handdator

Visa fullständig version : frivändningar


Nizze_
2005-05-09, 22:06
När och varför kör ni det ? ... för att träna explosivitet?

Och under vilket pass.

Honn
2005-05-10, 07:53
Jag har precis börjat köra det igen. Kör mina frivändningar först i ryggpasset. Jag har ingen resultatrelaterad orsak till varför jag gör dem, det är bara för skojs skull.

Tomas W
2005-05-10, 16:41
Vad är ditt mål med din träning? Är att det att bli bra i tyngdlyftning eller för att bygga styrka, muskler, teknik osv?

jwzrd
2005-05-10, 16:44
Den passar bra lite överallt. För mig bygger den rejält med hamstring, arsle, erektorer och traps. Och jag menar verkligen att den bygger! Det är en övning som definitivt fungerar bra. Jag körde den först i ryggpasset några perioder, andra körde jag den efter frontböjen i ena ben och rygg-passet.

RobbeliRobban
2005-05-10, 17:03
I muskelbyggande syfte. Im with Jwzrd. Även bra uppvärmningsövning om du är lagd åt det hållet.

Nizze_
2005-05-10, 17:32
okej okej .. tackar för alla fina svar .. jag har bara kört det någon gång .. bara för att jag tyckte det sågut att vara en rolig övnig vilket det också va ..

Nizze_
2005-05-10, 17:38
föresten fins inte denna trevliga övnig med i Övningsbanken ? eller bara jag som är blind? =)

vikingur
2005-05-10, 18:29
Alltså den är king för overall styrka

Mccartney
2005-05-10, 18:52
Jag kör den endast för explosiv styrka i benen. Tillsammans med ryck är den roligaste övning att köra!!

MilkmaN
2005-05-10, 22:43
Någon som kan posta en beskrivning av hur man utför den?

Holmis
2005-05-11, 14:05
Frivändning (http://www.exrx.net/WeightExercises/OlympicLifts/Clean.html). (Jag, bland andra handbollsspelare, brukar börja med stången från knäskålen och inte gå ner ända till marken vid varje rep.)

Big_Vik
2005-05-11, 14:11
Frivändning (http://www.exrx.net/WeightExercises/OlympicLifts/Clean.html). (Jag, bland andra handbollsspelare, brukar börja med stången från knäskålen och inte gå ner ända till marken vid varje rep.)

Hur kommer det sig?

trubaduren
2005-05-11, 14:19
Jag brukar köra liknande övning men jag skippar knäböjen när jag fått upp vikten. Fördelar/nackdelar?

Mehdi
2005-05-11, 14:24
Jag brukar köra liknande övning men jag skippar knäböjen när jag fått upp vikten. Fördelar/nackdelar?

Du menar att du tar emot vikten mycket högre upp och reser sträcker bara det sista med benen?

trubaduren
2005-05-11, 14:43
aa precis, jag har nästintill raka ben när jag fångar upp vikten.

lyfter vikten från marken drar upp och fångar med raka ben...

Mccartney
2005-05-12, 19:25
Frivändning (http://www.exrx.net/WeightExercises/OlympicLifts/Clean.html). (Jag, bland andra handbollsspelare, brukar börja med stången från knäskålen och inte gå ner ända till marken vid varje rep.)

Kör samma som dig just pga av att det är den mest explosiva delen. Fast jag hantera också frivändning från marken.

Jonny_88
2005-05-12, 21:14
En fråga: Är ryck nästan som en frivändning fast man pressar upp stången över huvudet?

Tomas W
2005-05-12, 23:02
En fråga: Är ryck nästan som en frivändning fast man pressar upp stången över huvudet?

Nej, kan vara stöt du menar. Det går till att man vänder upp viken till axlarna och sen kickar upp den med benkraft upp på raka armar. Det är stöt. Vill du ha bilder/film så är det bara att söka så kommer det upp tusentals :)

z_bumbi
2005-05-13, 07:26
Hur kommer det sig?

Främsta skälet är nog att det är mycket lättare att lära in så man kan börja träna tungt tidigare, ska man ha ut full effekt av en frivändning så är det mycket teknikträning. Har man ett helt idrottslag att träna så tar det enormt mycket tid och kräver kanske tillgång till en särskild fystränare. Sen att vanliga frivändningar från golvet i teorin är bättre för explosiviteten för de flesta idrottare är inte lika intressant då man gör en avvägning mellan nyttan och träningstiden man kan lägga ner.
Samma sak går ju igen när det gäller böj och andra övningar, kvartsböjar kan de flesta klara av men ska man lära 20 pers riktig böj så kan det om man har otur ta väldigt mycket tid.

Det hela skulle enkelt kunna lösas om man började i tid med skivstängerna i de flesta idrotter men det gör man ju inte och är man 15 - 17 år och tränar i ett högt placerad lag så finns det inte hur mycket tid som helst att lägga på styrketräningen och i väldigt många föreningar finns det ingen kunskap heller.

Mccartney
2005-05-13, 07:37
Främsta skälet är nog att det är mycket lättare att lära in så man kan börja träna tungt tidigare, ska man ha ut full effekt av en frivändning så är det mycket teknikträning. Har man ett helt idrottslag att träna så tar det enormt mycket tid och kräver kanske tillgång till en särskild fystränare. Sen att vanliga frivändningar från golvet i teorin är bättre för explosiviteten för de flesta idrottare är inte lika intressant då man gör en avvägning mellan nyttan och träningstiden man kan lägga ner.
Samma sak går ju igen när det gäller böj och andra övningar, kvartsböjar kan de flesta klara av men ska man lära 20 pers riktig böj så kan det om man har otur ta väldigt mycket tid.

Det hela skulle enkelt kunna lösas om man började i tid med skivstängerna i de flesta idrotter men det gör man ju inte och är man 15 - 17 år och tränar i ett högt placerad lag så finns det inte hur mycket tid som helst att lägga på styrketräningen och i väldigt många föreningar finns det ingen kunskap heller.


Är verkligen frivändning från golvet explosivare än från höften?Som friidrottare och löpare springer jag inte med så pass böjda ben som man har i botten läget i frivändning från golvet. För mig har träningstiden aldrig spelat någon roll utan det som spelar roll är att uföra en övning på bästa möjliga sett likt min löpning. Ett exempel är tex knäböj...där man gärna säger att man skall stå något brett i sär med fötterna m.m....men när jag springer så är inte fötterna brett isär......utan man har en normal i sättning så därför kör jag med rätt så smalt mellan fötterna när jag kör knäböj.

Jonny_88
2005-05-13, 14:37
Nej, kan vara stöt du menar. Det går till att man vänder upp viken till axlarna och sen kickar upp den med benkraft upp på raka armar. Det är stöt. Vill du ha bilder/film så är det bara att söka så kommer det upp tusentals :)
Okej, tack.

Mehdi
2005-05-13, 17:21
Är verkligen frivändning från golvet explosivare än från höften?Som friidrottare och löpare springer jag inte med så pass böjda ben som man har i botten läget i frivändning från golvet. För mig har träningstiden aldrig spelat någon roll utan det som spelar roll är att uföra en övning på bästa möjliga sett likt min löpning. Ett exempel är tex knäböj...där man gärna säger att man skall stå något brett i sär med fötterna m.m....men när jag springer så är inte fötterna brett isär......utan man har en normal i sättning så därför kör jag med rätt så smalt mellan fötterna när jag kör knäböj.

Hmm, varför skulle lyft från backen inte vara lika explosivt för? Du har mer fart när du passerar höfterna om du börjar från backen än från midjan och lägre ned, beroende på hur du utför lyftet teknik. Du kan själv välja att slappna av i slutet av lyftet och låta stångens rörelseenergi utföra resterande mängd eller så gör du inte det. Same shit, diffrent name :)

Problematiken i frivändningar ligger oftast i att lyftaren i fråga nöjer sig, i de flesta fallen, med farten på stången och "slappnar av" då han/hon ändå vet att lyftet komer utföras utan några större problem.

Så om man är ute efter explosivitet så ska man lyfta stången med så stor _kraft_ som möjligt. Är stångjefeln lätt så ska du förbövelen (lånar din replik här Allan) visa det också, upp med skiten så explosivt du kan!

Mccartney
2005-05-13, 17:35
Allan vad anser du, är det explosivare från marken än från höften?

z_bumbi
2005-05-13, 17:38
Mccartney: Jag tänkte svara men det har Mehdi redan gjort och med tanke på att han är ungefär en miljon gånger bättre än mig på tyngdlyftning så blev svaret ungefär så mycket bättre också.