handdator

Visa fullständig version : Grönt te?


Spannmål
2005-05-09, 23:02
Jag gillar att dricka något varmt på morgonen - antingen kaffe eller te, det spelar mindre roll.

Har funderat på vilken varm dryck som är nyttigast. Finns det någon anledning att ge sig på grönt te? Har hört att det skall innehålla en del smått och gott: mineraler, vitaminer, antioxidanter. Har även hört ryktas om att det ökar metabolismen en smula (detta stod dock på ett amerikanskt BB-forum, så sanningshalten kan betvivlas)

Några tankar? Smakar téet drägligt?

WHITEFOLKS
2005-05-09, 23:05
Jag dricker mycket gront te, jag tycker smaken ar helt ok och man far aven en mycket mildare/jamnare "energikick" an av kaffe. Det ska ju hjalpa till med fettoxidering och sa och innehaller ju en massa antioxidanter.

AFanatic
2005-05-09, 23:13
Ursäkta, men jag lånar tråden:


Vilka sorter föredrar ni? Lösvikt eller i påse? Lipton på ICA eller asiatisk-importerat-lösvikt på ÖB?

Arnesson
2005-05-09, 23:15
Ursäkta, men jag lånar tråden:


Vilka sorter föredrar ni? Lösvikt eller i påse? Lipton på ICA eller asiatisk-importerat-lösvikt på ÖB?

i lösvikt på ica, med smak av exotiskafrukter. Finns även en variant med mango smak som är mycket god.

WHITEFOLKS
2005-05-09, 23:18
Jag kor "Special Gunpowder" inkopt pa den lokala asiatiska affaren. Skulle gissa pa att det ar "battre" ju mindre behandlat teet ar.

Spannmål
2005-05-09, 23:25
Hur mycket kostar egentligen te i lösvikt? Jag är inte alls hemma i te-världen känner jag.

aliquis
2005-05-09, 23:35
lösvikt, påste är ju "resterna". Lipton är inget vidare, skogsbär fungerar väl men resten... hur ÖBs är har jag ingen koll på.

aliquis
2005-05-09, 23:36
Hur mycket kostar egentligen te i lösvikt? Jag är inte alls hemma i te-världen känner jag.
Beror nog helt på kvalitet... kanske runt 15kr/hektot i en vanlig livsmedelsbutik, ingen aning, 23-25kr hos tehuset här, men kan tänka mig att gunpowder som någon nämnde kostar mer.

Doctor Snuggles
2005-05-09, 23:48
Lösvikt, japanskt. Genmaicha, sencha o dylikt. Fantastiskt gott. :)

Och on topic: Ja, grönte är en utmärkt dryck med många hälsofrämjande effekter. Svart te har dock också visat sig hälsosam, men har lite andra antioxidanter än grönt te t.ex.

http://lpi.oregonstate.edu/infocenter/phytochemicals/tea/

WHITEFOLKS
2005-05-09, 23:51
Gunpowder i en enkiloslada kostar runt 80kr har.

Avesta
2005-05-10, 01:28
Kinesisk grönt te, dra in till nån oriental livsmedelsaffär, hur billigt som helst.

elan
2005-05-10, 08:41
Jag tycker grönt te smakar mycket godare än svart te. Brukar köpa en färdigpackad påse med löst te från Signum som har Lime-smak. Annars har Lipton ett som heter Green Tchae Citrus i påse, smakar också bra. Hade något annat märke för ett tag sedan men det smakade mest damm, minns inte vad det hette nu.

keZo
2005-05-10, 11:26
Twinings har ett grymt gott grönt te som är smaksatt med citron...men jag kan tyvärr inte få tag på det i närheten av där jag bor. Willys och coop suger på sortimentbredd *grr27*

Blir mest att man köper lite olika varianter i lösvikt i en kaffe/te-butik i Nordstan som jag varmt kan rekommendra för alla gbg:are :D

christian
2005-05-10, 11:31
Jag dricker Twinings svartvinbärs på lösblad hemma och Liptons english breakfast påse på jobbet.

När jag lyxar till det blir det min privata stash jag personligen köpte från den här teplantagen i Sri Lanka =)

http://albums.kylig.com/vykort_srilanka/teplantage.jpg

Lizzie
2005-05-10, 13:32
Jag köpte RÖTT THE i lösvikt på en Hälsomässa nu i helgen. Det smakar inte så jättemycket men det ska visst vara det bästa i thevärlden, det och grönt the. Skulle visst krylla med anioxidanter i det!

Annars är jag slav under koffeinet, och kaffe är min stora last. Men en kopp rött the innan läggdags ska bli min nya vana.

AFanatic
2005-05-10, 15:29
Twinings har ett grymt gott grönt te som är smaksatt med citron...men jag kan tyvärr inte få tag på det i närheten av där jag bor. Willys och coop suger på sortimentbredd *grr27*

Blir mest att man köper lite olika varianter i lösvikt i en kaffe/te-butik i Nordstan som jag varmt kan rekommendra för alla gbg:are :D

Adress o namn på butiken då? :D

stridis
2005-05-10, 15:58
Blir mest påste,tyvärr. Något rött påste och russian earl grey (bergamott +citronsmak :thumbup: ) och morsan köpte Green Tchae Citrus påste.

keZo
2005-05-10, 16:23
Adress o namn på butiken då? :D

Ja det kanske hade varit bra! :D

Vet inget av dem tyvärr :em: men om du går på "gatan" där pizza hut ligger och går mot centralen så finns det en liten gång på höger sida precis innan man kan gå ner genom tunneln. Där inne ligger den sen.

Hoppas du förstår min kassa beskrivning ;)

mangemani
2005-05-10, 17:40
var och skulle inhandla grönt te nyss,var på ica och kikade på liptons produkter,fanns inget.
åkte då till ett större och mer välsorterat mat varuhus,men dom hade inget heller.
så jag måste få fråga,vart får man tag i det?
det fanns gröna förpackningar i affärerna,men det stog ingenting om grönt te på dom,utan istället "summer fruit tea" nånting,men det är väl inte rätt.

AFanatic
2005-05-10, 18:03
Ja det kanske hade varit bra! :D

Vet inget av dem tyvärr :em: men om du går på "gatan" där pizza hut ligger och går mot centralen så finns det en liten gång på höger sida precis innan man kan gå ner genom tunneln. Där inne ligger den sen.

Hoppas du förstår min kassa beskrivning ;)

Ha! Jag förstår precis. :D Tack! :thumbup: