handdator

Visa fullständig version : hjälp med viktökning (ny i forumet).

maxxan
2005-05-09, 20:59
Tja markus här och är ny på forumet!
Jag har ett problem och det är att jag inte går upp i vikt.
Jag tränar 3 gånger i veckan mondag överkropp, onsdag underkropp, och fredag överkropp igen. Jag började träna för ca 6 månader sedan och vägde då ca: 63 kg och nu 6 månader senare väger jag 65kg. jag är 178 ca lång och 18 år gammal.
Min kost är väll inte något extra men inte häller liten i maten.
Vill ha några tips på hur jag ska göra för att gå upp i vikt båda på kostsidan och träningssidan är tacksam för alla förslag.

King Grub
2005-05-09, 21:02
Hej och välkommen!

Hur äter du nu?

Svaret är egentligen enkelt! Du äter för lite! Du måste äta mer energi (kalorier) än du gör av med för att gå upp i vikt. Alla går upp i vikt av ett energiöverskott, och det är ett omedelbart svar på överskottet i form av viktökning.

Du gör helt enkelt av med all energi du stoppar i dig.

maxxan
2005-05-09, 21:08
okej men vad ska jag äta, och vid vilka tider på dagen, och vad ska man äta.

Just nu så äter jag så mycket som möjligt men det är inget speciellt vanlig husmanskost i gång om dagen, fil och flingor på morgonen och skollunchen. brukar ta några bananer och lite mackor mellan måltiderna. Undrar också vad jag ska äta efter träningen och vad i så fall.

ps. tackar för svaren

Johan_P
2005-05-09, 21:34
Det borde inte vara så svårt. Utgå från att du ska äta mycket av bra mat helt enkelt. Ät ofta och mycket, försök att öka i lagom takt.

Trance
2005-05-09, 21:42
Hej och välkommen!

Hur äter du nu?

Svaret är egentligen enkelt! Du äter för lite! Du måste äta mer energi (kalorier) än du gör av med för att gå upp i vikt. Alla går upp i vikt av ett energiöverskott, och det är ett omedelbart svar på överskottet i form av viktökning.

Du gör helt enkelt av med all energi du stoppar i dig.

Detta är ett så sant svar, många som är smala(som jag) trodde att de kunde äta vad som helst(som jag) och inte gå upp i vikt. Men faktum är för varje pizza man äter så finns det en dag man äter liten frukost eller ingen frukost och sedan sitter framför datorn hela dagen.

Mina tips är:
Gå och lägg dig i tid.
Gå up i tid och lägg ner tid på att äta en bra frukost.
Ät ett litet mellanmål, behöver inte vara mycket.
Sedan ät lunch och kvällsmat minst. Kan gärna äta ett mellanmål till men går inte det så anser jag inte att det är en katastrof.
Ät regelbundet och hoppa inte över något mål mat.
Träna hårt.

Om man gör detta så får man bättre aptit, man får lättare att trycka i sig mer och mer, då går man upp i vikt.

maxxan
2005-05-09, 21:55
okej tackar för tipsen =)

MilkmaN
2005-05-10, 20:54
Glöm inte att äta ordentligt efter träningen bara! Det är många som missar det, iaf av mina kompisar.

TommyBoy
2005-05-10, 23:45
Tänk också på att flytande näring är lättare att få i sig. När man är i din ålder kan det vara svårt att äta nog. Ta hjälp av mjölk, gainers eller varför inte en god glassdrink.
När jag var i tonåren och även i tidiga 20-års åldern åt jag ett mål efter träningen och en timme efter blandade jag till följande:

1 banan
2 råa ägg
gräddglass i önskad mängd c:a 1/4 l
frusna hallon/blåbär
6 dl standardmjölk

Ner med allt i en mixer och blanda, 900 kcal i ett vips!

Och innan någon kommenterar mitt bruka av råa ägg:
- Nej salmonella via råa ägg är obefintligt i Sverige
- Ja jag vet att äggprotein tas upp bättre vid tillagat tillstånd

Men det är lätt att få i sig och är bra ändå.

Lizzie
2005-05-11, 09:02
Min sambo har haft precis samma problem som du. Har nog berättat om honom nånstans här på forumet...
Jag tycker du ska börja med att läsa Grubs deff guid - jag vet att du inte ska deffa eller gå ner i vikt med jag tycker du ska läsa den ändå.
Sen tycker jag du ska äta 6 gånger per dag. Frukost-mellanmål-lunch-mellanmål-middag-kvällsmat och nåt efter träningen. Du ska äta så näringsrikt och energirikt som möjligt. Nötter och olja är bra energihöjare! Någon frukt och en näve naturella nötter och en grov smörgås är perfekt som mellanmål. Min sambo har även druckit Eiselt Maxgain - som ett mellanmål om dagen.

Zera
2005-05-11, 09:13
Som ovanstående har sagt, olja är väldigt energirikt.
Häll lite olja över alla måltider så ska du se att det händer grejer :thumbup: (inte minska på mängden mat dock, utan samma mängd + olja)

maxxan
2005-05-11, 18:23
hoppas att det går bättre nu...

skriver senare hur det har gott..

tackar alla som svarat. speciellt tack till tommyboy för mellanmål drinken testa att blanda den efter träningen idag och den va riktigt FIN ...

JAM
2005-05-12, 00:44
hoppas att det går bättre nu...

skriver senare hur det har gott..

tackar alla som svarat. speciellt tack till tommyboy för mellanmål drinken testa att blanda den efter träningen idag och den va riktigt FIN ...
Ja, den lät jäkligt god den där! :)

Lycka till med ätandet och posta igen om tre-fyra veckor så får vi se om det har hänt något!

Grisen
2005-05-12, 18:25
Träna benen också!