handdator

Visa fullständig version : "snabba" Proteiner

Matkrig
2005-05-09, 22:34
Många "förstå sig påare" förespråkar vikten i att efter träningspasset trycka i sig dyra gainers med så kallade snabba proteiner i.

Äter man regelbundet, näringsriktigt och välbalanserat så har man ju en aminosyrabank i blodet på ca 100+ gram som står redo för proteinsyntes. Det är väl ändå bara kolhydraterna det är viktigt att få i sig direkt efter passet?

Spannmål
2005-05-09, 22:58
Aminosyrorna ligger inte kvar i blodet i det oändliga, de oxiderar till glukos ganska omgående, efter att ev. proteinsyntes tagits omhand.

Efter träning är protein viktigt, jo, även om kolhydrater väl får sägas vara viktigare. Det vore dock att motarbeta sig själv att utesluta protein.

Gainers kan i vissa fall vara kostsamma, beroende på märke. Det bästa alternativet är att köpa vassleprotein för sig och kolhydrat (dextropur, maltodextrin eller vitargo) för sig - och sedan blanda samman dessa efter tycke. Priset för ett vasslekoncentrat i pulverform är normalt billigare än motsvarande mängd från mat.

Matkrig
2005-05-09, 23:06
Jo, jag menar jag gillar då att äta mat i ickepulveriserad form. Finns det någon anledning att stressa med vassle efter träningen om jag ändå skall äta en måltid inom en timme? Jag äter 4 gånger om dagen minst så mitt aminosyraföråd fylls på ofta..

HarD
2005-05-09, 23:13
Det är självklart upp till dig om du vil dricka gainer eller inte. Det är visat att det är positivt att inta i återhämtningssyfte, men du får säkreligen nära på lika bra effekt med vanlig mat. Du förloarar säkreligen inte mycket om du äter en ordentlig måltid inom en timme och utesluter gainer.

Beast
2005-05-09, 23:31
och du kalalr 4 måltider om dagen tillräckligt?

Spannmål
2005-05-09, 23:36
Jo, jag menar jag gillar då att äta mat i ickepulveriserad form. Finns det någon anledning att stressa med vassle efter träningen om jag ändå skall äta en måltid inom en timme? Jag äter 4 gånger om dagen minst så mitt aminosyraföråd fylls på ofta..

Ja, det finns anledning - om du vill ha ut maximalt av träningen. Den förhöjda proteinsyntesen som träningen orsakar varar inte för alltid, och det är av största vikt att få snurr på anabolismen så snart efter passet som det bara går.

4 mål är inte särskilt mkt heller. Satsa på 6 st.

Sverker
2005-05-10, 05:27
Många "förstå sig påare" förespråkar vikten i att efter träningspasset trycka i sig dyra gainers med så kallade snabba proteiner i.

Äter man regelbundet, näringsriktigt och välbalanserat så har man ju en aminosyrabank i blodet på ca 100+ gram som står redo för proteinsyntes. Det är väl ändå bara kolhydraterna det är viktigt att få i sig direkt efter passet?

Nu är det inte 100 g aminosyror i blodet. Mängden fria aminosyror i blodet och muskelrna TILLSAMMANS är inte många gram. Poolen på en dag är 30 0- 400 g och aminosyrorna är alltså hela tiden påväg från ett gammalt protein som bryts ned in i ett nytt som byggs.

Vad du gör med det snabba proteinet är:
- Att direkt fylla på med med nya aminosyror eftersom musklernas förråd direkt efter träningen är mycket små. De har ju nyss förbränts !

- Du utnyttjar proteinets starka frisättning av insulin.