pass... vet inte riktigt vart jag har min gräns ännu...

Tränar böj på 130-140kg nu för tiden. Kör betydligt djupare än förrut så har fått sänka vikten markant.

Frontböjar blir på ~100kg som sista övning.

n1klas
2005-05-10, 20:43
alla fina svar, men det är sån TRÄNINGSVÄRK så det lixom inte går göra andra settet, så blir det...kanske måste köra mkt uppvärmning som någon sa.

och tungt kör jag inte...tränar på 60 senast jag va där, men jag har inte tränat på ett tag...och jag gjorde 3set 8reps, men sen på andra funkar det hyggligt men på tredje känns det bedrövligt...Sen det måste va att musklerna dras ihop så himmla snabbt...jag kan typ inte ens gå ner i 90grader utan stång efter dessa set, behöver nog mycket stretching och uppvärmning före?


/niklas

wintzell
2005-05-10, 20:47
alla fina svar, men det är sån TRÄNINGSVÄRK så det lixom inte går göra andra settet, så blir det...kanske måste köra mkt uppvärmning som någon sa.

och tungt kör jag inte...tränar på 60 senast jag va där, men jag har inte tränat på ett tag...och jag gjorde 3set 8reps, men sen på andra funkar det hyggligt men på tredje känns det bedrövligt...Sen det måste va att musklerna dras ihop så himmla snabbt...jag kan typ inte ens gå ner i 90grader utan stång efter dessa set, behöver nog mycket stretching och uppvärmning före?


/niklas

Stretch innan de tunga setten skall inte behövas. Testa en rejäl uppvärmning och berätta sedan här hur det gått!

Fatalist
2005-05-10, 20:58
alla fina svar, men det är sån TRÄNINGSVÄRK så det lixom inte går göra andra settet, så blir det...kanske måste köra mkt uppvärmning som någon sa.

och tungt kör jag inte...tränar på 60 senast jag va där, men jag har inte tränat på ett tag...och jag gjorde 3set 8reps, men sen på andra funkar det hyggligt men på tredje känns det bedrövligt...Sen det måste va att musklerna dras ihop så himmla snabbt...jag kan typ inte ens gå ner i 90grader utan stång efter dessa set, behöver nog mycket stretching och uppvärmning före?


/niklas

Har du testat? Det gör ohyggligt ont att göra en vanlig böj efteråt (utan vikt alltså) men såfort jag slänger på stången igen känner jag inte av det längre. Fantastiskt men sant
:D

Baan
2005-05-10, 21:06
Har du testat? Det gör ohyggligt ont att göra en vanlig böj efteråt (utan vikt alltså) men såfort jag slänger på stången igen känner jag inte av det längre. Fantastiskt men sant
:D

håller med, har aldrig haft något strul med muskler under själva lyften, dock har det som värst varit småkramper i musklerna och "plötslig" träningsvärk, men det brukar funka böja ändå. se bara till att du värmer upp och banar in övningen bra så det itne blir att hoppa på tunga fyror direkt eller vad man nu kan tänka sig. sjävl kör jag egentligen tre uppvärmning/inbaning-set på tyngre övningar..